Fontos változás jön 2020. július 1-től, ami minden hazai vállalkozást érint, legyen az KATA, EV, Kft., Bt., Zrt.… Már nem csak a 100 000 forintot áfa tartalmat elérő és azt meghaladó számlákat kell beküldeni a NAV-hoz, hanem minden számlát. A könyvelők plusz pénzt kérhetnek érte, legtöbb esetben a vállalkozónak, cégnek kell erről gondoskodnia, vagyis a számlák (és azok adatainak) beküldéséről. Két ütemben történik a bevezetése. Nézzük, mit jelent ez, hogyan érint téged és mik a teendők.
“Annyira jól sikerült a korábbi 2018-as jogszabályváltozás, amikor még csak a 100 000 forint áfa tartalmat elérő, vagy meghaladó számlákat kellett lejelenteni, hogy az adóhatóság 200-250 milliárd forint plusz bevételt szerzett ezzel” – mondta Sárospataki Albert, a Billingo vezetője.
Emiatt is terjesztik ki most még jobban az adatszolgáltatási kötelezettséget. A Billingo online számlázó vezetője több lehetőséget lát ebben vállalkozói oldalról nézve, mint problémát. Bár több napot is igénybe vehet, míg mindent megértünk, beállítunk, cserébe viszont a vállalkozásunk is sokkal átláthatóbb lesz. Számla befogadóként adatokat tudunk letölteni, amiből kiderülhetnek visszaélések, és 2021-től még könnyebben el tudjuk készíteni áfa bevallásunkat. A Billingo csapata segítségével teljeskörűen átrágtuk magunkat a változásokon, és ezt osztjuk most meg veled. Lássuk!
NAV online adatszolgáltatás, számla beküldés részletek
Két időpontont kell megjegyezned az adatszolgáltatási kötelezettséggel kapcsolatban
Vagyis először foglalkozzunk a most érvényben lévővel, mert annak módosítása lép hatályba idén júliusban.
- 2018. július 1-től a 100 000 forint áfa tartalmat elérő és azt meghaladó számlákat kell beküldeni a NAV online számla rendszerébe. (Számla kibocsátó küldi be az adatokat.)
- 2020. július 1-től a belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított számla adatait be kell küldeni a NAV-nak. Értsd: nem magánszemélynek adsz el, hanem cégnek, egyéni vállalkozónak, KATA-snak, (vagy éppen te vagy az). Tehát eltörlik a fenti 100 000 forintos határt, sőt az áfa tartalom sem lesz kritérium. Ha tehát adóalanynak számlázol, akkor arról minden esetben adatot kell szolgáltatnod.
- 2021. január 1-től már minden belföldi (azaz belföldi teljesítésű) ügylet okán kiállított számláról adatot kell szolgáltatni, azaz beküldeni a NAV rendszerébe. Tehát akár adóalanynak (vállalkozásnak), akár magánszemélynek állítasz ki számlát, azt be kell küldened.
Határidők, bírságok
2020. július 1-től 4 naptári nap áll rendelkezésedre, hogy beküldd az adatokat. Ez történhet online számlázó rendszeren keresztül automatikusan (ha a rendszer ezt tudja – pl. Billingo online számlázó), vagy manuálisan feltöltve a NAV online számla oldalán.
A mulasztási bírság akár 500 000 forint is lehet, így nem csak érdemes beküldeni, de ellenőrizni is kell, hogy biztosan befogadta az adatot a NAV rendszere.
Figyelem! Minden vállalkozást érint 2020. július 1-től, még az alanyi mentes KATA adózókat is!
Teendők NAV online adatszolgáltatásnál
A számlát ugyanúgy kiállíthatod papír alapon (számlatömb), vagy szoftver, online megoldás által. Tehát ez a része nem változik. Annyi segítség lehet számodra, hogyha online számlázó rendszert választasz, és azt összekötöd a NAV online számla rendszerével, akkor a beküldés onnantól automatikusan megtörténik (be kell állítanod). A Billingo csapata már kész fejlesztést ad át online számlázó ügyfeleinek. Aki eddig nem számlázott online, annak így végre van megfelelő motivációja alkalmazni, bevezetni, mert így kisebb adminisztrációt von maga után. A számlát egyszer kiállítod online és a rendszer dolgozik helyetted.
Az onlineszamla.nav.gov.hu oldalra mindenképpen regisztrálnod kell. És ott történik az adatszolgáltatás (ügyfélkapun keresztül érdemes a regisztrációt megtenned):
- a papír alapon kiállított számla (számlatömb) adatait manuálisan fel kell vinned, be kell írnod
- vagy összekapcsolod a számlázóddal (ha lehetséges) a NAV online számla fiókodat és a kiállított számlák adatait automatikusan küldi a rendszer
Egyéb tudnivalók
A könyvelőknek ez egy plusz adminisztrációt jelenthet, így várhatóan pénzt kérhetnek érte. De! Mivel a számla kibocsátását követő 4 naptári napon belül teljesíteni kell az adatszolgáltatást, így várhatóan a könyvelők nem vállalják ennek kezelését. Ezt tehát a vállalkozónak kell megtennie.
A NAV online számla rendszerén belül le tudjuk kérni a bejövő, számunkra kiállított (adóalany) számlákat is (számla befogadóként). Ez még átláthatóbbá teszi a saját működésünket, sőt akár visszaélésekre is fényt deríthetünk.
Lépj a digitalizáció új szintjére és fogd fel az adatszolgáltatási kötelezettséget egy jó dolognak, hogy ezáltal végre rendbe teszed a számlázási rendszered. A cikk megírását támogató Billingo egy online számlázó rendszert ad a „kezedbe”, amit nem csak a manuálisan kiállított számlák kiállítására tudsz használni. Az online adatszolgáltatás megkönnyítésén kívül ideje foglalkoznod az automatikus számlázással, a számla rendezések nyomon követésével (pl. emailt küldesz a még ki nem egyenlített számlával rendelkező tulajdonosnak), a könyvelő program integráció pedig már csak a jéghegy csúcsa.
Fotó: Envato License