Mekkora az influenszer felelőssége?

    MinnerX - vendég poszt

    Mekkora az influenszer felelőssége?

    Szerző: Barti Magdolna a Látszol blog írója

    A minap láttam egy óriásplakátot, amin egy viszonylag ismert celeb fotója volt fehér háttérrel és mellette egy felirat, hogy ő is abba az üzletbe jár. Ezt nyilván azonnal elhitte mindenki, aki elolvasta. Gondolom. Aki mégsem, az legfeljebb röhögött egy jót, így elsőre. Mennyire hiteles ez az üzenet egy semmi háttérrel? 

    De mennyire fontos a hitelesség? Fontos ez egyáltalán?

    A másik kérdés, ami felmerül bennem, a felelősség kérdése. Van e felelőssége az influenszernek, a celebnek vagy egyáltalán annak, aki “közkinccsé” teszi a gondolatait, véleményét, akár csak egy komment formájában is?

    Mekkora a felelőssége annak az influenszernek, akinek a célközönsége kiskorú. A gyerekek számára ők a példakép és ennek minimum az a hatása, hogy a gyerekek nagy hányada a “Mi leszel, ha nagy leszel?” kérdésre azonnal rávágja, hogy videós.

    De miért van ez, hiszen régen is ott voltak a filmek, az énekesek, miért lenne ez más, miért erősebb az ő hatásuk a filmeknél? Mert más a környezet. A színészek, az énekesek egy megközelíthetetlen közegben, egy álomvilágban léteztek. Valahogy mindenki érezte, tudta, hogy az nem a hétköznapi valóság. A mai videósok, akikre most gondolok, szinte még maguk is gyerekek és alig néhány évvel idősebbek a közönségüknél. Ráadásul, a felvételeken is teljesen hétköznapinak tűnnek. A néző azt érzi, hogy akár a szomszédjában is lakhat az, akit éppen néz. A köztük lévő különbség érzése nagyon kicsi, míg az “egy vérből valók vagyunk”: hasonló korosztály, hasonló környezet, látszólag hasonló érdeklődési kör, mind-mind azt sugallja, hogy akár a nézők bármelyike is lehetne ott, a kamera másik oldalán. A gyerekek ezt valóságnak érzik. Azt gondolják, hogy az a videós egy barát, akivel lehet beszélgetni, akivel lehet játszani, aki ugyanolyan, mint ők, csak menőbb kivitelben.

    De kié a felelősség?

    • A termékeket forgalmazó cégé, aki megbízza az influenszert a terméke a reklámozására?
    • Az influenszeré, akit megbíznak a reklámozással?
    • A gyereké?
    • Vagy a szülőé?

    Ugye, hogy nem is olyan egyszerű ez a kérdés?

    Kitágult világban élünk. Ez már régen nem a “kulcsos gyerekek” kora. Sok gyerek már csak a nagyszüleinél lát TV készüléket. Mindemellett pillanatok alatt megtanulják kezelni a számítógépet, a különböző programokat és teljesen otthonosan mozognak az online világban.

    Hol itt a felelősség? Kinél?

    Bármennyire is nehéz, de gondolom egyáltalán nem fog újdonság erejével hatni, hogy a felelősség nagy része a miénk, szülőké. Nem azt mondom, hogy tiltani kell a fent említett világtól a gyerekeket. (Ez már nem lenne életszerű.) De oda kell rá figyelni. Szinte állandóan. Állandó kommunikációt, párbeszédet igényel. Szülő és gyerek között. És mindezt úgy, hogy a jelenlegi szülők nagy része még nem ebben a világban nőtt fel. Ezt a kitágult világot még mi is ugyanúgy tanuljuk és ezzel párhuzamosan tanítjuk, legalább is a legelején. Nem könnyű és nem egyszerű, de! Az a bizonyos “de”, ami nagyban leegyszerűsítheti a problémát. Mert mi is az, amit látunk? Egy óriási katyvasz, beleömlesztve mindenféle a világ minden tájáról. Jó, rossz. Való, nem való. Ez a része most lényegtelen és ez egy újabb téma lehetne. De, ami első lépésként fontos, hogy egyszerűsítsünk. Ugyanaz jön mindenhonnan. Egy kicsit másképp fogalmazva, egy kicsit más kinézettel, de ugyanaz. Alkothatunk akár kategóriákat is: felnőtt/gyerek, reklám/mese/film/játék, tanulás/szórakozás, stb. Így már szűkítjük és ez által könnyebben beazonosíthatóvá tesszük a nagy halmazt. 

