Milyen üzleti ötletet, terméket nem tudnak azonnal másolni a kínaiak vagy mások közösségi finanszírozás esetében

Igen, erős a cím, de mindjárt meglátod miről van szó. A cikket a közösségi finanszírozó kampányokra hegyezem ki, de valójában általánosan is érvényes az üzleti ötletek másolhatóságát illetően. A téma ötlet onnan jött, hogy többször is előfordult már, hogy a kínaiak szinte rövid időn belül lemásolták a sikeres közösségi finanszírozó kampányokban szereplő termékeket. Sőt, már több hónappal azelőtt megjelenik töredék áron, mint ami a közösségi finanszírozó kampányban is szerepelt (például az Aliexpressen), és később legyártásra került. Nézzük is tovább!

Közösségi finanszírozó kampányok – Mi ez?

Ha már hallottál erről,  akkor ezt a bekezdést ugord át! Van egy jó ötleted, de nincs tőkéd megvalósítani? Akkor az egyik finanszírozási mód lehet a közösségi finanszírozó kampány. Elkészíted a prototípust, vagy a termék/szolgáltatás leírását, bemutató videóját. Feltöltöd valamelyik közösségi finanszírozó oldalra (pl. Kickstarter, Indiegogo), majd a projekt amennyiben felkelti az érdeklődők figyelmét, a te általad meghatározott összeget kifizetik a támogatók (akik valójában vásárlóid), hogy hozzájussanak majd a kész termékhez/szolgáltatáshoz. Ha úgy nézzük, akkor elővásárlókat szerzel, sőt mintha előleget fizetnének, sőt sok esetben látható, hogy felér egy komplett marketing kampánnyal is (elég nagy hírverést tudnak szerezni egy terméknek a fent említett oldalak).

A kínaiak és a másolok ötletbörzéje a Kickstarter és az Indiegogo

Közösségi finanszírozó kampányok - Kickstarter.com
Közösségi finanszírozó kampányok – Kickstarter.com

A jelenségről már cikket is írtam (link a bekezdés  végén). A kínaiak csak megnézik, hogy melyek a legnépszerűbb, vagyis legtöbb pénzt kapott projektek, és amennyiben könnyen másolható, már rá is állítanak egy csapatot és pár hónapon belül az Aliexpressen meg is lehet vásárolni. Sőt nagyon sokszor előfordul, hogy az eredeti termék csak több hónap múlva lesz kész, míg a másolatot már meg lehet venni a kínai oldalakon. Szó szerint piackutatásra használják a kínaiak. Természetesen nem minden kínai csaló, ám ők űzik a legnagyobb iparban ezt a másolást. Innen jött az ötlet, hogy foglalkozzak a témával, hogy vajon milyen ötletet nem tudnak másolni?

A kapcsolódó tartalom: A kínaiak szinte azonnal lemásolják (ellopják az ötlet) a sikeres közösségi finanszírozó kampányok termékeit! (Indiegogo, Kickstarter)

A másolhatatlan, vagy nehezen másolható üzleti ötletek, termékek

Az előző bekezdésben belinkelt cikkben két példát is hoztam a másolásra, egyik a szétcsúsztatható szelfibot, a másik pedig a FidgetCube (stressz kocka). Látható, hogy a termékötlet jó volt, a több millió forintnyi összeg összegyűlt, de a termékhez nem kapcsolódott semmi olyan extra, amivel a másolást meggátolta vagy legalább nehezítette volna.  Miért termékről beszélünk csak? Mert szolgáltatást nehezebb másolni. Na várjunk csak? Ha nehezebb szolgáltatást másolni, akkor érdemes olyan terméket kitalálni, amihez valamilyen szolgáltatás is kapcsolódik? Jó helyen kapirgálunk igaz? Nézzük is a további ötleteket:

