A kis bevezetőben beszélünk a Tiktok hirdetésekről, mert most mi is indítottunk egy nagyobb kampányt, és elég jó eredményeket produkál már most. A hírekre rátéve átbeszéljük, hogy a fogyasztók szinte úgy használják a ChatGPT-t mint a gyakorikérdéseket. Képzeld el, hogy van aki pénzügyi tanácsot kér tőle, vagy éppen párkapcsolati tanácsot. A Revoluttal kapcsolatban hozunk egy újabb pénzügyi botrányt, ami elvitte a profitja nagy részét is, és a cég növekedését is odavághatja. Jött egy olyan hír, hogy az AI trend már lecsengőben, mert a ChatGPT weboldal-látogatottsága csökkent. Ez biztos, tegyük helyre a számokat és helyezzük más kontextusba?! A mikrofonok mögött: Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.
Youtube-on itt tudod meghallgatni/megnézni a podcastot, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül.
A heti híreink:
- 0:00 – Tiktok-on hirdetünk
- 05:03 – A ChatGPT az új Gyakorikérdések?
- 14:09 – Így lopták a Revoluttól
- 24:32 – Csökkenőben a ChatGPT hype?
Elkezdtünk Tiktokon hirdetni
1 év alatt organikusan növeltük ismertségünket Tiktok-on, most viszont hirdetéseket is beizzítottuk. Igazán kedvező áron tudunk venni érdeklődőt, látogatót mind a videókra, mind a weboldalunkra. És már pozitív megtérüléssel is futnak a hirdetések. Persze ehhez kellett az is, hogy már legyenek videóink, és 16 000 követőnk is van már a TikTokon.
Ettől még hideg célközönségre fut a Kezdő vállalkozó képzésünk hirdetésünk. Most első körben csak reach kampányt indítottunk, most próbáljuk ki az további hirdetési módot, pl. azok után kell csak fizetni, akik 6 másodpercig megnézik a videót, illetve majd konverzióra optimalizált is lesz. Ezt hirdetjük:
A fogyasztók 73%-a bízik a generatív AI írta szövegekben
Egy friss, 2023 áprilisi felmérés szerint a fogyasztók nagy mértékben megbíznak a generatív mesterséges intelligenciában, legyen szó pénzügyi tervezésről, orvosi diagnózisról vagy párkapcsolati tanácsról.
Néhány érdekes adat a felmérésből:
- A fogyasztók 51%-a képben van az AI trendekkel és kipróbált már AI eszközöket, leginkább chatbotokat, játékokat, és AI alapú keresőket használnak
- Az AI írta tartalmakban megbíznak: 73% bízik az AI írta kontentben, 53% bízik az AI generálta pénzügyi tanácsban, 67% úgy gondolja, előnye származna a generatív AI adta egészségügyi tanácsból, és 66% kérne párkapcsolati tanácsot generatív AI eszköztől
- A többség nem tart az AI által kitalált álhírektől, és csak kb harmadukat aggasztja, hogy kapnak-e valamiféle elismerést vagy fizetséget azok az alkotók, akiknek a tartalmain oktatják az AI eszközöket. Eközben két szerző pont pereli az OpenAI-t, mert úgy vélik jogtalanul felhasználták a könyveiket a ChatGPT tréningezésére.
- A fogyasztók 70%-nak a ChatGPT vagy hasonló eszköz az új go-to amikor új termékeket vagy szolgáltatásokat keresnek, felváltva ezzel a pl hagyományos kereső használatát
Ha felhasználók úgy használják az ChatGPT-t mintha a gyakorikérdések.hu lenne, vagy amerikai piacon a Quora. A felhasználók nem is tudják, hogy valójában olyan eredményt érnek el, mintha beírnák a Google-be a kérdésüket, és abból egy eredményt dob eléjük.
Mivel a ChatGPT chaten válaszol, így felruházzuk olyan emberei tényezővel (humanizáljuk), ami miatt is kötődhet hozzá a fogyasztó. Az AI nem profitorientált, így a válaszok jelenleg függetlenek (még), ez is lehet a fogyasztónál egy pozitívum.
A céges, üzleti oldal: Mivel a felhasználók elkezdték aktívan használni az ilyen eszközöket, így cégként is fel kell készülni, hogy ilyen megoldást adjunk. Ne azt mondd, hogy a …. felhasználó milyen rossz döntést hoz…. ,hanem mond azt, hogy aha, te ilyet akarsz használni, akkor használd a mi AI-unkat, megoldásunkat.
Forrás: prod.ucwe.capgemini.com/, digitalhungary.hu/
Meglopták még a Revolutot is. Ideje felébredniük?
Egy csapat nem épp legális úton pénzre vágyó ember rátalált a Revolutban egy rendszerhibára, amit kihasználva 20 millió dollárt loptak el a cégtől. Az elmúlt 4 évben 3 pénzügyi igazgató távozott a vállalattól és ők is beismerték baj van az informatikai rendszereikkel. Ez egy pénzügyi cégnél lássuk be extrém reputációs kockázat. Az sem teszi szimpatikusabbá az esetet, hogy a cég nem hozta nyilvánosságra, tehát próbálták eltussolni inkább a történteket, pedig ezek nagyon súlyos összegek. Bár a tavalyi árbevétel elérte az 1 milliárd dollárt a profit „csak” 33 millió volt. Tehát majdnem a kétharmadát elvitték egy csalássorozatban az első nyereséggel zárt teljes évüknek. Befektetőként én tombolnék.
