hétfő, január 18, 2021

Mit érnek a hazai piacterek? Kereskedők, vásárlók szemszögéből? Pl. eMAG Marketplace

Az e-kereskedelem gyorsan fejlődik, éppen most történik Magyarországon is a helyezkedés, a piacszerzés. Az látható, hogy a klasszikus kereskedelmi üzleti modellek közé egyre jobban beszivárognak olyan megoldások is, mint a piactér modellek, vagy éppen a fulfillment szolgáltatás. Sokszor azt is észrevehetjük, hogy a piac olyan gyorsan változik, hogy közben a fogyasztó rutinjai, szokásai nem változnak meg. Ez a legnagyobb gond, ebből jönnek a félreértések, ha egy üzlet modell nem működik, akkor nem a vevő a hibás, hanem a cég. Az innováció jó dolog, de a tesztelés, elemzés és javítás egy fontos eleme minden változtatásnak. Erre látunk most majd példát. Izgalmas! Szétszedjük most az eMAG marketplace modellt!

Az eMAG-féle marketplace modell működése, előnyei-hátrányai

Korábban láthattál már egy cikket, amiben látszott, hogy a hazai szereplők is keresik a piactér megoldásokat. Minden piaci szereplőnek előnyös dolog, és az e-kereskedelem is ebbe az irányba megy (itt a korábban megjelent hazai körkép).

A hazai piacon az eMAG vezetett be egy olyan üzleti modellt, hogy:

  • a partner webáruházak, gyártók a termékeiket listázni tudják a piactéren (eMAG-on belül),
  • a vásárlókat / látogatókat a piactér üzemeltető szerzi,
  • a fogyasztó annyit lát mindebből, hogy
    • a terméknél plusz kiszállítási idő látszik,
    • plusz szállítási költség merül fel,
    • és látja ki a partneráruház, akinél a termék van.
    • a megrendelésnél (pénztár) látja külön listázva a terméket és hozzá tartozó szállítási költséget.
  • Továbbá természetesen a partner az eladások után jutalékot fizet a piactérnek, vagyis az eMAG-nak.
  • A partner állítja ki a vevő felé a számlát, ő is adja a jótállást hozzá.

Ez egyébként jó ajánlat, hiszen a piactereknek az a lényege, hogy kereskedőként hozzák neked a vásárlót, te pedig csak a kereskedelem logisztikájával foglalkozol. Sőt ha ügyes vagy, a vásárló egyébként is a tiéd, te bár jutalékot fizettél érte, de onnantól tudsz neki újra eladni.

Így néz ki ez az eMAG felületén (jobboldali termék egy partner hirdetése):

Ha valaki rutinos vásárló, akkor már amikor azt látja a kiszállításnál, hogy 3-5 napon belül, akkor sejthető, hogy piacteres a termék. Majd jön a termékoldal, ahol bizony szembesülünk vele, hogy a szállítási költséggel is számolnunk kell. Nem vonja össze a rendelést az oldal.

A vásárlói rutinból ez hiányzik

A cég természetesen kommunikálja, hogy partnerei szállítják majd ki, hogy ezért kapja meg több csomagban a vevő… De a fogyasztó nem logisztikus, vagy e-kereskedelmi szakértő, hogy tudja, nem az eMAG raktárában van a termék. Sőt logikusan következtethet arra, hogy a cég szállítja ki, vagy felmerül benne, ha észreveszi, hogy de akkor miért nem. Hiszen egy helyre megy be a rendelés. A jelenlegi megoldásnál tehát a vevői rutinnal, szokással megy szembe a rendszer, ami egyértelműen konverzió romboló, főleg mikor megkapja, már a pénztárnál jár, vagy amikor szállítják több részletben a csomagot. Az a legnagyobb baj, hogy itt a fogyasztót is elveszítheti az eMAG, hiszen rossz tapasztalata származik ebből, holott lehet később találna jó terméket az eMAG saját termékei között.

Hibás-e a felhasználó, a vevő, ha nem veszi észre az ilyen piactér rendelésben rejlő különbséget, vagy panaszkodik? Tettem fel egy Facebook posztban ezt a kérdést a Minner követőknek (itt). A válaszok egyértelműek voltak, a többség úgy érzi, nem a fogyasztó a hibás és még csak nem is amiatt, mert figyelmetlen. Az, hogy a fogyasztó figyelmetlen, megszokásból rendel egy webshopon, az a rutin része. Ahogy írtam egy korábbi cikkben az emberek többsége nem érti azt, amit olvas, de ettől nem ő a hibás, hanem az oldalnak kell segítenie a jobb megértést. A információ átadás nehéz, és itt most a rutin is ellene van a piactérnek.

Ennek az üzleti modellnek a hátránya jelen körülmények között sokkal nagyobb mint az előnye:

  • A vevő nem érti miért jön több csomagban a rendelése (akár több nap különbséggel),
  • miért kell olyan sok (partnereként) szállítási költséget fizetnie, pedig egy helyről rendeli.
  • A vevő az elállási jogát az eMAG partner felé nyújthatja be (lásd ÁSZF 5.1.2 pontja – 2020. 11. 23.).
  • A kereskedők közötti városi legenda, hogy a piactéren népszerű termékeket elkezdi az eMAG forgalmazni. Egyébként ezt nincs teljesen így, például furcsa de még sak az árukeresőn a legnépszerűbb elektromos fogkefét sem ő árulja, főleg nem legjobb áron. Hasonló ügy miatt van most EU bíróság előtt most az Amazon.
  • A kereskedő magas jutalékot fizet, vagyis úgy érzi. Ennek oka valószínűleg, hogy nem stratégiát épít az itteni megjelenésre, pedig jelen állapot szerint ez jó döntés lenne, ha így működik a platform, hogy vevőt hoz neki. Tehát valójában itt az eMAG-nak adok igazat, hogy azért megkéri az árát, gondolj bele, spórolsz a marketing költségen, eredmény után fizetsz csak.
  • A partner áruház kockázata 0, minimális munkája van vele a csatlakozáskor.
  • Ha nem egyedi a termék, akkor ugyanazt a termékoldalt, termékleírást használja a rendszer (ezt mutatták a tesztek).
  • A kosárérték bár növelhető lenne a partner termékeivel, de nagy előnye a fogyasztónak sincs benne, hiszen plusz szállítási költséget kell fizetnie. A kosárérték az e-kereskedelemben óriási lehetőségeket nyújt, ezt itt nehéz abszolválni.

Ha ezt SWOT analízisbe tennénk, nem menne át a rostán.

Előnye persze a partnereknél, hogy vevőt visz hozzá az eMAG, de valahogy hozzánk (több száz webshoppal van aktív kapcsolatunk) még nem jött erre pozitív visszajelzés, de gyűjtjük mindenesetre. Persze az eMAG-nak itt-ott megkönnyíti a dolgát, hiszen a partner számláz, csomagol, elállási jogot nála érvényesítik (már ha ezzel tisztában van a felhasználó).

Majdnem az Amazon piactér, de valami hiányzik

Akár azt is mondhatjuk, hogy a fenti megoldás, már majdnem az, amit az Amazon megvalósít, az Amazon FBA rendszerében. A különbség hozza pont el a sikerét:

A logisztika egy kézben van az Amazonnál.

Ennél az üzleti modellnél bárhogy nézzük, a szűk keresztmetszet a logisztika. Az eMAG is növelni tudná ezzel a kosárétéket, hiszen az újabb termékekkel nem nőne a vevő szállítási költsége. Továbbá egy csomag kerülne kiküldésre.

Ezt úgy képzelhetjük el, mintha mondjuk az eMAG piactér

  • indítana saját fulfillment szolgáltatást. Vagyis a webshopok bérelhetnének raktárhelyet nála, és ha befut egy rendelés akár a partner saját webshopjában, akár az Amazonnal, azt ők szállítják ki.
  • Itt feltudna számolni díjat is, ahogy azt teszi az Amazon, úgymond raktározási költséget. Igen ennél a modellnél picit nagyobb kockázata van a partner áruháznak, hiszen fizetnie kell fix díjat, vagy éppen belekalkulálják az eladási jutalékokba.
  • Másik megoldás lehet az eMAG piactér esetében, hogy leszerződnek olyan fulfillment cégekkel, mint az iLogistics, Webshippy, Trans-Sped, ahol
  • Egyéb ötletem még az, hogy valamiféle okos rendszerrel logisztikai varázslattal és megfelelő kosárérték felett a kiszállítási költséget benyelné a eMAG.

Hogy visszarántsam pozitívba az eMAG-ról alkotott képet, a saját márkás termékeivel ügyes lépést tett: Az eMAGnak is vannak sajátmárkás termékei

És mi lenne, ha megjelenne az Amazon itthon? Erről cikk:
Az Amazon megjelenésének hatása az európai e-kereskedelemre, gyártókra. Amazon Magyarországon?

Egyéb piactér megoldások – Új ötlet, új trend!

Amit látunk a piacon, hogy jelenleg hasonló megoldások itt-ott felbukkannak, de mindenhol a konverziónövelő kosárértéken, a logisztikán buknak el. Ami jelenleg működik az olyan piacterek akik pusztán PPC (kattintási költség) felszámítása után visznek látogatót a partnerwebshopoknak (mint a FAVI.hu), vagy másik megoldás lehet még a jutalékos (affiliate megoldás). Mindegyiknél a vásárló a partnernél adja le a rendelést és nem a piactéren.

A Minner 2021-es üzleti ötletei között az 5. ötlet szól erről (Újgenerációs termékkereső oldal, piactér, határok nélkül), a hírlevél-feliratkozók már megkapták. Ha most feliratkozol, akkor a köszöntő e-mailben ott lesz az ötlet részletesen. Tedd meg most!

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Már január 16 óta Stellantis néven működik tovább az évente 8,1 millió autót gyártó vállalatbirodalom. Befejeződött a Fiat Chrysler és a PSA hosszú egyesülési folyamata. Már az új részvényeivel is lehet kereskedni a tőzsdén. Az egyesülés lezárása sok megtakarítást hoz magával. Évente 6,1 milliárd dollár költséget lesz képes megtakarítani, mégpedig anélkül, hogy egyetlen gyárat is bezárna. A szinergiák 40 százaléka a platformok és hajtásláncok egységesítéséből, a kutatás és fejlesztés optimalizálásából származhat, 35 százaléka a beszerzések racionalizálásából, 7 százalék az értékesítési műveleteken való spórolásból, a többi általános költségcsökkentésekből ered.

Forrás: HVG

MinnerInstant

A nagy márkák is beszálltak már az elmúlt évekbe na CBD piacba, ahogy a Minneren is írtunk már róla. Nos a Facebook és a Google is tiltja a CBD reklámokat, de láthatóan a nagyobb márkák már kenderolaj, vagy hemp néven hirdetik azt engedi mindkét közösségi oldal.

MinnerInstant

A DPD után a DB Schenker is értesítette a partnereit, hogy nem szállít csomagot az Egyesült Királyságba, mert túl sok adminisztrációt von maga után. Ez baj! Főleg a kereskedelemben ez nemsokára jelentkezni fog problémaként. A BREXIT utáni vámeljárások, feladatok az UK-ban részletesen ebben a Minner cikkben.

A DB Schenker levele a partnereknek:

Tisztelt Ügyfelünk,

Kénytelenek vagyunk azonnali hatállyal ideiglenesen felfüggeszteni a kontinentális Európától az Egyesült Királyságba tartó nemzetközi szárazföldi szállítási szolgáltatásokat.

A Brexit-megállapodás alapján elfogadott megegyezések óriási bürokratikus szabályozásokat jelentettek, különösen az Egyesült Királyságban lévő címzettek számára, akike  jelenleg nem tudunk a törvénynek megfelelő módon kezelni. A legtöbb címzett (importőr vagy címzett/ “consignee”) az Egyesült Királyságban még soha nem foglalkozott vámeljárásokkal, és további útmutatásra van szükségük az új szabályozásokkal kapcsolatban (pl. A helyes tízjegyű árukód megerősítése, meghatalmazás készítése).

Ezért azt tanácsoljuk, hogy halassza el az összes szállítást további értesítésig. Továbbá kérjük,  győződjön meg arról is, hogy a vámkezeléshez szükséges összes papír, azaz az export- és behozatali dokumentáció, valamint az összes címzett, azaz minden közvetlen képviseleti levél és HMRC-információ rendelkezésre áll-e a zökkenőmentes vámkezelés érdekében.

Mindent megteszünk annak érdekében, hogy támogassuk ügyfeleinket mindkét oldalon  a küldő és a fogadó oldalán;; szállítmányozót és a címzetteket, hogy a lehető leghamarabb ismét igénybe tudják venni a  szolgáltatásainkat.

Ha kérdése van, forduljon a helyi DB Schenker csapathoz segítségért  és további információkért.

A DB Schenker csapata

Forrás: Trans.info

MinnerInstant

Ezen biztosan felnevetnek a nagyon hívő bitcoinosok. De minden végletet meg kell vizsgálni. Az Azonnali.hu -n egy átfogó cikket találtam a témában, ami körbe rájra az ellen oldalt. Ebből kiragadok most egy részt:

Eddig legalább nyolc Nobel-díjas közgazdász fejtette ki arról véleményét, hogy a bitcoin egy spekulatív lufi, köztük

A cikket itt tudod teljesen elolvasni.

MinnerInstant

Pearson Prentice Hall kutatásából kiderült, hogy az emberek 65%-a az információt csak akkor tudta teljesen feldolgozni, ha az vizualizálva is volt. Ha csak hanggal, vagy csak szöveggel volt, a figyelmük hamar lankadt, elkalandozott, vagy üveges tekintettel bár nézték, agyuk nem fogott fel semmit.

Az MIT kutatóinak mérései alapján egy szempillantás alatt 8 képet is képesek vagyunk feldolgozni. (13 milliszekundum egy kép feldolgozása, 100 milliszekundum egy pislogás. Ugyanezen kutatás szerint az agyunkba továbbított információ 90% -a vizuális, a fennmaradó 10% pedig az érzékeink többi része között oszlik meg (pl. hallás, tapintás…).  

Látod! A kép nekünk is segített! Irány az a cikk, ami még tovább segít ebben: Amikor a vevőd hülyeséget kérdez, amögött még több száz, sőt akár több ezer elszalasztott…


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

További friss cikkek