Mit érnek a hazai piacterek? Kereskedők, vásárlók szemszögéből? Pl. eMAG Marketplace

Dátum

Megosztás

Az e-kereskedelem gyorsan fejlődik, éppen most történik Magyarországon is a helyezkedés, a piacszerzés. Az látható, hogy a klasszikus kereskedelmi üzleti modellek közé egyre jobban beszivárognak olyan megoldások is, mint a piactér modellek, vagy éppen a fulfillment szolgáltatás. Sokszor azt is észrevehetjük, hogy a piac olyan gyorsan változik, hogy közben a fogyasztó rutinjai, szokásai nem változnak meg. Ez a legnagyobb gond, ebből jönnek a félreértések, ha egy üzlet modell nem működik, akkor nem a vevő a hibás, hanem a cég. Az innováció jó dolog, de a tesztelés, elemzés és javítás egy fontos eleme minden változtatásnak. Erre látunk most majd példát. Izgalmas! Szétszedjük most az eMAG marketplace modellt!

Az eMAG-féle marketplace modell működése, előnyei-hátrányai

Korábban láthattál már egy cikket, amiben látszott, hogy a hazai szereplők is keresik a piactér megoldásokat. Minden piaci szereplőnek előnyös dolog, és az e-kereskedelem is ebbe az irányba megy (itt a korábban megjelent hazai körkép).

A hazai piacon az eMAG vezetett be egy olyan üzleti modellt, hogy:

  • a partner webáruházak, gyártók a termékeiket listázni tudják a piactéren (eMAG-on belül),
  • a vásárlókat / látogatókat a piactér üzemeltető szerzi,
  • a fogyasztó annyit lát mindebből, hogy
    • a terméknél plusz kiszállítási idő látszik,
    • plusz szállítási költség merül fel,
    • és látja ki a partneráruház, akinél a termék van.
    • a megrendelésnél (pénztár) látja külön listázva a terméket és hozzá tartozó szállítási költséget.
  • Továbbá természetesen a partner az eladások után jutalékot fizet a piactérnek, vagyis az eMAG-nak.
  • A partner állítja ki a vevő felé a számlát, ő is adja a jótállást hozzá.

Ez egyébként jó ajánlat, hiszen a piactereknek az a lényege, hogy kereskedőként hozzák neked a vásárlót, te pedig csak a kereskedelem logisztikájával foglalkozol. Sőt ha ügyes vagy, a vásárló egyébként is a tiéd, te bár jutalékot fizettél érte, de onnantól tudsz neki újra eladni.

Így néz ki ez az eMAG felületén (jobboldali termék egy partner hirdetése):

Ha valaki rutinos vásárló, akkor már amikor azt látja a kiszállításnál, hogy 3-5 napon belül, akkor sejthető, hogy piacteres a termék. Majd jön a termékoldal, ahol bizony szembesülünk vele, hogy a szállítási költséggel is számolnunk kell. Nem vonja össze a rendelést az oldal.

A vásárlói rutinból ez hiányzik

A cég természetesen kommunikálja, hogy partnerei szállítják majd ki, hogy ezért kapja meg több csomagban a vevő… De a fogyasztó nem logisztikus, vagy e-kereskedelmi szakértő, hogy tudja, nem az eMAG raktárában van a termék. Sőt logikusan következtethet arra, hogy a cég szállítja ki, vagy felmerül benne, ha észreveszi, hogy de akkor miért nem. Hiszen egy helyre megy be a rendelés. A jelenlegi megoldásnál tehát a vevői rutinnal, szokással megy szembe a rendszer, ami egyértelműen konverzió romboló, főleg mikor megkapja, már a pénztárnál jár, vagy amikor szállítják több részletben a csomagot. Az a legnagyobb baj, hogy itt a fogyasztót is elveszítheti az eMAG, hiszen rossz tapasztalata származik ebből, holott lehet később találna jó terméket az eMAG saját termékei között.

Hibás-e a felhasználó, a vevő, ha nem veszi észre az ilyen piactér rendelésben rejlő különbséget, vagy panaszkodik? Tettem fel egy Facebook posztban ezt a kérdést a Minner követőknek (itt). A válaszok egyértelműek voltak, a többség úgy érzi, nem a fogyasztó a hibás és még csak nem is amiatt, mert figyelmetlen. Az, hogy a fogyasztó figyelmetlen, megszokásból rendel egy webshopon, az a rutin része. Ahogy írtam egy korábbi cikkben az emberek többsége nem érti azt, amit olvas, de ettől nem ő a hibás, hanem az oldalnak kell segítenie a jobb megértést. A információ átadás nehéz, és itt most a rutin is ellene van a piactérnek.

