A startup szótárban a “user generated content” (UGC) kifejezés alatt találod meg azt, amiről szól ez a cikk, vagyis ennek a jelentése magyarul a felhasználói tartalomgyártás. Ez is egy üzleti modell. Tudod, melyik az egyik legnagyobb ilyen “portál”? A Facebook. Valójában a FB is összetettebb üzleti modellt alkalmaz, de egyik meghatározó eleme az, hogy mi felhasználók gyártjuk a tartalmakat, és neki ezzel nem kell törődnie, sőt azt adja el! Melyik oldal ilyen még? Youtube? Igen, még jobb példa. Na, de nekünk magyar is kell! Ilyen például a Gyakorikérdések.hu. Érdemes tehát ebben is gondolkodnod, ha startupot, vagy vállalkozást akarsz indítani. Nézzük is a rengeteg példát, ötletet, amerre el tudsz indulni, sőt akár erre vállalkozást indítani! Tényleg sok példa, magyarok között is van olyan, ami több száz millió forintot kasszíroz így!
Ötlet – A felhasználók ingyen „dolgoznak” neked
Gondolkozz olyan weboldalban, applikációban, amiben valamilyen motiváció vagy indíttatás miatt a felhasználók feltöltik tartalmaikat. Adok néhány ötletet, kiindulási pontot, de ezeken kívül még rengeteg lehet. A legegyszerűbb, ha leülsz, és elkezdesz gondolkodni. Az első lépést már megtetted, itt olvasod ezt a tartalmat. Fontos tényező, hogy a felhasználóknak maga az oldal ad értéket.
Néhány ötlet (valamelyikhez már megírt Minner-ötlet is kapcsolódik):
A felhasználók megosztják, feltöltik a:
- képeiket (lásd Instagram, de lehet más irányból megközelíteni),
- véleményüket (hm, erre hirtelen példát sem tudok),
- sztorijukat (oké, ez talán a Facebook, de lehet csak sztori-, történetspecifikus),
- apróhirdetésüket? Igen, valójában azt is ide sorolhatjuk,
- Adatbázis. Három tartalom is kapcsolódik a Minneren ehhez:
- Erről írtam ebben a cikkben, így ide sorolom azt is (A Minner trükk miatt): Ha adatbázison alapuló applikációt, webes megoldást akarsz, akkor ezt el kell olvasnod! (pl. éttermeket, boltokat applikációba vinni…) #startup
- 3. startup ötlet: Referencia kell – portál
- 9 WordPress megoldás 20 000 forintból, amivel új vállalkozást, digitális szolgáltatást, startupot indíthatsz.
- Támaszkodj rá egy másik startupra > Az egyik korábban leírt startup ötlet pont ide illik: 4. startup ötlet: Instagram képből bevétel – instastock
- Receptek – oké, ebből már sok van, de gondolkodj rajta, mivel tudsz kitűnni!
- Gyakorikérdések – Persze, nehéz a gyakorikérdések.hu ellen menni, de azért van még piaca (pl. szakértői válasznak…) Ehhez ötlet >>>> 26. ötlet – Gyakorikérdések-mobilapp
- Blog szolgáltató – Blog.hu nagyon erős piaci szereplő itthon, ez nem jelenti azt, hogy nem lehet kitalálni speciális modellt. Ehhez kapcsolódó ötlet: 109. ötlet – közösségi újságírás, blogszolgáltatás-üzemeltetés
- Naptár, eseménynaptár – Ehhez kapcsolódó ötlet: 153. ötlet – Online naptár üzleti, kulturális eseményekhez
- A Wikipédia is ilyen, de azt nehéz lesz überelned
- Podcast gyűjtő oldal. Ilyen még nincs itthon, vagy olyan ami ismert lenne, pedig 2020 igazi podcast robbanást hozott el. Akár hasonló modellben is mehetne, mint a lenti példák között szereplő Hirkereső, ami több száz millió forint profitot zsebel be évente. Khm khm, valóban, ezt kár volt leírnom! Ez jó! Én fizetnék azért, hogy ott legyek, ha jön onnan hallgató, és több hazai podcast csatorna is így tenne, hiszen erről mindig szó van, mikor podcasterek között vagyok.
