Mit tanulhat egy vállalkozó, cég a maffiától? Így keresi a maffia az üzleti lehetőségeket

Dátum

Megosztás

Lehet, kicsit furcsa lesz és zavaró, hogy a maffiától tanulunk, de a piszkos ügyeken kívül van olyan, amit elleshetünk tőlük. Szervezetten működnek, úgy kell pénzt keresniük, hogy a nyilvánosságot kerülniük kell. Tedd tehát félre egy kicsit az előítéleteket, vagy a rossz érzésedet a maffiával kapcsolatban. Koncentráljunk az üzleti vonalra!

Üzleti ötlet a maffiától

Egy könyv volt az, amiből kihámoztam és átültettem a magyar vállalkozói világba a maffiatippeket. A címe: „Maffialeckék – Amit az alvilágtól tanulhatunk az üzleti életben” Louis Ferrante (nehéz beszerezni, de ebook verzióban sok helyen elérhető.)

A könyvből kiemeltünk néhány fontos tippet:

  • Don Salvatore Maranzano az első amerikai maffiafőnökök közé tartozott. Sokáig tanulmányozta a Római Birodalom működését, majd a családja felépítését az ókori római légiók szerkezete alapján tervezte meg: a szervezetben a capóknak, más néven a hadnagyoknak jutott az a szerep, amit az ókorban az ún. legátusok végeztek, vagyis ők vezették a katonákból álló légiókat.
  • Minden cégnek rendelkezni kellene valamiféle értékrenddel, amelyet minden munkavállalónak követnie kellene. Ez lehet az a közös kiindulási alap, amely a cég arculatában és üzletvitelében is tükröződik. Tehát a cégkultúra fontos eleme egy vállalkozásnak. Ez újabban trendi is lett, érdemes neked is követned.
  • Kapcsolatépítés – Láttál már maffia plakátot, vagy azt, hogy reklámozzák magukat? Naná, hogy nem! Pedig ismertség nélkül nehéz bármit is elérni. Nos ők a kapcsolatépítést választották. A kapcsolatépítés a maffia egyik lételeme, de ez nem csak náluk előnyös, hanem az üzletembereknél is.

    Lenne kit felhívnod, hogy “Szia, Tibi úgy tudom, te ismered a …”?

    Kapcsolatépítéshez kapcsolódóan ezt a cikket majd olvasd el: 50 üzleti kapcsolat elég, hogy még sikeresebb legyél, 100 pedig egyenesen a csúcs felé…

  • Nézzünk csak körül a környezetünkben, és keressük a kihasználatlan, de hasznot hajtó üzleteket: munkákat, amelyeket mások fintorogva elutasítanak, piacokat, amelyeket a többi cég meg sem próbál elérni – lehetőségek garmadáját fogjuk találni mindenütt.
  • NE MI HÚZZUK FEL A YANKEE STADIONT, CSAK AZ ÉPÍTŐANYAGOT SZÁLLÍTSUK! HOGYAN TALÁLJUNK ÚJ PÉNZSZERZÉSI LEHETŐSÉGEKET – Ebben a részben arra hoz példát a szerző (aki maffiózó volt), hogy a nagy aranyláz idején a legnagyobb profitot azok szerezték, akik kiszolgálták az aranyásókat. Például Levi Strauss & Co., mai nevén Levi’s.
    A fenti Levi’s példa is jó erre a maffialeckére, de most látjuk, hogy sok olyan terület van, ahol egy meglévő jól működő dologra építenek cégvezetők vállalkozásokat. Ilyen például a modern aranyásás az e-kereskedelem esetében a futárcégek. Hm…
  • „Van egy ötletem.” – Ha valaki ezt mondja, akkor csend lesz és meghallgatják – Ez a kedvencem. A maffiánál bárki (bármilyen pozícióban) is mondja ezt a mondatot, csend lesz és meghallgatják, bármilyen elvetemült ötlete is legyen.
  • Szívességek: Valóban jó adni, üzleti életben sokszor meglepődünk, hol kapjuk vissza azt a kis szívességet. Egy kicsit egyébként ennek köze van a feljebb említett kapcsolatépítéshez is. Egyik legjobb eszköze a szívesség.
  • Türelem – Itt most az FBI példáját hozza, hogy sokszor türelmesek voltak és ezért tudták elkapni őket. Például csak egy poloska elhelyezésére akár több hónapot is vártak.
  • Megbeszélés, mediátor – A maffia alkalmazta először a mediátorokat. Egy vita esetén egy külső fél vesz részt a vitában, aki levezényli az egészet.
  • Adj bizalmat! – Adj szabad kezet az embereknek egy – egy projektben és meglátod szárnyalni fognak. Sokkal jobban fognak dolgozni, mert értékelik, hogy bízol bennük. – Ezt nem csak ebben a könyvben olvasni, hanem például a 4 órás munkahét című könyvben is.

Két tovább cikk, ami a maffiáról szól

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!