Senki nem gondolta volna, hogy egy magyar cég hazai piacon is képes 1 milliárd forint fölötti forgalmat generálni csupán mobiltok eladásból, hát még nemzetközi piacra lépni néhány év után és már több mint 3 milliárd éves forgalmat bonyolítani. Diller Kevinnel készítettem interjút, aki 6 évvel ezelőtt alapította a Mobilfoxot. Azóta már többször költöztek, először csak műhelyük volt, de ma már gyáruk is van. Ez üzleti podcast lesz, tehát én arra vagyok kíváncsi hogyan is csinálta, mit lehet elvinni az ő sikeréből és kamatoztatni magunknál.
A podcast hanganyaga, elérhetőségei
Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, Youtube-on itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A podcast rövid leirata, összefoglalója
Diller Kevin 6 évvel ezelőtt indította el a Mobilfox névre keresztelt telefontok értékesítő vállalkozását. Először Kínából importálta a mobiltokokat, majd itthon egyedi grafikát tettek a tokokra. Mindezt kollekciókban adták, így adva egy kis exkluzivitást az egésznek. Ezzel egy jó üzleti döntést hoztak, mert a fogyasztóknak tetszett a megoldás, és közben megkönnyítette az eladást.
A legnagyobb nehézség, amit meg kellett oldaniuk:
A mobiltok piacon a legnehezebb tényező a készletezés, mert rengeteg típusú mobiltelefon van, és mindenből lehetetlen készletet tartani. A cég stratégiája az volt, hogy Apple telefonokra kezdtek tokot értékesíteni. A gyártás is így egyszerűbb lett, miután kínai rendelés helyett saját maguk vették kezükbe a mobiltokok előállítását. Ma már 75 különböző típusú mobilra gyártanak tokot, többségében iPhone-ra, de vannak már más márkák is.
Mi indította be a rakétákat?
A BCG mátrix fázisai néhány év alatt lejátszódtak a cégnél, a sztár és a fejőstehén szakaszba léptek a cég termékei. 2019-ben a saját szerszámozású, saját gyártású tokot piacra dobták, ekkor érzett Kevin egy óriási ugrást.
Copy üzletre épül?
Kevinnel is beszéltük, hogy nehéz olyan vállalkozást indítani ma már, ami ne lenne „copy”. Úgy gondolja, hogy teljesen más célközönséget szolgál ki, mint nemzetközi konkurenciája. Hazai piacon pedig még senki nem ért a nyomába.
Ma mennyi tokot gyárt a Mobilfox? Mennyit adnak el?
Csúcsnapokon több tízezer darabot. Most Black Friday alatt 1 óra alatt 300 millió forint értékben adták el tokot.
Fontos! Bővebben a podcastben beszélünk ezekről!
Volt olyan termék, amit abbahagytak. Fa tokok, fa gravírozás
A fa tokokat a célközönsége nem vette, nem érdekelte őket. Úgy gondolja a 14-24 év közöttieket a fa tok nem érdekli, vagyis nem olyan nagy számban, amennyiért megérné gyártani.
Nem tervet kell írni, hanem stratégiát – Diller Kevin
Azt gondolja, hogy egy tervben leírod, hogy mit fogsz csinálni a következő időszakban. Például felveszel X embert, elindítasz egy kampányt, kiteszel X darab posztot a közösségi médiára. A stratégia pedig az, hogy mivel fogsz nyerni a következő időszakban.
Anyuci és apuci adta a pénzt?
Néhány százezer forintból indult. Nagybátyja segített a weboldal elkészítésében. Első évben néhány százezer forint forgalma volt, sőt majdnem elfordult a mobiltokoktól. Későbbi fázisban voltak áthidaló kölcsönök családtól, de nem olyan nagyságrendben, amit sokan gondolnak. Továbbá a számaikból is látszik, hogy van hitelállományuk, bár azt is nehezen adták a bankok. 3,2 milliárd forint éves forgalom az teljesítmény, nem olyan könnyű elérni, még akkor sem, ha sok pénzzel indították volna a bizniszt.
100 fő alkalmazott dolgozik már Kevinnek, amit cégvezetőként mondom, hogy óriási szám és nem könnyű ezt elérni, fenntartani. Mesélte, hogy úgy 50 embert kellett eddig elbocsátani.
Nemzetközi marketing. Mennyire nehéz ugyanezt külföldön?
Kevin úgy gondolja, hogy ez mindenkinél más lesz. Nekik ugyanazt kellett csinálni a régióban, mint Magyarországon. Nem változtattak a marketingben, posztokon, stratégián. Ezért is tudtak ilyen gyorsan növekedni. Csak az ügyfélszolgálat van lokalizálva, a többit egyben kezelik.
A növekedés ára
Volt olyan időszak 2019-ben, hogy túl gyorsan nőttek, ami 2,6 csillagra vitte le az értékeléseiket a Google-ben. Még messze nem állt készen a csapat a többszörös rendelésre. Minőségi problémák voltak, nem azt a tokot kapta a vevő, amit rendelt, nem bírták a logisztikát sem. Azóta kialakult egyik fő ügyfélszolgálati stratégiájuk, hogy: azonnali csere, ha valamilyen problémája van a vevőnek.
Tokeladásban megelőzi a Mobilfox a telekomcégeket
Marketing – kampányról-kampányra
3 nagy kampányuk van egy évben, és több kisebb kampányt is indítanak. Mindig kiválasztanak egy-egy témát, ami segíti a kommunikációt, hogy vágyat ébresszenek a fogyasztókban. Ezres nagyságrendben készítenek egy-egy kampányra posztokat, tartalmakat, hirdetéseket (több ezer különböző szöveg, kép, poszt, videó…).
Úgy gondolja, hogy a kampányok kannibalizálják a napi rendeléseket. Most váltani fognak stratégiában, és ebből visszavesznek.
Weboldal stratégiájuk: Szinte minden órában frissül a weboldaluk.
Az elmúlt egy évben háromszor dizájnolták újra a weboldalukat. Folyamatosan tesztelnek, használják a Google Optimize-t, Hotjar-t.
Ha lekapcsolnák a hirdetéseiket, akkor is napi 10 millió forint forgalmuk lenne. Ez annak köszönhető, hogy épült egy nagy e-mail listájuk, hogy már korábban folyamatosan hirdettek, folyamatos a kommunikációjuk minden csatornán.
A figyelmed díjazzuk! Hallgasd meg a podcastot, sok-sok extra információt hallhatsz, további izgalmas kérdéseket és válaszokat.
Hallgasd meg az üzleti podcastmaratonunk össze adását!
Iratkozz fel, ahol csak tudsz, hogy értesülj az újabb adásokról! A milliárdostól a mobiltokkirályig. Üzleti podcastmaraton alapítókkal