Szervezett bűnözői csoportok magánszemélyeket vontak be, hogy kezdeményezzenek drága vásárlásokat, utasítsák el azokat, majd vegyék fel készpénzként az összeget. A hibára 2021 végén találtak rá, ugyanis is a Revolut tévesen visszatérítette a felvett pénz a számlára ilyen esetekben. 22 elején kezdték meg a rendszerszintű csalássorozatot, majd 2022 tavaszán javította a cég a hibát. Az újabb botrányos esetnek több nagyon súlyos negatív következménye is van:
- Veszélybe került a banki engedélyeztetésük az Egyesült Királyságban.
- A befektetők 40%-kal leértékelték részesedésüket a cégben.
Meddig tartható ez így? Ha nyilvános részvénytársaság lenne, a 40%-os esés hírére már káosz lenne a piacon. Az elmúlt években többször is keveredtek botrányba rossz kockázatkezelési folyamatok miatt. Litvániában kétszer is megbüntették már őket adatszolgáltatási mulasztások miatt és nem egyszer csúsztak már audit leadással vagy beszámolóval. És ez már csak csepp a tengerben, de itthon is zajlik egy nem túl fényes trend, ugyanis egyre több történet kerül reflektorfénybe, ahol a Revolut cserbenhagyta ügyfeleit, miután azok csalás áldozatává váltak. És mint látjuk, nem épp tökéletes a rendszerük…
Visszatértünk az alapvető startup problémához, ahol a globális növekedés oltárán minden fel lett áldozva, ami maradt pedig:
- Rossz belső folyamatok
- Kulcs emberek elvesztése
- Magas fluktucáió, rossz munkakörülmények
- Hibásan működő informatikai rendszerek
- Ügyféltámogatás teljes hiánya
Az ilyen rendszereket csak úgy lehet kordában tartani, ha bevezetsz olyan védelmi mechanizmusokat, ami figyelmeztet a rendellenes használatra.
Ez az egész botrány hatása tehát nem is az, hogy 40%-kal kevesebbet ér a cég, hanem megtorpant a növekedése a cégnek, és a felhasználók oldaláról is olyan bizalomvesztés, ami elengedhetetlen egy pénzüggyel foglalkozó cégnél.
Forrás: fintechzone.hu/
A ChatGPT iránti érdeklődés csökkenőben? Mi állhat a háttérben?
Kicsit kontextusba fogom helyezni a PCWorld adatait. A ChatGPT már februárban átlépte a 100 millió felhasználót, minden idők leggyorsabban növekvő webes szolgáltatásává válva. A Similarweb legfrissebb adatai szerint május és június között csökkent a ChatGPT weboldalának forgalma: az Egyesült Államokban 10,3 százalékos, világszerte pedig 9,7 százalékos mínuszt könyvelhetett el a szolgáltatás. Ezzel párhuzamosan a chatbottal töltött átlagos idő is rövidebb lett (-8,5%), valamint globálisan 5,7%-kal esett vissza az egyedi látogatók száma.
Nos hosszabb távon kell vizsgálni majd az adatokat. Egyrészt május után várható zuhanás (nyár). Másrészt kicsit olyan, mint a Pokemon GO esetében. Emlékszel milyen hamar felfutott, majd lecsengett a Pokemon GO láz? Nos 2016-ban néhány hónap alatt elérte a 260 millió aktív játékost. Ma havonta 70-80 millió felhasználó játszik vele, és 1 millárd dollár értékben költenek játékon belül a felhasználók évente. Megtalálta a célcsoportját, kiszelektálódott az, aki nem akar vele játszani, és persze jöttek újak is. Ázsiában hódít az app.
A ChatGPT-vel sok olyan felhasználó is „játszadozott”, akik egyébként úgymond nem célcsoportja az AI-nak, vagy ennek a technológiának, hanem csak kíváncsiak voltak rá. Valahol a szeptember-október közötti adatokat lesz érdemes összehasonlítani, és levonni a következtetéseket.
Fontos még, hogy sok olyan rendszer épül már az ChatGPT mögött álló Open AI API-ra, amelynek használóit még ideszámolva már növekedésről beszélhetünk. És akkor még a további AI-król nem is beszélve.
Most nehogy azt gondold, hogy akkor legyinthetsz, hogy az AI – val már nem is kell foglalkozni, mondván: „ez a hullám is elmegy, nem is kell vele foglalkozni”. DE! Mindenképpen foglalkozzunk, de láthatóan lassabban változtatja meg a rutinokat, mint azt a hype közben gondoltuk. Sokkal nagyobb az esély, hogy belekúszik meglévő szoftverekbe, megoldásokba. Ám így is több piaci szereplőt veszélyeztet. Figyelj, tesztelj, adaptálj!
Korábbi hírszemlék:
- Mi a MOHU? Kinek kötelező regisztrálni rá? Bolt vs Taxisok? Lidl vs GVH – Hírszemle – 2023. 07. 13.
- Túl kapzsi cégek – Sokaknak még honlapja sincs? – Hol veszik el a produktivitásod? Hírszemle – 2023. 07. 10.
- Vállalkozási ötlet elemző AI – Újratölthető dezodor a magyar siker? – Jön az új Twitter #hírszemle – 2023. 07. 06.
- A Repohár modell bukása – Ki lesz az “új Twitter”? – Már nem hiszünk a márkáknak – Hírszemle – 2023. 06. 26.