Mándó Milánnak, a Minner.hu alapítójának tanácsai kezdő vállalkozóknak – 2. rész
Egy vállalkozás elindítása előtt kavarognak bennünk a kérdések. Szeretnénk a legjobbak lenni, a legjobb módon elindulni. De közben ott van a sok gátló tényező: munkahely, hogy szeretnénk sok termékkel elindulni, kevés tőke, ismeretek hiánya, önbizalom alacsony foka, félelem a konkurenciától. Tegyük rendbe ezeket a félelmeket, szedd magadra ebben a cikkben azt a vállalkozói attitűdöt, amit már több százezer Minner olvasó magára vett az elmúlt években és sikeresen alkalmazzák a vállalkozásukban!
Egy olyan cikksorozatot álmodtam meg a Minneren, ami segítségükre lehet azoknak, akik most vágnak bele a vállalkozói létbe. Az elmúlt 8 évben több száz vállalkozónak segítettem személyesen. Láttam sikereket és kudarcokat is, amelyek mind segítségünkre lehetnek abban, hogy magadra szedj egy egészséges vállalkozói attitűdöt. Vágjunk bele!– Mándó Milán, a Minner üzleti oldal alapítója.
Nem indulsz el, mert úgy érzed nem vagy elég jó,
miközben mások egy fele olyan jó ötlettel is belevágnak a vállalkozósdiba. Főleg azok járnak ebben a cipőben, akik maximalisták, vagy igazán szenvedélyük a terület, amivel foglalkozni akarnak vállalkozóként is. Ha majd nézel néhány Cápák Között adást, akkor ott sok olyan példát láttunk már arra, hogy: az ötletet simogatva, pátyolgatva és várva egy ideális időpontra, amikor végre kiléphetünk hozzáállás szinte halálra is ítélte a sikert. Maguk a befektetők is többször említették, hogy a lehető leghamarabb érdemes piacra lépni. Na, de kapkodni sem szabad! A következő példák segítenek benne, hogy találjunk valamiféle egyensúlyt.
- Ne is indulj el túl későn,
- de ne kapkodd el az indulát,
- találjuk meg az aranyközéputat!
Mitől számítjuk azt, hogy belevágtál a vállalkozásba?
Számíthatnánk onnantól, hogy elkezdesz foglalkozni az ötlettel, megvalósítással, megteszed az első lépéseket, akár már a weboldalt is elkészíted. Az tartjuk valóban annak, amikor a piaccal szembe találkoztál, vagyis van érdeklődőd, aki elszántan jelezte, hogy igen ő akarja a terméket. Legyen az vásárlás, elővásárlás, tárgyalás potenciális ügyféllel, vásárlóval, vagy feliratkozó szerzése (e-mailcím, vagy telefonszám).
#példa – A cikksorozatban többször láthatod majd ezt a jelzést, vagy oda írva a #példa szót, mert szeretem alátámasztani a mondandómat példákkal, sőt kutatásokkal. Így lesz még inspirálóbb, még jobban befogadható a mondandóm.
- A Gardróbom startup például úgy indult 1,5 éve, hogy
- először kitettek néhány TikTok videót arról, hogy milyen vállalkozást szeretnének indítani (gondolj bele elmondták az ötletüket – nem féltek tőle). Egy használt ruha apróhirdetés megoldást találtak ki.
- Majd feliratkozókat gyűjtöttek több hónapon keresztül a weboldalukon, amíg el nem indult. 7100-an feliratkoztak, és amikor a weboldal élesedett a szerver megadta magát, mert egyszerre 3000-en próbálták használni a Gardróbom oldalát.
- Órási! Bejött nekik. Már most több mint 100 000 felhasználónál járnak!
- Na, de itt jön a csavar! Amikor 20-30 000 regisztrációnál jártak, akkor lett a weboldalból applikáció, az is később jött csak. A legtöbb startup, digitális vállalkozás hasonló esetben ott követné el a hibát, hogy várna 1-2 évet, míg elkészül az applikáció. Ők nem vártak 8 hónapot arra, már rég piacon voltak! Az applikációak pedig örültek a felhasználók, addig csak weben érték el.
- Erről részletesen itt: Így csinálták. Gardróbom startup sztori 30 000 felhasználóval [podcast]
- Anno a Minner indulása előtt 1,5 hónappal már ahol csak tudtam mondtam, hogy fog indulni egy új üzleti portál.
- Ez 2014 január-február időszakban volt. Az első olvasók onnan jöttek, hogy beszéltem róla, majd Facebook hirdetésből.
- Még emlékszem elmentem egy üzleti reggelire is, mindenki már vállalkozó én meg még csak meséltem mit akarok. Jó volt látni, hogy mennyien támogattak.
