Mi az a közösségi finanszírozás? Hogyan lehet így pénzt gyűjteni egy ötletre, termékre, startuphoz?

Dátum

Megosztás

2007-től berobbantak a közösségi oldalak a startupok egyik finanszírozási forrásaként. Az embereknek annyira megtetszett, hogy a Kickstarter és az Indiegogo oldalakon már 4,9 milliárd dollár értékben támogattak projekteket. Több mint 30 millió felhasználó aktív ezeken az oldalakon, akik keresik az ütős projekteket, hasznos termékeket, szolgáltatásokat, újdonságokat. Az óriási adatok és statisztikák után nézzük, miről is van szó.

A közösségi finanszírozás fogalma, jelentése

A közösségi finanszírozás (crowdfunding) egyszerűen megfogalmazva az, hogy te előleget tudsz kérni a már, vagy még el nem készült termékedre, szolgáltatásodra egy online oldal segítségével.  Az ilyen oldalak, mint a Kickstarter és az Indiegogo lehetőséget adnak neked, hogy feltöltsd a bemutató anyagát (videó, képek, leírás) a projektednek, amire szeretnél pénzt gyűjteni. Majd ezután a felhasználók a te általad előre meghatározott összegben tudják támogatni a projektet, amiért cserébe te a terméket/szolgáltatást, vagy valami apróságot, extrát adsz.

Hol és hogyan indulhatsz el magyarként? 

Magyarként, magyar céggel csak az Indiegogo jöhet szóba elsőre, a Kickstarterhez legalább egy Egyesült Királyságbeli cég kell, vagy az, hogy valamelyikőtök oda legyen bejelentve (bár ez sem drága). A Kickstarter oldal kétszer olyan népszerű, mint az Indiegogo, több projeketet is támogatnak. Talán azért is, mert sokkal szigorúbbak a feltételei. A két oldal között még különbség, hogy a Kstarter esetében a kitűzött összeget ha összegyűjtöd, csak akkor tiéd a pénz, Indiegogo oldal esetében bármekkora összeg is összegyűlik, már a tiéd.
Vannak már magyar példák? Naná! Néhány példa:

Mire gyűjtenek a startupok, cégek, ötletgazdák?

Lehet szó videojátékról, zenéről, technológia kütyüről, applikációról vagy akár dizájn bútorról, bármire lehet pénzt gyűjteni ezeken az oldalakon. A cikk végén hozok is néhány példát és kapcsolódó cikket.

  • A legtöbben valójában elővásárlások szerzésére használják.
  • Termék esetén ebből fedezik a gyártási költségeket.
  • Természetesen, ha már kész a termék, akkor egy jó marketing csatorna is lehet, főleg akkor, ha nemzetközi piacon is el akarunk indulni.
  • Jó piackutatás is egyben, sőt egy sikeres közösségi finanszírozó kampány még befektetőket, kockázati tőkéseket is meggyőzhet. Például a Facebook a sikeres közösségi pénzgyűjtés után vásárolta fel az Oculus VR szemüveg projektet.

Fontos! Átlagosan a feltöltött kampányok 36%-a lesz sikeres. A legtöbb sikeres projektben az a közös, hogy mindegyiket megelőzte egy előzetes marketing kampány. A Kickstarter oldalon 281 projekt lépte már át az 1 millió dolláros támogatási összeget (252 millió forint), mindegyik annak is köszönheti még a sikerét, hogy a média felkapta őket. Tehát a kampány előmarketingjére fel kell készülni!

 

Példa projektekre, és kapcsolódó cikkek:

Forrás: Indiegogo, Kickstarter

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!