Milyen vállalkozást indíts? Milyen a jó üzleti ötlet?

Dátum

Megosztás

Mándó Milánnak, a Minner.hu alapítójának tanácsai kezdő vállalkozóknak – 3. rész

Röviden, az amelyik pénzt hoz. Hiszen elvégre azért akarjuk beindítani, hogy az alkalmazotti létet egy szabadabb formára cseréljük, de azért meg is kell élni. Aztán jön az igény, hogy élvezzük is, amit kitaláltunk. Legtöbbször az jön magától, elvégre saját ötletünkön dolgozunk. Egy új vállalkozást bevezetni a piacra nem könnyű, ismeretlen vagy a többi piaci szereplő számára, idő is mire beáll a siker és akkor még csak a vevőkről beszéltünk, a cégben van más feladat is, mint a csapatépítés, digitalizáció, a cég működéséhez szükséges napi feladatok. Na, de nem akarom elvenni a kedved, sőt pont a kihívás tart majd motiváltan. Ráadásul az, hogy nem könnyű vállalkozni segít abban, hogy ne legyen sok konkurenciánk.

Ne az ötletbe legyél szerelmes, hanem a problémába, igénybe

Az első fontos skill, amit magadra kell venned a következő: üzleti ötletből az évek során rengeteg lesz még a cégeden belül is. Utóbbi főleg azért, mert jobban megismered a piacodat, és ha valóban sikeres üzleti tudással rendelkezel, akkor ezekre reagálsz is például új termékekkel, szolgáltatással, megoldásokkal. A sikeres cégek nem az ötletből indulnak ki, hanem magából a problémából /igényből, és arra építik a vállalkozásukat.

#példa: A Prezi -t biztosan ismered. Az egyike a legsikeresebb magyar startup sztoriknak. Ők arra a problémára jöttek létre, hogy látványos előadást tudj készíteni. A pandémia kitörése után az emberek online kezdtek el prezentálni, és a Prezi rövid időn belül adott is a piacnak több megoldást. Ha megmaradt volna a prezentációs szoftvernél, akkor ma erősen szenvedő vállalkozás lenne.

  • Ötlet = prezentációs szoftver
  • probléma = az emberek szeretnének látványos előadást tartani, hogy a mondandójuk még jobban átmenjen.

#példa: A Minner esetében például mi nem csupán egy médiaoldal vagyunk (de az is persze), de az igény, amire létrejött Minner az: üzleti információt adunk az embereknek. Legyen az akár 2025-ben a metaverzumban, vagy 2053-ban a Marson egy hologram által, vagy videón, egyéb még nem kitalált dolgon keresztül. Ma máshogy kell az üzleti információt eljuttatnom az emberekhez, mint 2014-ben. A MinnerAkadémia is az üzleti információk átadásáról szól, az, hogy videós formában történik most az csak ötlet. De ezt, ahogy most leírtam koppintok rá a fejemre, hogy MILÁN ne az ötletbe legyél szerelmes a MinnerAkadémia videós képzéseknél! Huhh ez jól jött! Szakértőként is el tud az ember kalandozni.

#példa:Az Ikea bútorokat árul. De az csak az ötlet, most. A probléma, amit megold: segít berendezni az otthonod, segít benne, hogy élhetőbb környezeted legyen.

#példa:Netflix. Anno DVD kölcsönzéssel indultak. Gondolj bele, ha most is megmaradtak volna annál, hol lennének ma? Sehol! Már nemcsak streameléssel foglalkoznak, hanem filmet, sorozatot is készítenek. Miért? Mert nem az ötletbe szerelmesek, hanem a problémába, igénybe. Ami itt: moziélmény otthon, ami most változik arra, hogy a legjobb időtöltést akarják adni az otthonodban (már a mobiljáték piacon is elkezdtek fejleszteni).

Ha az ötletbe vagy szerelmes, akkor nehezen tudod elengedni, hogyha rossz irányba fordul a szekér. Ha a probléma, igény lebeg a szemed előtt, akkor gyorsan tudsz reagálni bármilyen változás is következik be a piacodon. Jobban meg tudod fogni a lehetőségeket is. Kívülről más meg azt látja, na szerencséjük volt. Találj egy piacot, találj egy problémát / igényt, amit ki tudsz elégíteni!

