Miért nem jeleznek vissza a munkáltatók az álláshirdetésre jelentkezőknek? Megoldás.

Dátum

Megosztás

Bizonyára már többször átélted az álláskeresés legtöbb esetben igen csak hosszadalmas és idegőrlő folyamatát. Önéletrajzok és motivációs levelek ezernyi verzióját készítetted el, több száz kiküldött email-en és telefonbeszélgetésen vagy túl. Ha tippelned kellene, vajon az esetek hány százalékában kaptál bármilyen visszajelzést?

Összefogott a Minner és a Billingo, hogy a digitalizáció igazán kézzelfogható legyen egy magyar vállalkozás számára. Legyél Te is innovátor! Használd a digitális megoldásokat! Mutatjuk, hogyan kell. 

Nem kaptál választ? Nem vagy egyedül.

A Zyntern.com állásportál részletesebben is vizsgálta a problémát, saját kutatásukból kiderült, hogy a Zyntern felületén keresztül jelentkező fiatalok majdnem fele (46,7%-a) semmilyen formában nem kapott visszajelzést az önéletrajza elküldése után. 

A kérdés már minket is régóta foglalkoztatott, így úgy döntöttünk, utánajárunk, mégis milyen okok állhatnak a háttérben. 

Az alábbi válaszokra (indokokra) bukkantunk:

  • Sok esetben az álláshirdetéseire akár több százan is jelentkeznek. Ebből következik, hogy nincs kapacitás egyesével válaszolni mindenkinek. Sajnos kevés helyen használnak erre a célra automatizált megoldást, így a válaszadás a legtöbb esetben elmarad. Pedig már csak az is jó lenne, ha csak automata üzenet is érkezik az email-fiókunkba, de legalább tudjuk a választ és nem őrlődünk tovább a dolgon. A cikk második részében egyébként hozunk tippeket, hogyan lehet ezt megoldani.
  • Az állást már betöltötték, de elfelejtették levenni a hirdetést. Ez viszonylag gyakori probléma, főleg ha közvetítő portálon keresztül történik az új munkavállaló felkutatása.
  • A munkaadónak határozott elképzelése van az ideális jelöltről, de az álláshirdetésbe értelemszerűen nem írhatja bele a nemi vagy korbeli preferenciáit, ezért az álláskeresők nagy részét kapásból elutasítják és nem is válaszolnak nekik.
  • Nincs egy meghatározott rendszer, ami végigkövetné a felvétel folyamatát, így elveszik az információ, a nyomonkövetés.
  • Az állást meghirdető cég adatbázist épít. Például csak azért nem veszi le a már betöltött álláshirdetést, hogy a beérkező önéletrajzokat a következő alkalommal elő tudja venni. Ekkor egyébként várható későbbi megkeresés, de persze ennek az esélye sem mondható magasnak.
  • Vagy csak tényleg arról van szó, hogy a beérkező levelekből automatikusan a kukába kerül egy e-mail, amennyiben az önéletrajz nem nyerte el a tetszését a toborzó személynek, nem “pazarol” időt a válaszra, valamint a fent említett automatizálás is hiányzik, mert nem foglalkozik ezzel a munkaadó.

Alapvetően az álláskeresők talán könnyebben túlteszik magukat azon, ha a CV elküldése után nem kapnak választ, nagyobb probléma inkább akkor merül fel, ha már történt kétoldalú kommunikáció, sőt, akár (többfordulós) interjú is, de ezután a válaszadás elmulasztása miatt a jelentkező dühös lesz, mert úgy érzi, nem kapta meg az ezek után elvárható minimális tiszteletet.

Képzeld el, hogy egy álláskereső ismerősöd éppen dühösen meséli egy ital mellett, hogy mennyire “szemét” módon járt el vele valamelyik vállalkozás, mivel több körön keresztül interjúztatták, de az utolsó forduló után mintha elvágták volna a telefon- és internetkábelt, a kapcsolat teljesen megszűnt. Ezek után ha szembe jönne ugyanazon cég álláshirdetése, vajon szívesen jelentkeznél rá?

