Mi a MOHU? Kinek kötelező regisztrálni rá? Bolt vs Taxisok? Lidl vs GVH – Hírszemle

Dátum

Megosztás

Ismét teljes létszámmal jön a Hírszemle mai adása, Milánnal kiegészülve beszélgettünk a hét üzleti híreiről. Szó esett az Országos Taxis Szövetség beadványáról a Bolt ellen és a MOL hulladékgazdálkodási koncessziójáról. Tisztáztuk, mi az a MOHU és kinek is kell regisztrálnia. Lehet, hogy megbünteti a LIDL-t a versenyhivatal? A „legolcsóbb élelmiszerlánc” reklámszövegük hitelességét vonja kétségbe a GVH. Egy marketinges illetve PR trendről is beszámolunk: egyre több cég terveztet terméket AI eszközzel csupán ennek a hírértéke miatt. Érdemes felülni a hype-vonatra, vagy használják inkább a cégek a mindennapi munkavégzésben a mesterséges intelligenciát? A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát, és Mándó Milán.

A podcast hang- és videóanyaga

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastben itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

0:00 – A Boltot támadják a taxisok
07:45 – Mi a MOHU? Kell regisztrálni cégként?
17:40 – A LIDL legolcsóbb kifejezését vizsgálj a GVH
23:44 – AI, mint marketingkampány

Országos Taxis Szövetség vs Bolt

Az Országos Taxis Szövetség beadványt nyújtott be a Budapest Főváros Önkormányzatának, mondván a Bolt védjegyhasználata szabálysértő. Az OTSZ elnöke arra kéri a fővárosi önkormányzatot, hogy semmisítsék meg a Bolt személytaxi-szolgáltatási engedélyét, azok ugyanis szerinte jogellenesek.

Az indoklás a Bolt védjegyhasználati gyakorlata. Szabályozva van ugyanis, hogy személytaxin milyen logót és egységes szabadjelzőt lehet elhelyezni. Ezt az egységes szabadjelzőt csak védjegyoltalom alatt álló szabadjelzővel lehet lecserélni, amiben mind a szabadjelző, mind a logó védett és jóváhagyott. Az OTSZ rámutatott, hogy a Bolt egy jellegzetes „Bolt Taxi” feliratú szabadjelzőt használ az autóin, azonban csak a „BOLT TAXI” szóvédjeggyel rendelkeznek, ami nem felel meg a „védjegyoltalom alatt álló szabadjelző” fogalmának (nem csak szó, hanem ábrás védjegynek kellene lennie).

Ahogy a podcastban is beszéltünk róla, ez a lépés korántsem a jogszabályok tiszteletéről szól, inkább egy technikalitásra hivatkozva igyekszik a Taxis Szövetség kiszorítani a Boltot a piacról. Lehet, jobban tennék, ha a szolgáltatás minőségével igyekeznének versenyezni a konkurencia ellehetetlenítése helyett?

Forrás: Index

Mi az a MOHU, kit érint a változás?

A MOL 35 évre nyerte el a hulladékgazdálkodás koncesszióját. Erre egy új vállalkozást hoztak létre, a Mol-tulajdonban lévő MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt-t.

A MOL által üzemeltetett A MOHU.hu felületére két témában szükséges a cégeknek regisztrálnia: az egyik a hulladékkezelési témakör, a másik a kiterjesztett gyártói felelősségvállalás.

A lakossági hulladékgyűjtés jelenleg veszteséges, nyereség csupán a jól hasznosítható ipari illetve fémhulladékon van. A MOL bizonyára profitot akar termelni, úgy gondolják hogy az egységes irányítással jelentős hatékonyságnövelést tudnak elérni, és persze kiemelik, hogy a körforgásos gazdaság fejlesztéséhez így is hozzájárulnak.

A Pécsi Iparkamara összefoglalta nekünk, hogy kire is vonatkozik a regisztrációs kötelezettség. Leegyszerűsítve minden vállalkozásnak kötelező regisztrálnia, akik a kommunális hulladékon kívül más típusú, elkülönítetten kezelt hulladékot szállíttattak el és erre vonatkozóan külön szerződésük volt. 

Kiterjesztett gyártói felelősségvállalás (EPR): azoknak a cégeknek kötelező regisztrálniuk a MOHU online felületén, akik 2023. július 1-től a következő körforgásos termékek gyártói és ezáltal vonatkozik rájuk a regisztrációs és díjfizetési kötelezettség:

  • csomagolóanyagok,
  • egyes egyszer használatos műanyag termékek,
  • elektromos és elektronikus berendezések,
  • elemek és akkumulátorok,
  • gépjárművek és alkatrészeik,
  • gumiabroncs,
  • reklámhordozó és irodai papír,
  • használt sütőolaj,
  • textil termékek,
  • fából készült bútorok.