A vevő és nem a termék a fontos

Amikor olyan vállalkozókkal találkozunk, akik elakadtak a projektjükben, általában kiderült, hogy a leendői vevőikről kevés információval rendelkeztek. Nem ismerték azt, hogy az ő vevőkörük hogyan gondolkodik, általában milyen élethelyzetben vannak, milyen körülmények között használják a terméket / szolgáltatást, milyen írott és videós tartalmakat fogyasztanak. Milyen problémáik, igényeik vannak adott termékkel kapcsolatban.

Ez több fronton is lecsapódhatott,

  • termék, szolgáltatás megközelítése, az üzleti modell nem volt megfelelő – #példa: A kavegepszalon.hu például rájött, hogy a cégek nem szeretik megvenni és üzemben tartani a munkahelyen a kávégépeket. Olyan bérleti konstrukciót dolgoztak ki, amelyben 0 Ft-ért kap kávégépet az adott cég, de cserébe a megfelelő mennyiségű havi kávét meg kell venniük + adja a szervizt a kávégépekhez.
  • a weboldal szövegezése termék / szolgáltatás, cég hangsúlyos volt és nem fogyasztóról szólt – ez HIBA!
  • a PPC hirdetések (Facebook, Google) a termékről szóltak főként és hiányoztak a fogyasztókat érintő problémák, igények, vágyak, az ő érdeklődési körükbe tartozó szövegek
  • Organikus Facebook, Instagram, Youtube tartalmak nem a vevőknek szóltak, hanem önfényezésbe mentek át.
  • Egy akár kevésbé jó szakértelemmel rendelkező konkurencia a jó marketingjével köröket vert az adott vállalkozásra.

Hiába a jó üzleti ötlet, ha a piacnak nem kell abban a formában

A legnehezebb a vállalkozósdiban, hogy észrevedd valóban kell-e a népnek az, amit kitaláltál. Sajnos azért nehéz ezt kideríteni, mert közben azt is tudjuk, hogy sok mindennek idő kell, míg beérik. Na ezt kell ügyesen megoldani, megállapítani.

#példa: Ismét hozom a Biobubi példáját, mert szemem előtt nőtt ki ez a vállalkozás és sokszor tudtam elemezni mi miért történik. Amikor Háromfai Balázs elindította a Biobubit, akkor a kiindulása az volt, hogy bio tisztítószereket ad a fogyasztóknak. Elindult flakoncserés tisztítószerrel. Az üzlet beindult, sok előrendelője lett, első vásárlók megkapták a terméket. Itt az az érdekes, hogy kellett az embereknek, de! Aztán a következő 3 hónapban kiderült, hogy a tisztítószert nem tudja annyira kipörgetni, vagyis annyit eladni belőle egy vásárlónak egy évben, hogy az profitabilis legyen. Túl nagy mennyiségben kellene akkor új vásárlóknak eladni. Ennek oka, hogy olyan gyorsan nem fogy az a tisztítószer. Közben biomosószert is értékesített, ahol láthatóan több fogyott. Megoldás: flakoncserés biomosószerre fókuszált.

A Biobubi teljes sztorija itt: A 200 érdeklőtől az 5200 rendelésig: Így csináld! Biobubi sztori [podcast]

Folyamatosan vizsgáld a piac reakcióját a termékedre, elemezd a visszajelzéseket, adatokat. Vizsgáld meg azt is, hogy ez a cégednek milyen eredményt fog hozni hosszútávon, figyeld meg azt, hogy változott-e például a hozam az idő előrehaladtával. Például egy fogyasztóra lebontva.

A legjobb vásárló a visszatérő. Erre van stratégiád?

Tudtad? Azok a vállalkozások a legsikeresebbek, akik nem csak egyszer adnak el a vevőnek. A visszatérő vásárlókat generáló cégnek kevesebbet kell költenie marketingre. Gondolkodj olyan üzleti ötletben, amiben a vásárlónak több dolgot is el tudsz adni (terméket / szolgáltatást, vagy kiegészítő terméket). Még nem találkoztam olyan piaccal, ahol nem tudtunk kitalálni olyan terméket vagy szolgáltatást, amivel visszatérő látogatót generálhat a vállalkozó.

