Hiába a jó ötlet, ha nem jön ki a matek! A fenti kérdés megválaszolásával egyre közelebb kerülsz ahhoz, hogy el tudd helyezni a vállalkozásodat, tisztában legyél a nagyságrendekkel. Persze ez még csak bevétel, de vevőkből élünk, innen a legjobb kiindulni, utána már rajtad áll, hogyan bűvészkedsz az üzleti modellel, költségekkel. Ez lehet furcsán fog hangzani: még az is jó dolog, ha tudjuk mennyire keveset keresünk. Ez már jó kiindulási alap lesz, aztán persze matekozzunk tovább! Számoljunk vásárlóértéket, ügyfélmegszerzés értékét, természetesen profitot is.
A podcast hanganyaga
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ban itt éred el, vagy beágyazva itt:
A podcast rövid vázlata, leirata
Először jöjjön néhány példa, hogy ráhangolódjunk. Egy héten belül két olyan vállalkozás is jött, ahol a vállalkozás átbeszélése közben derült ki, hogy az üzleti modellen még csiszolni kell, hogy ebből életképes vállalkozás legyen. Mind a kettő egyébként piactér üzleti modellt választott, tehát a szerepük, hogy összehozzák az eladókat és vásárlókat. Legtöbb ilyen esetben természetesen az első ötlet a pénzszerzésre a jutalék. Mindkét projekt ezt választotta.
Így nézett kis az egyik esetben:
- 7%-os jutalék minden az oldal által generált eladás után
- átlagos teljesítésenként ez mindössze csupán 266 forint,
- és számolva egy átlagos vásárlót, körülbelül alig éves 2-3 000 forint jönne ki bevételként. Hajaj és akkor a kiadásokat még nem is beszéltük, sőt ez átlagos vásárlókra vonatkozó adat, becsült is, tehát a felhasználói szám alapján is nehéz még kalkulálni.
A fenti nagyon rövid számolás rávilágított minket arra, hogyha még nemzetközi piacba is gondolkodnának, akkor is ez karcsú összeg. Hiába lenne önszerveződő a platform, az applikáció,
a napi 100 000 forint bevételhez 375 tranzakció kellene,
amit bárhogy számolunk, óriási munka lenne összehozni, és több év, mire annyi felhasználó összejön. Fontos itt megjegyezni, hogy itt fontos volt a piacismeret is, az ötletet nem szeretném elmondani, de ha számolunk egy kicsit optimistább értékekkel is, akkor is 375 tranzakcióhoz naponta kell 7500 olyan ember, aki egy nap használja az applikációt. / weboldalt, és ehhez legalább 30-50 000 felhasználó kell (azért ez nem a Facebook lenne).
A legnagyobb probléma ennél az esetnél az, hogy a várható egy vásárlóból származó éves átlagos bevétel mindössze 2-3000 forint. Ami azért karcsú szám, mert egy piactér esetében ezt mind fel is emészti majd csak a marketing költség. Felhasználó megszerzése, költés arra, hogy visszajöjjön és használja az applikációt… Náluk most a megoldás új árazási, üzleti modell kitalálása.
Ötletek! Számold ki az átlagos bevételed vásárlásonként, vevőnként, számold ki az átlagos vásárlások számát vevőnként! Aztán ezek kellenek is majd a következőhöz, vagyis a customer lifetime value-hoz.
Itt rá is térhetünk a Customer lifetime value-ra, vagyis a vevőértékre.
Ez azt a számot jelenti, hogy a vevő mennyit költ el nálad az idő alatt, amíg nálad van, nálad vásárol. Általában 1-5 éves időtartamot szoktunk számolni. A Starbucks-nak 14 000 dollárt hoz egy vásárló átlagosan, amíg nálunk van. Ez átlagosan 15 év alatt. Egy évben 280 000 forintot/vendég. Jujj! Képzeld el mennyit mernek költeni az új vendég megszerzésére! Azért abból futja nem? Meg fogom hozni a kedvedet a matekhoz, a számoláshoz!
Ez jó volt Még ilyet! Mit olvassak / hallgassak még?
- Mennyi ér, mennyit hoz egy vevő? Customer lifetime value – Podcast
- Egy webáruház, ami havi 10 millió forint forgalmat generál látogatók nélkül, nagy árréssel [podcast]
- Mivel tűnhet ki egy vállalkozás a tömegből?[+kutatás] [+Podcast]
Fotó: tomfield /Pixabay