Izgalmas új üzleti ötleteid lehetnek, ha ezt a könyvet a kezedbe veszed. A „Mi éri meg a pénzünket” c. könyvben rengeteg olyan példát olvashatsz, amelyet a szerzők már valamiféle újgenerációs üzleti modellek közé sorolnak. A Pallas Athéné könyvkiadó vendégelőadója voltam ennek a könyvnek a bemutatóján. Pár nap alatt felfaltam a könyvet, amelynek oka természetesen az volt, hogy rengeteg sok példa van benne, izgalmas. Persze vannak régebbi példák is, mert szerencsére átfogó képet kapunk innováció-, értékteremtés történetből, üzleti modell korszakokból, de ott vannak napjaink példái. Sőt! Rengeteg olyan van a könyvben, amiről én sem hallottam, pedig nap mint nap ezzel foglalkozok. Egyik kedvencem, ami jól bemutatja, hogy mennyire új megközelítésekről is hallunk: egy színház a vígjátékait úgy adta el, hogy a nézők annyit fizettek az előadásért, amennyiszer nevettek az előadások során. Ezt természetesen szenzorokkal mérték. Izgalmas!
Spoiler nélküli könyvajánló
A könyv: Marco Bertini és Oded Koenigsberg: Mi éri meg a pénzünket?

Ha az alábbi podcastot végighallgatod, akkor is rengeteg hasznos információt hallhatsz és mégsem vesz el abból az élményből, amit majd a könyv nyújt. A menedzsment könyv kategóriához sorolnám az írást, továbbá hasonló irányba visz el minket, mint a Kék Óceán könyvek, vagy mint Jim Collins-ék Tudatosan Kiváló c. könyve (és a korábbi Jóból Kiváló). A könyv azt mutatja be igazán, hogy azok a cégek lesznek sikeresebbek, akiknek nem áll meg ott a fogyasztó kiszolgálása, hogy eladták a terméket / szolgáltatásukat, hanem tovább mennek és teljes spektrumban foglalkoznak a fogyasztó kiszolgálásával. Ez a könyv megerősíti így az előbb említett könyvek üzenetét is.
Fontos-e a tulajdon? A kereskedelem transzformációja?
Nem is a sharing economy-ról ír a könyv, hanem arról, hogy a kereskedelem több helyen felértékelődött, és sok esetben nem magáért a termékért fizetnek a fogyasztók, hanem valamiféle előfizetésként szolgáltatásért, vagy éppen már az eredményért (amit kap).
A könyvben nincs benne, így példaként ide hozom a Peloton-t, akik nem csak eladják a szobabiciklit, hanem előfizetési szolgáltatással rá is veszik a fogyasztót arra, hogy aktívan használja a terméket.
Piackutatás, adatok
A könyv is rámutat arra, hogy a piackutatás segít nekünk legjobban abban, hogy még jobban megértsük a fogyasztókat, rálássunk a szokásaikra, rutinjaikra. A Minneren olvashattad már, hogy az a cég 10-szer gyorsabban nő, amelyik legalább évente végez piackutatást. A könyv arra vezet rá minket, hogy rádöbbenjünk, miután az adatok megvannak, abból hogyan lesz új üzleti modell.
A podcast hanganyaga a Pallas Athéné csatornáján van fent.
A beszélgetésben még vendég volt Hámori Balázs, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora, az MTA Doktora. Moderátorunk pedig Felcser Dániel, a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Stratégiai Főosztályának vezetője volt.
Spotify-on itt éred el a podcastot, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszón:
A könyvet itt tudod beszerezni: Pallas Athéné – Mi éri meg a pénzünket?
Fotó: Clever Visuals /Unsplash