#példa: A BWT márkát már biztosan láthattad. A Forma-1 -ben is szponzorálnak egy csapatot, a rózsaszín autóról lehet beugrik. Az már, hogy vízszűrőket értékesítenek azt jelenti, hogy visszatérő vásárlókat tudnak szerezni. De ezt még megfejelték azzal, hogy a vásárlói fázisokra is létrehoztak termékeket. A vízszűrőket értékesítő cég stratégiája az hogy:
– A vásárló először vesz otthonra vízszűrős kancsókat, ezt alacsony áron adják a szűrővel együtt. Majd havonta cserélni kell benne a szűrőt, ami egyébként megtisztítja a vizet, sőt finomabbá is teszi. Visszatérő vevőket generálnak, mert a szűrőt cserélni kell. 
– A következő szakaszban a vásárló már annyira megszerette a terméket, hogy tud venni például a csap alá szerelhető szűrőberendezést, amiben szintén kell időnként szűrőt cserélnie. 

A sikeres vállalkozás, a sikeres ötlet megvalósításának egyik kulcsa a stratégia

Ismét egy fontos szemlélet, amit érdemes elsajátítanod a vállalkozásod kidolgozásakor. A vállalkozásod első 1-4 évét az alábbi szakaszokra bontjuk.

  • Piacra lépési stratégia: Indulj el minél egyszerűbben, minél gyorsabban. Nem kell minden terméket, funkciót odaadni a vevőknek azonnal. Kockáztatnál is ha mindent azonnal a piacra viszel, mert a piacon derül ki, mi is érdekli az embereket. Mit tudsz igazán eladni.
    • Egy webáruház esetében elég korlátozott termékszámmal indulni. Például 5-15 termék. #példa: A Serpentize magyar motoros ruházati márka például 3 kesztyűvel 1 csizmával és 3 táskával indult el az értékesítés a webshopban (erről bővebben itt mesélt.)
    • #példa: Egy új apróhirdetés startup esetében például csak egy városban indul el, vagy csak meghívás útján lehet csatlakozni.
    • #példa: A Gardróbom startup például először csak feliratkozókat gyűjtött, hogy el fog indulni egy használtruha piactér, ahol te is eladhatod a ruháidat. 7000 feliratkozót gyűjtöttek néhány hónap alatt, majd először a weboldal indult el, majd több hónapra rá lett csak applikáció. És még mindig bővítik funkciókkal.
    • #példa: A Minnernél a MinnerAkadémia üzleti videó oktató oldal elindításánál először csak én, Mándó Milán voltam oktató, hogy kitapasztaljam hogyan lehet jó videós anyagokat készíteni, és persze azt eladni. Az ugyanúgy 2017-ben indult több oktatóval rendelkező hasonló piaci szereplő már nincs a piacon. Jól döntöttem abban, hogy csak 1 év elteltével csatlakozott az első oktató.
  • Működési stratégia, üzleti modell stratégia: Tervezd meg, hogy milyen ütemben hogyan változik a céged, milyen üzleti modellt használsz az egyes szakaszokban. Ez a cégeknél általában folyamatosan változik, általában 3-5 évente. Még olyan nagy cégeknél is mint az Apple. A kezdő vállalkozások első 2 évében pedig teljesen megváltozik. Képzeld, a legtöbb kezdő vállalkozás teljesen mással lesz sikeres, mint amivel elindul. Utóbbi főleg startupokra igaz. 
  • Növekedési stratégia: Ez persze folyamatosan változik, de jó előre látni, megtervezni, mi kell a növekedéshez, mikor jön el az a pont, amikor bővülni kell, munkaerőt felvenni, ingatlant venni, új marketing csatornát bevezetni. 

Utóbbiak azért fontosak, hogy rákényszerít a stratégiában gondolkodásra, hogy ne csak az ötlettel foglalkozz. Sokkal rugalmasabb és időtállóbb vállalkozást fogsz megteremteni. A cikksorozatban ezekről mind fogunk bővebben beszélni.

Ez tetszett! Van még ilyen tartalom? 

Fotó: Envato Elements

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!