    Miért jó ez nekünk szülőknek? Mert átláthatóbbá válik számunkra is az egész. Miért jó a gyereknek? Mert számára érthetőbb és a folyamatos beszélgetéssel értelmezhetőbb lesz ez a világ.

    Miért fontos az érthetőség? Mert a gyerekeink bármennyire is nagynak akarnak látszani, bármennyire is menőnek és vagánynak tűnnek, ez sokszor csak egy felvett szokás, ami egyfajta bizonytalanságot takar. Ráadásul, esetleg korukból adódóan sem tarthatnak még ott, amit láttatni szeretnének. Az, hogy érthetővé teszünk számukra valamit, akár azt is vállalva, hogy mi sem értünk mindenhez, már elindít bennük egy gondolatot és ez folyamatában az értelmezés képességét. 

    De ez nem egyszeri alkalom. Ez egy rendszeres, állandó folyamat. Olyasmi, mint amikor a már járni tudó kisgyereknek elmondja az anyukája meg az apukája minden egyes alkalommal, mikor az úttesthez érnek: Úttest. Itt megállunk, körülnézünk, hogy jön e autó. Először balra, majd jobbra és megint balra. Ha nem jön autó, mehetünk. És ezt, egy séta alkalmával akár hússzor is, ha szükséges. Éveken keresztül. Mindig. Újra és újra. Már a kezdetektől fogva.

    Józan, egyszerű gondolkodás és folyamatos párbeszéd a gyerek korának megfelelően. 

    Ehhez viszont szükség van arra is, hogy figyelemmel kísérjük a tevékenységüket. És ezt időnként együtt is tegyük, időnként pedig csak távolról figyeljük. Csak így tudunk segíteni, ha szükséges. Azt gondolom, hogy a szülő felelőssége óriási.

    Menjünk tovább az influenszerre. Ezen már jó ideje gondolkodom. Egy gyerek korú influenszer felelősségének mértéke hová tehető vajon a skálán? Nem gondolom, hogy azért mert valaki kiskorú létére valamilyen “népszerűségre” tett szert, érzelmileg és szellemileg nagy mértékben különbözne kortársaitól. Ezért itt, a szülő és akár a pedagógusok felelőssége még nagyobb. Ráadásul a baráti kör itt is nagyban befolyásoló tényező. Persze, aztán már kamaszként vagy fiatal felnőttként a súlypontok változnak, de az alapot mégis az előzmények adják. Vajon a befolyásoló szerepüknek és hatásuknak mennyire vannak tudatában ezek a fiatalok? Érzik e ennek a súlyát? Remélem, hogy egyre jobban.

    Nézzük a cég felelősségét. Egy cég, amelyik az adott korosztálynak megfelelő, teljesen törvényes, tisztességes szolgáltatást, terméket kínál, reklámfelületnek használja az influenszert. Ebben az esetben, talán az ő felelőssége a legkisebb. Ő, “csak” hírt akar adni magáról. El akar jutni a közönséghez, hogy tudjanak róla és utána vásároljanak. Persze, ez is soktényezős.

    Visszatérve a kiinduló kérdésre: Mekkora az influenszer felelőssége? Azt gondolom, hogy emberekre, mások életére hatni mindig felelősség. Ezen belül a gyerekek életét befolyásolni óriási. Óriási, mert jóval kevesebb az élettapasztalatuk és ezáltal sokkal sérülékenyebbek.

    Felnőtt korú célközönség esetén, már kisebbnek érzem a súlyt, mert gondolkodó, döntésképes emberek felé történik a kommunikáció. Akik jobban meg tudják ítélni, hogy valami jó vagy rossz számukra, vagy legalábbis megtehetik, hogy döntenek.

    Szerző: Barti Magdolna a Látszol blog írója

    Fotó: Envato License

    Mi ez a MinnerX? Én is beküldenék ilyen posztot!