- Beszéltem róla a fodrásznál, a kisboltban, a kávézóban, írtam korábbi munkatársaimnak, kitettem privát Facebook oldalamra. És mivel előtte bróker voltam, így kiküldtem néhány korábbi ügyfelemnek is, akikkel jóba voltam. Már itt kérdezgettem mit szeretnének olvasni, beszéltem róla mit várhatnak.
- Amikor elindult a cégeket, vállalkozókat hívtam telefonon, hogy olvassanak (emlékszem telefonálás után vagy 50-60 e-mailt küldtem ki naponta. Ebből ki is jött, hogy első hónapban közel 17 000 látogatója volt az oldalnak, ebből 14 300 Facebook-ről jött és 2700 az én megkeresésemből (küldtem nekik, direktbe felkereste, többségét telefonon hívtam). Utóbbiak voltak egyébként az elkötelezettebbek, nagyobb eséllyel visszatértek az oldalra.
- Facebookon anno hirdetéssel értem el, és hogy rávettem az embereket, hogy kövessenek. Anno már 300 követőnél is napi 300-500 látogatóra lehett számítani, jobb volt az elérés. Régi szép idők!
A lelkesedésem behozta az embereket, látták valami új indul.
Tehát mitől számít, hogy belevágtál egy vállalkozásba? Onnan, hogy valaki elkezdi használni a terméked, le ültél szemtől szembe a vevőddel, kaptál ígéretet, feliratkozást, vagyis kisebb elköteleződést, visszajelzést a piactól, vevőktől, kulcspartnerektől.
Munka mellett vállalkozni? Mikor dobbantsak? Mennyi megtakarítással?
Egyik legnehezebb, de ugye ki meri feladni a havonta biztos fizetést a bizonytalanra. Én se tanácsolnám terv nélkül, nem örült kamikáze vállalkozókat „nevelünk”.
#példa
Kovács Péter szövegírónk például munka mellett vágott bele szabadúszói létbe.
- Először karrier tanácsadóként próbálkozott. Készített weboldalt, FB oldalt, hirdette magát, beszélt érdeklődőkkel. A piac viszont nem igazolta, hogy úgy ahogy ő elképzelte lesz kereslet a terméke, szolgáltatása iránt. Sok mindentől függ, sőt láttunk egy másik piaci szereplőt, aki végül hasonló koncepciót sikerre vitte.
- Ám Péter nem csüggedt, közben már megtanulta a WordPress weboldal készítést és itt jött rá mikor együtt dolgozott néhány ügyféllel, hogy valójában mekkora lehetőség van a szövegírásban, amihez neki pont van tehetsége és persze kedve is.
- Még mindig egy multinál volt vezető pozícióban. Elkezdte felépíteni a szövegírással foglalkozó szabadúszó vállalkozását. Vállalt munka mellett weboldal szövegezést, marketing e-maileket, blogbejegyzéseket.
- És eljött egy pillanat, amikor váltani tudott, már volt annyi biztos megbízása, hogy úgy érezte ezt napi 8 órában kell csinálni. Ma ott tart, hogy alig 3 év alatt a szövegírók top 1%-ába került. A sztorijáról részletesen itt olvashatsz: Dunai panorámás irodából a szabadúszók TOP 1%-ába. Péter 3+1 tippjei a vállalkozói sikereidhez
Mennyit tegyünk félre?
Most a vállalkozáson kívüli megélhetésről beszélünk és nem a vállalkozáshoz kapcsolódó pénzről.
Van a Minnernek egy zárt csoportja, ahol megkérdeztem a vállalkozókat, hogy mit gondolnak erről a kérdésről. A többség a 6 hónap megtakarítási időszakot javasolja, de nézd csak! Van, aki 0 havit írt?! Vajon miért? Mindjárt kiderül!
Biztonság és siker nem mindig jár kéz a kézben
Van egy jelenség, amit megfigyelhetünk a kezdő vállalkozásoknál, de még működő cégeknél is észrevehető dolog:
- Minél nagyobb a biztonság, annál kisebb a motiváció és az innováció.
- Minél kevesebb a tőke, annál kreatívabb megoldásokkal találkozunk, annál nagyobb az esély a sikerre.
Mennyire fura igaz? Aki mögött nem áll nagy tőke úgy gondolja, hogy több pénzből, nagyobb anyagi biztonsággal könnyebb lenne. Holott pont a biztonság az, ami meggátolja a fejlődésben. Kiöli az igazi motivációt.
NINCS NAGYOBB ÖSZTÖNZŐ TÉNYEZŐ ANNÁL, MINTHOGY ELFOGY A PÉNZ!
Akinek nincs pénze, tőkéje jobban hajt, mert a megélhetésre is kell a pénz. Egy másik gondolat ehhez, egy régi latin közmondás: „Teher alatt nő a pálma” – Jelentése: Minél nagyobbak a pálma levelei, annál erősebb törzset növeszt, ahogy a pálma levelei húzzák saját magukat lefelé, úgy engednek teret a többi kisebb hajtásnak, új levélnek.
