péntek, január 15, 2021

Mi az a közösségi finanszírozás? Hogyan lehet így pénzt gyűjteni egy ötletre, termékre, startuphoz?

2007-től berobbantak a közösségi oldalak a startupok egyik finanszírozási forrásaként. Az embereknek annyira megtetszett, hogy a Kickstarter és az Indiegogo oldalakon már 4,9 milliárd dollár értékben támogattak projekteket. Több mint 30 millió felhasználó aktív ezeken az oldalakon, akik keresik az ütős projekteket, hasznos termékeket, szolgáltatásokat, újdonságokat. Az óriási adatok és statisztikák után nézzük, miről is van szó.

A közösségi finanszírozás fogalma, jelentése

A közösségi finanszírozás (crowdfunding) egyszerűen megfogalmazva az, hogy te előleget tudsz kérni a már, vagy még el nem készült termékedre, szolgáltatásodra egy online oldal segítségével.  Az ilyen oldalak, mint a Kickstarter és az Indiegogo lehetőséget adnak neked, hogy feltöltsd a bemutató anyagát (videó, képek, leírás) a projektednek, amire szeretnél pénzt gyűjteni. Majd ezután a felhasználók a te általad előre meghatározott összegben tudják támogatni a projektet, amiért cserébe te a terméket/szolgáltatást, vagy valami apróságot, extrát adsz.

Hol és hogyan indulhatsz el magyarként? 

Magyarként, magyar céggel csak az Indiegogo jöhet szóba elsőre, a Kickstarterhez legalább egy Egyesült Királyságbeli cég kell, vagy az, hogy valamelyikőtök oda legyen bejelentve (bár ez sem drága). A Kickstarter oldal kétszer olyan népszerű, mint az Indiegogo, több projeketet is támogatnak. Talán azért is, mert sokkal szigorúbbak a feltételei. A két oldal között még különbség, hogy a Kstarter esetében a kitűzött összeget ha összegyűjtöd, csak akkor tiéd a pénz, Indiegogo oldal esetében bármekkora összeg is összegyűlik, már a tiéd.
Vannak már magyar példák? Naná! Néhány példa:

Mire gyűjtenek a startupok, cégek, ötletgazdák?

Lehet szó videojátékról, zenéről, technológia kütyüről, applikációról vagy akár dizájn bútorról, bármire lehet pénzt gyűjteni ezeken az oldalakon. A cikk végén hozok is néhány példát és kapcsolódó cikket.

  • A legtöbben valójában elővásárlások szerzésére használják.
  • Termék esetén ebből fedezik a gyártási költségeket.
  • Természetesen, ha már kész a termék, akkor egy jó marketing csatorna is lehet, főleg akkor, ha nemzetközi piacon is el akarunk indulni.
  • Jó piackutatás is egyben, sőt egy sikeres közösségi finanszírozó kampány még befektetőket, kockázati tőkéseket is meggyőzhet. Például a Facebook a sikeres közösségi pénzgyűjtés után vásárolta fel az Oculus VR szemüveg projektet.

Fontos! Átlagosan a feltöltött kampányok 36%-a lesz sikeres. A legtöbb sikeres projektben az a közös, hogy mindegyiket megelőzte egy előzetes marketing kampány. A Kickstarter oldalon 281 projekt lépte már át az 1 millió dolláros támogatási összeget (252 millió forint), mindegyik annak is köszönheti még a sikerét, hogy a média felkapta őket. Tehát a kampány előmarketingjére fel kell készülni!

 

Példa projektekre, és kapcsolódó cikkek:

Forrás: Indiegogo, Kickstarter

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Január 15-én lesz 20 éve, hogy elindult az online enciklopédia. Már több mint 55 millió szócikk található rajta, havonta 22 milliárdos nézettséget tud felmutatni. A Wikipédia adományokból tartja fenn magát, nincsenek rajta reklámok, bár a márkák is jelen vannak rajta.

MinnerInstant

A napokban nagyon népszerű lett a 444.hu egyik tartalma, ami a kiégésről szó. Igazán átfogó anyag lett, csak ajánlani tudom:

Fiatal felnőttek, akiknél a kiégés az alapállapot – 444.hu

És itt vannak erről a Minner anyagai is:

MinnerInstant

Ezen biztosan felnevetnek a nagyon hívő bitcoinosok. De minden végletet meg kell vizsgálni. Az Azonnali.hu -n egy átfogó cikket találtam a témában, ami körbe rájra az ellen oldalt. Ebből kiragadok most egy részt:

Eddig legalább nyolc Nobel-díjas közgazdász fejtette ki arról véleményét, hogy a bitcoin egy spekulatív lufi, köztük

A cikket itt tudod teljesen elolvasni.

MinnerInstant

Pearson Prentice Hall kutatásából kiderült, hogy az emberek 65%-a az információt csak akkor tudta teljesen feldolgozni, ha az vizualizálva is volt. Ha csak hanggal, vagy csak szöveggel volt, a figyelmük hamar lankadt, elkalandozott, vagy üveges tekintettel bár nézték, agyuk nem fogott fel semmit.

Az MIT kutatóinak mérései alapján egy szempillantás alatt 8 képet is képesek vagyunk feldolgozni. (13 milliszekundum egy kép feldolgozása, 100 milliszekundum egy pislogás. Ugyanezen kutatás szerint az agyunkba továbbított információ 90% -a vizuális, a fennmaradó 10% pedig az érzékeink többi része között oszlik meg (pl. hallás, tapintás…).  

Látod! A kép nekünk is segített! Irány az a cikk, ami még tovább segít ebben: Amikor a vevőd hülyeséget kérdez, amögött még több száz, sőt akár több ezer elszalasztott…

MinnerInstant

Alig 6 napja posztoltam arról, hogy Livermore egykori tanai szerint 30 000-ről 40 000-ig lazán el tud száguldani, mert lendületben van a bitcoin. És valóban. Érdemes elolvasni Jesse Livermore tanairól szóló könyvet, a címe: Egy spekuláns feljegyzései


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

További friss cikkek