Miért jó egy márkának, hogy én keressek pénzt a nevével? Miért jó a franchise?

Dátum

Megosztás

Több ezren olvastátok már a Pizza Hut franchise cikket a Minneren és joggal merül fel bennetek a következő kérdés: miért nem a franchise átadó, anyacég üzemelteti az éttermeket? Ha ilyen nagy üzlet, akkor miért engedi át a profitot neked, vagy nekem? Aztán tovább gondolod: “Vajon miért gondolkodnak főleg a gasztró piacon ilyen franchise üzleti modellben”? Sőt a nagy márkák közül szinte mindegyik erre épít! Ahhoz, hogy a legjobb döntést hozd, tisztázzuk ezt a kérdést! 

Miről is írtam az első mondatban? Pizza Hut franchise? Néhány hete pubikáltunk egy cikket, amiben bemutattuk a Pizza Hut franchise  étteremnyitási lehetőséget. Megismerhetted a részleteket, hogy mekkora beruházást igényel, és hogy mit kapsz franchise tulajdonosként. 

Most több oldalról közelítjük meg magát a franchise üzleti modellt! 

Franchise étterem-tulajdonos vs üzletvezető

Nehéz témában fogunk most belemenni, és tudom azt, hogy alkalmazottként egyes mondatok akár fájhatnak is (tudom, hogy nem csak cégvezetők olvassák ezt a cikket). Amikor egy cég terjeszkedésbe kezd, és több száz, sőt ezer éttermet akar üzemeltetni, akkor belefut a következő problémába: ha nem franchiseként működik egy étteremlánc, akkor az étteremvezetők bár felelős pozícióba kerülnek, de ettől még alkalmazotti attitűdöt  fedezünk fel munkájuk során. A bér egy idő után nem olyan rugalmas, ahogy a forgalom növekszik, és értelemszerűen ez a vezető kedvét, motivációját is letöri. 

A tulajdonosi szemlélet sokkal nagyobb teret ad az étteremvezetőnek és franchise esetében már étterem-tulajdonosról beszélünk. Nagyobb felelősség, ám ezzel szemben sokkal nagyobb jövedelemre is szert tehet. 

A franchise tehát azért elterjedt üzleti modell az étteremláncok esetében,

  • mert azzal, hogy tulajdonosként vonunk be egy partnert sokkal jobban ösztönözzük, hogy az étteremlánc üzleti stratégiáját végigvigye
  • és mert az étterem vezetője (tulajdonosa) a munkájáért cserébe arányos jövedelmet kap.

Másik fontos szempont, hogy mindenkinek érdeke, hogy a másiknak is jövedelmező legyen. Az étterem-tulajdonosnak egyértelműen, de a franchise anyacégnek is a te bevételeden  múlik a nyeresége. Ez a win-win szituáció teremti meg a franchise hálózatok sikerességét. 

Ez a Pizza Hutnál úgy néz ki, hogy a leendő étterem-tulajdonos a működése során a nettó árbevétel 6%-át utalja át franchise díjként és további 6%-át a marketing díjra (továbbá ne feledkezzünk meg a franchise csatlakozási díjról sem). A franchise díjért cserébe marketing és szakmai támogatást nyújt a Pizza Hut, és persze egy működő modellt ad át. A forgalom növelése, a nyereségesség neki is érdeke.

Könnyebb beleülni egy működő üzletbe, mint felépíteni egy teljesen újat

A terjeszkedő étteremláncnak elkötelezett és több éven át vele dolgozó emberekre, partnerekre van szüksége. Üzleti döntéseknél meg kell nézni, hogy az elképzelésünk milyen modellre illeszkedik a legjobban, vagy másik megközelítéssel a kereslet-kínálat hol találkozik. Nos itt jön az, hogy sokan szeretnének jól működő vállalkozást üzemeltetni, és a saját maguk ura lenni, saját időbeosztással, nagyobb szabadsággal. Továbbá sikeres cégvezetőként sokan keresik az új befektetési lehetőségeket, igazán megtérülő üzleti megoldásokat.

Igen ám, de egy jól működő vállalkozás felépítése években is sok idő, és akkor még a sikeresség kockázatát bele sem számoltuk. Ezzel szemben a franchise lehetőséget ad arra, hogy egy működő, kulcsrakész, piacon már bizonyított üzletbe vághasson az üzletember. Itt találkozik a kereslet-kínálat, mert a franchise cégnek, ahogy feljebb már írtuk, pont olyan motivált vezetőkre van szüksége, mint akik valami nagyot akarnak alkotni. 

Ahogyan egy sikeres üzleti partnerünk fogalmazott:

“Az a jó a vállalkozásban, hogy nem lineáris a profit és a beletett idő kapcsolata.” 

További szempont, hogy a befektetés megtérülési ideje, kockázata egy nagy márkához csatlakozva sokkal sokkal kisebb lesz, mint  a “saját lábon” elindított, ismeretlen üzlet esetében.  

A franchise is kockáztat

Gondolj bele a következőbe! A példánál maradva a Pizza Hut is kockáztat, hiszen a márkáját adja más kézbe. Igaz itt mikor ezt leírtam, akkor gondoltam bele, hogy ez a kockázat akkor is megvan, amikor alkalmazotti státuszban dolgozó vezetőkre bízza valaki az étterme üzemeltetését. Viszont így egyébként már porlasztja a kockázatot, még ha kis mértékben is. Neked, mint franchise tulajdonosnak pedig ez biztonságot ad, hogy a másik oldalról is beletesznek mindent az együttműködésbe. 

Nézzük is meg, hogy mit kapsz a Pizza Huttól! 

Pizza Hut franchise támogatás nyitás előtt és után: 

  • Helyszín választási segítség: az Amrest támogatása a helyszín potenciál azonosításában és felmérésében, a helyiségek műszaki ellenőrzése, tervezés területén szerzett know-how és a kivitelezést koordináló projektmenedzser szolgáltatásai, eszközök megrendelésének és kiszállításának logisztikájában is segítenek.
  • Segítség az induló készletek megrendelésében.
  • A kézikönyvhöz való hozzáférés biztosítása és a kézikönyv folyamatos frissítése – Franchisekézikönyv segít az éttermed üzemeltetésében.
  • A műveletek előrehaladásának nyomon követése a franchise partner által biztosított pénzügyi és egyéb adatok áttekintésével.
  • A franchise partner vállalkozásának formális vagy informális auditja a szabványok ellenőrzésére.
  • Marketing és know-how támogatás a bevételnövelés területén.
  • Hozzáférés az AmResttel kedvezményes feltételekkel együttműködő vállalkozók adatbázisához.
  • Az étterem napi működését támogató működési eszközök elérése.
  • Bevált és kiterjedt e-kereskedelmi eszközrendszer, együttműködés a legnagyobb aggregátorokkal.
  • Az összes támogatásról a jelentkezés után kapsz részletes tájékoztatást.

Kérdésed van? Szeretnél még többet megtudni a Pizza Hut franchise-ról? Nincs más dolgod, mint a franchise.pizzahut.hu oldalon először is letölteni a franchise tájékoztatót, majd a “Csatlakozzon hozzánk” gombra kattintva kitölteni a jelentkezési űrlapot. 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!