    Legfrissebb MinnerX posztokhoz

    MinnerX

    Cikk szerzője: Haláchy Nóra, MarketingFlow, marketing szakértő, kivitelező

    Ez a cikk lehet, hogy fog egy kis port kavarni, viszont szükség van a laikusok számára is kézzelfogható tényekre, hogy el tudják dönteni: mire fizetik a marketingügynökség díját, és vajon tényleg mindent megtesznek-e?

    A cikk olvasása után lehet, kirúgom a marketingügynökségem?

    Ha 2 hete dolgozol valakivel együtt, akkor rá nem vonatkoznak ezek, mert a rendszerépítés időt vesz igénybe. De ha hosszabb idő után még mindig az összes ponton megbukik a szolgáltatód, attól még lehet, hogy Te, mint megrendelő nem támogatod ezen célok elérésében őt. Ügyelj rá, hogy Neked ezeket a törekvések megtörténtét, véghezvitelét segítened kell azzal, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű információt adsz. 

    Rajtad is múlik

    Remélem, nem akarsz havi 20.000 Ft-ért mindent (is). Nem csak a szolgáltatónak kell megfelelőnek lennie, de Neked is fel kell nőnöd ahhoz, hogy igényed legyen magas szintű szolgáltatásra.

    Ha megvan benned az igényesség, akkor biztosan fogsz megfelelő szolgáltatót találni, mert nagyon sok jó szakember van, aki az igényes ügyfelet keresi, hogy végre magas színvonalon szolgáltasson.

    Amennyiben PPC szolgáltatást veszel igénybe, az alábbiakat kell csekkolnod:

    1. Soha nem hangzott el a “konverzió” szó

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX

    Cikk szerzője: Hudák Tibor – I love poló Tatabánya tulajdonosa

    Itthon több hazai vállalkozó is lázban ég, hogy jó dolog-e Wish átvevőpontnak lenni és válasszák-e. Úgy gondolom mindent meg kell próbálni és rengetegen rendelnek arról az oldalról, így én is belevágtam. Milán ötlete az volt, hogy írjam meg tapasztalataimat itt a MinnerX-ben.

    Körülbelül másfél hónapja regisztráltam a Wish Local programba. Néhány információ megadása után (üzlet neve, címe, nyitva tartás, fotó az üzletről) máris Wish Local Partner lettem, amit még egyszer ellenőriztek. A jóváhagyás után pár héttel meg is érkezett az első áru szállítmány. A doboz olyan termékeket tartalmazott, amiket itt helyi szinten sokan vásárolnak. Cicás, kutyás kanál; ékszerek, mobiltartók, ruhák. Körülbelül 50 termék jött. A Wish Local applikációval QR kóddal beolvastam a termékeket és már látható is volt az üzletem, mint átvevő pont.

    Rá 15 percre meg is érkezett az első vásárló. Fontos, hogy csak azt tudják itt helyben átvenni, ami készleten van nálam. Az átadás gyorsan megy, pár másodperc alatt készen vagyunk. Havi kétszeri gyakorisággal fizetik ki az átadásonkénti €0.50 díjat. Az első 3 hónapban pedig garantált extra €25.00 díj jár az átvételekért járó összegen felül. A Wish elég komolyan veszi ezeket az átadó pontokat, még egy mobiltelefont is küldtek teljesen ingyen, amire előre telepítve volt a Wish Local alkalmazás.

    A Minnner már foglalkozott az egyébként amerikai webshoppal: A Wish.com Facebook marketing trükkje napi 3 millió vásárlót eredményez

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX
    Fotó Szabo Viktor / Unsplash

    Cikk szerzője: Szabó Viktor fotós

    Melyik a legjobb ingyenes stock fotó oldal? Az Unsplash.com oldalt tartom a legjobbnak, mivel én fotósként is szeretem feltölteni oda a fotóimat. És hozzám hasonló további lelkes fotósok töltenek fel oda saját képeket. Ezek nagyon, de nagyon jó minőségben tölthetőek le. Az oldalra feltöltött képek mindegyike szinte bármilyen célra felhasználható. Olvastam a szerződési feltételeket, mivel én is fotós vagyok, és használom is aktívan.

    Az oldal egyébként annyira magasan szárnyal hogy az Apple, a keynote-okhoz is innen szedi a képeit. Legutóbb egy zenei videoklipbe is válogattak be világsztárok képeket. Martin Garrix, Macklemore és Patrick Stump of Fall Out Boy a ’Summer Days’ című klipjéhez itt nézelődött fotók után a csapat.

    Szóval ha a legnagyobbak használják, te miért ne tennéd? Főleg akkor, ha teljesen ingyen is van.

    Mivel fotósként is jelen vagyok az oldalon, tudom hogy a legtöbben nagyon hálásak amikor szólnak nekik hogy 1-1 helyen felhasználták a képüket. Vannak persze akik nem olvasták el az oldal feltételeit, és fogalmuk sincs hova töltik fel a képeket, velük nem igazán kell foglalkozni.

    Az én eddigi legnagyobb megjelenésem a Photoshop egyik pluginjának reklámja volt, ahol az én fotómmal reklámozták a terméket. Hazánkban is volt számos példa felhasználásra, az egyik ilyen egy Minner cikk volt! J

    A photoshop pluginhoz tartozó cikkem.

    A Minner foglalkozott még további ingyenes képgyűjtő oldallal: Jogtiszta képek marketinghez, Facebook posztokhoz, reklámhoz

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX

    Szerző: Németh Márton vagyok jelenleg magyar, német és angol nyelvű webshopok építésével, valamint chatbotok tervezésével foglalkozok csapatommal együtt. A shop lift egyik alapítója.

    Emlékezz mikor először elkezdtél gondolkodni azon, hogy vállalkozásodnak kéne egy webshop. És ezt mennyire jól tetted, mivel 2018-ban még csupán 4.6 millió Magyar vásárolt online, addig ez a szám 2019-ben elérte az 5.4 milliós tábort a felmérések szerint.

    (De, ami számodra érdekesebb az az, hogy egy átlagos vásárlás során szektortól függően 11.000-től 20.000 Ft-ig terjedő összeget költenek a vásárlók.)

    De a megvalósítás valahol félre csúszott és nem jutott rá elég idő, esetleg a kivitelezők akiket megbíztál ugyan szép oldalt készítettek csak épp olyat nem, ami el is ad. A kosárba még csak-csak beteszik a termékeket, de fizetni már csak töredékük fog.

    A Baymard Institute  által készített felmérés alapján a vásárlók 67.97%-a nem fejezi be a megkezdett vásárlást. Ez számokban 4.6 trillió dollár kiesést jelent világszerte. (Most kezdődhet a matek, hogy nálad mekkora kiesés az, ha a vásárlóid 67%-át elveszted.)

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX

    Szerző: Kovács László vagyok a Follow Marketing alapítója, Instagram specialista. 

    Tudod milyen hatalma van egy igazi véleményvezérnek? Mondom!

    Philipp Plein a Philipp Plein világmárka (ruha) tulajdonosa közzétett egy képet, ahol a cipői a méregzöld Ferrariján nyaraltak.

    Tudnod kell róla, hogy ő nem szerénykedik a vagyonával. Az Instán folyamatosan az arcodba tolja, hogy milyen tehetős és ezt 1.800.000 ember követi.

    Visszatérve a Ferrarihoz: Louis C. Camilleri (Ferrari CEO) írt egy levelet Plein-nek, hogy 48 órán belül le kell vennie a tartalmat, mert nem illik ez a magatartás az autómárkához.

    Nem is kellett több PP egójának: a „My Ferrari, my rules” szlogennel hadjáratot indított Louis és az olasz luxusmárka ellen.

    Megkérte a kevéske -1,8 millió- követőjét, hogy mutassák meg, mekkora ereje van a Philipp Plein tábornak: rakják ki Instagram storiesba a saját luxusautójukat és az azon lévő cipőjüket, majd használják a #ppkicksgang keresőcímkét és tageljék be @philippplein accountját, aki továbbosztja a saját oldalán.

