Mi a titka a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont? 1. rész

Ez a cikk nem kezdő vállalkozóknak szól. Ha már több mint 4 éves a céged, csak akkor olvasd tovább! Vajon mi a közös azokban a „tízszerező” cégekben, akik exponenciálisan nőnek? Mikor kerülhet elő ez a téma? Lehet, hogy úgy érzed egy helyben toporogsz, vagy azt látod kettőt előre lépsz a vállalkozásoddal, majd rövid időn belül hármat vissza, hiába fejlesztesz, változtatsz. Visszatérő probléma, hogy egy plafont nem tud áttörni a vállalkozás. A Minnertől már megszokott módon hozunk példákat, kutatjuk, hogy mik azok a tényezők, amelyek a gyorsan növekvő cégekre jellemző, és hogyan tudja azt adaptálni egy vállalkozás. Mi kell ahhoz, hogy az iparágad jövedelmezőségének háromszorosát elérd? Nem csak felületesen nézzük meg már az első cikkben, hogy mit csinál egy nagy cég ilyenkor, hanem mélyebbre is megyünk, hogy megértsük mit is változtatott, fejlesztett, vagy éppen mit hagyott el a működése során a példánkban szereplő óriási piacszerzést megvalósító cég.

(A cikk podcastként is elérhető, Görgess a végére!)

Helyezzük magunkat képbe + önvizsgálat

Kezdjük először azzal, hogy nem késtél el. Ne érezd most a gép előtt ülve, hogy kihagytál egy ziccert, mert nem szűkítettél a célcsoporton, vagy mert nem vezettél be egy üzletágat. Nem késtél el! Túl gyorsan akarunk mindent. Pedig ha megnézzük egy vállalkozás életgörbéjét (vagy egy klasszikus stratégiát) akkor az első években a cél, hogy a piacon megismerjenek, hogy rátalálj arra az összhangra, ami a fogyasztó és közötted van, megismerd a piac működését.

Így tett az alábbi példánkban a Starbucks is. Képzeld el, hogy a Starbucksot 1971-ben alapították, de 25 év kellett, hogy meglóduljon. Akkor azért lassabban történt minden – ma a Starbucks léptékét úgy kell nézni, hogy az a 25 év most 7-10 év között jöhet el egy cég életében. Tehát az a szakasz, amikor eléri azt a tudást, piacismeretet, amikor tízszeres vállalkozás tud lenni, amikor beindul a BCG mátrix alapján a sztár majd a fejőstehén szakasz.

Ma, 2023-ban gyorsabban eljut hozzánk az információ, továbbá a digitalizáció miatt több mindent tudunk mérni és gyorsabban végbe mehetnek a fejlesztések, újítások.

#példa:A Starbucks ma globális vállalat, több tízezer üzlettel. Ehhez több év kellett, sőt sokkal több, mint azt elsőre gondolnád!

  • 1971-ben alapított kávézólánc az első 20 évében mindössze 100 kávézóig jutott. Igaz ez is szép szám, de milyen érdekes, hogy neki itt jött el az első plafon.
  • 25. évfordulójára (1996) már 1000 kávézója volt, tehát 5 év alatt 900-at nyitott!
  • 2003-ra 7225 kávézót üzemeltetett a Starbucks
  • 2008-ban 16 000-et, de itt megpihentek a válság miatt.
  • 2012 után beindult és évente 2000 új kávézót nyitottak, és ma már 35 000 kávézóval rendelkeznek.

Pont ezt keressük ebben a cikkben, hogy hol van az a dinamikusan növekvő néhány év? Hogy ismerjük fel? Mik az előtte lévő szakaszok, mivel hozzuk elő, mit kell tennünk?

Az Első kihívás a vállalkozás elindítása. A Második kihívás a vállalkozás skálázásának beindítása.

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)


Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!

Kapcsolódó cikkek