Hány éve is volt már? 5 éve, hogy leírtuk a Minneren, hogy várhatóan milyen tematikájú, formájú Youtube csatornák lesznek sikeresek a következő években. Bejött! Ismét! Juhhú! Na, de a kis önfényezés után térjünk rá arra, hogy még elején járunk egy olyan trendnek, ahol a Youtube-ra költöznek új típusú műsorok, videós megoldások. Nem mondom, hogy le vagy maradva, még talán időben el tudod csípni ezt az új felívelő szakaszt. A jó hír nekünk tartalomfogyasztóknak, hogy tartalmakban is minőségibb, magasabb röptű videók kerülnek fel a videómegosztóra. Két dolgot is vizsgálunk most, mi ez a trend, milyen Youtube csatornák futhatnak be most, és hogy ez jó lehetőség a vállalkozásoknak erős vásárlóerő eléréséhez (Youtube reklám…).
A 2018 februári cikkünkben a következő Youtube csatornák indítását javasoltuk (röviden):
- Talkshowk, beszélgetős műsorok, vitaműsorok
- Politikai műsorok (na, azok aztán komment-cunamit hoznának)
- Dokureality vagy részben valóságshow szerű dolgok
- Valamilyen verseny vagy vetélkedő online közvetítése
- Lokális hírek, események bemutatása
Még a Youtube is észre vette a változást!
Mégis megnézi a fiatalabb generáció a hosszú formátumú videókat?
Jött a felismerés néhány héttel ezelőtti üzleti hírszemle podcastunkban.
#kutatás: Érdekes paradoxon állt elő a fiatalabb generáció videófogyasztási szokásait vizsgálva. Míg egy 2022-es Ipsos kutatás rámutatott, hogy a rövid 1-2 perces videók kötik le a fiatalok igazán, addig egy friss Google tanulmány szerint a Z generáció 60%-a használta a Youtube-ot arra, hogy hosszabb tartalmat nézzen egy megtekintett filmmel, játékkal, műsorral kapcsolatban. A Z generációs (1995 után születettek) felhasználók 61%-a mondta magáról azt, hogy egy téma, film, játék iránt igazán rajong és akár napi több órát is el tud tölteni a hozzá kapcsolódó elemzések, videók nézésével. 2,5 szeresére nőtt 2020 óta azoknak a videóknak a népszerűsége, ahol ún. esszészerű videókat készítenek az alkotók, tudományról, kutatásról, film elemzésekről, divatról, élményekről.
Az alábbi képen azt látjátok, hogy a Youtube-on 3X akkora az érdeklődés a videóesszék iránt.
Partizán, Friderikusz, Tizes lista, Fókuszcsoport és majd te?
Amikor igazán felfigyelhettünk a Youtube trendváltásra az a Friderikusz podcast elindulása. Jól jelezte, hogy van helye komolyabb, hosszabb műsoroknak is a Youtube-on. Ez egyébként pozitívan hatott a tartalomkészítők motivációjára is, hogy komolyabb stratégiát helyezzenek a Youtube-ra.
Donát a Tízes listától (és tudod a Minnernél is dolgozik) mondta azt, hogy: „A Youtube-on azért értek be ezek a tartalmak, mert már nem mobillal készítenek gagyi videókat az emberek, hanem profi stúdióból. Ők tudják a minőségi szintet. Most a Tiktok-ra költözött a homemade”
Apró érdekesség, hogy a Tízes lista ismeretterjesztő csatornaként már-már edukációs feladatot is ellát, és a TV-ből ismert ismeretterjesztők jelenleg nyomába se érnek.
A podcastok népszerűsége is segített a Youtube-nak, mert csak-csak elérték az emberek, hogy a podcasterek felvegyék videóra a beszélgetéseket, és ne csak a mikrofon mögött okoskodjanak. Elvégre a Spotify is bevezette a videós-podcast funkciót, ő is látja, hogy ez egy erős hibrid trend.
A bekezdés címben lévő csatornákra ránézel, akkor:
ami közös bennük az a beszélgetős műsor, vagy ismeretterjesztő, vagy aktuális hírek feldolgozása.
Ezek metszete mindegyikben benne van. És persze vegyük ide a mostmár Youtube-on is elérhető Minner Podcast is, és bővítünk videós repertoárunkon. Tudod nekünk azért van saját videós platformunk is, a MinnerAkadémia.
Már a 2021-es IAB podcast kutatásból kiderült (hazai), hogy az új podcastokat általában Youtube-on fedezik fel az emberek (mondjuk ezt az adatot akkor pont nem vettem észre… kár, mert mi csak Spotify-on és Apple Podcast-ben nyomultunk, de ott jól).
2021-es adatban már akkor 800 000 aktív podcast hallgató volt (heti rendszerességgel hallgat podcastot), ami ma már 1 millió körül lehet.
Apró kitekintés az IAB kutatásból (nem Youtube vonatkozás): A rendszeres podcasthallgatók nagy aránya az igazán magas vásárlóerejű csoportba tartozik A podcasthallgatók magukat digitálisan érettnek, nyitottnak és fiatalnak látják. A podcast a texturális eszközök (pl. könyv, magazin), mintsem bármilyen más médiaplatform alternatívája.
Nem késtél el! A fenti csatornákhoz hasonlóaknak még van helye a piacon.
Van feltörekvő kategória ezen kívül?
Naná! Ezek most a fact check, tényellenőrző csatornák. Eszméletlen sok álhír van a weben, így értelemszerűen megjelentek azok az oldalak, akik a „leleplezést”, „félinformációkat” leplezik le. Mondjuk milyen jó dolguk van, saját maguk is gyárthatnak… nem írom tovább, nem adok ötletet. Rá tudnak ülni akár egy trendre, hullámra is, és legalább jót is tesznek.
Feltörekvő lehet itthon még egy-egy nyomozást, krimi-t feldolgozó csatorna, amolyan zsaru Youtube csatorna. Adott ügy aktualitása miatt több kiugró nézettségű videót kapunk, Google keresések is rásegíthetnek a nézettségre, a közösségi médiában pedig imádni fogják.
Ez a cégeknek is jó lehet! Jobb vásárlóerő a Youtube-on
Most aztán már nem lehet kifogás a céges Youtube csatorna indításának. De el kell gondolkodnod már neked is fizetős Youtube reklámban, hiszen a pénzes vásárlóréteg már ott van a Youtube-on. Átpöccinti TV-re a videót, közben megjelenik a reklámod… A Google keresőt is elég jól lehet etetni a videókkal, amelyek jó érintési pontok lehetnek a marketingedben.
Ez jó volt! Van még ilyen?!
- Dancsó Péter saját termékeket dobott piacra. Rendesen beletaposott ebbe a trendbe
- Vállalkozási ötletek 2023 – Aranyat érő üzleti ötletek, trendek
- Print on demand vállalkozás Magyarországról: adózás, szerzői jogok, haszon
Forrás: Thinkwithgoogle, IAB