A javaslat, hogy a megélhetésre legalább 4-6 hónapnyi tartalékod legyen, amikor a munkahelyet ott hagyod. Amit még tapasztaltunk, hogy sokaknak bejött az, hogy rávették a főnököt a 4 órás munkára. Egyébként érvként tudom mondani a 4 órában még sokat is meg tudsz csinálni a munkahelyeden is és mellette még jobban építed a cégedet.
Piacra lépési stratégia + üzleti stratégia
Ha tovább merülünk a témában, akkor a vállalkozói attitűd kialakításának fontos mérföldköve az, ha sokkal jobban stratégiában tudsz gondolkodni.
Ennek lényege, hogy a legtöbb esetben nem azt csinálod az első évben mint később, a másodikban, negyedikben és így tovább. Hozom is a példát és azonnal megérted mire gondolok. Továbbá ahogy mi szoktuk mondani, lebutítod a vállalkozási ötletedet, lecsupaszítod. Tudod, hogy 3-4 év múlva hová akarsz eljutni, de először csak egy dologgal kezded, kevesebb termékkel, csak egy-két marketing csatornával…
#példa
Losonczy Marcell a Maran Cafe márka megalkotója is izgalmas utat járt be.
- Azt tudta, hogy speciality kávéval szeretne foglalkozni. A korábbi pókeres életéből volt annyit megtakarítása, hogy bátran kísérletezgetett. Történt egyszer, hogy anno a 3in1-es kávék világától hamar eltávolodott, amikor megízlelte a minőségibb kávékat egy kecskeméti kávézóban. Rájött ezzel akar foglalkozni.
- 2017-ben először elindította a webshopját, és egy budapesti közösségi iroda szabadúszóinak adott el kávét, és próbálkozott a weben. Jöttek rendelések, megtapasztalta mi kell az embereknek, kapcsolatot épített (például velem).
- Közben kezdte megismerni a piacot és rájött a vendéglátóegységeknek fog eladni kávét. Itt ki is tűzött egy célt, hogy havonta 1 tonna kávét fog eladni. Járta a kávézókat, kóstolókat tartott. Ugye ez prémiumabb kávé annál, amit egyébként fogyasztasz egy átlagos kávézóban, és kell hozzá jobb minőségű kávégép is, hogy hozza azt az ízt, amit elvárunk egy speciality kávétól. A 2. pontban leírt kapcsolatépítés is sokat segített. Ma már több helyen is lehet Maran Café-t inni, sőt venni is (főleg kávézókban).
- 2019-ben megnyitotta saját kávézóját Siófokon, Maran Cafe néven. Eszméletlen sokat tesz bele a kávézójába, szinte mindennap ott van. A vendégek közé megy, beszélget velük, megmutatja a kávégépeket, mesél a speciality kávéról.
- Weboldal: https://maran.hu
Hogy ez mennyire volt tudatos? Talán egy picit, de inkább ez egy vállalkozás egészséges változását láthatjuk. Amikor az erőforrások, az idő, a kapcsolatok, lehetőségek felismerése előmozdítja a vállalkozás fejlődését és hógolyószerűen egymást növelik. Butítsd le a vállalkozási ötleted, indulj -1-ről! Tedd fel magadnak a kérdést, mi az a minimális termékmennyiség, szolgáltatás amivel már most piacra tudsz menni? És vágj bele!
Lesz még ezzel kapcsolatban cikk, még mélyebbre ásunk. Tudod csak szépen darabokban!
Van több ilyen sztori itt: Ők váltottak. Alkalmazottból vállalkozók lettek. 5 álommegvalósító sztori
Ez tetszett! Van még ilyen tartalom?
A cikksorozat tartalmait még most készítem, de addig is erre indulj:
- 1. rész: Kell-e még egy szabadúszó a világnak? Még egy kávézó? Belevágjak egy újabb … vállalkozásba?
- 2. rész: Éppen olvasod
- 3. rész: Milyen vállalkozást indíts? Milyen a jó üzleti ötlet?
- 4. rész: Hogyan szerzem meg az első vevőmet, ügyfelemet? Kezdő vállalkozó marketing
- 5. rész: Van egy jó ötleted, de se kezdő tőke, se kapcsolatok? Mihez kezdj? Kevés pénzből vállalkozás
- 6. rész: Üzleti könyvajánló #3.: Az ötlettől a piacra lépésig. Vállalkozz okosan
- Kövesd a Minner.hu -t Facebookon és Instagramon. Utóbbin most lesz vállalkozás indítás kihívásunk.
- Kukkants rá a Kezdő vállalkozók cikk gyűjteményére!
- Amiből óriásit inspirálódhatsz: Vállalkozási ötletek 2022. A legjobb üzleti ötletek a Minnertől
Fotó: Canva.hu