Miért esett a Facebook részvény ára, árfolyama egy kis leállás miatt?

Dátum

Megosztás

„Most komolyan azért adják el az emberek a Facebook részvényeiket, mert néhány órára leállt a Facebook?” Teheted fel magadban a kérdést, amikor látod, hogy közel 5%-ot csökkent a Facebook árfolyama szerverproblémák miatt. Nézzük meg, mi áll a háttérben! Azóta egyébként vissza is tért az akkori árra, amiről picit esett az árfolyam.

Elsőként a Facebookos verzióra válaszolok, aztán van itt még néhány kérdés, aminek érdemes a végére járnunk. 

Miért csökkent a Facebook árfolyama? 

Pontokba szedve:

  • A vevők későbbre tolták a vásárlást,
  • az átlagoshoz képest csökkent a részvényvásárlások száma,
  • és mivel nem volt vevő,
  • az eladók hiába akarták magas áron eladni a részvényeiket,
  • nem tudták azt kinek értékesíteni.
  • Így lejjebb vitték azt az árat, amiért még hajlandóak eladni,
  • és mi csak azt láttuk, hogy esik az árfolyam, mert alacsonyabb értéken köttettek meg a részvénycserék. 

De most gondolj bele abba, hogy ki is vásárolt volna? Egyrészt azért tolták későbbre a vásárlást, mert úgy gondolták, így majd lejjebb megy az árfolyam, másrészt miért is kaptak volna kedvet az emberek a vásárlásra, ha éppen gond van a cégnél. 

Akkor most bukott pénzt Zuckerberg? 

Sok médiaoldal lehozta, hogy több milliárd dollárt bukott Mark Zuckerberg azért, mert leállt a Facebook néhány órára, és mert a Facebook árfolyam 4,89%-ot zuhant egy nap. A média szereti az ilyet, és már őszinte leszek el is fogadtam, legalább egyre többen kezdenek rákeresni, mi is az a részvény. Valójában nem veszített pénzt, hiszen ez csak akkor történne meg, ha eladná a részvényeit. De ő nem tette. 

Miért esnek vagy emelkednek a részvények? 

Összeszedtem néhány érdekes verziót.

  • A legfontosabb információ, amit soha semmilyen körülmények között ne felejts el, még akkor sem, ha legmélyebb álmodból keltenek fel: a tőzsdét 80%-ban a várakozások mozgatják.
    Várakozás lehet például az is, hogy a Facebook betör a hardverpiacra vagy a kiterjesztett valóság piacára, vagy épül a metaverzuma. Ha erre a hírre több befektető reagál, akkor a várakozás felhajtja az árat. De jó példa erre a Tesla árfolyama is. (következő pont)
  • Veszteséges, mégis szárnyal: Ahogyan fent is említettem, a Tesla a várakozásokra egy jó példa, mert még akkor is szárnyalt az árfolyam, amikor veszteséges volt a részvény (maximum egy-két kigyulladt Tesla miatt esett be az árfolyam, vagy mert a Tesla önvezető technológiája miatt történt baleset).
    Érdekesség, hogy bár a VW több mint 10-szer több autót értékesít évente, mint a Tesla, mégis az amerikai cég értéke a 6,5-szerese a német gyártóénak. VÁRAKOZÁSOK.
  • 2-5%-os mozgás még nem számottevő. Ennyit átlagban elmozognak nap mint nap a részvények fel, le. 5% feletti egy napon belüli mozgás már mérvadó, arra már figyelni lehet.
  • Beárazta már a piac? Mit is jelent ez? Sokszor már a részvényben előbb tükröződik az eredmény (mert a befektetők felhajtják az árat), minthogy kijön például egy hír, vagy adat, ami egyébként megemelné az árat. 
  • Profitrealizálás miatti árfolyamesés. Lehet, hogy azért esik egy részvény ára a jó hírek ellenére is, mert azt már rég beárazta a piac. Tehát például már rég tudjuk, hogy mennyi lesz a legyártott autómennyisége a Teslának, aztán kijön a negyedéves jelentés és ugyanazt a számot látjuk, mint amit előtte beharangozott. Vagy például tudjuk, hogy többen regisztráltak a pandémia miatt a Netflixre és az előfizetők száma biztosan megugrott, kijön a hír, hogy ezt tényleg úgy van, és az árfolyam beesik. 