  • Speciális üzleti modell: Nehéz lesz erre általános tippet adni, mivel minden termékre külön-külön meg kell nézni. Viszont ötleteket, iránymutatást tudok adni, hogy mivel kezdd.
  • Kapcsolj hozzá valamilyen szolgáltatást: Lényegében az előzőhöz kapcsolódik. Gondolkodj abban, hogy valamilyen szolgáltatást hozzákapcsolsz, akár olyan is lehet, amit online is tudsz adni a termékhez kapcsolódóan.
  • Kapcsolj hozzá mobilapplikációt: Máris nehezebb dolguk van a másolóknak. Egyrészt hosszabb idő lesz lefejleszteni, másrészt ebben marketing előnyöd is lesz. Egyébként is az IoT (dolgok internete) megoldások, ha véletlenül sikerül ilyet kitalálnod, akkor piaci előnyben is leszel még a többi versenytársaddal is.
    Erre egyébként egy jó ötlet a társasjáték startup ötletem >>> Hogyan indítanék be egy társasjáték startupot?
  • Legyen közösségi: Kapcsolódhat akár valamilyen klubhoz, vagy közösséghez is.
  • Előfizetéses megoldás: Na itt már még jobban elzárod a másolókat. Mivel egy jó előfizetéses megoldással nehéz versenyezni például Aliexpressen keresztül. Tudod egy előfizetéses modellnél már a brand-el, márkával is számolniuk kell, ami hamar kialakul egy termék huzamosabb használata során.

Kapcsolódó cikkek: 

Fotó: Baubax/Facebook

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Természetesen nem a meteorológiai hőtérképre gondolunk, hanem arra, amit a weboldaladon használhatsz a látogatóid aktivitásának elemzésére. Kiderítheted, hogy meddig görgetnek le, hová kattintanak, mely paneleken töltenek el több időt. Így lényegében folyamatosan monitorozhatod őket, és ennek segítségével javíthatod a felhasználói élményt, hogy lehetőleg minél több konverziót tudj elérni.

Az adatvédelemtől egyik félnek sem kell tartania, teljesen anonim módon történik a képernyőfelvétel, és nem terjed ki más megnyitott ablakokra. Az eszköz neve hotjar, amit úgy tudsz használni, hogy a regisztráció után beágyazod a szoftver által generált egyedi kódot a weboldaladba.

Rendkívül izgalmas lesz látni a látogatók viselkedését, és arra fog sarkallni, hogy addig fejleszd a weboldalad, amíg nem kínálod a lehető legjobb élményt számukra, hiszen ez a bizniszedet is befolyásolja.

MinnerInstant

Biztosan jártál már úgy, hogy egy érdeklődő valamilyen módon (telefonon, email-ben, Facebook üzenetben) megkeresett, és feltett milliónyi kérdést a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban. Ha ez viszonylag sokszor megesik, akkor valószínűleg nagyobb figyelmet kell szentelned a GY.I.K.-re, azaz a „Gyakran Ismételt Kérdések”-re (angolul F.A.Q.). Alapvetően a látogatók bizalmatlanok, ezért többféle módon is meg kell győzni őket arról, hogy téged válasszanak; de nem úgy, hogy rengeteg időt vesztegetsz el azzal, hogy mindenkinek egyesével válaszolsz. Tedd fel az összes olyan kérdést, amely felmerülhet a leendő vásárlód fejében! Mit, miért, mikor, mennyiért, hogyan…? Hozz létre egy ilyen oldalt a weboldaladon belül, és töltsd fel ide az összes kérdést, a válaszaiddal együtt. Ha ezután valaki újabb kérdéssel traktál, frissítsd a listát, így elkerülve azt, hogy állandóan felesleges kérdésekkel bombázzanak. Ha pedig a kérdések inkább a terméked / szolgáltatásod specifikációra irányulnak, bővítsd ki a termékleírásokat!

MinnerInstant

A linktr.ee nevű interaktív linkfáról már írtunk a Digitális Ninja hetek alkalmával, és ha akkor nem próbáltad ki, most itt az ideje! Röviden a lényeg: ha van Instagram fiókod, korlátozott karaktert tudsz a profilodon megjeleníteni. Egy linkcsokor lehetőséget ad, hogy a látogatót bármilyen felületre navigáld anélkül, hogy kettőnél többet kelljen kattintania. Így, ha bárhol – mondjuk egy rögzített közösségi média posztban – megosztod a linkcsokrod, onnan átirányíthatod a látogatót más platformokra, de akár közvetlenül a webshopodba is, ezáltal magasabb konverziót érhetsz el.

Az ingyenes verzió is tökéletesen ellátja a feladatát; az előfizetéssel több statisztikához férhetsz hozzá, eltüntetheted a linktr.ee logót, valamint feliratkozókat gyűjthetsz.

Nézd meg a Minner linkcsokrot ide kattintva!

Ebben a cikkben részletesebben olvashatsz erről az interaktív megoldásról: Linkből menü például Instagram-on. Interaktív online linkcsokor – linktr.ee

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek