blank

Mikro startupok. Lehet több bizniszed is egyszerre? Micro startup trend, lehetőségek

Dátum

Megosztás

Izgalmas trendre leltem az elmúlt 1 évben, miközben a 2022-es üzleti ötleteket készítettem. Több interjúban, szakmai anyagban is felfigyeltem a micro startup kifejezésre. Míg a „hagyományos” startupok azért küzdenek, hogy minél nagyobbra nőjjenek, és befektetést szerezzenek, sőt felvásárolják őket, addig a micro startup stratégia lényege az, hogy pénzt keressenek. Igen jól olvasod! Sajnos a legtöbb startup valójában azért hajt, hogy felvásárolják. Na, de itt vannak ezek a micro startupok, mikro vállalkozások, amelyek sokkal közelebb állnak a magyar léptékben is felfogható méretekhez. Ők pénzt akarnak keresni! Van benne valami, érdemes elolvasnod!

Mi a micro startup? Mikro vállalkozás? Röviden a lényeg

Egy vállalkozó, vagy egy csapat több olyan vállalkozást is üzemeltet, amelyek külön-külön csak egy problémát, vagy igény oldanak meg. Egyszerűbb, nem sokrétű szolgáltatást nyújtanak, vagy egytermékes üzleteket építenek. Egyszerre akár 5-8 vállalkozást is üzemeltetnek, sőt nem ritka a 10 projekt, vállalkozás. 1-5 alapítóból áll a csapat. Nem ritka, hogy vegyesen tulajdonolnak cégeket. A cél a profitszerzés. De az óriási skálázódás NEM a céljuk, vagy az, hogy több tízmillió ügyfelük legyen.

Sokszor ezek a vállalkozások össze is kapcsolódnak, mondhatjuk azt is, hogy micro brandek, mert lehet az is, hogy egy vállalkozás alá tartozik több weboldal, domain, applikáció, vagy egyéb offline üzlet.

Ami erősíti a micro startupok trendjét jelenleg az online térben, hogy nehéz már olyan nagy újítást csinálni. Továbbá micro startupperként a több kisebb vállalkozással a kockázatodat a csökkented. Lényegében nem egy nagy márka, ami alá több szolgáltatás / termék tartozik azonos piacra építve, hanem különböző vállalkozások más-más problémákra / igényekre létrehozva.

A cikkben micro startup és mikro startup -ként is hivatkozok rá. Előre is elnézést!

Elég az elméletből! Jöjjön néhány példa!

Az egyik legjellemzőbb egyébként, hogy egy micro startupper az első 1-2 vállalkozás felhúzásával tölti a legtöbb időt, utána már futószalagon indítják a többit. Mondhatni másolva azt a módszert, csapatmunkát, amit begyakoroltak.

Hazai piacon is egyre több ilyen vállalkozóval találkozok. Sokan lehet nem is tudják, hogy mikro startupot / vállalkozást üzemeltetnek. Mondhatni ösztönösen csinálják. Talán azért is, mert ahogy mondtam kicsi ország vagyunk, nehéz elérni egy cégből igazán jó skálázódást.

Gyetvai Szilárd micro startupper (én már így fogom hívni): Egy hónapja készítettem podcast interjút a Csillagokalatt.hu webshop alapítójával, Szilárddal. Csapatával az egyik webshopjukban csillagtérképet értékesítenek (és gyártanak), de további hasonló webáruházat is üzemeltetnek, főleg ajándék piacon, sőt most indítanak többet is. Nála is mi volt a legnehezebb? Megtalálni a receptet, hogy tudnak egy ilyet sikerre vinni, és utána már ezt könnyebb másolni. Itt a csapat megtalálása, Itt éred el a beszélgetést. Nyíregyházáról az e-kereskedelem sűrűjébe. Piachódító interjú a vállalkozóval [podcast]

A Minner nem mikro startup, de hogy nézne ki, ha az lenne?
A Minner már azzal, hogy egyszerre többrétű szolgáltatást nyújt már kikerült ebből. Tehát média oldal, tanácsadó iroda, online oktatási platform és üzleti eseményszervező egy ernyő alatt. Nos ezzel mi a hagyományos vállalkozások táborát erősítjük.

Hogyan lennék én micro startup vállalkozó? Így állna össze a portfolióm:

  • Minner.hu média oldal, lenne mellette mondjuk egy szabadúszó közvetítő oldal, és mondjuk egy egyszerű landing page készítő.
  • Vagy egy másik kombinációban: Minner.hu média oldal, kapcsolatépítő app (üzleti), marketing automatizációs megoldás, cégeladás közvetítő oldal.
  • Ettől még mehet mind egy cég alá (kft), csak külön álló weboldalak, külön álló szolgáltatással, de egymásra hivatkozhatnak. De nem egy márka alatt kezeljük őket.

Mit látunk ebből? Lényegében tehát olyan kisebb vállalkozások, amelyek önmagukban is megálljak a helyüket.

Nemzetközi piacon ilyen micro startup például: az online videó szerkesztők, különböző összehasonlító oldalak, online kalkulátorok, közvetítő oldalak vagy lényegében bármi, amit egy egyszerű problémát megold a fogyasztó számára.

Fix24 probléma. Miért nem megy nekik?

blank

A mikro startupok előszeretettel indítanak ilyen problémákra weboldalakat, mint a szakemberkereső, vagy egyéb egyszerűbb problémára megoldást nyújtó weboldalt.

A Fix24.hu nem így indult, nem micro startupként. A céljuk a tőkebevonás és nem a profitszerzés, tehát klasszikus startup.

Nehéz ma szakembert találni? Igen! Felújítási láz van a támogatások miatt? Igen! És erre egy szakemberkereső oldal nem tud profitot termelni? Érdekes igaz? Az oka részben a „hagyományos” startup megközelítéssel lehet, miközben egy lokális piacon akarnak sikert elérni. A másik a sok tőke mindig elrontja a vállalkozó, csapat hozzáállását. Van pénz, így nem törődsz annyira a profitszerzéssel. A fix24 az elmúlt 4 évben 1,3 millió euró befektetést kapott (nemzetközi piaci terjeszkedést nagyítóval sem találom). Hiába a sok pénz, a cég árbevétele 2021-ben csökkent (sőt vesztesége nőtt), és hozamot az elmúlt 4 évben nem tudott felmutatni. A közel 500 millió forint befektetés megtérülésére még éveket kell várni?

blank

A no-code trend és a micro startup trend összeérhet idehaza?

A nemzetközi piacon is azt látjuk, hogy a programozói tudás nélkül megalkotott weboldalakra, online szolgáltatásokra, appokra is építenek ezek a mikro startupok. Ennek oka valószínűleg az, hogy egy no-code megoldás alkalmas arra, hogy rövid időn belül kiderüljön van-e kereslet adott digitális megoldásra, amit kitaláltunk, ahogy megalkottuk (MVP). Alacsony bekerülési költség, néhány hét alatt elkészülő megoldás (béta verzió). És utána lehet vagy folytatni a no-code „fejlesztést”, vagy megbízni vele fejlesztőcsapatot.

No-code cikkek – nemcsak írunk róla, magunk is kipróbáltuk, használjuk:

A témában hozunk még ötleteket, tartalmat! Gyere vissza később is a Minnerre! Addig is olvasd el a 2022-es üzleti ötleteket: Vállalkozási ötletek 2022. A legjobb üzleti ötletek a Minnertől

Forrás: Neil Patel, kibi.one, Richard Fang/ Medium.com

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Védett: Mit és hogyan? Kulcstényezők a növekedéshez. Gyorsan növekvő cégek 4. rész

Kezdjük egy példával #példa: A Blume2000 vállalat tulajdonosai tudják, hogy mit kell csinálni. Tudják, hogy át kell alakítani a termékpalettájukat a növekedéshez, tudják, hogy...

Gerillamarketing esettanulmány: Bevétel nőtt. De kitől jött? Az a megdöbbentőbb!

Már itt az elején spoilerezem, hogy igen lett bevétel a táblás gerillamarketing kampányukból. Bár nem ez volt a cél, hanem új emberek bevonzása. Elértük...

Itt az önvezető TAXI – WeWork a csőd felé száguld – A városoknak is kell marketing?

Készülhetnek a taxisok, ugyanis San Franciscoban hosszas tesztidőszak után két robotaxi vállalat is engedélyt kapott folyamatos, éles működésre, azaz önvezető autókban taxizhatnak már az...

6 eszköz, amikkel jobb hirdetéseket készíthetsz. Készülj fel a Q4-re!

Nyakunkon a Q4 és ez azt jelenti, hogy hamarosan sokkal nehezebb lesz kitűnni a hirdetési zajból mint most nyáron. Szerencsére azonban a vásárlóerő is...

ChatGPT vs The New York Times – Új import trend – Kötelező bérsáv az álláshirdetéseknél

A Hírszemle mai adásának első hírében a The New York Times viszi bíróság elé az OpenAI-t, mert a ChatGPT állítólag felhasználta a magazin tartalmait...

Kosárérték növelő megoldások webáruházaknak: Upsell, cross-sell és bump ajánlat

Most adnék 2,5 millió forintot elfogadnád? Nos én elfogadtam magamtól, mert pont ennyit kellett tennem ahhoz, hogy keressek csupán egy termék plusz ajánlásával az...

Védett: Marketingszemlélet a 10X cégeknél. Gyorsan növekvő cégek 3. rész

Tudod, a jelszó a BCG mátrix egyik eleme, a fejőstehén. Lényegében a termék, vállalkozás pozícióját is jelenti a piacon. A marketingünknek hosszú utat kell...

Egyedül maradt Oroszországban a Milka? – Lóerő előfizetés a Mercedestől – Repohár hírek – #Hírszemle

Ismét korábban feldolgozott hírek utóéletét követtük le a Hírszemle mai adásában. Kezdünk az egyre kínosabbá váló Musk vs Zuckerberg cicaharccal, bár egyre valószínűtlenebbnek tűnik,...