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX

    Ami bennünk, az körülöttünk. Ugyanez igaz a munkahelyi környezetünkre is. Ahhoz pedig, hogy hatékonyan és kiegyensúlyozottan tudjuk dolgozni, sok egyéb feltétel mellett a munkakörnyezet kialakítása az egyik legfontosabb szempont – melyet az általunk készített felmérés is alátámaszt. De lássuk a szakértőnk tanácsait…

    Szerző: Végvári Zsuzsi –  Az OFFISEVEN munkakörnyezet tanácsadással és kialakítással foglalkozik

    1. Tiszta asztal!

    Káoszban jól dolgozni nem lehet. Ezért különösen fontos, hogy csak az legyen előtted, amire épp szükséged van és az asztalodon lévő dokumentumok sem halomban, hanem rendezetten álljanak. Így mindig tudni fogod, hova is nyúlj, amikor szükséged van valamire.

    1. Legyen világosság!

    A megfelelő világítás létfontosságú az irodai munkához. Nem csupán a szemünk egészségének megőrzésében van nagy szerepe, a hangulatunkra is hat. A legjobb a természetes fény, azonban vannak munkaállomások, ahol ez sajnos nem kivitelezhető, de egy jól megválasztott lámpa és máris megoldottuk a helyzetet.

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX

    Szerző: Fodor Bence Balázs, az Ijjatek.hu alapítója.

    Minden cégvezető a hatékony, és motivált munkaerőről álmodik, akik egy igazi csapatként küzdenek a célokért.  A cégen belül viszont lehetnek átszervezések, létszámcsökkentések és növekedések egyaránt. Így viszont megbomlanak a jól összeszokott csapatok/részlegek és ez minden bizonnyal a számokban is megfog látszani.

    Hogyan érhetem el, hogy az újonnan alakult részleg jobban megismerje egymást, és összekovácsolódjanak?

    A varázsszó a csapatépítés!

    Igen.. máris látlak magam előtt, ahogy fogod a fejed.. “Jajj, csak a gyerekes játékokat ne.. ”

    Ezeket tegyük félre, és gondoljunk valami extrémebbre, amihez tényleg összefogás kell és kitartás.

    Gondoljunk egy új játékra, ami pár éve robbant be Amerikából, ez az Archery tag. Vagy hívjuk magyarul Ijjátéknak.

    Egy kis ízelítő a hangulatról! (videó)

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX

    Szerző: Doleschall Anita, Printeraktív Nyomda Webshop, online is lehet nyomdai anyagot rendelni. 

    Vállalkozásindítás előtt számos elintéznivalónk akad.  De mielőtt elvesznénk a bürokrácia útvesztőjében fontos, hogy tudatosan megtervezett marketingstratégiánk legyen, és ahhoz, hogy ez sikeres legyen, az arculati elemekről sem feledkezhetünk meg.

    Fontos, hogy az emberek tudjanak valamit hozzád kötni, ezért kell egy logo, egy olyan szimbólum, amit az emberek könnyen megjegyeznek.

    De mivel a személyes benyomás is fontos, ezért célszerű rendelkezned egy hatásos névjegykártyával, amit személyes találkozókon oda tudsz adni.

    Vállalkozás indítás előtt szánj időt az arculattervezésre!

    A tudatos arculattervezés azért fontos, mert:

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    MinnerX

    Szerző: Dallos Zoltán, marketing szakértő, a DLX MEDIA Kft. alapítója, és az Alkalmazottból Vállalkozó c. Könyv szerzője.

    Nap, mint nap hallani, hogy már lassan minden területen munkaerőhiány van, az IT szakembertől kezdve a takarítóig. A saját tapasztalataim azonban azt mutatják, hogy egy kis odafigyeléssel megtalálhatjuk a megfelelő embert a megfelelő helyre.

    Nyilvánvalóan vannak olyan munkakörök, amelyekre a legmodernebb toborzási technikákkal is nehéz megfelelő jelöltet találni, de ha megfogadod a tanácsaimat, akkor megkönnyíted a dolgodat és még pénzt is takaríthatsz meg a toborzási költségeiden.

    Tudtad, hogy a felmondások mögött nem a céggel való elégedetlenség áll, hanem sokkal inkább a főnökkel való nem megelégedettség? És ugyanez elmondható akkor is, mikor jelentkezik valaki egy munkahelyre, azt fogja nézni, hogy tud-e a vezetővel azonosulni, tudnak-e együttműködni hosszútávon.

    Ő tesz azért, hogy sikeres legyen! Képzi magát. Tegyél te is így! Üzleti képzések a MinnerAkadémián. Vágj bele most, utána pedig várunk ide a MinnerX-be! Kattints ide!

