Ne csak webáruházban gondolkodj! Alig 1 év alatt futtatta fel legújabb vendégünk az új sajátmárkás termékét. Nézd csak ezt a felsorolást: sajátmárkás termék gyártása Kínában, import, viszonteladók, tavalyi éves árbevétel közel 200 millió forint, értékesítési csapat, saját raktár építése, idén már 1 millió forint napi forgalom. Meg kell tudnunk, hogy csinálta! És ki az importőre? Nem is kérdés: Csépe Gábor importszakértőnk. Természetesen így hármasban beszélgettünk ebben az adásban. Horváth Zoltán a Blue Chip Trade Kft -től, Csépe Gábor Kimport-tól és én, Mándó Milán a Minnertől. Vannak izgalmas részletek! Finomságok, amik hozzájárultak a sikerhez. A fő termék: led izzók.
A podcast hanganyaga
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón:
A podcast rövid leirata
Én mindig dolgozok…
Ez egy nagyon rövid és tömör válasza volt Zoltánnak arra a kérdésünkre, hogy mennyit is dolgozik egy nap, hogy ilyen gyorsan növekszik a vállalkozása. Ezen még mindig mosolygok. Hát igen, ahogy a Nike sztorijában is volt, és amit én is tapasztalok, vagy látok más cégvezetőknél, az első 10 év húzós.
Horváth Zoltán egy új márkával lépett a piacra tavaly a ledes izzók piacán, a márka neve Zelux. Ezen kívül a vállalkozásuk még árul különböző fényforrásokat, elemlámpákat, elemeket, elosztókat. Lényegében világítástechnikai-, villamossági -vagy barkács boltokat szolgálnak ki főleg. 30-40 000 db Zelux izzót adtak már el.
Az üzleti modellje az, hogy viszonteladókon keresztül értékesítik főleg a termékeiket (B2B). Ehhez értékesítési hálózatot tart fent, vagyis az értékesítői személyesen keresik fel a boltokat, partnereket. A rendeléseket a boltos később kapja meg (nem az értékesítőtől), futárral szállíttatják ki a raktárból (hamarosan már saját raktárból, most építik).
A termékeket Kínából importálja, sőt ott gyártatja, saját instrukcióik alapján, továbbá rányomva a saját márkáját. A termékminták megérkezése után sokáig tesztelték az égőket, hogy biztosan a legjobb minőséget tudják adni a fogyasztóknak. Az első rendelésnél majdnem megtöltöttek egy teljes konténert, ami néhány hónap alatt el is fogyott. Pedig közben ott voltak a Covid-19 miatti csúszások, nehéz volt az első szállítmányt megszerezni.
A napokban a Minneren megjelent kínai gyárlátogatós videóban pont neki keresték a legmegfelelőbb gyártókat Gáborék. Zoltán mondta is, hogy sokkal komolyabban vették a gyártók, hogy Csépe Gáborék helyi, Kínában született kollégájuk ment felkeresni leendő partnereiket. Erről a videó: Gyárlátogatás Kínában, 3 helyszínen, Budapestről. Megmutatjuk hogyan!
A doboz innovációjuk
Azt találták ki, hogy a meleg fehér színű izzók piros színű dobozt kapnak, míg a természetes fehér izzók kék csomagolást kapnak.
Ez felhasználóbaráttá tette a terméket. A konkurenciák általában ugyanolyan színű csomagolásba teszik az izzókat és a fogyasztóknak sokáig tart így megtalálni azt, amit éppen keresnek. Ez az apróság sokat segített nekik, hát még az eladások számának növekedésében. A másik újításuk, hogy 3000 k izzót kevés gyártó értékesít, pedig a fogyasztók keresik a boltokban, mert barátságosabb a színe.
Az árrés
Ahhoz, hogy kitermelje a profitot, a költségeket (értékesítők bére, logisztikai költségek, autó, munkatársak bére…). A disztribúciós üzleti modellnél magasabbak a költségek, igaz a viszonteladók miatt sokkal stabilabb a forgalom is. 100%-hoz közel kell tartania az árrést, ha az eladott áruk beszerzési értékével számolunk (értsd: Kínából a gyártótól beérkező termék ára).
Viszonteladókon keresztüli disztribúciót alkalmaznak.
Van egy értékesítési csapatuk, akik személyesen keresik fel a partnereket. Egészen pontosan 5-en járják az országot, de idén is bővülnek. Az értékesítési stratégiájuk fő része az is, hogy a salesesek egy tableten / PDA-n keresztül egy vállalatirányítási rendszerhez kapcsolódnak. Azon keresztül adják le a rendeléseket. Így érik el, hogy teljesen digitális legyen a vállalkozás, sőt azt is, hogy minden mérhető legyen, természetesen a raktárban is használnak raktár-automatizációs megoldásokat. 1000 felett van a partnerek száma. Sok partner viszont igényli az online rendelést is, erre is adnak lehetőséget. Tehát B2B esetén is fontos az online jelenlét is, de egyébként fogyasztóknak is értékesítenek közvetlenül.
A termékfejlesztés állandó
Zoltán úgy látja, hogy a skálázáshoz,
a növekedéshez elengedhetetlen lesz a további innováció, az új termékek piacra dobása.
Az értékesítők munkáját is megkönnyíti, továbbá a partnerek is várják az új termékeket, mert nekik segíti a forgalom növekedést.
Ehhez a részhez kapcsolódó cikkek a Minneren:
- Termékfejlesztés, üzleti modell példák: Ikea, Playersroom, autónepper, webáruházak, innovációk [podcast]
- A hazai cégek elkezdtek új termékeket piacra dobni. Aki lemarad… [podcast]
- +Kínai import cikkgyűjtemény: Mit kell tudni a kínai importról? Kínai gyártók, szállítás, vám, Alibaba
Hallgasd meg a teljes podcastot, mert mélyebben belemegyünk a fentiekbe!
Fotó: Envato License