“Úgy hiányzik a GA4 átállás mint egy hasbarúgás!” – mondta az egyik ügyfelünk. Sokaknak valami hasonló jut eszébe, amikor szembesül a migráció gondolatával. Szinte pontosan ugyanez játszódott le 2018 májusában, amikor a GDPR került “élesítésre”. Alapvető emberi tulajdonság, hogy nehezen viseljük a változásokat. Aztán utólag visszagondolva minden értelmet nyer. Lássuk, miért nem szabad félni a Google Analytics 4-től!
A cikket vendégszerzőnk, Horváth Zoltán, a Click Brains alapítója, a GA4 Átállás nap társszervezője írta.
Mi is a GA4? – Tényleg csak röviden
A GA4 a Google Analytics (vagy Universal Analytics) legújabb generációs elemzési platformja, ami továbbra is ingyenes lesz.
Miért kell cserélni a régi Universal Analytics-et?
A jelenlegi – még július 1-ig használható verzió – 2012-ben jelent meg, ami mondhatnánk, hogy nem is volt olyan régen, de a digitális világban ez igenis sok idő. Közben rengeteg változás történt az online világban, ami megágyazott a mostani verzió nyugdíjazásának. Elég, ha az okostelefonok elterjedésére (és a böngészési szokások megváltozására), a cookie kezelésre vagy éppen a fentebb említett GDPR és egyéb adatvédelmi megfelelőségre gondolunk.
Az alapvető különbségekre nem térünk, ki ugyanis azt kismillióan megtették helyettünk. Fókuszáljunk inkább arra, hogy hogyan fejlődhet a bizniszed a GA4 segítségével!
Előny #1: Jó a felhasználónak, jó a marketingesnek, jó Neked
Mit értünk ez alatt?
A felhasználók személyes adataikhoz való viszonya megváltozott az elmúlt években, amely a GDPR berobbanásával vált jogilag is élessé. A felhasználó kezében volt/van a döntés, hogy mihez járul hozzá. Legálisan a Universal Analytics csak akkor tudott adatokat fogadni, ha azokhoz a felhasználó hozzájárult. De mi van akkor, ha a felhasználó nem járul hozzá a követéshez?
A GA4-et felkészítették erre az eshetőségre. Még ha a felhasználó elutasítja a nyomonkövetést, illetve a viselkedésük monitorozását a “Consent móddal” és az adatmodellezés segítségével, akkor is sikerül használható adatokhoz jutnunk. Szó sincs kiskapuról, ahogyan azt a 2. előnynél láthatod majd egyszerűen a GA4 alapértelmezetté – és nem opcionálissá – tette az IP cím anonimizálását.
Mit jelent ez a bizniszedre vetítve?
Egyrészt nyugodtan tudsz aludni, hogy úgy gyűjt adatokat az oldalad, hogy megfeleltél a felhasználó kívánalmainak és még a marketingesed sem kényszeríted vakrepülésre. Vagyis ahelyett, hogy bekötött szemmel kellene egy száguldó versenyautót irányítani, látni fogod az utat és a műszerfalat.
A GA4 egy irányítópult: olyan adatokat jelenít meg, amelyek segítenek a megfelelő üzleti döntések meghozatalában – feltéve, hogy megfelelő adatokkal látod el a rendszert.
Előny #2: Cross-device nyomkövetés megoldva
Mit értünk ez alatt?
A jelenlegi látogatóazonosítás cookie alapon történik, azaz egy, a felhasználó böngészőjében letárolt “süti” segítségével tud felismerni valakit a rendszer. Éppen ez a hátránya, hiszen ha a látogató böngészőt vagy ne adj’ isten eszközt vált (a haladóbbak törlik a cookie-kat), akkor borul az adatok tisztasága. Azaz ha én egy szép napsütötte péntek délután mobilon kinézek magamnak egy képzést, de a megrendelést csak este, egy pohár borral a kezemben a gyerek laptopján adom le, akkor a Universal Analytics-ben mindkét esetben új felhasználónak érzékel a rendszer – ami határozottan félrevezető következtetés.
Tudom hihetetlen, de erre is találtak megoldást! A GA4 képes a megfelelő módon beazonosítani ezeket a látogatásokat.
Mit jelent ez a bizniszedre vetítve?
A Google képes lesz úgy beazonosítani a felhasználókat, hogy közben a vállalkozásod számára az adatok anonimek maradnak, azaz adatvédelmi szempontból használhatod az adatokat. Ez pedig jobb minőségű adatokat jelent, amelyek sokkal jobban megfelelnek a valóságnak, mint eddig.
Előny #3: Használhatóbb adatmodell
Mit értünk ez alatt?
A régi Google Analytics adatmodellje sokkal inkább a számítógépen történő méréseket támogatta, de ahogy azt fentebb említettem az okostelefonok világában ez már nem elégséges (mondhatnám úgyis, hogy használhatatlan, de ne legyünk ennyire szigorúak).
