Egyre több cég, marketinges tervezi, hogy a termékét influencereken keresztül is reklámozza. Mármint nem ilyen ingyen élő egy-két fotót posztolgató Instagram betyárokat és lánykákat értem influencerek alatt. Hanem azokat, akik minőségi követőkkel, aktív táborral rendelkeznek és minőségi, változatos tartalmat adnak a felhasználóinak akár blogon, akár videókon (Youtube), akár valamelyik közösségi oldalon (Instagram, Facebook). Nézzük mennyi az annyi!

1. lépés – Kiszámolni mi mennyiért tudunk mi reklámozni adott platformon és mennyi embert érünk el

Kell egy viszonyítási alap. Azért, hogy ez a cikk később is aktuális legyen arra gondoltam így mutatom be, így csak be kell helyettesítened majd az aktuális számokkal. Nézzük külön – külön a platformokat. Érdemes kiszámolni, hogy

1000 Ft elköltésével mennyi embert érsz el te saját magad:

  • Facebook – Jelenleg 1000 Ft elköltésével átlagosan 3300 embert lehet elérni (ennyi ember előtt jelenik meg a poszt). Ezt nem is kell magyaráznom, nézd meg nálad mennyi ez a szám, amikor hirdetsz.
  • Instagram – 1000 Ft elköltésével átlagosan 4000 embert lehet elérni
  • Youtube – Na itt kicsit más a helyzet, mert amennyiben egy influenceren keresztül reklámozod, akkor nem 25 másodperc-et jelensz meg a videója elején. Amennyiben már van Youtube csatornád, látod azt, hogy 1000 látogatót odavonzani a videóidra nem kis munka és költség, legalább 10-20 000 forintba kerül, ha mondjuk nem virális a tartalmad. Ezt vedd figyelembe! Itt nehéz pontos számot mondani, hogy 1000 ft-ból mennyi embert érsz el.
  • Blog – Itt mindig vedd számításba azt is, hogy a blogger még a közösségi oldalain is megosztja. Na most, ha a saját blogbejegyzésedet 1000 ft-ból (most nem vesszük számításba azt a 100-200 embert aki organikusan rákattintana) kb. 100 embert érsz el. Hogyha egyébként beleszámolnánk mindent, időt, szövegírást… akkor 1000 ft-ra nagyon alacsony szám jönne ki (átlagban, mert ugye ott a Google, ami hoz ingyen látogatót, ha jó a tartalom).

Mennyi az organikus?
Fontos ezeknél a platformoknál, hogy érdemes utána nézni folyamatosan, hogy egy-egy tartalom organikusan (ingyen) a követők mennyi %-ához ér el.  Pl. Facebookon hiába van 20-30 000 követője az illetőnek, valójában csak 3-5 000 elérést ér el a posztja. Ezzel kalkulálj, ezzel fogunk most is!

2. lépés – Mennyivel ér többet egy Influencer posztja? – Mi az előnye?

A 2. lépés, hogy megértsd miért is érdemes időnként reklámoznod influencereken, véleményvezéreken keresztül.

  • Mások beszélnek rólad: Ezt már többször írtam a Minneren  és előadásokon is mondtam, sőt előszeretettel használják marketing cégek is eme gondolatomat, érvemet. Tehát azt éred el vele, hogy nem mindig a te logóddal, tőled látják a reklámjaidat, hanem bár fizetett eléréssel, de eléred, hogy mások beszéljenek rólad. Sokkal jobb, mintha a logóddal szeplő tartalmat meglátná a fogyasztó. Persze ettől még kell saját reklám, ez csak egy plusz, amit ki kell használnod.
  • Új megközelítésbe is helyezhetik a termékedet/szolgáltatásodat, sőt az érdeklődők látják, használatban is a termékedet. Sőt még ötletet is adhatnak neked későbbi kampányaidhoz!
  • Az influencereknek nagyobb a figyelemfaktora, vagy figyelemszorzója.  Tehát az emberek sokkal jobban odafigyelnek az ő posztjaikra, többi időt elidőznek felette, mint a te posztjaidon, még akkor is, ha az övében reklám is van.
  • Azokat az influencereket, akiknél szponzorált poszt van a követők is jobbnak ítélik.
  • Fontos! Illeszd bele egy éppen futó aktuális kampányodba az influencer marketinget, akkor a legeredményesebb.
  • Ne feledd ezt főleg brandépítésre tudod használni!
  • Használd ki, hogy a legtöbb influencer egyszerre több közösségi oldalon is aktív.
    Youtubeosok Instagramon
    Bloggerek Facebookon…
  • Erről bővebben még hallhatsz az ingyenes Influencer marketing tudásanyagomban >>> Így használd az influencer marketinget