Ha én podcastgyűjtőt csinálnék, akkor támogatnám a podcast készítőket. Például segíteném a tartalomkészítést, téma ötletekkel, akár kapcsolatrendszerrel. Továbbá sokkal jobban láthatóvá tenném az egyes podcast-okat, hiszen Spotify-on csak egy címet lát az ember. Sokkal nagyobb esély lenne egy új csatornára rávinni az embereket. - … ha eszembe jut még további ötlet, bővítem a listát.
Néhány érdekes példa, ötlet
- Minner vállalkozó példája: Zenei alapok, szignálok gyűjtőhelye: Musico Hungary – A Minner 40. üzleti ötletét valósították meg, aminek lényege, hogy összekötik a zenészeket és a vállalkozásokat, zenéket, szignálokat hasznosítani tudó szervezeteket. Bár ez kicsit „határ üzleti modell”, mert piactér (marketplace) üzleti modellbe is beleillik. Itt olvashatsz róla: A zeneipar helyzete 2020-ban, trendek és egy zenei startup bemutatkozója
- Egyik ilyen kedvenc példám, ami elég speciális is: a stocktwits.com, ahol a felhasználók a tőzsdei ötleteiket oszthatják meg. Találtak egy jó területet, ahová át tudták ültetni a User generated content üzleti modellt.
- Több száz millió forint nyereség évente a hírmegosztó oldalon. A Hirkereső oldal óriási pénzt szakít abból, hogy látogatókat visz a hírportálokra, de itt azt kell látnod, hogy a tartalmakat (cikk címeket) közben a híroldalak adják. Itt olvashatod az ezzel kapcsolatos információkat. Persze itt csak néhány szereplő adja a tartalmat, de ezt is ide vettük. Ezt az üzleti modellt hír aggregatornak (news aggregator) hívják
- Gif gyűjtemény: giphy.com – Szerintem ezt az oldalt már láttad belinkelve Facebookon, vagyis az oda feltöltött gifeket.
- A Producthunt, vagyis termékvadász oldal is ilyen, ahol a felhasználók pontozzák (upvote) a digitális megoldásokat, illetve kommentelnek, beszélgetnek is róla. Mondanom sem kell, hogy nincs ehhez hasonló itthon!
Kapcsolódó cikkek: - Sportoljma.hu a Decathlon sportközössége. Ez a Decathlon marketingjét, vásárlói közösségét, márkáját erősítő oldal. A felhasználók saját sztorijaikat írják meg, ez a sportoljma.hu. Az oldallal egyrészt közösséget építenek, másrészt ez egy erős bizalomerősítő tényező is. Arról nem is beszélve, hogy a fogyasztók saját maguk készítenek és töltenek fel tartalmakat, szerveznek eseményeket, közösségeket. De ez még semmi! A közösségnek van egy Facebook csoportja is. A felhasználók amellett, hogy saját maguk építik a vállalkozás márkáját, aktivitásukkal bizalomépítő hatást érnek el a többi vásárlónál. Sőt nem egyszer látni, hogy egymást segítik a vásárlásban, vagy éppen ajánlanak Decathlon termékeket.
- Van itt még Minner ötlet, ami segíthet, ötletet ad:
Üzleti modell – A saját lábán is megáll, vagy csatlakoztasd hozzá az üzleti modelledhez
A legtöbb esetben az ilyen oldalakon a fő üzleti modell csapásiránya a hirdetések, vagy éppen a kiemelések. Elvégre olyan oldalakról van szó, amit a felhasználók előszeretettel látogatnak, tehát a cégek célpontjai lehetnek. Legtöbb esetben valamilyen probléma, igény, kérés, kérdés vagy éppen a közösség miatt keresik fel az ilyen oldalakat az emberek. De ahogy látod az üzleti modelledhez is hozzá tudod kapcsolni, például a marketingedhez. Ilyenre jó példa a fentiek közül a Decathlon sportoljma.hu oldala, de okos döntés lehet, hogyha az iparágad fórum oldalát, kérdés / válasz oldalát hozod létre. Utóbbi jó lehet arra, amikor sokkal gyorsabban akarsz növekedni, vagy uralni a piacodat.
Ezeknél nagyon fontos az, hogy a pénzed attól is függ, hogy a felhasználók mennyire aktívak, mennyire motiváltak az oldal használatában. Tehát a fő feladat ne az legyen, hogy eladd a reklámhelyeket, az jönni fog magától is, hanem az, hogy a felhasználókat kiszolgáld, aktivizáld.