Megkeresett valaki egy napelemes autó ötlet véleményezésével. 2 kör után lett belőle egy napelemes webshop – sztori

Dátum

Megosztás

Rengeteg üzleti ötlet véleményezésével kerestek meg engem. Ami nagyon jó, mert mindig kijöhet belőle egy még jobb ötlet, vagy éppen megkeressük, hogy van-e piaca az ötletnek, milyen üzleti modell mentén lehet elindítani, vagy eleve halálra van ítélve. Most egy ilyen sztorit fogok leírni, ami már közel féléves, a nevet nem említem, mert nem szeretném, ha emiatt negatív színben tűnne fel az olvasóm. Természetesen engedélyt kértem tőle a közlésre, mert tanulságos az egész sztori. Illetve a második körös megkereséséhez kapcsolódó ötletet nem fogom leírni, hátha kezd vele valamit, a napelemes autó ötlet viszont jó lesz egy fontos dolog szemléltetésére, egyébként sem egy nehezen másolható ötlet volt. 🙂 Na vágjunk is bele a sztoriba!

„Napelemeket akarok autókra tenni” – Első találkozó

A szokásos módon történt a megkeresés, a Minner Facebook oldalán keresztül chaten írt nekem, hogy lenne egy ötlete, és emiatt igénybe venné a konzultációs lehetőséget. Én mondtam, hogy oké, de még ha titkos is az ötlete, írja le nagy vonalakban, hogy ne feleslegesen találkozzunk. Én se akartam pénzt kérni azért, hogy azt mondjam, héé ez nem jó, és nem tudok emiatt tanácsot adni. Szóval leírta, és én már akkor jeleztem, hogy ez a napelem az autó tetejére ötlet több sebből is vérzik. Hasonló fejlesztéseken a megannyi nagy autógyártó már elkezdett dolgozni, sőt akár a Tesla ma – holnap bejelenthet valami hasonlót, mivel hozzájuk tartozik egy napelemes cég is (Solar City). Azt mondta mindenképpen akar találkozni, gondoltam oké, tudatában van a 15 000 Ft-os óradíjamnak is, ő akarja ennyire, akkor ám legyen.
Az első találkozó: Amit leírt chaten keresztül, azt újra elmondta és hogy lenne pár kérdése. Először is, hogy milyen módon tud erre befektetőt meggyőzni. Na itt meg is állítottam és kérdeztem:

  • Milyen tudásod van az ötlet megvalósításához? Értesz a napelemekhez, vagy bármilyen, a leendő céghez kapcsolódó tevékenységhez?
    Válasz, az volt, hogy nem, neki csak ötlet van meg, sőt nem is ezen a területen tanul, a mérnöki dolgoktól messze áll (vagyis még akkor, olvasd végig a sztorit!)
  • Jött is a következő kérdésem, hogy:  Akkor csak annyi van még meg, hogy napelem panelek autóra? 
    A válasz: Igen, csak ötlet szintjén van meg.

Ekkor már sokat nem is kellett kérdeznem, hiszen ez csak egy olyan ötlet, amit baráti sörözés alkalmával az ember megemlít a barátjának, de pont ezért is jött hozzám, hogy ezt akkor rendbe tegyük, és kijelöljem a lehetséges irányt. És ekkor született valami!
Na nem egy új napelemes ötlet, hanem ekkor született meg a Minneren a Hogyan indítanék be egy …xy tevékenységgel…. foglalkozó startup cikksorozat. Hogyan? Így kezdtem az egyik mondatom, figyelj ez olyan, minthogy én hogyan indítanék be egy kiterjesztett valósággal foglalkozó strartupot. És ott levezettem előtte, ki-ki ragadva a lényeget, hogy mire figyeljen a napelemes ötleténél és mi hiányzik belőle. És bámm, kész is lett belőle egy cikk, mármint a kiterjesztett valóságos startup ötletből.

Első találkozó konklúziója:

  • ez csak egy kezdetleges ötlet, nincs megvalósítási terv, piacra lépési stratégia, sem fejlesztésre információ…
  • nem ért az ötlet megvalósításában egyik területhez sem
  • nem ismeri a piacot, konkurenciát, vagy azt, hogy a többi autógyártó hol áll a fejlesztésekkel…
  • … szóval az egész halott ügy.
  • de megtanulta, hogy tud felépíteni így egy startupot, mi kell hozzá, kik a szereplők…..
  • Ezt több példán keresztül levezettem a Hogyan indítanék be egy …xy tevékenységgel…. foglalkozó startup cikksorozatban.

Az új napelemes termék – Második találkozó

Újabb chat üzenet érkezett, hogy azóta sokat gondolkodott az üzleten és eszébe jutott egy jobb. Mondtam neki, hogy biztosan kell a találkozó? Nem lehet csak chaten megbeszélni, ne kerüljön már neki pénzbe egy gyors válasz. Na szóval ragaszkodott a találkozóhoz. És ekkor jött a meglepetés. Egy működőképes napelemet prezentált, amit ő állított össze saját magaMegtanulta! Wow! Gondoltam magamban, már megérte az első találkozó, hogy belekezdett ebbe.
Aztán jött az új ötletével, amit nem írok le, annyi volt a konklúzió, hogy az év nagyon kevés időszakában lenne használható, és a célcsoport nagyon szűk, körülményes a használata, sőt igény se lenne rá. Nem mérte fel a piaci igényt, hogy a célcsoportnak lenne-e rá szüksége, bár tény, ott derült ki, hogy nem is az lenne a célcsoport, akire ő elsőre gondolt.

A végeredmény egy webshop

És ekkor bevillant valami, hogy a sok nem ellenére, van valami, amiben érdemes lenne elgondolkodnia.  Nem szeretem az olyan tárgyalásokat, konzultációkat, amikor azért nem tudok segíteni, mert életképtelen az ötlet. És ekkor jöttem rá, hogy hát mit szeret? Mi foglalkoztatja? Hát a napelem! Tudod: „Butítsd le a vállalkozás ötleted! Indulj -1ről!” – című cikkemben leírt elvet érdemes követni, ha valami nagyon újba kezdesz a saját részedről, vagy szeretnél sokkal stabilabban, kisebb tőkével piacra lépni. Azt javasoltam neki, hogy kezdjen el webshopon keresztül árulni napelemes eszközöket. Pl. power bank, táska, zseblámpa…, és majd amikor már megismerte a piacot, az igényeket, és már vállalkozik is, mehet a következő lépés, a fejlesztés.
És bejött! Úgy látszott aludt rá egyet és másnap már a webshopokhoz kapcsolódó kérdésekkel bombázott, amiben én segítettem is, mert ez is hozzá tartozik a konzultációhoz, vagyis az utánkövetés. Pl. dropshipping, bérelhető webáruházak…

Bátran írj nekem te is (főleg a közösségi csatornákat javaslom, pl. Minner FB chat). Mindent bizalmasan kezelek, több mint 4000 olvasómmal beszélgettem chaten az utóbbi években, és csak akkor közlök valamit, ha arra engedélyt adtok.

Kapcsolódó cikkek: 

[adrotate banner=”5″]

Fotó: Wikipédia/Japan’s Kogakuin University‘s OWL car

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!