Ennek az üzleti modellnek a hátránya jelen körülmények között sokkal nagyobb mint az előnye:

  • A vevő nem érti miért jön több csomagban a rendelése (akár több nap különbséggel),
  • miért kell olyan sok (partnereként) szállítási költséget fizetnie, pedig egy helyről rendeli.
  • A vevő az elállási jogát az eMAG partner felé nyújthatja be (lásd ÁSZF 5.1.2 pontja – 2020. 11. 23.).
  • A kereskedők közötti városi legenda, hogy a piactéren népszerű termékeket elkezdi az eMAG forgalmazni. Egyébként ezt nincs teljesen így, például furcsa de még sak az árukeresőn a legnépszerűbb elektromos fogkefét sem ő árulja, főleg nem legjobb áron. Hasonló ügy miatt van most EU bíróság előtt most az Amazon.
  • A kereskedő magas jutalékot fizet, vagyis úgy érzi. Ennek oka valószínűleg, hogy nem stratégiát épít az itteni megjelenésre, pedig jelen állapot szerint ez jó döntés lenne, ha így működik a platform, hogy vevőt hoz neki. Tehát valójában itt az eMAG-nak adok igazat, hogy azért megkéri az árát, gondolj bele, spórolsz a marketing költségen, eredmény után fizetsz csak.
  • A partner áruház kockázata 0, minimális munkája van vele a csatlakozáskor.
  • Ha nem egyedi a termék, akkor ugyanazt a termékoldalt, termékleírást használja a rendszer (ezt mutatták a tesztek).
  • A kosárérték bár növelhető lenne a partner termékeivel, de nagy előnye a fogyasztónak sincs benne, hiszen plusz szállítási költséget kell fizetnie. A kosárérték az e-kereskedelemben óriási lehetőségeket nyújt, ezt itt nehéz abszolválni.

Ha ezt SWOT analízisbe tennénk, nem menne át a rostán.

Előnye persze a partnereknél, hogy vevőt visz hozzá az eMAG, de valahogy hozzánk (több száz webshoppal van aktív kapcsolatunk) még nem jött erre pozitív visszajelzés, de gyűjtjük mindenesetre. Persze az eMAG-nak itt-ott megkönnyíti a dolgát, hiszen a partner számláz, csomagol, elállási jogot nála érvényesítik (már ha ezzel tisztában van a felhasználó).

Majdnem az Amazon piactér, de valami hiányzik

Akár azt is mondhatjuk, hogy a fenti megoldás, már majdnem az, amit az Amazon megvalósít, az Amazon FBA rendszerében. A különbség hozza pont el a sikerét:

A logisztika egy kézben van az Amazonnál.

Ennél az üzleti modellnél bárhogy nézzük, a szűk keresztmetszet a logisztika. Az eMAG is növelni tudná ezzel a kosárétéket, hiszen az újabb termékekkel nem nőne a vevő szállítási költsége. Továbbá egy csomag kerülne kiküldésre.

Ezt úgy képzelhetjük el, mintha mondjuk az eMAG piactér

  • indítana saját fulfillment szolgáltatást. Vagyis a webshopok bérelhetnének raktárhelyet nála, és ha befut egy rendelés akár a partner saját webshopjában, akár az Amazonnal, azt ők szállítják ki.
  • Itt feltudna számolni díjat is, ahogy azt teszi az Amazon, úgymond raktározási költséget. Igen ennél a modellnél picit nagyobb kockázata van a partner áruháznak, hiszen fizetnie kell fix díjat, vagy éppen belekalkulálják az eladási jutalékokba.
  • Másik megoldás lehet az eMAG piactér esetében, hogy leszerződnek olyan fulfillment cégekkel, mint az iLogistics, Webshippy, Trans-Sped, ahol
  • Egyéb ötletem még az, hogy valamiféle okos rendszerrel logisztikai varázslattal és megfelelő kosárérték felett a kiszállítási költséget benyelné a eMAG.

Hogy visszarántsam pozitívba az eMAG-ról alkotott képet, a saját márkás termékeivel ügyes lépést tett: Az eMAGnak is vannak sajátmárkás termékei

És mi lenne, ha megjelenne az Amazon itthon? Erről cikk:
Az Amazon megjelenésének hatása az európai e-kereskedelemre, gyártókra. Amazon Magyarországon?

Update! 2021. június: Már egyre jobb verzióban figyelmeztetik a vevőt, hogy éppen több partnertől rendel.

Egyéb piactér megoldások – Új ötlet, új trend! Megvalósítjuk!

Amit látunk a piacon, hogy jelenleg hasonló megoldások itt-ott felbukkannak, de mindenhol a konverziónövelő kosárértéken, a logisztikán buknak el. Ami jelenleg működik az olyan piacterek akik pusztán PPC (kattintási költség) felszámítása után visznek látogatót a partnerwebshopoknak (mint a FAVI.hu), vagy másik megoldás lehet még a jutalékos (affiliate megoldás). Mindegyiknél a vásárló a partnernél adja le a rendelést és nem a piactéren.

A 2021-es üzleti ötletekbe is bekerült, de most meg is valósítunk egyet. Részletek az alábbi linkeken:

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!