A Hírszemle mai adásában beszélgettünk a Hiventures eredményeiről. Rekordszinteken a befektetett kockázati tőke hazánkban, és a portfólió árbevétele is. Bezzeg a miskolctapolcai barlangfürdő újranyitására hiába ígérték a helyi vállalkozók, hogy összedobják a szükséges összeget, végül sem ők, sem az iparkamara nem akart fizetni. Eközben a Barbie film új életet lehelt a Mattel és a Barbie márkákba, de nemcsak az új játékok, hanem a gyűjtői másodpiac is berobbant. Nézz körül a gyerekek szekrényében, az eredeti, jó állapotú kiegészítők, ruhák, babaházak értéke emelkedik. A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.
A podcast elérhetősége
A podcast adást megtalálod Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on, vagy meghallgathatod az alábbi lejátszókon keresztül:
Heti híreink és témáink:
0:00 – Intro és a Minner gerillamarketing
8:54 – Tőkebefektetés KKV -knál – Hiventures
17:24 – Miskolctapolcai vállalkozók fiaskója
30:43 – A Barbie márka feltámadása
A Minner gerillamarketing kampánya
A „no cappuccino after 12” Tiktok videóból inspirálódva mi is egy gerillakampányba fogtunk a múlt héten. A cél egy videómarketing kampány, amiben felhívjuk a figyelmet arra, hogy nem elég ösztönből vállalkozni. Már több tízezren látták a videókat, Minner.hu-ra is szereztünk új látogatókat.
Nézd meg a videókat:
- Tiktokon https://www.tiktok.com/@minner…
- Instagramon: https://www.instagram.com/p/Cv…
- Gerillamarketing vlog itt: https://youtu.be/rsIMzcLd5xw
Rekord szinteken a hazai kockázati tőke
Hogy ne mondjunk mindig rosszat a startupokról és a startup befektető cégekről, nézzük meg milyen évet zárt a Hiventures. A Hiventures a régió legaktívabb kockázati tőke befektetője és jelenleg 446 startup és 32 érettebb vállalat van a portfóliójában. 2022 több szempontból is rekord év volt, ugyanis 24 milliárd forintnyi tőkét fektettek be, ami eddig sosem látott összeg, és a portfólióban szereplő vállalkozások összesen 435 milliárd forint árbevételt értek el. Ez már szemmel látható összeg a magyar GDP szintjén.
A számok megoszlását úgy kell elképzelni, hogy a 32 érettebb vállalat ad 410 milliárdot ebből a 435-ből és ők kaptak 17 milliárdot a befektetett 24-ből. Érdekesség, hogy mielőtt a Hiventures 2019-ben elindította volna ezt a fajta befektetési üzletágát nem igazán volt ismert itthon ez a fogalom. Mármint, hogy nem startupok hanem érett, fúzió, generációváltás vagy bármilyen nagy változás elébe néző cégek kapjanak finanszírozást.
Szimpatikus döntés, hogy a Hiventures bejelentése szerint „átállt az akvizíciókról a portfólió menedzsmentre” azaz nem akarja minden áron tovább növelni a cégek számát, inkább a meglévőkkel akar minél jobb munkát végezni – ez egyrészt jó dolog, másrészt arra is fordíthatjuk, hogy elfogyott a befektetni való pénz.
A beszámoló nem szól arról, hogy maga a Hiventures és a menedzselt cégek mennyire nyereségesek vagy veszteségek, de tény hogy nagyon fontos katalizátor szerepet játszanak és úgy látszik a pár melléfogás ellenére jól csinálják, amit csinálnak, hiszen egyre több és egyre nagyobb értékű exitet valósítanak meg. Ez különösen akkor értékelendő, ha hozzátesszük, hogy idén 2010 óta nem látott rekordot dönthet a becsődölt startupok száma. Jó látni, hogy itthon még inkább bővül a piac, miközben van olyan amerikai cég, akik idénre megfelezték a a befektetett összeget.
Forrás: Hiventures.hu, Fast Company
Miskolctapolca Barlangfürdő: a vállalkozók mégsem dobták össze a pénzt
Tavaly ősszel az elszabadult rezsiárak miatt az önkormányzati tulajdonú Miskolci Fürdők Kft. úgy döntött, ideiglenesen bezárja a miskolctapolcai baralangfürdőt. A hírre a vendégek sorra mondták vissza a foglalásokat. Érezhető volt tehát, hogyha nincs fürdő, akkor nincs vendég sem. A vendéglátásból élő vállalkozók megkeresték az önkormányzatot, hogy dolgozzanak ki egy megoldást és ők is adnának bele pénzt. Az év utolsó három hónapjára tervezett 160 millió forintos működési költségből akkor 60 millió forint plusz forrást kellett találni a működtetéshez, aminek előteremtését a város, a kamara és a vállalkozók egyenlő arányban, 20-20-20 millió forintot felajánlva vállalták.
A vállalkozók a 20 millió forintos ígért összegből mindössze 700 000 forintot utaltak a barlangfürdő újranyitására, további 3 millió forintos keretösszeggel pedig reklámszerződést kötöttek. Emellett a helyi szállásadók nagyobb tételben vettek meg kedvezményes tarifával belépőjegyeket, amelyeket aztán később a vendégeik használtak fel. Utóbbival az a probléma, hogy az egyébként is befolyt volna a fürdőnek, hiszen ha nyitva van, úgy is mennek a vendégek. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara sem tudta a vállalást teljesíteni, mert állami támogatást nem tudtak szerezni, saját keretükből félmillió forinttal tudtak segíteni a fürdőnek. Így az önkormányzatra hárult a működtetés nagy része. A megemelt működési költségeket az újranyitáskor megemelt jegyárak fedezik.
Forrás: Népszava
Feltámadt a Barbie márka, és vele a kereslet a Barbie babákra
A Barbie film igazi kulturális jelenség lett, ami újraindította a Barbie babák iránti érdeklődést, és új életet lehet a Mattel márkába is. A Brand Finance cikke szerint 2019-ben mélyponton volt a Barbie márka értéke, 372 millió dolláron, ami a film bemutatása előtt már 701 millió dollárra nőtt, a film sikerének köszönhetően – hiszen nemrég lépte át az 1 milliárd dolláros jegyértékesítést – pedig további értéknövekedésre lehet számítani.
A Margot Robbie főszereplésével bemutatott Barbie mozifilm július végi premierje érezhetően hatással volt a Vatera forgalmára: míg a premier előtt mintegy négyszázötven tételt hirdettek meg a Barbie-babák kategóriájában, július 20. után további mintegy hétszáz baba és Barbie-kiegészítő került fel az oldalra, az ezekkel kapcsolatos keresések száma pedig megötszöröződött.
Ez nem csak Magyarországon van így. Megnőtt a kereslet a régi Barbie babák iránt, különösen a 90-es évek vibráló, színes darabjai után, amelyek illenek a film esztétikájához. Egyre többen viszik értékbecslőhöz a régi darabjaikat, akinek pedig jó állapotú, eredeti kiegészítői, eredeti ruhái vagy babaházai vannak otthon, most jó árat kaphat érte. A Mattel figyelt arra, hogy minden saját gyártmányuk meg legyen jelölve, így könnyen kiszűrhetőek a hamisítványok vagy más brandek babái.
Forrás: WCPO.com, Brand Finance
Korábbi hírszemlék
- Ennyi volt, pénzbe kerül az AI – Duolingo HIBBANT marketing – Tupperware az új GameStop – Hírszemle – 2023.08.07.
- Ezek a világ legértékesebb márkái – Megéri Európában árulni – Itt a digitális smink – Hírszemle 2023. 08. 03.
- Nyilvános TikTok hirdetések – Az AI épp munkahelyeket teremt – A Tesla furcsa bevétele – Hírszemle – 2023. 07. 31.
- A SHEIN egy bűnszervezet? – Itt az X.com – Egytermékes dropshipping ötletek – Hírszemle – 2023. 07. 27.
- Újra hódít a bakelit – A fiatalok Európába menekülnek dolgozni? – Mégis marad a HO – Hírszemle – 2023. 07. 24.