Nemzetközi guruk által kitalált drop servicing üzleti ötlet kezdett befolyni a hazai piacra, méghozzá TikTok guruk kezdték el röviden felvázolni, mindezt persze hibásan és lényegében kivitelezhetetlenül. Persze az a jó, hogy bele se tud senki vágni az ötletbe, hiszen a bemutatott formában működésképtelen. Na, de akkor miért is pazaroltak el rá mozgó képkockákat? A cikkem célja az, hogy bemutassam miért tévút a drop servicing, és hogyan lehet ez az irány működőképes.
Na ezért jó Minner ötleteket olvasni, követni! A fenti ötleten két sör között gondolkodhatott az ötletgazda, guru, vagy látott egy YouTube videót. Nem ilyen egyszerű egy működőképes üzleti ötletet kitalálni, arra üzleti modellt építeni. Egy-egy Minner vállalkozási ötlet például 1 évig érlelődik, sok kutatást von maga után. Most éppen 2 db 2023-as ötletet kutatok. Amíg felkerülnek, tudod itt találod a 2022-es üzleti ötleteket.
Drop shipping után itt a drop servicing?
Amikor kiderült, hogy a drop shipping lényegében csak a print on demand piacon működik (pólónyomtatás, bögre, ajándékra nyomtatás…), akkor a guruk azt mondták hééé hát akkor szolgáltatást droppolj!
Az ötlet szerint csak bújod a webet, találsz olyan hirdetést, hogy valaki – például – weboldalt akar. Felmész Fiverr-re, keresel olyat, aki jóval a megbízási díj alatt elvállal ilyet. Beküldöd neki a projektet, elvállalja, te az ő portfoliójával pályázol végül az eredeti megbízónál.
Oké, tehát röviden szolgáltatás közvetítő, vagy hívjuk sales-nek? Na várjunk csak, a fenti Fiverr vagy akár Upwork oldal nem pont erre jött létre? Miért is kellenél te a képbe? Mindig mosolygok, amikor TikTok guruk mutogatnak olyan szoftvereket, amiket egyébként ők maguk nem is használnak, és a követők nagy része sem fog. A legviccesebb, hogy volt aki a videóban említette, hogy ő még csak egyszer használta a platformot… Na szóval összességében ilyen már létezik, csak kicsit több felelősséggel. Ezt úgy hívják projektmenedzser. De majd erről lejjebb.
Nos itt már alapból sok helyen piros a zászló:
- Nem egy 200 dolláros indiai fejlesztőt akar az 1000 dolláros megbízásra az ügyfél, még ha neked ebből is lenne a jó deal.
- Önmagában a drop shippingnél is mi magunk értékesítjük a terméket, csak más szállítja, más csomagolja. A felelősség ettől a miénk. Szintén ebben az esetben a drop servicingnél, minket bíznak meg az adott projekt, szolgáltatás leszállításával. A felelősség is a miénk. És bizony elég sok szabadúszó – megbízó közös munkát láttam, ami nem volt súrlódásmentes.
- Nincs trend, ami megerősítené ezt az ötletet.
- Módosítás esetén ki kit csesztet?
Mi a megoldás: Ügynökség? Projektmenedzser?
Most kifejezetten arra koncentrálunk, hogy a fenti felvázolt dologhoz hasonló rendszert hol találunk.
Ahol a legjobban működik a fenti felvázolt piac az az applikáció fejlesztés. Ott egyébként inkább úgy hívják, hogy fejlesztési időt, órákat adnak bérbe. Tehát van egy fejlesztői gárda, csapat. Van egy sales-es, értékesítő aki keres projekteket, és az ő fejlesztői „pooljából” közvetít az adott projektre fejlesztőket. Óradíj alapon számolnak el, ahol a közvetítő általában 20-40% közötti összeget tud lecsippenteni a díjból (a % attól függ mennyire nagy cég a megbízó és/vagy mennyire nyugatra közvetít). És itt jön a lényeg! Ez itt azért működik, mert ezen a piacon már régóta agilis projekt menedzsmentben fejlesztenek és az értékesítő valójában egy projektmenedzserrel, vagy ún. product owner-rel áll kapcsolatban, akik a megbízót képviselik és ő vezényli le a projektet.
De nem Fiverr és hasonló oldalakról halászik szabadúszót.
Akár eszünkbe juthat az ügynökségi modell is. Marketing és reklámügynökségek legtöbbször egy-egy projektbe beleárazzák az alvállalkozókat is, akiket egyébként jobban megéri így kifizetni egy adott munka esetén, mintha alkalmazottak lennének.
Szabadúszó projektmenedzser – ezt az ötletet kerested
Úgy 1 éve ismertem meg egy szabadúszó hölgyet, aki projektmenedzserként több szabadúszóval dolgozott együtt.
- Bejött egy projekt, igény egy megbízótól vagy az ő honlapján keresztül, vagy valamelyik szabadúszóhoz, akkor az mindig hozzá futott be. Például weboldal készítés, grafika, marketing kampány
- Árazást, tervezést, ütemezést, a projekt ellenőrzését ő intézte
- A szabadúszók alvállalkozóként voltak a projektben.
- És itt jön a legérdekesebb rész. A cégek felé megosztott számlázással történt a projekt leszállítása. Tehát először ő kapott egy részletet a projektmenedzser tevékenységért, aztán ha például webes projekt volt, akkor külön a webes is direkt a megbízó cégtől kapta az ő részletét.
- Lényegében ő irányította a kis szabadúszó HUB-ot.
Ennek a formációnak az előnye az volt, hogy az ügyfél részére kristálytisztán lekommunikálták a szerepeket, megoldották az adózási kérdést is, hiszen a KATA-zásnál a pénz / büdzsé szétosztásnál a 3 milliós határt hamar elérték volna (a projektmenedzsernél ha összpontosul a pénz, 40%bánja 3 millió felett). A szabadúszó projektmenedzser egyszerre több projektet is tud futtatni, a szabadúszók dolgoznak a kiosztott feladatok alapján (erre Trello rendszert használnak), sokkal kiszámíthatóbb egy projekt levezénylése. További fontos tényező a módosítások végtelenségének elejét venni. Erre kell egy ember, aki ezt kontrollálja. Szabadúszók tömege szenved azzal, hogy végtelen módosítás csapdájába kerül.
És itt egy fontos dolog! Együtt dolgozik több szabadúszó, ami a legtöbb IT projekt esetén egy fontos tényező. Viszont te a feljebb felvázolt drop servicing esetében nem tudsz oda tenni több szabadúszót, mert nem vagy projektmenedzser.
Ezzel kapcsolatban érdemes meghallgatnod, elolvasnod: Szabadúszó tapasztalatok mindkét oldalról. Példák, lehetőségek, esettanulmányok a Minnertől [podcast]
Fotó: Envato License