Forrás: PBKIK, 24.hu

Eljárást indított a Lidl ellen a GVH

A GVH versenyfelügyeleti eljárást indított a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-vel szemben, mert úgy vélik, megtévesztik a fogyasztókat azzal, hogy „a legolcsóbb élelmiszerláncnak” nevezik magukat. A Lidl a Pénzcentrum 2023 februári felmérése alapján lett a fogyasztók szerint a legolcsóbb élelmiszerüzlet, a GVH szerint ez a felmérés azonban kimondottan szubjektív és nem reprezentatív, nem alkalmas arra hogy objektíven és tényszerűen megállapítsa hogy a Lidl termékkínálata valóban a legolcsóbb minden magyar élelmiszerlánchoz képest, ahogy azt a szlogen sugallja.

A versenyfelügyeleti eljárás még nem jelenti, hogy a Lidl jogsértést követett el, a 3 hónapos eljárás feladata lesz ennek a tisztázása.

A Gazdasági Versenyhivatal működteti a július elsején elindult árfigyelőt, ami az arfigyelo.gvh.hu címen érhető el. A honlapon jelenleg hat kiskereskedelmi lánc, mintegy 1200 boltjában, több mint 60 termékcsoport árai között kereshetnek a felhasználók.

A podcastban arról is beszéltünk, vajon mekkora marketing ereje van ennek a szlogennek: most, amikor mindenki igyekszik spórolni, lehet, hogy a „legolcsóbb élelmiszerlánc” szlogen hozott akkora extra bevételt az áruháznak, hogy még a GVH esetleges büntetésével is megérje nekik használni. A másik oldal, amin igazán nagyot nyerne a Lidl, ha esetleg az eljárás megállapítja, hogy valóban ők a legolcsóbbak, és nem állítottak valótlant.

Forrás: Napi.hu

Marketing trend: AI alkotta termékek

Egyre több cég él azzal a PR fogással, hogy AI-val terveztet meg dolgokat. Itthon a Bamba Marha íratta a legújabb szezonális burgerük receptjét mesterséges intelligenciával. Nemrég a Casablanca nevű divatcég is csinált egy kampányt, amit mesterséges intelligencia készített. AI alkotta képeken virtuális modellekre adták rá új kollekciójuk darabjait. Kicsivel több, mint 1 hete aztán a HELL is kiadta új energiaitalát, aminek algoritmus tervezte a receptjét, a dobozát, mindenét. A tutti frutti és berry blast ízre keresztelt italnál még az élelmiszeripari szabályozásokat is fegyelembe vette, miközben dúsított a vitamin, aminosav és gyógynövény tartalmon. A Minneren is találtok AI eszközt, ez az AI brandnév generátorunk.

Ezen a ponton nyugodtan mondhatjuk, hogy egy trend bontakozik ki. Pontosabban a fő trend, hogy minél több területen használjuk az AI-t, ez egy dolog, de marketing trend is eközben, hogy direkt az AI által készített termékeket vagy reklámokat csinálnak cégek, kihasználva a mesterséges intelligencia körülötti érdeklődést.

Érdekesség, hogy ez most a ChatGPT lázban, az AI tavasszal lett újra népszerű, de nem most kezdődött. 2017 óta egyre gyakrabban bukkantak fel ilyesmi próbálkozások, ahogy a tanuló algoritmusok fejlődtek:

  • 2017-ben a Nutella algoritmussal terveztetett egyedi dobozt minden mogyorókrémnek Olaszországban. A kampány akkora siker lett, hogy sokan gyűjteni kezdték a dobozokat, főleg mivel mindből csak 1 készült, és az eladásik kilőttek.
  • 2018-ban a Burger King megetetett egy tanuló algoritmussal több ezer gyorskaja reklámot és megpróbált vele sajátot íratni. Itt az eredmény inkább lett vicces, mint jó. Az AI olyanokat mondott hogy „The whopper lives in a bun mansion just like you. Order yourself today… Have it Uruguay.”
  • Szintén 2018-ban a Lexus 15 évnyi díjnyertes autóreklámot nézetett meg egy mesterséges intelligenciával. Az ezután megírt eredmény egy olyan megkapó és érzelmes reklámjuk lett, amiről a legtöbben el se hitték, hogy nem ember alkotta.

Az AI ezzel nem vett el munkát, kreatív szakemberek tucatjai dolgoznak ezeken így is. Látszik, hogy ahol nem kezelték jól inkább lett abszurd/béna/vicces az eredmény. PR fogásnak jó, lásd májusban a sörreklám, amit AI generált, de másra nem használható.

Forrás: Admind.ai, Showstudio.com, TheGeek.hu

Korábbi hírszemlék:

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.