Mire gondol a kínai gyártó és mire a magyar kereskedő?

Dátum

Megosztás

Munkám során már megtapasztaltam, hogyha bele tudjuk magunkat élni a másik fél helyzetébe, akkor igazán gördülékenyen tudnak menni majd a dolgok. Sokkal tisztább a kommunikáció, emiatt pedig jobban kézben tudjuk tartani például az importunk alakulását. Most arra vállalkoztam, hogy összegyűjtök néhány képzeletbeli belső monológot, ami gyakran lezajlik a (kezdő) magyar vevő és a kínai eladó fejében.

Kinek van igaza? Tehetjük fel sokszor a kérdést, amikor egy konfliktusba kerülünk importálásunk során. És bizony messze is van Kína, telnek is a napok.

A cikket Csépe Gábor a Minner kínai import szakértője, oktatója írta. Aki aktívan foglalkozik a kínai importtal. 

Az alábbi ábra jól szemlélteti, hogy mindenki a saját helyzetéből látja a dolgokat

Magyar vevő / kereskedő gondolatai import közben

  • Nem igaz, hogy nem kezdenek el dolgozni, amíg nem ér ki a pénz (első rendelése a magyar kereskedőnek). Küldtem átutalási igazolást. Nem elég?
    Válasz: Már sokat tapasztaltak a kínai gyártók, kereskedők és tudják, egy bizonylat még nem elég. Ki tudja, megérkezik-e? Láttunk már rá példát. Nekik onnan nem is sokat mond a mi kis bizonylatunk az utalás tényéről.
  • Plusz díjat számol fel az – időközben kitalált – módosításaimért. Lehúznak. Így is fizettünk egy csomót előre. 
    Válasz: Egyedi gyártás esetén sajnos megeshet, sokszor egyébként jogos is a módosítás, persze vannak kivételek. DE! Pont ezért kell szerződés, amiről már írtunk korábbi cikkünkben.
  • Késnek egy hetet a gyártással. Hanyagok ezek…
    Válasz: ahogy előbb is írtam… Szerződés, szerződés, szerződés!
  • Még pénzt akar kérni a kikötőbe szállításért, pedig meg volt beszélve, hogy FOB. Mit variálnak ezek???- Áremelés??? Megint? Hogy az a…

Ahogy Milán mondaná, a Facebook supportnál sem érünk el semmit, ha dühösen ütjük a tamtamot! A kínai kereskedőknél szintén ez a helyzet, próbáljuk meg az ő szempontjából nézni a dolgokat.

Messze van Kína! Más kultúra, más szokások, rutinok.

Budapest-Kína – Google Maps

Kínai eladó, gyártó, kereskedő gondolatai

  • Egy csomó vevő jelölt csak szórakozik és húzza az időnket. Kalandorok. Majd ha ideért az előleg, akkor nekiállunk a gyártásnak. Nem is értem, hogy mit képzelnek ezek.
    Válasz: Képzeld el, mennyi szerencselovag keresi meg a kínai kereskedőket, gyártókat. Nos ezeket szűrniük kell, máskülönben naponta arra megy el az idejük, hogy abajgatják a szerencsehuszárokat. Egyik szűrési feltétel az előleg pénz beérkezése.
  • Már beállítottuk a gépeket a gyártásra, erre most variál. Csak simán azt kéne nekik mondjuk, hogy nem. Megpróbálom elintézni neki önköltségen a módosításait, és még neki áll feljebb. Az eszem megáll!
    Válasz: A projektmenedzsment nem egy könnyű dolog. Jogosan lehet dühös a kínai gyártó, mert egy átállítás akár további partnereknél is csúszást jelenthet.
  • Késünk egy hetet a gyártással, de más lehet 4 hetet késne, mert covid-19 miatt lezártak egy komplett várost, és a munkásaink fele otthon ragadt. A többiek 12 óráznak, hétvégente is jönnek, nem tudok többet kisajtolni belőlük. Ezeknek semmi nem jó. 
    Válasz: Igen, most sajnos kiszámíthatatlan minden, még mindig egyébként. Nem vagyunk ott, Kína messze van, hogy lássunk mindent.
  • A vevő szállítmányozója a kikötőben 4x akkora helyi díjat akar felszámoltatni velünk, mintha mi intéztük volna a szállítást. Egy részébe szálljon bele a vevő legalább, ha az egészet nem is vállalja át. Persze pampognak, hogy felejtsük el, mi mondtuk, hogy jó a FOB. Ilyet én még nem láttam, komolyan…
    Válasz: A szállítmányozás most olyan, hogy nap mint nap változnak az árak, díjak, költségek. DE! Ez nem azt jelenti, hogy mindenre bólogatni kell és elfogadni az árat!
  • Emelünk, de így is a plussz költségek felét benyeltük, csak hogy ne veszítsük el a partnert. Egyre magasabb a labour cost és az alapanyag ár. Valójában kevesebb hasznunk van a vevőn, mint az előző rendelésénél, hiába emeltünk árat. De persze ez se jó nekik, mi vagyunk a hibásak megint.

A konklúzió: minden csak nézőpont kérdése!

Konténernyi tartalom vár még rád!

Fotó: Envato License

Csépe Gábor
Csépe Gáborhttps://minnerakademia.hu/products/course/kinai-import-alibaba-online-tanfolyam
Csépe Gábor vagyok. Két kereskedelmi vállalkozásom van, mindkettő saját márkás Kínából importált termékek nagykereskedelmével foglalkozik. Mindig is érdekelt a beszerzési, termékfejlesztési folyamat, hogy valami értékeset, lehetőleg egyedit alkossunk és mutassunk a piacnak. Valószínűleg pont emiatt az érzelmi elköteleződés (és egy csipetnyi kalandvágy) miatt sikeresen alakultak a Távol-Keleti beszerzéseink, és mindvégig élveztem, élvezem ezzel foglalkozni. Ma már több cégnek is segítek az importálásban, továbbá itt a Minneren szakértősködök a témában.

A Lego így hekkelte be magát a vevői e-mailjébe. Pedig nehezebb helyzetben van

Egy nagy márkától ki szeretne e-maileket kapni, vagy hírlevelet? Képzeld el, hogy a Coca-Cola hírlevelét olvasod hétfőn, vagy a példaként felhozott Legoét. Ezek a...

Az interjún túl: milyen podcast formátumot válassz?

Az elmúlt években a magyar piacon is berobbant a podcast láz, sorra bukkannak fel az új műsorok, egyre színesebb a hazai podcast paletta. A...

Mégsem vagyunk boldogtalanok? – A legkedveltebb márkák – Ügyvédnek nem kell weboldal – Hírszemle

Még mindig nem érzik a hazai cégek a weboldalak jelentőségét? Ha nem is hiszel az online-ban, akkor is van mire figyelned a vevőszerzésben, így...
00:31:42

A Youtube is egy közösségi média oldal?! Youtube marketing – Minner meeting szerda (felvételről)

A Facebook gyengébb elérései után sokan kacsintgatnak más közösségi média oldal iránt is. A Youtube igazán speciális eset, és jó alternatíva is lehet. A...

Miért nem tud a marketingesed eredményeket szállítani?

Ismerős a következő szituáció? Megbízol egy marketingest vagy marketinges csapatot, ügynökséget az online marketinged kezelésével. A szerződést követően aztán egy olyan szituációval találkozol, mint...

A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Az IKEA szülőket ünneplő, "büszkén második legjobb" kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2...

Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész

Konkurencia mindig lesz, na de mi alapján érhető el, hogy minket válasszon a vevő a másik cég helyett, miközben ugyanazt áruljuk? Ahogy más üzleti...
00:41:26

Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle

A mai Hírszemle podcastban beszélgettünk a Twitter új CEO-járól, Linda Yaccarinoról: zseniális választás hirdetési díjakért küzdő cégnek a hirdetési tapasztalata miatt, vagy az üvegszikla...