De van itt nagyobb kérdés is, ami egészen biztosan megmozgatja a fantáziádat. 

Miért emelkednek a részvényindexek folyamatosan? Miért nem állnak a földbe? 

Több helyen is félreértelmezik az indexek hosszútávú emelkedését. Úgy tűnhet, átlagban hosszútávon a részvények nagyon jól teljesítenek, és így a részvényindexekben ez tükröződik. Ez részben igaz is lehet, csak itt jön be az, hogy az indexek összetétele folyamatosan változik. Mindig a legjobb részvények kerülnek bele, vagyis a legjobban teljesítő, legértékesebb vállalatok. 

Erre a legjobb példa a régóta adatokkal rendelkező Dow Jones Index (Az USA 30 legjobban teljesítő vállalatának indexe). Már 1896 óta váltakoznak benne a részvények. Az indexben a leghosszabb ideig szereplő részvény a General Electric volt, a vállalat részvénye 1907-től szerepelt az indexben (109 év), ám már nincs benne, kikerült belőle. 

Ez mit is jelent? Amennyiben azokat a részvényeket is beleszámolnánk, amik kikerültek, akkor összességében elég silány eredményt tudnának felmutatni (például vállalatok megszűntek, csődbe mentek, átalakultak, adott szektor már nem teljesít jól, és a többi). Így viszont a legjobbak maradnak benn mindig, tehát az indexek ténylegesen egy olyan portfóliót jelentenek, amiben aktuálisan a legjobban teljesítő részvények szerepelnek, így tudunk ebből profitálni. Azért, mert összetételük folyamatosan változik, és mindig a legjobban teljesítő részvények szerepelnek benne. Ezek a stabil cégek folyamatosan hozzák a várt bevételt és nyereséget. Ettől még a nagyobb recessziókat ezek a cégek is megérzik, így az indexek is. De ennél jobb portfóliót nehéz összeállítani.

Mennyi hozamot lehet elérni, ha tőzsdeindexekbe fektetek? 

A Dow Jones indexen átlagosan 7,2% hozamot lehet elérni évente (az elmúlt húsz év átlaga 11%). Ha az évenkénti pozitív, negatív eredményeket nézzük, akkor 65%-ban hozamot érhetünk el, ha tőzsdeindexbe fektetünk, és 35%-ban történhet meg, hogy adott évben veszteséget szenvedünk. Az alábbi ábrán azt láthatod, hogy a hozamok miként oszlanak meg 1896 óta. Azonnal szembetűnik, hogy több volt a pozitív év, mint a negatív, és ahogy fent már írtam, nem 51%, hanem 65%ban pozitív a részvények emelkedése.

Tehát így mennyi az esély a nyerésre a tőzsdén, ha hosszútávon fektetsz be és részvényekbe teszed a pénzed? Nem 50%, hanem 65%.

Merre tovább? 

Fotó: Billionaires Success / Flickr

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy...

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....

Ezért nem működik a homeoffice? Tesla Cybertruck – beperelnek, ha eladod? Üzleti könyvajánló

A LIDL és a Rossmann bejelentette, hogy a dolgozóknak a december 24-i napot megadja szabadnapnak. Ez az új dolgozói juttatás? Milyen a hazai homeoffice...

Így dolgozz sikeresen a Z generációval!

Tudtad, hogy 4-ből 3 vezető szerint a Z generáció képviselőivel kifejezetten nehéz együttdolgozni? Hogy a Z generáció tagjait sűrűbben szokták elbocsátani, mint a...

„Ebből meg lehet élni?” „Miért nem keresel egy rendes munkát?” – Miért van ez a jelenség?

Az emberek 99%-a ma is hülyének nézne, ha azzal állnék elő, hogy el fogok indítani egy médiaoldalt, méghozzá üzleti témában. Nem bíztatnának, sőt mondhatni...

Big Ben pufferdzsekiben? – A nagy CGI gerillamarketing

Ha használod a TikTokot, és te is azok közé tartozol, akik még “csak ezt az egy videót megnézik”, akkor biztos szembejött a Big Ben...

Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet

Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt...