Multirabszolgából vállalkozó. Így találta meg Viktor a helyét

Dátum

Megosztás

Mindig inspiráló látni, amikor valaki elindul a vállalkozóvá válás rögös útján. De sokszor nem esik szó az előtte lévő időszakról. Ebben a tartalomban erre is ki fogunk térni. Ezt a cikket Marjai Viktorról írtam, aki az irodista.hu oldal és a Főnökkezelési kézikönyv szerzője, illetve a MinnerAkadémia szakértője. Sok multissal beszélgettem már, így nem volt számomra meglepő, hogy Viktor több mint 10 év után kezdett kikacsintgatni a vállalkozói lét felé. Érdekes látni, hogy pont a multis tapasztalat az, amit kamatoztatni tudott most. Lehetséges, hogy az alkalmazottként töltött időszak valójában szükséges rossz volt? Itt tartana anélkül Marjai Viktor?

A multis évek: lelkesedés-kiégés spirál

Miután megszerezte a gazdasági informatikus diplomát a PSZF-en (BGE) egyből egy multinál helyezkedett el. 2007 és 2021 között multinacionális és magyar tulajdonú nagyvállalatoknál, bankoknál, pénzintézeteknél, a közmű- és az energetikai szektorban, üzleti elemzőként, folyamatfejlesztőként, projektvezetőként, folyamatautomatizációs fejlesztőként dolgozott.

A sztoriban ez volt az a pont, amikor azt mondtam magamban, nem sok ez? 14 év alatt 8 munkahelyen dolgozott, és legalább 12 főnöke volt. Viktorral volt gond, vagy Viktorral a multikkal? 

“Minden munkahelyen ugyanaz ismétlődött: óriási lelkesedéssel belevágtam, és az első félév nagyon jó is volt, de aztán mindig történt valami. Vagy egy vezetőváltás, vagy egy átszervezés, vagy kiüresedett a pozícióm. Átlag másfél évente váltottam, kerestem az utam.”

Viktor fenti gondolatai már jobb rálátást adtak a kérdésre, de a következő két bekezdés oszlatja el igazán a kételyünket azzal kapcsolatban, hogy nem Viktorral volt a gond, és nem is multikkal. 

Az átmeneti időszak: információgyűjtés, felkészülés, blogolás

Egy idő után jött a felismerés, hogy egy újabb állás helyett valami mást kellene kipróbálni. 

Vállalkozni, de mit? A multikörnyezetben a folyamatok, rendszerek tették ki Viktor mindennapjait, amíg nem találkozott 2018-ban a DISC módszertannal egy online tréningen. Ez igazi megvilágosodás volt! 

“Megértettem, miért nem nekem való a túlszabályozott multis működés. Elkezdtem kutatni, hogyan lehet személyiséghez passzoló karriert építeni, mert nem mindenkinek az előrejutás a cél. Úgy éreztem, az a misszióm, hogy ezt a módszert mindenkivel megismertessem!”

DISC – Az embereket 4 kategóriába, színbe lehet besorolni a viselkedésük, stílusjegyeik alapján.

Hogy az ötletből sikeres vállalkozás legyen, Viktor képezni kezdte magát. Például nálam is volt konzultáción, 2019 tavaszán, ahonnan hazafelé már be is regisztrálta az irodista.hu-t. 

“Az első pár cikk még nagyon rossz volt. De szerencsére senki nem olvasta. Viszont segített abban, hogy megtaláljam a saját hangom és témám, ami a viselkedési stílusok hatékony használata a munkahelyi környezetben. Ez alapján született az IroDISC sorozatom is.”

Úgy érezte, hogy még tanulnia kell. A multinál nem készítenek fel rá, hogyan add el magad, hogy építsd fel a vállalkozásod marketingjét. Ezért aztán Viktor képzésekre, meetupokra, előadásokra járt, elmerült a vállalkozói környezetben. LinkedIn-en is ekkor kezdett aktívan posztolni, és persze a MinnerAkadémiának is aktív hallgatója volt. 

Multiból ki, vállalkozásba be

Jött a gondolat, hogy a 14 év multis tapasztalatból, és a DISC módszer alapján írni kellene egy könyvet. Ez lett a Főnökkezelési kézikönyv, ami 2021 tavaszán készült el, és júniusban jelent meg. Erős a gyanúm, hogy ebben a home office, meg a járvány miatti lezárások is segítettek… Na de, 

Innentől nem játék.

Mi volt a vállalkozásának a koncepciója? Mivel rájött, hogy a saját viselkedési stílusa szerint inkább segítő, tanácsadó munkában tud igazán kiteljesedni, ezért ebbe az irányba indult el. Saját magán alkalmazta a DISC-et. Az üzleti modellje jelenleg az, hogy a könyvet hirdeti, ezt kommunikálja. A könyv mellé minden vásárló kap egy 30 perces konzultációt, ami után vagy tréningre vagy profilelemzésre jelentkezhetnek. És még ide jön a Minnerrel való közös munka is, de erről majd később. 

Viktor kedvenc idézete: Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart. – Seneca

Viktor elkezdett még többet vállalkozók között mozogni. Most, hogy ő is szabadúszó lett, még több időt tud szánni olyan programokra, mint a BNI, Grow With Google (ahol elő is ad egyébként), vagy a Minner konzultációs napok. Utóbbin külső szakértőként vesz részt.

Hogy jön ehhez a DISC? Ha a “főnököt” kicseréljük “ügyfélre”, a Főnökkezelési kézikönyv ugyanolyan jól működik. Viktor sztorija is rámutat arra, hogy a piacon dől el minden, ő például ezeken az eseményeken, találkozókon jött rá arra, hogy vállalkozókkal is nagyon jó együttműködni, és valójában nekik is tud segíteni, nem csak irodistáknak. 

Nekem ez arra hasonlít, amikor a LEGO szakemberei kimentek terepre, hogy megnézzék, a gyerekek hogy játszanak a legóval, és rájöttek hogy valójában a legó egyszemélyes játék. Emiatt az anyukák nem annyira szerették, ők inkább a társasjátékokat adták volna a kicsik kezébe. A LEGO ezután dobta piacra a társasjátékait, amivel nemcsak az apukák pénztárcájába jutott be, hanem az anyukákéba is.

Minner együttműködés: Így lettem Minner tréner

Mintha éreztem volna, hogy Viktor most lépett be a vállalkozói létbe. Pont kerestünk egy témában trénert és ráírtam LinkedIn-en. Szeptember 14-én írtam neki, és szeptember 17-én volt az utolsó napja a munkahelyén! Előtte egyébként sokáig nyúzott Viktor, hogy csináljunk közös projektet, de valahogy sosem volt jó az időzítés. A kapcsolatfelvételt Eszter munkatársammal való közös egyeztetés követte, amit októberben már a videófelvétel követett.

Első kurzusa a MinnerAkadémián a Felszabadult vezető tréning lett. Ebben jól tudta a multis tapasztalatait is kamatoztatni, hiszen ki tudná jobban, mi kell a hatékony munkavégzéshez, és hogy kell delegálni a feladatokat, mint az aki mindkét oldalon volt már. 

Közben gondoltuk kipróbáljuk Viktorral a közös munkát a nagyon népszerű Minner konzultációs napon is. Ez annyira bejött, hogy egymás után 3 alkalommal hívtam külső szakértőnek. Ez annak is köszönhető volt, hogy új szemléletet hozott be a multis világból a kisvállalati környezetbe. Sikerült így több nézőpontot átadnunk. A csodakérdéséről még nem is beszéltünk, ami elsöprő sikert aratott a vállalkozók körében. Tudni akarod mi az? Gyere el egy konzultációs napra, kattints ide! 

Legutóbbi ügyfelének értékelése Viktorral való közös munkáról: 

“Marjai Viktor Főnökkezelési Kézikönyve nemcsak a beosztottaknak adhat jó tippeket és DISC-alapú iránytűt az eddig általuk még be nem azonosított irodai viselkedésminták útvesztőihez, hanem az éles szemű, és a sorok között olvasni tudó vezetőket is ellátja olyan ki nem mondott tanácsokkal, amelyekkel bővíthetik motivációs eszköztárukat. Ez a megközelítés az alkalmazotti nézőpont olyan sajátja, amivel az irodai szereplők konstruktív együttműködését támogatja. A könyv így éppen azáltal hiteles, hogy nem olyan vezető tollából származik, aki már rég elfelejtette, milyen a másik oldalon lenni.” Takács László

Megismernéd a többi Minner partnert?

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...

Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast

Azon gondolkodtam, hogy miként tudom legjobban bemutatni a ChatGPT-t. És közben, ahogy a Minnertől megszokhattad, inspiráljalak is. Így erre a videós, podcastos interjúváltozatra esett...