Mire gondol a kínai gyártó és mire a magyar kereskedő?

Munkám során már megtapasztaltam, hogyha bele tudjuk magunkat élni a másik fél helyzetébe, akkor igazán gördülékenyen tudnak menni majd a dolgok. Sokkal tisztább a kommunikáció, emiatt pedig jobban kézben tudjuk tartani például az importunk alakulását. Most arra vállalkoztam, hogy összegyűjtök néhány képzeletbeli belső monológot, ami gyakran lezajlik a (kezdő) magyar vevő és a kínai eladó fejében.

Kinek van igaza? Tehetjük fel sokszor a kérdést, amikor egy konfliktusba kerülünk importálásunk során. És bizony messze is van Kína, telnek is a napok.

A cikket Csépe Gábor a Minner kínai import szakértője, oktatója írta. Aki aktívan foglalkozik a kínai importtal. 

Az alábbi ábra jól szemlélteti, hogy mindenki a saját helyzetéből látja a dolgokat

Magyar vevő / kereskedő gondolatai import közben

  • Nem igaz, hogy nem kezdenek el dolgozni, amíg nem ér ki a pénz (első rendelése a magyar kereskedőnek). Küldtem átutalási igazolást. Nem elég?
    Válasz: Már sokat tapasztaltak a kínai gyártók, kereskedők és tudják, egy bizonylat még nem elég. Ki tudja, megérkezik-e? Láttunk már rá példát. Nekik onnan nem is sokat mond a mi kis bizonylatunk az utalás tényéről.
  • Plusz díjat számol fel az – időközben kitalált – módosításaimért. Lehúznak. Így is fizettünk egy csomót előre. 
    Válasz: Egyedi gyártás esetén sajnos megeshet, sokszor egyébként jogos is a módosítás, persze vannak kivételek. DE! Pont ezért kell szerződés, amiről már írtunk korábbi cikkünkben.
  • Késnek egy hetet a gyártással. Hanyagok ezek…
    Válasz: ahogy előbb is írtam… Szerződés, szerződés, szerződés!
  • Még pénzt akar kérni a kikötőbe szállításért, pedig meg volt beszélve, hogy FOB. Mit variálnak ezek???- Áremelés??? Megint? Hogy az a…

Ahogy Milán mondaná, a Facebook supportnál sem érünk el semmit, ha dühösen ütjük a tamtamot! A kínai kereskedőknél szintén ez a helyzet, próbáljuk meg az ő szempontjából nézni a dolgokat.

Messze van Kína! Más kultúra, más szokások, rutinok.

Budapest-Kína – Google Maps

Kínai eladó, gyártó, kereskedő gondolatai

  • Egy csomó vevő jelölt csak szórakozik és húzza az időnket. Kalandorok. Majd ha ideért az előleg, akkor nekiállunk a gyártásnak. Nem is értem, hogy mit képzelnek ezek.
    Válasz: Képzeld el, mennyi szerencselovag keresi meg a kínai kereskedőket, gyártókat. Nos ezeket szűrniük kell, máskülönben naponta arra megy el az idejük, hogy abajgatják a szerencsehuszárokat. Egyik szűrési feltétel az előleg pénz beérkezése.
  • Már beállítottuk a gépeket a gyártásra, erre most variál. Csak simán azt kéne nekik mondjuk, hogy nem. Megpróbálom elintézni neki önköltségen a módosításait, és még neki áll feljebb. Az eszem megáll!
    Válasz: A projektmenedzsment nem egy könnyű dolog. Jogosan lehet dühös a kínai gyártó, mert egy átállítás akár további partnereknél is csúszást jelenthet.
  • Késünk egy hetet a gyártással, de más lehet 4 hetet késne, mert covid-19 miatt lezártak egy komplett várost, és a munkásaink fele otthon ragadt. A többiek 12 óráznak, hétvégente is jönnek, nem tudok többet kisajtolni belőlük. Ezeknek semmi nem jó. 
    Válasz: Igen, most sajnos kiszámíthatatlan minden, még mindig egyébként. Nem vagyunk ott, Kína messze van, hogy lássunk mindent.
  • A vevő szállítmányozója a kikötőben 4x akkora helyi díjat akar felszámoltatni velünk, mintha mi intéztük volna a szállítást. Egy részébe szálljon bele a vevő legalább, ha az egészet nem is vállalja át. Persze pampognak, hogy felejtsük el, mi mondtuk, hogy jó a FOB. Ilyet én még nem láttam, komolyan…
    Válasz: A szállítmányozás most olyan, hogy nap mint nap változnak az árak, díjak, költségek. DE! Ez nem azt jelenti, hogy mindenre bólogatni kell és elfogadni az árat!
  • Emelünk, de így is a plussz költségek felét benyeltük, csak hogy ne veszítsük el a partnert. Egyre magasabb a labour cost és az alapanyag ár. Valójában kevesebb hasznunk van a vevőn, mint az előző rendelésénél, hiába emeltünk árat. De persze ez se jó nekik, mi vagyunk a hibásak megint.

A konklúzió: minden csak nézőpont kérdése!

Konténernyi tartalom vár még rád!

Fotó: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Csépe Gáborhttps://minnerakademia.hu/products/course/kinai-import-alibaba-online-tanfolyam
Csépe Gábor vagyok. Két kereskedelmi vállalkozásom van, mindkettő saját márkás Kínából importált termékek nagykereskedelmével foglalkozik. Mindig is érdekelt a beszerzési, termékfejlesztési folyamat, hogy valami értékeset, lehetőleg egyedit alkossunk és mutassunk a piacnak. Valószínűleg pont emiatt az érzelmi elköteleződés (és egy csipetnyi kalandvágy) miatt sikeresen alakultak a Távol-Keleti beszerzéseink, és mindvégig élveztem, élvezem ezzel foglalkozni. Ma már több cégnek is segítek az importálásban, továbbá itt a Minneren szakértősködök a témában.

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek