Mit tegyek, ha árversenyben vagyok?

Dátum

Megosztás

Van egyáltalán olyan vállalkozás, akit ne érintene meg az árverseny szele? Ma már annyi termék és szolgáltatás van a piacon, hogy nagyon nehéz egyedinek lenni. Vagy ha egyedi is valami, akkor is lehet találni valamilyen “helyettesítő” terméket. Ha neked sosem kellett ezzel foglalkoznod, akkor gratulálok! Valamit nagyon jól csináltál, és igazán egyedi amit nyújtasz.

Egy egyszerű és gyors instant megoldást hoztam neked, hogy többé ne legyen probléma számodra az árverseny.

A cikket Csehil Ádám írta, a Minner árazás szakértője, oktatója. Képzését megtalálod a MinnerAkadémián.

Árazási tuti recept

Olvasd figyelmesen végig!

Keress olcsó munkaerőt, csak annyit fizess, amennyit mindenképp muszáj. A termékeid vagy szolgáltatásaid minőségét csökkentsd olyan szintre, hogy még épp el tudd adni. Ezzel együtt keresd meg a legolcsóbb beszállítókat, és válj profi alkusszá! Spórolj mindenen, amin csak lehet!

Mindez együttesen oda vezet, hogy neked lesznek a legalacsonyabb költségeid, így te lehetsz a legolcsóbb az iparágadban.

Emellett oda vezet még, hogy: A vevőid imádni fognak (?), a beszállítóid és a kollégáid kevésbé. Profitod pedig nem sok lesz. Szerintem mindezektől még boldogtalan is leszel.

Jogosan merül fel benned, hogy ez most komoly? Ez a nagy titok? Ezt ajánlja neked a Minner?

Nem, mindezt csak viccnek szántam, meg akartam ragadni a figyelmed. De a helyzet az, hogy szerintem nagyon sokan ezt csinálják. Attól félve, hogy elveszítik a vevőiket ha árat emelnek, arra törekednek, hogy ők legyenek a legolcsóbbak. Azt tisztáztuk, hogy mindez hova vezet hosszú távon.

Akkor mit javaslok neked, ha árversennyel szembesülsz?

Először is ülj le egy kicsit matekozni. Lásd át a vállalkozásod, a helyzeted üzletileg, gazdaságilag. Tedd tisztába, hogy egyáltalán mennyi pénzt akarsz keresni, mekkora profitot akarsz elérni. Ehhez mi áll a rendelkezésedre, amivel értéket tudsz teremteni? Milyen erőforrások, kapacitások? (pl. van 5 “termelő” munkatársad, akár gyártó akár szolgáltató vállalkozásként).

Az erőforrások és kapacitások mekkora költséget jelentenek a cégednek? Milyen és mekkora költségeket kell kitermelni? Milyen területei vannak a vállalkozásodnak, és azok mennyi pénzbe kerülnek? Ha nincsenek is területek, mert még kicsi vagy, akkor is lesz költsége a könyvelésnek, marketingnek, az eszközeidnek, az irodádnak stb. Ezekkel jó tisztában lenni!

Például a Minnernél a konzultációs nap árazásánál, lebonyolításánál változtatni kellett, mert kiderült, hogy az erőforrások költsége (munkatársak) elviszi a hasznos. Sőt, hogyha leszámoltuk, hogy azon a 2 napon csak azzal foglalkoznak, akkor hosszú távon óriási vesztséget hozott volna a Minnernek. Át kellett alakítani nem csak az árazást, de a szolgáltatást is.

Ebből tudod azt, hogy mi mindent kell tartalmaznia a termékeid vagy szolgáltatásaid árának. Bármit is adj el, ezeket a költségeket a bevételből kell kifizetned, a bevétel pedig az árakból (és persze az eladott mennyiségből..) jön.

Aztán a termék oldaláról…

Ismerd a terméked, szolgáltatásod! Egyrészt ismerd a terméked költségeit. Az előbb a vállalkozás költségeiről volt szó, most konkrétan termékéről. Másrészt ismerd a terméked milyenségét. Milyen a minősége, mire lehet használni, miért jó az a vevőnek? Miért fizet egyáltalán?

Hogyan tudsz neki többet adni a pénzéért? Ezt úgy, hogy tényleg neki érjen többet az, hogy tőled vásárolt. Nem biztos, hogy amiről te úgy gondolod, hogy ezzel többet adtál (mint mondjuk a konkurencia) azt a vevőd is úgy érzi, úgy gondolja. A lényeg, hogy ő érezze így, ne csak te. Nem rólad van szó, hanem róla. Cserébe sokkal inkább elkérheted a termék/szolgáltatás árát.

Ezzel már két fontos tippet is kaptál az árverseny kapcsán:

  • ha tisztában vagy azzal, hogy miket kell beépíteni az árakba, akkor ki tudod számolni, hogy mennyiért éri meg neked -> ez alá nem nagyon érdemes menni, csak ha tudatosan csinálod (de erről majd máskor..)
  • ha ismered a terméked és a vevődet is, és a szándékod is megvan hozzá, akkor minél többet tudsz neki adni a pénzéért -> legalábbis érdemes erre törekedned

Harmadik fontos tipp: optimalizáld a költségeket.

Ha már összeszedted és átlátod a termék költségeit és a vállalkozás költségeit is, kezdj is ezekkel valamit. Nem azt mondom, hogy mindenáron csökkentsd, mert az a minőség rovására fog menni. Sokkal inkább azt javaslom, hogy optimalizáld! Ez bővebb téma, de biztosan tudod mire gondolok. Sőt, remélem, hogy ezzel nem is mondok igazán újat!

Erről csak röviden. Ha csökkenteni (optimalizáni!) tudod a költségeket, akkor vagy olcsóbban tudod adni a terméket, szolgáltatást, és így lehet többet tudsz eladni belőle -> több profitod keletkezik. Vagy ugyanannyiért tudod adni, és emiatt keletkezik több profitod.

Két módon teheted ezt meg:

  • direkt módon csökkented az adott költséget (alkudozol, jobb együttműködést kötsz, kiváltod valamivel.. vállalkozó vagy, legyél kreatív!)
  • növeled a költséghatékonyságot: attól függetlenül, hogy sikerült-e direkt módon csökkenteni, ugyanazt a költséget sokkal hatékonyabban is fel tudod használni. Végülis erről szól a hatékonyság. Hogy egységnyi ráfordítással (idő, energia, pénz) több értéket tudj teremteni.

Ez a két mód együtt aztán hatványozottan hat. És ezek rólad szólnak, ezekre te tudsz hatni, neked van befolyásod rájuk!

Itt már ne hagyd abba, olvasd végig! Most jön még egy kulcs lépés!

Árat is lehet ám emelni!

Te mindenből a legolcsóbbat keresed? Persze, ha ugyanarról a termékről van szó, nyilván olcsóbban akarod azt megkapni.

De ha te vevőid csak az árak alapján tudnak dönteni, akkor nem is várhatod el, hogy mást is figyelembe vegyenek.

Te a legolcsóbb webshopból veszel meg egy terméket? Vagy figyelembe veszed a szállítási díjat és időt, a garanciát? Esetleg azt is, hogy mennyire szimpatikus a webshop, milyen visszajelzések vannak, milyen feelingje van az egésznek.

Ugyanígy tudsz te is többet és jobbat adni, még akkor is, amikor egy könnyen összehasonlítható termékről van szó. Akkor meg pláne, ha valamiben egyedi a terméked!

Ilyenkor jöhet képbe az értékalapú árazás. Lehet nem vetted észre, de korábban beszéltünk a költségalapú árazásról (tisztába tetted, milyen költségeid vannak, amiket be kell építeni az árakba, kiszámoltad, mennyiért éri meg neked). Beszéltünk a konkurenciádról is… ez is egy árképzési módszer, mikor a konkurencia áraira alapozol.

Most pedig már az értékkalapú árazásról beszélünk. Mikor azt tartod szemelőtt, hogy mekkora értéket jelenthet a vevőd számára a te cuccod.

Mostanra beláthatod, hogy árversenyben lenni nem olyan szörnyű dolog. Sőt, igazából arra sarkall, hogy jobban csináld. Fejlődj és ügyesebb vállalkozó váljon belőled. Nem azt mondom, hogy hű de jó árversenyben lenni, de ha az egyik vállalkozó panaszkodik, és igyekszik a lehető legolcsóbbnak lenni, a másik pedig megfogadja az itt leírtakat… szerinted melyik lesz sikeresebb?

Érdekel az árazás bővebben? A képzésemben átnézzük az árazási módszereket, kalkulálunk, erőforrást számolunk. És megtaláljuk a profitodat, amiről jelenleg lehet nem is tudsz, hogy ott van nálad. Kattints ide!

Fotó: Envato License

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...

Tech cégek kirúgási hulláma, Új kereső a Google ellen, VB antiszponzor kampány – Hírszemle podcast

Valami van a levegőben! A tech szektor elbocsátási hulláma azért is lehet furcsa, mert azért egy trendi területen történik. Téma lesz egy saját projekt...