    Szerző: Barti Magdolna a Látszol blog írója

    A minap láttam egy óriásplakátot, amin egy viszonylag ismert celeb fotója volt fehér háttérrel és mellette egy felirat, hogy ő is abba az üzletbe jár. Ezt nyilván azonnal elhitte mindenki, aki elolvasta. Gondolom. Aki mégsem, az legfeljebb röhögött egy jót, így elsőre. Mennyire hiteles ez az üzenet egy semmi háttérrel? 

    De mennyire fontos a hitelesség? Fontos ez egyáltalán?

    A másik kérdés, ami felmerül bennem, a felelősség kérdése. Van e felelőssége az influenszernek, a celebnek vagy egyáltalán annak, aki “közkinccsé” teszi a gondolatait, véleményét, akár csak egy komment formájában is?

    Mekkora a felelőssége annak az influenszernek, akinek a célközönsége kiskorú. A gyerekek számára ők a példakép és ennek minimum az a hatása, hogy a gyerekek nagy hányada a “Mi leszel, ha nagy leszel?” kérdésre azonnal rávágja, hogy videós.

    De miért van ez, hiszen régen is ott voltak a filmek, az énekesek, miért lenne ez más, miért erősebb az ő hatásuk a filmeknél? Mert más a környezet. A színészek, az énekesek egy megközelíthetetlen közegben, egy álomvilágban léteztek. Valahogy mindenki érezte, tudta, hogy az nem a hétköznapi valóság. A mai videósok, akikre most gondolok, szinte még maguk is gyerekek és alig néhány évvel idősebbek a közönségüknél. Ráadásul, a felvételeken is teljesen hétköznapinak tűnnek. A néző azt érzi, hogy akár a szomszédjában is lakhat az, akit éppen néz. A köztük lévő különbség érzése nagyon kicsi, míg az “egy vérből valók vagyunk”: hasonló korosztály, hasonló környezet, látszólag hasonló érdeklődési kör, mind-mind azt sugallja, hogy akár a nézők bármelyike is lehetne ott, a kamera másik oldalán. A gyerekek ezt valóságnak érzik. Azt gondolják, hogy az a videós egy barát, akivel lehet beszélgetni, akivel lehet játszani, aki ugyanolyan, mint ők, csak menőbb kivitelben.

    De kié a felelősség?

    • A termékeket forgalmazó cégé, aki megbízza az influenszert a terméke a reklámozására?
    • Az influenszeré, akit megbíznak a reklámozással?
    • A gyereké?
    • Vagy a szülőé?

    Ugye, hogy nem is olyan egyszerű ez a kérdés?

    Kitágult világban élünk. Ez már régen nem a “kulcsos gyerekek” kora. Sok gyerek már csak a nagyszüleinél lát TV készüléket. Mindemellett pillanatok alatt megtanulják kezelni a számítógépet, a különböző programokat és teljesen otthonosan mozognak az online világban.

    Hol itt a felelősség? Kinél?

    Bármennyire is nehéz, de gondolom egyáltalán nem fog újdonság erejével hatni, hogy a felelősség nagy része a miénk, szülőké. Nem azt mondom, hogy tiltani kell a fent említett világtól a gyerekeket. (Ez már nem lenne életszerű.) De oda kell rá figyelni. Szinte állandóan. Állandó kommunikációt, párbeszédet igényel. Szülő és gyerek között. És mindezt úgy, hogy a jelenlegi szülők nagy része még nem ebben a világban nőtt fel. Ezt a kitágult világot még mi is ugyanúgy tanuljuk és ezzel párhuzamosan tanítjuk, legalább is a legelején. Nem könnyű és nem egyszerű, de! Az a bizonyos “de”, ami nagyban leegyszerűsítheti a problémát. Mert mi is az, amit látunk? Egy óriási katyvasz, beleömlesztve mindenféle a világ minden tájáról. Jó, rossz. Való, nem való. Ez a része most lényegtelen és ez egy újabb téma lehetne. De, ami első lépésként fontos, hogy egyszerűsítsünk. Ugyanaz jön mindenhonnan. Egy kicsit másképp fogalmazva, egy kicsit más kinézettel, de ugyanaz. Alkothatunk akár kategóriákat is: felnőtt/gyerek, reklám/mese/film/játék, tanulás/szórakozás, stb. Így már szűkítjük és ez által könnyebben beazonosíthatóvá tesszük a nagy halmazt. 

    Miért jó ez nekünk szülőknek? Mert átláthatóbbá válik számunkra is az egész. Miért jó a gyereknek? Mert számára érthetőbb és a folyamatos beszélgetéssel értelmezhetőbb lesz ez a világ.

    Miért fontos az érthetőség? Mert a gyerekeink bármennyire is nagynak akarnak látszani, bármennyire is menőnek és vagánynak tűnnek, ez sokszor csak egy felvett szokás, ami egyfajta bizonytalanságot takar. Ráadásul, esetleg korukból adódóan sem tarthatnak még ott, amit láttatni szeretnének. Az, hogy érthetővé teszünk számukra valamit, akár azt is vállalva, hogy mi sem értünk mindenhez, már elindít bennük egy gondolatot és ez folyamatában az értelmezés képességét. 

    De ez nem egyszeri alkalom. Ez egy rendszeres, állandó folyamat. Olyasmi, mint amikor a már járni tudó kisgyereknek elmondja az anyukája meg az apukája minden egyes alkalommal, mikor az úttesthez érnek: Úttest. Itt megállunk, körülnézünk, hogy jön e autó. Először balra, majd jobbra és megint balra. Ha nem jön autó, mehetünk. És ezt, egy séta alkalmával akár hússzor is, ha szükséges. Éveken keresztül. Mindig. Újra és újra. Már a kezdetektől fogva.

    Józan, egyszerű gondolkodás és folyamatos párbeszéd a gyerek korának megfelelően. 

    Ehhez viszont szükség van arra is, hogy figyelemmel kísérjük a tevékenységüket. És ezt időnként együtt is tegyük, időnként pedig csak távolról figyeljük. Csak így tudunk segíteni, ha szükséges. Azt gondolom, hogy a szülő felelőssége óriási.

    Menjünk tovább az influenszerre. Ezen már jó ideje gondolkodom. Egy gyerek korú influenszer felelősségének mértéke hová tehető vajon a skálán? Nem gondolom, hogy azért mert valaki kiskorú létére valamilyen “népszerűségre” tett szert, érzelmileg és szellemileg nagy mértékben különbözne kortársaitól. Ezért itt, a szülő és akár a pedagógusok felelőssége még nagyobb. Ráadásul a baráti kör itt is nagyban befolyásoló tényező. Persze, aztán már kamaszként vagy fiatal felnőttként a súlypontok változnak, de az alapot mégis az előzmények adják. Vajon a befolyásoló szerepüknek és hatásuknak mennyire vannak tudatában ezek a fiatalok? Érzik e ennek a súlyát? Remélem, hogy egyre jobban.

    Nézzük a cég felelősségét. Egy cég, amelyik az adott korosztálynak megfelelő, teljesen törvényes, tisztességes szolgáltatást, terméket kínál, reklámfelületnek használja az influenszert. Ebben az esetben, talán az ő felelőssége a legkisebb. Ő, “csak” hírt akar adni magáról. El akar jutni a közönséghez, hogy tudjanak róla és utána vásároljanak. Persze, ez is soktényezős.

    Visszatérve a kiinduló kérdésre: Mekkora az influenszer felelőssége? Azt gondolom, hogy emberekre, mások életére hatni mindig felelősség. Ezen belül a gyerekek életét befolyásolni óriási. Óriási, mert jóval kevesebb az élettapasztalatuk és ezáltal sokkal sérülékenyebbek.

    Felnőtt korú célközönség esetén, már kisebbnek érzem a súlyt, mert gondolkodó, döntésképes emberek felé történik a kommunikáció. Akik jobban meg tudják ítélni, hogy valami jó vagy rossz számukra, vagy legalábbis megtehetik, hogy döntenek.

    Szerző: Barti Magdolna a Látszol blog írója

    Fotó: Envato License

    2020-as vállalkozási ötletek szeptember 30-tól a Minner hírlevélben!

    Iratkozz fel most! A hétfőnként kiküldött Minner hírlevélben az üzleti hírszemle mellett a 2020-as üzleti ötleteket, trendeket is első kézből olvashatod! Feliratkozás