Mi a startup? Startup finanszírozási formák (pénzszerzés). Milyen lehetőségeink vannak Magyarországról startup indításában? – Gyorstalpaló

Egyre több helyen foglalkoznak a startupokkal, sőt, itthon is már (részben) kialakult egy ún. startup ökoszisztéma. A technológiát kihasználva már lebomlottak a földrajzi távolságok, így akár rövid idő alatt globálisan lehet egy kis startup vállalkozásnak is terjeszkednie, minden adott hozzá. Magyar startup sikerekről is lehet folyamatosan hallani, és rajtad áll, hogy még legyen is. Kezdjük a legelején!

1. Mi a startup?

Fogalom: Egy újonnan alapított vállalat, mely nagy potenciállal rendelkezik, célul tűzi ki a külföldi piacra való terjeszkedést, valamilyen termék/szolgáltatás innovációval rendelkezik. A startupok elvileg exponenciális növekedést mutatnak. Nos, a valóság nem ennyire száraz és nem ennyire szigorú. Valójában már elég tág fogalommá vált a startup szó.
Újraértelmezve: olyan induló vállalkozás, ami kihasználja a technológiát, az internetet, az automatizációt, és speciális üzleti modellel, innovációval rendelkezik, valamint későbbi terveiben szerepel a külföldi piacra való terjeszkedés.
A tippem az, hogy amíg más azzal foglalkozik, hogy a te céged startup vagy sem, te addig csak dolgozz, és ne törődj senkivel! Aki a fogalmakon lovagol, az meg is érdemli, hogy az idejét ilyen hülyeségre fecsérelje, te pedig sikerre viszed a startupod.

További jellemzők
A startup indításához szükséges pénzt a legtöbb esetben nem saját forrásból teremtik elő, hanem akár több körös befektetéssel szereznek pénzt (erről későbbi bekezdésben lesz szó). A legtöbb startup esetében a kezdeti ötlet és amivel sikeresek lesznek, akár különböző is lehet, mivel közben megismerik a célpiacot, és átalakul az ötletük (erről ide kattintva olvashatsz).

Példák

  • Hazai startup példák: Prezi.com, Ustream (már nem startup, megvette az IBM), LogMeIn (már tőzsdén van), Tresorit (új feltörekvő). Sbrick (Lego-t irányíthatóvá teszik, közösségi finanszírozással gyűjtöttek több millió forintot)
  • Külföldi példák:
    – Egykor a Facebook is startup volt,
    – de például a Snapchat is az (bár már tőzsdén van, így nem tekinthető annak, de jó példa).
    – Oculus Rift VR szemüveg (közösségi finanszírozó kampányban 680 millió dollárt gyűjtöttek össze, majd a Facebook felvásárolta őket). 

2. Tőkeszerzés – startup finanszírozása

  • Első lehetőség, amikor még elindulás előtt vagy: 3F, vagyis Family, Friends, Fools
    Sajnos ahhoz, hogy szóba álljanak velünk majd a kockázati tőkések, már működő vállalkozást, startupot kell felmutatni. Első körben tehát a közeli ismeretségből tudunk pénzt szerezni. Ebben az esetben akár a Friendsbe, vagyis a barátokba beletartozhat a kapcsolati tőkénk is. Szóval a család, barátok, és a fools, vagyis a balekok, talán úgy tudnám jól és ide illőn lefordítani. Hiszen ebben a fázisban még nem tudni, lesz-e az ötletből később valami. Néhány millió már elég lehet az elinduláshoz, ezt össze is lehet szedni a környezetünkből. Figyelem! Meg kell dolgozni érte! Értem, mire gondolsz most, de ha nincs a rokonságban nagyobb tőkés, akkor bizony kapcsolati tőkét kell szerezned.
  • Angyal befektető
    Ez szorosan kapcsolódik az előző ponthoz is. Ide főleg olyan befektetőket kell elképzelned, akik már valószínű rendelkeznek sikeres vállalkozásokkal, és a befektetésre szánt tőkéjükből szeretnének újabbakat létrehozni, viszont most nem az ő ötletük alapján. A hozamelvárásuk is kisebb lesz, mint egy kockázati tőkecégnek. Őket legjobban a kapcsolati tőkéd növelésével tudod megtalálni.
  • Pályázat
    Ezt felejtsd is el, egy startupnak nem ez a legjobb pénzszerzési mód, mivel az ötlet közben átalakulhat, nehéz tartani a pályázati feltételeket… Így ebben inkább ne is gondolkodj!
  • Akcelerátor / Kockázati tőketársaság – Okos tőke
    Ez lesz a legnehezebb: már működő startupokat keresnek, sőt, már egyes akcelerátorok specializálódnak is egyes területekre, így nehezebb lesz számodra is a kiválasztás. Előnyük, hogy több tudást ad, mint bármelyik előbb felsorolt, sőt, kapcsolatokban is több millió forintot, sőt, akár több millió dollárt spórolnak egy startupnak. Itthon is vannak ilyen akcelerátorok, azaz startupkeltetők. Érdemes elmenni hozzájuk, beszélni nekik arról, mit is csinálsz éppen, ha nem is fektetnek be, további rálátásod lehet a piacra, és a kérdéseik segíthetnek a startupod működésében, felhúzásában is.
    A legtöbb esetben ők adják a legjobb pénzt, mivel okos tőkét is adnak, vagyis nem csak pénzt, hanem tudást is.
    Itthon most a Hiventures (mint állami szereplő) a legnagyobb befektető, sőt az egyetlen egy olyan, akik már korai fázisban (seed) is adnak tőkét.
  • Közösségi finanszírozás
    A Minneren több startup cikkben is volt már róla szó. Lényegében támogatásként adnak pénzt neked (startupodnak) a leendő vásárlóid, legtöbbször viszont a támogatás valójában előleget jelent. Előre fizetnek a még el nem készült termékért. Két nagy oldal használható erre a legjobban, az Indiegogo és a Kickstarter. Erről itt olvashatsz bővebben: Mi az a közösségi finanszírozás? Hogyan lehet így pénzt gyűjteni egy ötletre, termékre, startuphoz?
  • Menni, menni, csinálni!!!
    Ha nem mész utána a dolgoknak, nem is fognak összejönni. Szóval hajrá! Építs kapcsolatokat, menj rendezvényekre, beszélgess!

3. Így dolgozd ki a startup ötleted

Először is kezdd azzal, hogy találd ki, MIBŐL LESZ BEVÉTEL. Ezt sajnos sokan elfelejtik még az elején. Továbbá tervezd meg a piacra lépést. Ebben segít ez a három cikk:

Ezt használhatod majd prezentáció alapjaként is (pitch), amikor a befektetőkkel tárgyalsz, de saját magadnak is jó iránymutatás.

  1.  Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden
    1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod. 
  2. A probléma / Lehetőség felvázolása (Problem / Opportunity)
    Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod. 
  3. Megoldás (Solution)
    Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?
  4. Piac mérete / Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size / Benefit)
    Konkurenciaelemzés, piacelemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva. 
  5. Üzleti Modell (Business Model)
    Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
    – Honnan lesz bevételed?
    – Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
    – Milyen marketingcsatornákat használsz?
    – Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék. 
  6.  Versenyelőny (Competitive Advantage)
    Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.
  7. Csapat / Új munkatársak (Team / Hires)
    Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár mint cégalapító is részt vesz a startupban.
    Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, kellenek társak.
  8. Piacra lépési stratégia (Traction)
    Itt a már üzleti modellben említett marketingstratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok?

4. Startup versenyek

Több inkubátor, egyetem, média (Techcrunch) szervez ún. startup versenyeket, amire akár érdemes is lehet beneveznetek az ötletetekkel. Arra is jó, hogy már begyakorlod az úgynevezett pitch-et, azaz a pár perces bemutatkozót.

5. Pitch, validáció – startup szótár

– Seed – első körös befektetés (főleg üzleti angyalok vagy a fent említett 3F)
– Pitch – rövid prezentáció, a startup ötlet bemutatása
– Validáció – az ötlet tesztelése adott piacon – lehet kérdőív, vagy prototípus tesztelése
Meetup – főleg startupoknak szervezett ingyenes rendezvény
– Közösségi finanszírozás – crowdfunding
– EXIT – tőzsdére lépés, felvásárlás
– Coworking iroda – közösségi iroda – én is ilyenekben dolgozom

Lehetséges itthonról, Magyarországról startupot indítani?

Igen! Főleg az automatizációnak és a technológiai lehetőségeknek köszönhetően, aki pedig egy kicsit is utána jár a dolgoknak, hamar talál kapcsolatokat még az USA-ban is, és nem nehéz megszervezni a kiutazást is, ha arról van szó. Befektetők tekintetében is jól állunk, van tőke új startupokra. Okos tőke is megtalálható, de azt inkább kell keresni, mint simán a tőkét. Nem mindegy, ki a befektető! Az pedig külön előny lehet, hogy a fejlesztési költségek itthon alacsonyabbak.

Kattints ide, és nézd meg a Minneren található startup ötleteket!

Fotó: Steven Zwerink/Flickr

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később