Az influencer figyelemfaktora, figyelemszorzója nagyobb, legalább 3-szorosa a tiédnél

Ezeket belevéve egy olyan tartalom az elérése, amit egy minőségi influencer készít és tesz a közönsége elé (valamelyik platformon) legalább háromszoros értéke (szorzója) van egy átlagos saját reklámhoz képest. Minél több a követője, annál nagyobb ez a szorzó, mert az az ő elkötelezett követői neked is sokat jelentenek. Tehát egy 100 000-es aktív követővel rendelkező már 3,5-5-szoros szorzóval is szerepelhet a te elérési számaidhoz képest. Azért olyan gyorsan nem nő a szorzó, mert minél nagyobb a követőtábor, annál jobban hígul a közönség.

Egy példa poszt jó influencer marketingre: (alatta folytatom)

Szuper vacsi a Bazilikánál 🤩🥡 #followanna #mutimiteszel #foodporn #food #vacsora #pastalover #padthai #thaifood

ᴀ ɴ ɴ ᴀ (@followannaofficial) által megosztott bejegyzés,

3. Akkor jöjjenek a számok – Mennyit fizessek az influencernek?

Először is van egy ilyen alapdíj, amit mindenképpen számolj bele. Ha profi influencerrel állsz szembe,akkor ő kérdez, megismeri a termékeidet…, ami idő neki is. Tudod egy poszt nem csak egy kép elkészítéséből áll. Tehát egy 5-20 000 forintos alapdíjat kalkulálj bele, vagy spórolni tudsz, ha eleve összeállítasz egy briefet, összefoglalót a cégedről. Mindig kérd be a statisztikákat, átlagos poszt elérés és hasonlók! Hogy tudj kalkulálni! 

