Naplóírás nem csak tinilányoknak. Így csináld vállalkozóként

Dátum

Megosztás

Vállalkozóként – akár csak nemrég csobbantál a szabadúszás világába, akár rutinos cégvezető vagy – rengeteg tényező küzd a figyelmedért és az energiádért. A sok tűzoltás között ritkán jut idő a csendes önreflexióra, pedig bizony, kiemelkedő szükség lenne rá. Erre kiváló eszköz a Harvard Business Review szerint a naplóírás. Lássuk, hogyan csináld, hogy a leghatásosabb legyen!

Miért kell a napló?

Cégvezetők, menedzserek, vállalkozók folyamatos információ túlterhelés alatt állnak. Minden eddiginél több ember igényli az idejüket (ügyfelek, érdeklődők, partnerek, beosztottak…), és az eléjük kerülő számtalan döntés között nehéz priorizálni. Ezzel szemben kevés azok száma, akire igazán támaszkodhatnak: a nem vállalkozó barátok nem érzik át a problémáikat, a beosztottaktól (ha vannak) pedig mégsem kérhetnek tanácsot.

Erre megoldás a naplóírás, ami persze a személyes kapcsolatokat, tanácsadást nem helyettesíti, de a gondolataid, tapasztalataid tisztázásának és elemzésének kiváló eszköze.

Segíti a tanulási folyamatot

Szilárd bizonyítékok vannak arra, hogy az életünk eseményeinek az agyunkban való újrajátszása elengedhetetlen a tanuláshoz. Az adott pillanat történéseit azonnal rögzíti az agyunk, de az ezekből az élményekből való tanulást – azaz, hogy mi a fontos, milyen tanulságokat vonhatunk le – az később, csendes reflexióval töltött periódusok alatt történik.

Kreatív(abb) problémamegoldás

A Harvard Business Review szerzője egy érdekes tippet osztott meg, amivel kreatívabb megoldásokat, új nézőpontokat lehet előcsalni: a brainstormingolós meetingek során arra kérte a résztvevőket, hogy ne az ötletek kidolgozásán, részletein gondolkozzanak, csak próbáljanak minél több lehetséges megoldást felsorolni anélkül, hogy ezeket minősítenék vagy részfeladatokra bontanák. Miután az összes felmerülő ötletet leírták, rövid szünetet tartottak, és a szünet után újra feltette a kérdést: mi jut még eszedbe?

Ekkor nemcsak még több ötlettel állt elő a csapat, de a jobb megoldások a szünet után érkeztek.

A fenti gyakorlat egyszemélyes, de nem kevésbé hatékony változatát reprodukálhatod, ha a nap végén a kihívásaid lehetséges megoldásairól egy naplóban brainstormingolsz.

Hogyan csináld? Naplóírás jó gyakorlat

A stílusod, hozzáállásod változtathat rajta, hogyan állsz neki a naplózásnak, de van egy-két ökölszabály, ami segít a legjobb hatást elérni:

  • Minél előbb állj neki azután az élmény után, amiből tanulni szeretnél! 24 órán túl már nem emlékszünk olyan részletességgel az eseményekre, hogy a naplóírás valóban hatásos lehessen.
  • A napi bejegyzést kezdd egy címmel, ami jól összefoglalja az eseményt amit feldolgoznál vagy amiből tanulni szeretnél. Írd le egy mondatban, mit eredményezett ez az esemény, majd alatta írd listába a kiváltó okokat, amik ehhez a kimenetelhez vezettek. Hogy minél inkább a gyökeréig hatolj az okoknak, használd az 5 miért technikát! Az 5 miért technikáról egy korábbi Hírszemle adásban is beszámoltunk: Marihuána a Twitteren, előfizetéses Facebook? Csak nem mindenkinek – Hírszemle
  • Ezután fogalmazd meg, milyen érzelmek vezették a döntéshozásod a vizsgált eset során. Mit éreztél, miközben ez történt? Mi váltotta ki ezeket az érzelmeket?
  • Végül, fogalmazd meg mit tanultál ebből az élményből, és mit tudsz másképp csinálni legközelebb.

+1 tipp: Írd kézzel!

Erős lehet a késztetés, hogy a laptopon nyiss meg egy doksit, és ott kezdj naplózni. Sőt, alkalmazások sora áll rendelkezésedre. Mégis érdemes kézzel, papírra jegyzetelni, naplót írni, hiszen ilyenkor nem a gyorsaság a célod, hanem a reflektálás a nap történéseire, a lelassulás, és a tanulás maximalizálása.

Tudományos kísérletek igazolják, hogy…

  • Jobban emlékszel arra, amit kézzel írsz, mint amit gépelsz
  • A kézírás serkenti, kondiban tartja azt az agyrészt, aminek gyengülése okozza az időskori emlékezőképesség csökkenését
  • A kézírás az agy több területét stimulálja, mint a gépelés

Erről bővebben: Ezért jegyzetelj papírra: jobban emlékszel, gondolkodsz és a mentális egészséged miatt + kutatás

Ez jó volt, van még cégvezetőknek szóló tartalom?

Fotó: Infralist.com / Unsplash

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Cápák között 5. évad 11. rész: Nem eredeti az ötleted, már nem is vagy vállalkozó?

Ez az eszköz csak ennyit tud? Mondják a Cápák. Vagy komment szekcióban jönnek a képek az italos projektről, hogy néhány dollár Kínából. Üzletről beszélünk...

Áprilisban Canton Fair a Minneren! Utazunk Kínába

Három év bezárkózás után újra lehet utazni Kínába, úgyhogy a Kimport csapata áprilisban be is járja a legfontosabb kiállításokat, hogy bemutassuk nektek az újdonságokat...

Miért vásárolnak az emberek valójában?

Miért vásárolnak az emberek? Milyen érzelmek és motivációk miatt mondhatnak igent az ajánlataidra? Hogyan használd ezeket a motivációs tényezőket a marketingedben?

Gerillamarketing híres emberekkel, pimasz trükkel. Az 5. marketingest fogyasztom. Eladó a Cserpes – Hírszemle

Egy müzligyártó úgy reklámozott világsztárokkal, hogy ezért nem kellett mélyen a zsebébe nyúlnia. Pimasz trükkel érte el. A Starbucks vezére elment Olaszországba és mire...

Mégsem késő beszállni a YouTube -ba? A Tv még csak most költözik oda. Vagy ez más?

Hány éve is volt már? 5 éve, hogy leírtuk a Minneren, hogy várhatóan milyen tematikájú, formájú Youtube csatornák lesznek sikeresek a következő években. Bejött!...

Cápák között 5. évad 10. rész: Lángosautomatát a magyarnak! És strandtörölköző-erőtér gyilkos táska

Igazi balatoni üzleti ötletek voltak a Cápák között új részében. Először jött a lángosautomata majd a strandtáska, amivel meggyűlik a baja táskalopóknak. Volt ismét...

Így érdemes marketinget tervezni! 5 ökölszabály, amiket több milliárd forint marketingköltségen tanultunk meg

Ne áltassuk magunkat, a marketing büdzsé egy része ablakon kidobott pénz. Nem jut el a fogyasztóhoz az üzenet, vagy például rosszul mértük fel a...

Így jelenj meg ingyen a sajtóban | A ChatGPT elveszi a munkád? – Hírszemle

Milyen jó lenne, ha ingyen megjelenhetnél egy csomó magazinnál és a sajtóban! Hozunk pár példát, hogy milyen virálissá vált kampányok segítenek ebben. Nagyot újított...