Egy LinkedIn-en végzett kutatás szerint a jelentkezők majdnem 90%-ának pozitív irányba változott a véleménye egy olyan cégről, amelyikkel előtte nem annyira szimpatizált, de pozitív interjúélményben részesült. Akik pedig kimagaslóan jó élményt szereztek a kiválasztási folyamat alatt, 82%-kal nagyobb eséllyel ajánlották a céget álláskereső barátok, ismerősök számára.

Nincs válasz? Az senkinek sem jó.

A Dreamjo.bs hazai állásportál 2019-es kutatásából kiderült, hogy az álláskeresők 91%-a vár valamilyen visszajelzésre az interjú után. Közülük 34%-a telefonon, 57%-uk pedig email-ben várja a választ egy állásinterjú után. Nem is az fő bajuk a munkakeresőknek, hogyha nemleges választ kapnak, hanem az, hogy egyszerűen nem kapnak semmilyen visszajelzést, vagy bármilyen indokot, amiért elutasították őket. Főleg a mai világban, amikor már minden percben csipog a telefonunk, szinte minden apróságról azonnali értesítést kapunk, például még arról is, hogy egy webshopban megrendelt termékünk éppen hol jár.

A brit TribePad nevű szoftverfejlesztő vállalat egy kezdeményezést is indított, ehhez pedig egy weboldalt hozott létre end-ghosting névvel, amelyhez más cégek is csatlakozhatnak azon ígéret betartásával, hogy az álláskeresőknek biztosan válaszolnak majd. Az end-ghosting.com adatai szerint egyébként az álláskeresésre jelentkezők 94%-a negatív véleménnyel van arról a cégről, amelyik nem ad semmilyen visszajelzést a jelentkezésükkel kapcsolatban. 

Miért érdemes válaszolni a jelentkezőknek?

  • A válaszadásnak fontos szerepe van a jelentkezők vállalatról, márkáról alkotott megítélésben. Továbbá
  • ha az álláskereső jelentkezési élménye negatív, az amúgy is stresszes álláskeresés közben nagy eséllyel sok ismerősének elújságolja majd negatív tapasztalatait, valamint arra fogja buzdítani rokonait, barátait, hogy az adott céghez semmiképpen se nyújtsanak be önéletrajzot.
  • Ha egy jelentkező nem kap választ, ugyanazon cég többi álláshirdetéseire nagy eséllyel nem fog jelentkezni. Felesleges próbálkozásnak és időrablásnak tarthatja, hiszen az előző alkalommal sem kapott választ, miért lenne ez most másképp? Pedig lehet, hogyha az elsőnek meghirdetett pozícióba nem, de egy másikba ideális munkatárs lehetne.

Megoldások a visszajelzések automatizálására

Több lehetőség is rendelkezésedre áll, hogy a HR-ezést megfelelően lebonyolítsd.

Például:

  • Űrlap és e-mail automatizálás. Erre a Mailchimp vagy a Mailerlite nevű hírlevél-rendszer nyújthat megoldást. Jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy mégis miért használnál munkatársfelvételhez hírlevél-szoftvert, de a válasz rendkívül egyszerű: a jelentkezéseket fel tudod címkézni. A címkékkel, űrlapokkal szegmentálhatod a jelentkezőket olyan csoportokra, mint “továbbjutott”; “elutasított” vagy “átnézésre vár”. Eszerint pedig parancsot adhatsz a szoftvernek, hogy a “továbbjutott” csoportnak küldjön el egy sablonválaszt a további teendőkről, az “elutasított” csoportnak pedig egy “köszönjük, nem” email-t. Természetesen ezeket neked kell megírnod, de az űrlappal, a címkézéssel a szoftver nagyban segíti majd a munkádat.
  • Álláskereső portálok. Természetesen dönthetsz úgy is, hogy szeretnél sokak által napi szinten látogatott portálra felkerülni, a segítségüket kérni a felvétel lebonyolításához. Nyilván ezért kicsit mélyebbre kell nyúlni a zsebben, viszont jó eséllyel nagy lesz a merítés, így biztosan hamar megtalálod az ideális munkatársat. Ezen portálok gyakran biztosítanak egy belső rendszert, amellyel szintén lehetőséged van megfelelő módon értesíteni minden jelentkezőt a fejleményekről. A legnépszerűbb álláskereső portálok Magyarországon:

Profession.hu; Zyntern.com; Frissdiplomas.hu; Dreamjo.bs; Jófogás.hu; Jobline.hu

  • Mivel számos vállalat több helyen, akár Facebookon is hirdeti az állást, érdemes a fent már leírt űrlapos, e-mailes automatizálásban gondolkodnod. Ehhez akár a weboldaladon belül létrehozhatsz egy karrier landing oldalt, ahová beillesztheted a form-ot. Ennek megvalósítása nagyjából 8 órát vesz igénybe.
    Hozzávalók:
    • E-mail küldő megoldás, mint az előbb említett Mailerlite vagy Mailchimp, ott megoldható a címkézés. 
    • Landing page készítő, hogy aldomainen ott legyen a karrier.teceged.hu-n az állásfelhívás valamint az űrlap.

Saját történet

Magam is többször átestem már az álláskeresés folyamatán, és biztos vagyok benne, hogy a témában született kutatások reálisak. Persze alapszabály, hogy sosem szabad magunkból kiindulni, viszont egy ilyen témánál akarva-akaratlanul előtörnek az emlékek, és általában nem feltétlenül a kellemesek. Ez talán azt is bizonyítja, hogy a jelentkezők nem felejtenek. A történet habár nem mondható rendkívül izgalmasnak, mély nyomot hagyott bennem.

Egy gyógyszergyártó céghez jelentkeztem marketing asszisztensi pozícióra. Elküldtem az önéletrajzomat, nem sokkal később már hívtak is telefonon időpontegyeztetés gyanánt. Ott is voltam 5 perccel 14 óra előtt, majdnem percre pontosan 17 órakor! léptem ki az ajtón. Egyedül voltam az interjún, ami három fordulóból állt. Az első két feladatot sikeresen teljesítettem, a harmadik valamiért nem volt túl logikus számomra, miszerint fél óra alatt kellett összeállítanom egy féléves influencer-marketingtervet, de persze lehet, hogy valahol félrement a kommunikáció. Mindenesetre úgy éreztem, összességében jól szerepeltem, bizakodó voltam. Miközben a kabátomat gomboltam, az egyik munkatárs megígérte, hogy jelentkezni fognak az eredménnyel. Az ígéretet nem tartották be, én pedig ha meghallom a cég nevét, vagy csupán meglátom egy termékét a polcon, nem tudok elvonatkoztatni a történtektől.

Milánnak a Minner Facebookján meghirdetett álláshirdetése lehet, hogy ellene megy az egész HR-szakmának, de ő járt el talán a leghumánusabb módon. Chaten lehetett jelentkezni az állásra, itt kommunikált a jelentkezőkkel. Mindeninek válaszolt, sokakat felhívott, és ha valaki megkérdezte az elutasítás okát, őszintén válaszolt, miben lenne érdemes fejlődnie az álláskeresőnek, hogy jobban szerepeljen a következő interjúkon.

Tetszett? Az alábbi tartalmak is érdekelhetnek:

A Billingo a Digitális Ninja rovat támogatásával is sokat segített, hogy kiaknázd a digitalizációban rejlő lehetőségeket. Ha már rákanyarodtál erre az útra, ne állj meg – nézz körül Billingo digitális megoldásai között, és kezdd el őket használni! Digitalizációra, innovációra fel! Kattints ide!

Forrás: Zyntern.com; Jobline.hu, Dreamjo.bs; end-ghosting.com; Starred.com; Haszon.hu

Borító: Envato License

Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

A Shoprenternek kihívója akadt? Próbáljuk ki a Shoptetet!

Bevallom még soha életemben nem készítettem webáruházat, így azt hiszem jó alanya vagyok egy ilyen próbakörnek. Ugyan nem tudok a Shoprenterhez viszonyítani, de ez...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...