Mit kell tudni a fulfillment logisztikáról? Így működik a kiszervezett logisztika

Dátum

Megosztás

Az első, amin le fogsz döbbenni, hogy a fulfillment valójában költségcsökkentéssel jár a szolgáltatást igénybe vevő kereskedők számára. Ez azért furcsa, mert azonnal a rendelésekhez kapcsolódó kalkuláció után érdeklődnek a kereskedők, amint szóba kerül ez a téma. A cikkünk célja, hogy érintsük azokat a fontos információkat, amelyek segíthetnek eldönteni, hogy mikor vedd igénybe a kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat. 

Ha te azonnal árat szeretnél kalkulálni, akkor kattints ide hogy elérd a Minner partnerének, az iLogistic-nek a kalkulátorát! Minner kuponkóddal 10% kedvezményt kaphatsz! (kuponkód: minner)

Mit jelent a fulfillment, röviden 

Kiszervezett webáruház logisztika, ami magában foglalja a termékeid átvételétől a rendelések kiszállításáig a teljes folyamatot. 

A fulfillment vállalkozás raktárában tárolod termékeidet és amikor rendelés érkezik a webáruházadba, akkor azt a cég feldolgozza, komissiózza, becsomagolja és átadja a futárcégeknek. Mindezek mellett a beszállítóidtól érkező árukat is feldolgozzák (bevételezik) és az általad bérelt polcegységekre helyezik (betárolják). A fulfillment cégek többsége rendelkezik saját fejlesztésű raktárkezelő szoftverrel, melynek köszönhetően webáruházad pár kattintással integrálható, így pontos készletnyilvántartást is kaphatsz és rendeléseid státuszát is online nyomon tudod követni. 

Ennek a rendszernek köszönhetően például az iLogistic-nél külön értesítést is kérhetsz termékeid fogyásával kapcsolatban, így pontosan tervezhetővé válik termékeid beszerzésének folyamata anélkül, hogy termékkészletedet folyamatosan ellenőrizned kellene. Ha már készletkezelés, akkor mi a helyzet leltározással? Kiszervezett logisztikával már ennek a folyamatnak a terhét is leveszik a válladról. 

Miért választ valaki fulfillment logisztikát? Te magadra ismersz? 

Több raktárbejáráson is részt vettem már az iLogistic-nél. Megismertem meglévő ügyfeleiket is, de leendő érdeklődőkkel is beszélgettem például az általunk szervezett raktárbejáráson. Ezek alapján akik leginkább igénybe veszik a kiszervezett logisztikát: 

  • Kezdő webáruház tulajdonos, aki már a kezdetektől kiszervezett logisztikát szeretne, mert ő csak a marketinggel és a termékstratégiával szeretne foglalkozni. 
  • Raktárbővítés előtt álló kereskedő, aki tisztában van vele, hogy nagyobb beruházást kellene eszközölnie, ha le szeretné követni a rendelései növekedését. 
  • Kapacitással küzdő vállalkozó, aki nehezen talál jó munkaerőt és küzd a “ma is beteg lettem” munkavállalókkal, miközben a feje felett csak úgy ömlik be a rendelés. Mondhatni elege van a szervezetfejlesztésből. 
  • E-kereskedő, aki vásárlói élmény növelést szeretne elérni. A logisztika egy külön szakma. A fulfillment logisztika lehetővé teszi, hogy a termékeket hatékonyabban tárolják és kezeljék, amely gyorsabb feldolgozási időt és jobb vásárlói élményt eredményez. A vásárló előbb jut a rendeléséhez, ez növeli a vásárlói elégedettséget, hűséget. 
  • Fizikai üzlettel rendelkező cég, akik az online értékesítés miatt bővítenék a raktárukat. Volt olyan eset is, hogy valaki a helyi üzletet zárta be, hogy csak az online-ra koncentráljon, és így kötött ki a fulfillment mellett. Sőt olyan eset is felmerülhet, hogy csak showroom-ként üzemel a bolt, és a megrendelt terméket futár viszi ki.

Kinek nem jó a fulfillment, vagy körültekintéssel kell eljárnia?

  • Az olyan gyártók, kereskedők, akiknek romlandó a termékük, nagyon szűk határidővel. Továbbá speciális hűtései vagy egyéb tárolási igénye van. 
  • A túl nagy méretű termékekkel rendelkező cégeknek.
  • Gyártók, akiknek termékei egyedileg készülnek, egyedi megrendelésre, egyedi méretekkel. Ezt valahogy sejthetted is, de mindenképpen a listában a helye.  

Miből tevődik össze a fulfillment szolgáltatás díja? 

Két nagy részből áll: 

  • raktározás díja (pontosan m2 áron szokták ezt felszámolni) – Az iLogistic esetében például még kedvezőbbek a feltételek, náluk mindig csak akkora területet kell kifizetned, amennyit aktuálisan a raktárban található készleted elfoglal.  
  • rendelések feldolgozásának díja rendelésenként. Tehát ez a költség csak akkor merül fel, amikor éppen van rendelésed.

Ezek mellett még az alábbiak lesznek a kiadásaid: 

  • szállítási költség
  • csomagolóanyagok díja

Tudod hol spóroltunk? 

Nos igen, a munkabéren! Már itt tetten érhető a pénzmegtakarítás, ahol még a fluktuációból adódó kockázatot is áthárítottuk a logisztikai cégre. 

Továbbá a kiszállítási díjon is megcsíphetünk kisebb összeget, mivel egy ilyen logisztikai cégnél naponta több ezer csomag kerül feladásra, így kedvezőbb díjat kapunk a fulfillment cégen keresztül, mintha mi magunk szerződnénk a futárcéggel. 

Mennyiségi kedvezmények továbbadása vonatkozik a csomagolóanyagokra is, így ezeket is jóval kedvezőbb áron számlázzák ki neked, mintha te magad szereznéd be. Csomagolóanyagok esetében sem elhanyagolható, hogy tárolásuk saját raktárban sok helyet vesz igénybe, melyre fulfillment esetén nem kell gondolnod, ezek nem generálnak plusz költséget számodra. Továbbá megkíméled magad a kapkodástól is, amikor kiderül elfogyott a csomagolóanyag. A kiszervezett logisztikai cégnél ez biztosított. 

Amivel elsőre nehezen kalkulálunk vagy tervezünk, az a saját raktárunk fejlesztése, bővítése, eszközpark cseréje/növelése. Utóbbiak fejfájós részét, továbbá pénzigényét máris áthelyeztük az általunk választott logisztikai cégre, nekünk ezzel nem kell törődnünk. 

Szezon esetén megnövekedhetnek a kötségeid, akár a munkaerőt nézzük, akár a raktárméret igényt, csomagolóanyag igényt, tárolást, ezt a fulfillment cég le tudja kezelni. 

Mindez kiszámolva: Az iLogistic egyik blogbejegyzésében levezették, hogy milyen költségekkel számolhatsz, ezt itt eléred, itt pedig röviden a lényeg: Az iLogistic számításai alapján egy 50 nm-es raktárhelyiséggel, szezonon kívül havi 300 rendelést feldolgozó, szezonban 2000 rendelést lebonyolító webáruház példáján mutatják be. Ha a webáruház saját maga csinálja, akkor szezonon kívül az átlagos költség 1.494.812 Ft, szezonban pedig 5.089.436 Ft. Ezzel szemben kiszervezett logisztikával szezonon kívül 580.000 Ft, ami közel 1.000.000 Ft megtakarítást jelent, szezonban pedig 3.100.000 Ft, ami nagyságrendileg 2 millió forint megtakarítást jelent. 

Mi hoz most több pénzt? Ha a rendelések feldogozására koncentrálunk vagy más nagyobb értéket hozó tevékenységre? 

Hazai piacon is már több, mint 20 000 működő webáruház van. Már nem elég, hogy csak létezik a webáruházunk, már mélyebbre kell mennünk a termékstratégiában, márkaépítésben, marketingben. A tapasztalataink alapján a skálázódást lassítja az, hogy rendelések feldolgozásához kapcsolódó feladatokkal a cégen belül kell foglalkozni. 

Természetesen ott a másik oldal is, hogyha valaki ezt szereti csinálni, tudja is és megvan hozzá a megfelelő tőke, tudás, munkaerő, akkor van helye a cégben. Minden más esetben költségcsökkentő és jó stratégiai döntés a kiszervezett logisztika. 

Haladj tovább ezen az úton, jelentkezz az iLogistic-nél, kérj részletes tájékoztatást! Kattints ide!

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!