Super Bowl 2024: Reklámmustra a Temutól a legikonikusabb reklámokig

Dátum

Megosztás

2024-ben 30 másodperc reklám 7 millió dollárért, amit több, mint 110 millió ember lát – neked ez jó deal? Úgy tűnik, mivel a februári eseményre már novemberben elkelt minden szabad hely. A Super Bowl nem csak a halftime show-ról híres, hanem az új reklámokról is. Sőt, van olyan 40 éves reklám, amit minden vállalkozó ismer – nem áruljuk el melyik az, a cikkből kiderül!

Miért éri ez meg? Milyen reklámok vannak? Még a Temu is reklámozott idén! Nézd meg az összeállításunkat a szerintünk legjobb reklámokról idén és a múltban.

Mi is a Super Bowl?

Minden évben február második vasárnapja az év legnagyobb sporteseménye az USA-ban. Ekkor van ugyanis az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntője, azaz a Super Bowl. A Super Bowl kisebbfajta nemzeti ünnep az amerikaiaknak, de fontos esemény a brandek és a marketingesek, reklámos szakemberek naptárában is. A meccs, és a hagyományos félidőben zajló koncert ugyanis tévénézők millióit vonzza be, akiket a nagy cégek egyre ötletesebb és egyre drágább reklámokkal igyekeznek elérni.

Reklámok ide vagy oda, nézzük meg azt is, hogy is jön össze a meccs? Az NFL, vagyis az amerikai foci ottani szövetsége 2 részre osztja a bajnokságot, NFC-re és AFC-re (National Football Conference és American Football Conference). Itt játszanak egy alapszakaszt, majd mindkettőből az első 6 továbbjut egy play-off szakaszba (kieséses szakasz), ahol a két bajnokságot 1-1 csapat megnyeri. Ők jutnak be a Super Bowl-ra, ők játsszák le a híres meccset.

Na de nézzük, mit kell tudnod a Super Bowlról üzletemberként, mik voltak a kedvenc reklámjaink valaha és milyen lett az idei felhozatal!

Miért reklámoznak a cégek?

A meccs óriási felhajtást eredményez, a jegyek sem olcsók: 7000 dollártól egészen 65 ezer dollárig lehet jegyet vásárolni. A kereslet alakítja ezeket az árakat, hiszen még így is teltházas az esemény minden évben. Persze nem mindenki engedheti meg magának, hogy ott legyen a meccsen, így átlagosan 100 millió nézője van a TV képernyőkön keresztül az eseménynek. 

Nem csoda, hogy a szervezők meglátták benne a fantáziát, és a reklámozási jogokat elkezdték árulni. 1968-ban egy percnyi reklámidő a Super Bowl tv közvetítés alatt 150 000 dollárt kóstált, ami akkoriban példátlan összeg volt. Jelenleg, a 2024-es Super Bowlon egy 30 másodperces hirdetés 7 millió dollárba kerül, ami átszámítva kb 2,5 milliárd forint. A pénzükért pedig a Financial Times mérése alapján idén 123 millió embert értek el.

Szakértők szerint kb háromszor akkora összeget, tehát 21 milliárd dolláros összeget kell más reklámokra is elkölteni, ami a stratégiába illik, hiszen egy lehet a leghatékonyabb elérést generálni a szünetekben.

De miért is ennyire fontos ez? A Super Bowl reklámba fektetés jóval az esemény után is megtérülhet. A jól kivitelezett Super Bowl-hirdetés elősegítheti a márka ismertségét, növelheti az eladásokat. A Super Bowl hirdetések megjelenése után valóban nem nőtt általában az eladások száma, de azonnali kiugrások vannak az online keresésekben. Emellett azonnal kialakul vagy megnő a márka ismertsége, egy jól eltalált, ötletes vagy vicces reklám pedig a meccs után hetekig téma lehet.

A Minnesotai egyetem kutatásai alapján: 

  • A Super Bowl hónapjában 16%-al többet beszélnek arról a márkáról, ami reklámozott a meccsen
  • A Super Bowl hetén 22%-al többet beszélnek róla
  • A Super Bowl napján 68%-al többet beszélnek róla

Na most ha valakinek van 7 millió dollárja arra, hogy reklámozzon ezen az eseményen, akkor a 68%-os emelkedés a köztudatban képzelheted, hogy mekkorát lendít. 

És tudod mi a legérdekesebb? Itt az emberek várják a reklámot!

Emellett az itt hirdető cégek a későbbiekben is felhasználhatják a Super Bowl-t, mint kampányt. Így már nem is tűnik annyira vészesnek? Na jó, azért közel 2,6 milliárd forint 30 másodpercért nem olcsó.

Sok Super Bowl hirdetés vált ikonikussá és jól ismertté minőségük, kiszámíthatatlanságuk és humoruk miatt. Az elmúlt években a hirdetők arra is törekedtek, hogy kitűnjenek mások közül azáltal, hogy mozifilmes minőségű, emellett érzelmeket és valós problémákat közvetítő hirdetéseket készítettek.

Nézzünk 3 idei reklámot

Temu – Shop like a billionaire

A még mindig nagy vitákat kiváltó, viszont kétségtelenül nagyon terjedő Temu is reklámozott már az idei Super Bowlon. A “shop like a billionaire” című reklámja egy animált világról szól, ahol minden színessé, “jóvá” változik azzal, hogy a Temu-ról rendelt dolgokkal töltik ki – és persze mindenre egy árcédula is megjelenik, amin nagyon alacsony árakat mutatnak.

Emellett tavaly is reklámoztak úgy, hogy még 1 éves sem volt a cég – plusz még 15 millió dollár értékben adtak kuponokat.

Reese’s – Yes

A számomra egyik legviccesebb reklám volt a Reese’s reklámfilmje, ami a “Yes” címet viseli. A koncepció arra épít, hogy a Reese’s-nek ki fog jönni egy limitált szériás verziója, amit egy érzelmi hullámvasúton jelentenek be a reklámban szereplő embereknek. Ők persze, mint az amerikai fogyasztói társadalom, a negatív dolgokra egy “Nooooo” üvöltéssel, a pozitív dolgokra “Yeesss” üvöltéssel reagálnak.

Uber Eats – Forget

Megelőzte már a TikTokon a Beckham család a bejelentést, mivel az Uber Eats egy teaser (kedvcsináló) videót 2 héttel az esemény előtt kitett, hogy ők bizony fognak reklámozni az eseményen. Persze, a David Beckham családjáról szóló dokumentumfilmből jól ismert „Az apámnak Rolls Royce-a van” feliratú pólóban tették mindezt.

Az Uber Eats Super Bowl reklámjában ugyanakkor több sztár is szerepet kapott, nem csak Beckhamék. A Jóbarátok sorozatszínésznője Jennifer Aniston nem emlékszik a színésztársára, David Schwimmerre, akivel több, mint 10 éve ismerik egymást. Victoria és David Beckhamnek problémát okoz, hogy emlékezzenek a lánycsapatra (“Paprika Girls?”). Jerry Roll, rapper pedig a tükörben nézi a tetoválásait, amire nem emlékszik, próbálja levakarni, majd felkiált: “Valaki összefirkálta az arcomat?”. Persze a végére kiderül, hogy mit nem szabad elfelejteni: az Uber Eats, ha elfelejtenél valamit, kihozza neked. Ez egy hasonló futárszolgálat, mint itthon a Wolt, vagy a Foodora.

És itt van még 3, ami érdekes lehet

Legikonikusabb hirdetések a múltból 

Apple (1984)

Talán nincs is lista amely a legemlékezetesebb hirdetéseket mutatja be az ikonikus Apple Super Bowl reklámja nélkül. 1984-ben az Apple még egy kicsi, 8 éves cég volt, aki harcolt a nagy IBM, és hasonló gyártók ellen. Nemcsak számítógépeket, hanem a személyi számítógépek ötletét is el kellett adniuk, ami nagy kihívás egy korlátozott költségvetésű kis cég számára. Tudták, hogy az internet előtti korszakban nincs jobb mód a tömegek elérésére, mint egy Super Bowl reklám, a feladat az volt, hogyan juttassanak el egy nagy üzenetet rövid időn belül.

És mi is volt a nagy durranás? Ridley Scott, az Alien rendezője rendezte meg a rövidfilmet, amelyet még lélekben George Orwell is támogatott (az 1984 című regényével). Így a végére az üzenet is átjött: “Január 24-én az Apple bemutatja a Macintosht. És meglátod, hogy 1984 nem lesz “1984””.

Alexa loses her voice 2021

Mindannyiunknak egy úgynevezett love-hate kapcsolatunk van a technológiával, tehát vagy imádjuk, vagy utáljuk, amely koncepciót az Amazon brilliánsan fogta meg. A mindennapi interakcióinkat a “robotokkal” mutatja a reklám. Alexa „beteg”, és szabadnapot kell kivennie, ezért a betöltői jellegzetes hangú hírességek (Anthony Hopkins, Gordon Ramsay, Rebel Wilson). A koncepció nem úgy sül el, mint ahogy Alexa segíti a mindennapokat. 

“Zeusz és Héra nyugdíjba megy” BMW 2022

Ez egyike azoknak a Super Bowl reklámoknak, amelyek annyira jók, hogy csalódottnak érzed magad, amikor rájössz, hogy ez egy hirdetés, nem pedig egy előzetes. Ahogy látod, itt is érvényesül, hogy szinte már-már filmnek hat a reklám, valószínűleg a BMW-nek nem csak a 2×30 másodperces blokk került vagyonokba, hanem a forgatási költség is. 

Ez jó volt! Van még?

Tóth Levente
Tóth Levente
Tóth Levente vagyok, a Minner csapat negyedik tagja, tartalomgyártó. A tartalmak közül legszívesebben a technológiai újítások és az AI köt le, tőlem ezekről fogtok leginkább olvasni.