Ezzel szemben a GA4 adatmodellje sokkal rugalmasabb, testreszabhatóbb az események felparaméterezése révén.
Mit jelent ez a bizniszedre vetítve?
Nem kell a korábbi “keretekhez” igazodni, hanem teljesen újragondolhatod az adatrögzítést és azt hogy mit milyen részletességgel szeretnél nyomon követni. Továbbá mindegy, hogy webes, vagy mobilalkalmazásokat szeretnénk mérni, a GA4-el mindkettő megtehető. Bár gyanítom, hogy a többség továbbra is saját honlapok teljesítményének nyomonkövetésére fogja használni.
Ennek azonban megvan a nehézsége is, hiszen tudni kell, hogy mire és milyen mélységben vagy kíváncsi és ennek a mérését be kell állítani. Ez kicsit olyan mintha eddig három íz közül választhattál volna a fagylaltozóban, mostantól viszont bármilyen ízű fagyit elkészítenek Neked, amit csak megkívánsz (persze vannak jól bevált ízek, amelyeket érdemes fogyasztanod).
A fenti előnyök közös ismérve, hogy minden esetben jobb minőségű adatokból dolgozhatunk, azaz nagyságrendekkel eredményesebb üzleti döntéseket hozhatunk. A jobb döntés pedig több bevételt, illetve profitot jelent.
Tényleg működik! Esettanulmány
Ennek a demonstrálására hoztam egy ügyfélsztorit, amiből kivétel nélkül bárki tanulhat.
Annyit kell tudni az ügyfélről, hogy egy magasabb árfekvésű szolgáltatást értékesít. A feladat lényege, hogy a sales számára kellett megfelelő minőségű (kvalifikált) leadeket szerezni. Már korábban is a végső “hard” konverziókat megelőző mikro, azaz szoftkonverziókban gondolkodtunk.
Két db fő konverziónk volt:
- Online Demo
- Auditori feliratkozás
Két db mikrokonverziónk:
- CTA clicks
- Űrlapon való kattintás (ez nem szerepel a printscreenen)
Láthatod, hogy 2022 Q4-ben jöttek leadek, de kevés és minőségben sem voltak az igaziak (értsd: kevesebb értékesítés történt).
A megoldás:
A GA4-re való átállást követően a GA4-ben is létrehoztuk ezeket az eseményeket (konverziókat), miközben súlyoztuk őket. Ez annyit jelent, hogy értéket adtunk nekik, ezzel is jelezve a rendszernek, hogy nekünk melyik esemény a fontosabb.
Ez a következőképpen nézett ki:
- Hard konverziók (online demo és az auditori feliratkozás) kaptak egy 1000-es értéket az űrlap elküldése után.
- A mikrokonverziókat tovább szegmentáltuk és az űrlapba való kattintás 50-es értéket kapott, addig a CTA clicks csak 10 egységet ért meg nekünk.
- Két db hard konverzió – 1000
- Űrlapba való kattintás – 50
- CTA clicks – 10
Az eredmények:
Láthatod, hogy a GA4-es konverziókra való átállás után megdupláztuk a hard konverziónak számító “auditori feliratkozás”-t és tizenötszörösére nőtt az Online Demo igénylések száma.
A Google Ads-ben minden egyes konverzió elsődleges konverziónak lett beállítva, azaz a rendszer mindegyikre optimalizált, de a súlyozás alapján tudta a Google, hogy melyik konverzió a legfontosabb számunkra és a megfelelő embereknek jelentek meg a hirdetéseink.
További érdekesség, hogy költésben és kattintásszámban alig volt különbség a két időszak között. Mindössze 31%-kal született több kattintás, de az eredményekben, ha csak a két hard konverziót vesszük alapul, akkor +100% és +1500%-os növekedés történt.
Konklúzió
A GA4 számos más változást is tartalmaz, de a legfontosabb, hogy megértsd a fentebb említetteket, mivel ezek alapvető fontosságúak a GA4 működésének szempontjából. Ezek a fejlesztések együttesen teszik a GA4-et ismét megkerülhetetlenné néhány évre.
Bízom benne, hogy sikerült enyhíteni a “hasbarúgás” érzetét és most már sokkal inkább lehetőségként tekintesz az átállásra. Ha kedvet kaptál, akkor tarts velünk GA4 Átállás Napon, ahol megmutatjuk hogyan tudsz még többet kihozni a GA4-ből!
Ez jó volt! Van még ilyen tartalom?
- Beszélgessünk a Google Analytics-ről, adatalapú döntéshozásról személyesen! GA4 Átállás Nap – Ne veszíts adatot!
- Így NEM oldja meg helyetted a ChatGPT: Facebook marketing [esettanulmány]
- 5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]
- Így lesz a konkurenciánál jobban teljesítő Google Ads hirdetésed [Esettanulmány]
Kiemelt kép: Stephen Phillips / Unsplash
Képernyőfotók: Clickbrains