Mi az a közösségi finanszírozás? Hogyan lehet így pénzt gyűjteni egy ötletre, termékre, startuphoz?

2007-től berobbantak a közösségi oldalak a startupok egyik finanszírozási forrásaként. Az embereknek annyira megtetszett, hogy a Kickstarter és az Indiegogo oldalakon már 4,9 milliárd dollár értékben támogattak projekteket. Több mint 30 millió felhasználó aktív ezeken az oldalakon, akik keresik az ütős projekteket, hasznos termékeket, szolgáltatásokat, újdonságokat. Az óriási adatok és statisztikák után nézzük, miről is van szó.

A közösségi finanszírozás fogalma, jelentése

A közösségi finanszírozás (crowdfunding) egyszerűen megfogalmazva az, hogy te előleget tudsz kérni a már, vagy még el nem készült termékedre, szolgáltatásodra egy online oldal segítségével.  Az ilyen oldalak, mint a Kickstarter és az Indiegogo lehetőséget adnak neked, hogy feltöltsd a bemutató anyagát (videó, képek, leírás) a projektednek, amire szeretnél pénzt gyűjteni. Majd ezután a felhasználók a te általad előre meghatározott összegben tudják támogatni a projektet, amiért cserébe te a terméket/szolgáltatást, vagy valami apróságot, extrát adsz.

Hol és hogyan indulhatsz el magyarként? 

Magyarként, magyar céggel csak az Indiegogo jöhet szóba elsőre, a Kickstarterhez legalább egy Egyesült Királyságbeli cég kell, vagy az, hogy valamelyikőtök oda legyen bejelentve (bár ez sem drága). A Kickstarter oldal kétszer olyan népszerű, mint az Indiegogo, több projeketet is támogatnak. Talán azért is, mert sokkal szigorúbbak a feltételei. A két oldal között még különbség, hogy a Kstarter esetében a kitűzött összeget ha összegyűjtöd, csak akkor tiéd a pénz, Indiegogo oldal esetében bármekkora összeg is összegyűlik, már a tiéd.
Vannak már magyar példák? Naná! Néhány példa:

Mire gyűjtenek a startupok, cégek, ötletgazdák?

Lehet szó videojátékról, zenéről, technológia kütyüről, applikációról vagy akár dizájn bútorról, bármire lehet pénzt gyűjteni ezeken az oldalakon. A cikk végén hozok is néhány példát és kapcsolódó cikket.

  • A legtöbben valójában elővásárlások szerzésére használják.
  • Termék esetén ebből fedezik a gyártási költségeket.
  • Természetesen, ha már kész a termék, akkor egy jó marketing csatorna is lehet, főleg akkor, ha nemzetközi piacon is el akarunk indulni.
  • Jó piackutatás is egyben, sőt egy sikeres közösségi finanszírozó kampány még befektetőket, kockázati tőkéseket is meggyőzhet. Például a Facebook a sikeres közösségi pénzgyűjtés után vásárolta fel az Oculus VR szemüveg projektet.

Fontos! Átlagosan a feltöltött kampányok 36%-a lesz sikeres. A legtöbb sikeres projektben az a közös, hogy mindegyiket megelőzte egy előzetes marketing kampány. A Kickstarter oldalon 281 projekt lépte már át az 1 millió dolláros támogatási összeget (252 millió forint), mindegyik annak is köszönheti még a sikerét, hogy a média felkapta őket. Tehát a kampány előmarketingjére fel kell készülni!

 

Példa projektekre, és kapcsolódó cikkek:

Forrás: Indiegogo, Kickstarter

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A digitális világban folyamatosan újabb trendek ütik fel a fejüket, amiket nehéz lekövetni és persze nem is mindig szükséges, de nem árt néha kísérletezgetni. Ezzel a küldetéssel nem azt mondjuk, hogy cseréld le teljesen a weboldalad dizájnját, apróbb módosításokkal is konverziónövekedést tudsz elérni. Például a Minner is 2018 óta apróbb módosításokat alkalmaz. Adunk pár támpontot, hogy milyen változtatásokat érdemes eszközölni:

  • Konverzióra optimalizált oldalak, a főoldal kivételével minden aloldalon csak egy CTA (call-to-action) lehetőség van, pl. vásárlás gomb, kosár, email-cím űrlap, kapcsolatfelvétel, stb.
  • Nagy, lapozható borítóképek (sliderek) a főoldalon.
  • Piktogramok, jelölések, tanúsítványok: segítik az információ feldolgozását, a látogató több ideig böngészik az oldalon.
  • A folyószöveg legalább 15-ös, de inkább 16-os betűméretű. A cím vagy kiemelt szöveg ennél nagyobb.
  • Színátmenetes háttér két színnel, lehetőleg a márkád színeinek kombinációjával.
  • Ha pedig a promóciós oldalad kinézetét frissítenéd, a Themeforest oldalon rengeteg sablon közül választhatsz.

Még több ehhez hasonló tippet, ötletet olvashatsz az alábbi cikkekben:

Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?

Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más

MinnerInstant

Áprilisban, a Digitális Ninja hetek alatt számtalan nagyszerű szoftvert mutattunk be, amelyek segítenek új szintre emelni a digitalizációt a cégeden belül. Egyik leghasznosabb közülük a LastPass, egy online jelszószéf szoftver, amit nem csak a vállalkozásodban használhatsz, hanem magánszemélyként is. Az elfelejtett jelszó dühítő, és még hátráltat is, éves szinten akár órákat vehet el tőled az új jelszó igénylésének folyamata. Ne engedd, hogy ilyen apróságok visszafogják a hatékonyságod! Ha bizalmatlan lennél, ne adj meg érzékeny információt (pl. bankkártyaadat), de általános belépésekhez nyugodtan használhatod.

Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod beállítani: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek