Bukás az orosz McDonald’s klón. Gyerekkel mindent el lehet adni? Hírszemle

Dátum

Megosztás

Egy divatmárka új kollekciójában minél népszerűbb valami, annál olcsóbb. Itt egy gészen új fajta dinamikus árazás, a repjegyek ellentéte. Miután a McDonald’s kivonult Oroszországból, az új cég durván veszteséges. Mégsem olyan könnyű átvenni a helyét? A Samsung alkalmazottak is imádják a ChatGPT-t, csak épp bizalmas adatokat szivárogtattak ki. Heti olvasói témánk a gyerekekről és a tartalomgyártásról szól. Meddig etikus őket használni a reklámokban? Heti statisztikánk a bónuszok feleslegességéről szól. Régóta mondjuk, a pénz nem motivál, de most kutatási adatokkal is megtámogatjuk. Végül pedig egy fantasztikus könyvajánló, ami megváltoztathatja az életed. Még a munkatársaknak is megveheted!

A podcast elérhetőségei, videója

Spotify-on itt éred el, Apple Podcastban itt, Youtube videóban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

  • (0:00) – Szabad hibázni a social médiában?
  • (3:30) – Dinamikus árazás másként
  • (13:19) – Nagyot bukik az orosz meki utánzat?
  • (19:13) – Samsung adatszivárgás a ChatGPT-vel
  • (27:31) – Olvasói történetek: Gyerekek a tartalomgyártásban
  • (40:47) – Heti statisztika: Bónuszok VS motiváció
  • (47:56) – Könyvajánló + az életpálya újratervezése

Érdeklődés alapú, dinamikus árazás másként!

Az érdeklődés alapú, pontosabban kereslet alapú árazásnak több fajtája van. A lényeg, hogy a kereslet alakulását az árazási stratégia része. Ilyen amikor a légitársaságok, szállodák is Disney World-ök a népszerű időpontokban több pénzt kérnek, de ilyen az is, amikor az Apple direkt felülárazza a telefonját, majd az kereslet csökkenésével párhuzamosan viszi évről évre lejjebb az árat.

A New York-i Telfar divatmárka márciusban próbálkozott valami egészen újjal. A megjelenés előtt álló kollekcióját a kereskedelmi árhoz képest 50%-os alapáron hirdette meg, majd másodpercenként emelkedett a termékek ára. Amikor az adott darabból a készlet elfogyott, az az ár lett a termék végleges ára. Tehát minél népszerűbb volt valami, annál olcsóbban lehetett hozzájutni. Win-win szituációként is lehet ezt értékelni. A cég pontosan tudja, miből mennyi darabot rendeljen, hogyan tervezzen a raktárkészlettel, nem lesz rajtuk maradt áru amit majd akciózással kell kiszórni. Egy egészen újfajta modellt tesztelnek épp, ahol ráadásul előre kapnak csomó információt a piactól, nem mellékesen remek PR és a social kampány.

Forrás: https://blog.hubspot.com

Egy vagyont bukott az oroszok Meki-utánzata

Az Oroszországban üzemelő McDonald’s-ok helyén nyíló „Finom és pont” étteremláncot üzemeltető Sistema 11,3 milliárd rubel (52,5 milliárd forint) veszteséget jelentett 2022-ről, míg a bevétele 2,3 százalékkal 73,5 milliárd rubelre csökkent. Természetesen az adatokat befolyásolta, hogy a Sistema alá tartozó éttermek tavaly március közepétől egészen júniusig nem működtek, a hálózatot szeptember végéig fokozatosan nyitották újra.

Az orosz-ukrán háború előtt a Sistema 25 orosz McDonald’s franchise engedéllyel rendelkezett, majd meki kivonulása után megvásárolta annak orosz üzleteit, és új márkanév alatt meki-utánzat gyorsétteremláncot indított.

Forrás: hvg.hu/

A Samsung adatai kiszivárogtak a ChatGPT használata közben

Samsung alkalmazottak és maga a cég is támogatta, hogy használják a ChatGPT-t. Ám miközben a fejlesztők a forráskódok javítására használták, olyan információk is kikerültek a Samsungtól, amik már üzleti titoknak minősülnek. Zártkörű találkozók jegyzetei is illetéktelen kezekbe kerültek a jövőben megjelenő hardvereikkel kapcsolatban.

Nos igen, a ChatGPT a későbbi tanuláshoz felhasználja a bevitt információkat, így a Samsung adatait is. Amik most így a Microsofthoz kerültek? Érdekes. Te mit tennél a Microsoft helyében? (A ChatGPT főbefektetője a Microsoft). 

Forrás: pcworld.hu

Olvasóink küldték: Gyerekek a reklámokban

Egy olvasónk posztolt a Regio játék TikTok csatornájáról, ahol gyerekek a tartalomgyártók. Vagy legalábbis a szereplők, ezt kívülről nyilván nem tudjuk. A posztoló azt az etikai kérdést feszegette, hogy rendben van-e a gyerekek ilyen formájú szerepeltetése. Hiszen nem csak simán használják a játékokat, mint egy átlagos reklámban, hanem olyan, mintha ők maguk állítanák elő a tartalmat, mintha gyerek influenszerek lennének. A hozzászólásokban aztán gyerekek szülei is megszólaltak.

Később kiegészítette a posztját azzal: „…mennyire etikus a gyerekek „cukiságát” felhasználni reklám célokra, úgy hogy ők még nem tudnak felelősségteljesen dönteni a digitális lábnyomukról.”

Heti stat: bónuszok vs motiváció

Ha a jutalmak kézzelfoghatóak és előre láthatóak (ha az alanyok előre tudják, mennyi plusz pénzt kapnak), a belső motiváció 36%-kal csökken. Ez teljesen ellentétes azzal, amit a menedzserek, vezetők várának egy fix bónusztól. Nemcsak pénzzel lehet motiválni a munkavállalót, persze egy olyan fizetésnek meg kell lennie, amivel fenn tudja tartani életszínvonalát. A cégek esetében érdemes további eszköztárat bevetni a munkavállalói motiváció serkentésére.

Erről beszélgettünk a 40. perctől.

Forrás: hbr.org

Kipróbáltuk helyetted. Könyvajánló: 41 megvalósítási modell

Az alcím jobban megmutatja a könyv tartalmát: Hogyan kezdjünk el, folytassunk, és fejezzünk be feladatainkat. A könyv lényegében a soft skill -jeinket, vagyis a puha készségeket fejleszti. Én nem kifejezetten szeretem a zsebkönyveket, ám ez felülmúlta a várakozásaimat. Lehet azért is, mert gyorsan egymás után jönnek a tippek, fenntartja a figyelmet az biztos. A könyv sokat foglalkozik az időmenedzsment témával, tehát azzal, hogy miként tudunk még produktívak lenni. Ettől még a szerzők jelzik, hogy ez nem egy produktivitási könyv, hanem segíti jobban fókuszálni, bemutat eszközöket, amivel a saját életünk jobb lehet. De még mélyebbre is megy, hogy miként tudjuk megtartani az energia szintünket, mi kell ahhoz, hogy elkerüljük a kiégést.

Ami számomra érdekes téma felvetés volt, hogy a tanulás-munka-család életterv valójában lehetséges, hogy a mai korban már nem teljesen jól illeszkedik a mindennapokra. Tovább élünk, nem állhat meg a célunk ott, hogy család, hiszen utána még rengeteg időnk lehet kibontakozni. Vajon mi változik akkor, ha az emberek elég nagy része akár 100 évig is elél? „Szokjunk hozzá, hogy 100 évig élünk és meg kell tölteni valamivel.

Előző hírszemlék

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!