  • Facebook – számoljunk
    1. Átlagosan 10 000 követővel számolva egy poszt kb. 2000 emberhez ér el. (organikus elérése az influencernek, főleg egy reklámszagú posztnak)
    2. Tehát mivel fent írtam, hogy 1000 Ft-ból 3300 embert érünk el, így elvileg 660 Ft-ba kellene kerülnie egy posztnak 10 000 követőnél!!! Huhh jólenne, igaz?
    3. És akkor szorozzuk ezt fel hárommal, ahogy fent írtam. Így 2000 Ft-ra jön ki egy poszt. Ami valójában megállja a helyét, a legtöbb ennyi követővel rendelkező influencer ennyit kér el FB-on / poszt.
    4. De tudod + pénz az alapdíj, hogy foglalkozik veled, mintha napidíjat fizetnél.
    5. Ne egy posztban, hanem kampányban gondolkodj!
  • Instagram – Ez a legnépszerűbb platform most, ahol sokszor hirdetnek a cégek influencereken keresztül.
    1. Átlagosan 10 000 követővel számolva egy poszt kb. 5000 emberhez ér el (organikus elérése az influencernek), a feed posztoknál. Instagram sztorinál ez a szám kb. 2500 fő.
    2. 1000 Ftból Instán 4000 emberhez érsz el, ha saját magad költesz, így elvileg 1250 Ft-ba kerülne egy poszt, de ugye tudod fent említettem még az influencer értékét, hogy meg kell szorozni hárommal. Így kijön 3750 Ft-ra egy poszt 10 000 követővel rendelkező insta inflluencernél. Ami szintén jó szám, ennyiért szoktak itthon ennyi követővel rendelkező oldalak pénzt kérni. Ezen én is meglepődtem.
    3. De tudod + pénz az alapdíj, hogy foglalkozik veled, mintha napidíjat fizetnél, hogy a cégeddel foglalkozik.
  • Youtube – Na ez a nehéz dió.
    1. Itt a videókészítést, vagyis az alapdíjjal még jobban kell számolni, mármint azt hogy bizony ki kell fizetnünk. Több óra, míg a 10 perces videót kitalálja, elkészíti, megvágja az influencer. Számolj legalább 20 000 Ft-tal már indulásként.
    2. Jelenleg egy 10 000 követővel rendelkező videós 3 000 emberhez ér el egy videóval organikusan az első 1-2 hónapban.
    3. Neked ahhoz, hogy 1000 embert elérj (számolva azzal, hogy nem vagy aktív Youtbeon), kb. 20 000 forintodba kerülne, hogy ennyi embert oda navigálj a videóidra. Tehát alsó hangon 60 000 Ft-ba kerülne neked, hogy 3000 ember lássa az influenceren keresztül + ugye a szorzó, amit fent említettem, de mázlid van, itt azért nem veszik annyira szigorúan. Egy 10 000 követővel rendelkező Youtubeos nem fog 180 000-et elkérni a videóért. Kb 60-100 000 Ft-ba fog kerül/videó. + számolj az Instagrammal is, mert a legtöbb Youtube-os ott is népszerű és aktív.
  • Blog
    1. Itt fontos szám lesz számodra az, hogy egy átlagos posztját mennyi ember olvassa 3 hónapon belül. Egy napi 2-3 000-es látogatottságú oldalnál már ez a szám legalább 5000 olvasót jelent/blogbejegyzés.
    2. Azzal számolva, hogy 1000 Ftba kerülne neked 100 embert elérni saját reklámból, akkor 5000 olvasó legalább 20-50 000 forintodba kerülne és akkor még hozzá jön ugye a háromszoros szorzó, ami így 100 000 forint lenne.
    3. Na de szerencséd van, mert itt egyrészt nagy a verseny, másrészt ez a piac kicsit másképpen működik.
    4. Egy átlagos 5000-es olvasottságú blogcikkért kb. 30-40 000 forintot érdemes fizetned.
  • Csomagajánlat
    Kérd mindezt kampány szinten, csomagban és máris még alacsonyabbak lesznek a számok! És sokszorosát éred el, mintha te magad reklámoznál a saját céged nevében. Kampányban gondolkodj!!!

Összefoglalva

Remélem segítettem a jelenlegi hazai influencer marketing piaci benchmarkokkal. Ahogy látod a fenti piacokon kicsit eltérnek egymástól de egy biztos, mindig hasonlítsd össze, hogy te saját magad mennyi pénzből mennyi embert érsz el. De vedd figyelembe, hogy az influencernek van saját márkaértéke is, vagyis inkább úgy fogalmaznék neki nagyobb a figyelemfaktora. Tehát az ő tartalmai jobban érdekli az embereket, jobban rá figyelnek, mint a te reklámjaidra, posztjaidra.

További gyakorlatias tippek ebben az ingyenes videóanyagban >>> Így használd az influencer marketinget – a videóanyagot a MinnerAkadémia oldalán éred el. A hazai piac feltörekvő üzleti videós oldalán.

Kapcsolódó cikkek:

Fotó: Pixabay

Gyere és nézd meg a Befektetőkereső show döntőjét! Nézőként is tudsz jönni! Ezt látnod kell élőben! Június 21. 14:30-19:30 között. 15 csapat, 10+ befektető, több 100 millió forint Kattints ide!