Mit kell tudnod a tartalommarketingről már az első blogcikk megírása előtt?

Mi az a tartalommarketing, és kinek kell csinálnia, és hogyan tudja alkalmazni egy hazai vállalkozó, KKV tulajdonos, marketinges? Ezt a kérdést jártuk körbe részletesen Kukoly Dáviddal saját YouTube csatornáján, a Marketing 1o1 című sorozatában. A beszélgetésből a Minner olvasói is tanulhatnak, így szeretném nektek is a figyelmetekbe ajánlani a videót, aminek a tartalmát röviden szövegesen is összefoglaltam.

A beszélgetést eléred a fenti beágyazott videóban, vagy Dávid YouTube csatornáján ide kattintva.

A beszélgetés rövid összefoglalója:

Mi is az a tartalommarketing?

A szótári definíciókat félretéve, „konyhanyelven” úgy definiáltuk a tartalommarketinget (content marketing), mint marketing tevékenység, amely során azért hozol létre tartalmat (legyen ez szöveges, videós, podcast…), hogy azzal egy érdeklődőt vagy leendő ügyfelet elérj, és amikor vásárlásra kerül a sor, akkor te juss eszébe.

Hajlamosak vagyunk a tartalommarketing szót hallva írásos dolgokra asszociálni, pedig valójában nagyon sokféle formátumban készülhet tartalom – kvázi bárhogy, ahogy egy fogyasztót el tudunk érni. A különbség egy sales levél, hirdetés, reklámvideó és egy kontent marketing célú blogcikk, videó között hogy míg az előbbi nagyon direkt módon a termékről, szolgáltatásról szól és azonnal eladni akar addig a kontent marketing egy inbound módszer, ami hosszú távon, értékadással vonzza be a vásárlókat. A tartalmakkal már a pénztárca nyitása előtt bekapcsolódhatunk a vásárlási folyamatba, indirekt módon szól a termékről, inkább segíti a fogyasztót, információt ad, esetleg szórakoztat.

Dávid rákérdezett, változott-e a tartalommarketing az elmúlt években sok új csatorna megjelenésével? Míg a tartalommarketing csatornái és a vásárlók tartalomfogyasztási szokásai – például a preferált platformok – sokat változtak az elmúlt években, az nem változott, hogy egy vásárlási döntés meghozása előtt információt gyűjtünk, mérlegelünk, jó döntést szeretnénk meghozni… Ennek tudatában a megfelelő tartalmakkal segíthetjük a vásárlókat a vásárlási folyamat során.

Fel kell ülni a hype-ra? Hova készítsünk tartalmat?

Látjuk a TikTok térnyerését, de nagy hullám volt anno a Clubhouse. Most szinte mindenki podcastot indít. Így érthető a kérdés, hogy vajon vállalkozóként vagy marketingesként kötelező-e felülni ezekre, és kihasználni az új technológiák, új csatornák nyújtotta elérést?

Fontos, hogy ha ki is próbálunk egy-egy új csatornát, a kezdeti sikereket látva még ne temessük a korábbiakat. Persze, vállalkozóként vagy marketingesként legyél képben az új platformokkal, próbáld ki és teszteld le őket, de ne a trendek legyenek az elsődleges szempontok a tartalommarketing stratégia megtervezésénél. A legfontosabb a buyer persona meghatározása, ki az ideális vevőd, a célcsoportod, ő hol van jelen, hol fogyaszt tartalmat. A második pedig, főleg ha te magadnak készítesz tartalmat, akkor neked milyen csatorna komfortos, hova fogsz tudni fenntartható és önazonos módon, hosszú távon kontentet készíteni.

#példa: Dávid egy izgalmas példát is hozott: egy építőipari vállalkozó TikTok live-ban reklámozta egy szponzor termékét. Marketing tankönyvekben kereshetnénk egy darabig ezt a megoldást, de aki mer kísérletezni és tesztelni, meglepő eredményeket találhat!

Kinek érdemes tartalommarketingeznie?

Kis túlzással szinte mindenki tud előnyt kovácsolni abból, ha tájékoztatja, informálja, edukálja a piacát. Magyarországon a legtöbb üzleti terület szereplői még közel sem maxolták ki a kontent marketing lehetőségeit, bőven van még hely minőségi tartalommal kitűnni és előnyt szerezni.

Mindenkinek érdemes tartalommarketinggel foglalkozni, akinek a vásárlóinak kérdései lehetnek a termékéről, szolgáltatásáról, de kiemelten annak, aki például:

  • új terméket hoz be a piacra, innovál
  • nagy értékű terméket/szolgáltatást értékesít (minél nagyobb kiadás, annál jobban megfontoljuk a döntést)
  • szorongást, félelmet keltő, vagy félreértett területen dolgozik (ügyvéd, magánorvos, adótanácsadó, könyvelő, befektetési tanácsadó… és a többi)
  • speciális szakértelmet igénylő területen dolgozik (például elektronikai berendezések forgalmazása… és a többi, amiről a fogyasztó nem tud sokat, és ezért bizonytalan a választásban)

Ezután következik a célcsoport és ideális ügyfél meghatározása és a kutatómunka, hogy az ő kérdéseiket az általuk látogatott felületeken válaszold meg.

#példa:tartalommarketinggel még globális nagy márkákat is elérhetünk, mint az a cég, akiről ez a cikk szól: Sikeres ügyfélszerzés blogmarketinggel: Ezzel szerezte meg a Netflixet ügyfelének ez a magyar cég

Alternatív csatornák a kontent marketingre

A céges blogon túl rengeteg csatorna és tartalomtípus közül válogathat, aki kicsit kreatívabban állna a tartalomkészítéshez. A videós interjúban ezekről is beszéltünk, mint például:

  • ügyfélsztorik, esettanulmányok
  • UGC, user-generated content azaz a felhasználó által készített tartalom kiemelése, felhangosítása (beleegyezéssel)
  • chatboton keresztül elérhető tartalom, például egy chatbot kvíz
  • vásárlói visszajelzések – a pozitívat ki lehet emelni, a negatívat pedig meg kell válaszolni (nem csak a visszajelzőnek szól ez az üzenet, hanem a többi érdeklődőnek, aki olvassa a visszajelzéseket vásárlás előtt)

#példa: Legyen a vásárlód a marketingesed! Így használj user-generated tartalmat a hirdetéseidben

És ami kimaradt…

A fentiekről még részletesebben beszélgettünk Dáviddal a YouTube videóban, olyan további témák mellett, mint hogy:

  • mi a baj a Clubhouse-al és a BeReal-el,
  • hogyan kontent marketingezhet például egy pszichológus,
  • a Minneren a tartalom a marketing-e vagy a termék,
  • hogyan segített (vagy sem) nekünk a troll kommentelő és vajon mi a „tipikus Minner bullshit”,
  • és mi a különbség a tartalommarketing és a saját podcastom, a Nem azért, de… között.

Kapcsolódó tartalom

Jó, hogy olvasol!
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.