Nehezebb munkaerőt találni, mint vevőt? Erre IS használják a közösségi médiát

Dátum

Megosztás

A Covid járvány kirobbanása óta a világ azon része, ahova Magyarország is tartozik, munkaerőhiánnyal küzd. Bár a vírushelyzetet a gazdaság sok szempontból maga mögött hagyta, ez a probléma egyszerűen nem szűnik meg. A globális jelenség a Great Resignation nevet kapta először, majd Great Reshuffle-re keresztelték át. Mit takar ez a név?

A globális munkaerőhiány röviden

Egy nagyon bonyolult és összetett gazdsági folyamatról van szó, aminek ha akarnám se tudnám minden apró elemét listába szedni. De nem kell félni, lesz majd róla önálló cikkünk!
A lényeg, hogy a lezárások alatt, míg sokakat elküldtek, az emberek elkezdték átérékelni a munka és a magánélet egyensúlyát. Elindult egy tömeges felmondási hullám. Milliók mondták egyszerre azt, hogy több szabadságot, jobb körülményeket és fizetést szeretnének. Rengetegen kezdtek vállalkozni, tömegek váltak szabadúszóvá. Sok országban a vírushelyzet miatti segélyek emelésével olyanok is megtehették, hogy végre felmondjanak, akik addig minimálbérből éltek és nem volt lehetőségük a havi kiadásaik miatt. Rengeteg nő lépett ki a munkaerőpiacról a szegényes vagy nem létező juttatások miatt, amik főként a gyereknevelést és a szülést nem támogatták.

A munkaerőpiacon már évek óta a kínálati oldal volt a domináns, de az emberek “öntudatra ébredése” lavinát indított el. Érdekes módon eközben a munkanélküliség sosem látott (alacsony) szinteken van Magyarországon és az Egyesült Államokban is. Itthon épp 3,5%. Mindenki dolgozik még sincs munkaerő, de ez egyáltalán nem ellentmondás. Épp azért nem találnak a cégek munkaerőt, mert mindenki dolgozik és bár magas a fluktuáció, hatalmas eltérés van az egyes szektorok között. Az olyan munkahelyek, mint a raktárak és az éttermek, egyszerűen nem találnak embert, mert senki sem akar visszamenni és folytatni a munkát a közismerten rossz körülmények között. Eközben vannak olyan szakmák és speciális tudást igénylő területek, mint az informatika, ahol egyszerűen nem képez az ország elég embert és gyakran, ha képez sem a megfelelő minőságben.

Keményen megdárgult a toborzás

A KKV szektor számára a munkaerőhiány megnövekedett költségekkel jár. Nem csak, hogy a munkabérek emelkednek szinte mindenhol, de iszonyatosan megnőtt a toborzás költsége, miközben a magas fluktuáció is ablakon kidobott pénz a cégeknek. A munkaerő keresés és felvétel drágult egyrészt a lassabb megtalálás miatt, másérszt pedig mert az álláshirdetések árai is nagyot nőttek.

  • Profession.hu
    A start csomag, amivel még csak fizikai és szakmunkát lehet hirdetni bruttó 29.000 Ft, ez a 0 szint, kb. kimegy a hirdetésed és kész.
    A start prémium már br. 47.000 Ft és 2x frissül a pozíció az oldal tetjére+előre sorolja a kereső
    A már nem csak szakmunkára használható classic csomag br. 95.000 Ft és 1x frissül.
    Az egyre többféle megjelenést (pl. social és hírlevél) tartalmazó csomagok már br. 120.000 és 200.000 Ft.
  • A jobline.hu szakmunkás hirdetése br. 14.900 Ft és 4 hétig fut, de ebben alapból van hírlevél és social megjelenés. A normál hirdetés 49.500
  • A DreamJobs portálján a legolcsóbb csomag 32.900 Ft+ÁFA, a két hónapos full extrás hirdetés 209.900 Ft.
  • A CVonline.hu-n a basic hirdetés 29.900 Ft, a komolyabb megjelenések pedig 94.900 és 129.900 Ft.

A nagy hazai portálokon nem csak, hogy eltűnt az ingyenes toborzás lehetősége, de az árak is kúsztak szépen felfelé az elmúlt években. Az egyetlen tényleg ingyenes megoldás a Facebook maradt, ahol az üzleti oldalon belül lehet pozíciókat hirdetni. Ezek megjelennek a felhasználóknak az állások fül alatt és a Marketplacen is. Úgy működnek, mint egy sima poszt/hirdetés, amire mi állíthatunk be költségkeretet, de ingyenesen is működik. Én már használtam, jöttek is be jelentkezők egyetlen elköltött forint nélkül.

Irány a social media!

A HR és a marketing már ezen a ponton elkezdenek összefonódni. A HR-es dolga megfogalmazni a hirdetést, összeszedni a releváns információkat és meghatározni a szűrő feltételeket, ami valójában nem más, mint a célközönség meghatározása. A pozíciót aztán kiposztolhatja a marketinges, aki sok esetben jobban kezeli a FB fiókot, elvégezheti a szükséges beállításokat, kiemelhet, stb. A közösségi média előnye, hogy a cég 100%-osan a saját keretére tudja szabni a ráköltött pénzt, illetve, hogy a jelöltek célzását is maga végezheti. Nem kell a portálok algoritmusaiban bíznia. Ingyen is lehet munkaerőt keresni, csoportokban megosztani, ráadásul lehet több (releváns) embert is ér el, mint egy álláskereső oldalon.

Photo by Ernie Journeys on Unsplash

Egy ponton valakinél felmerült a kérdés, hogy

ha már a HR és social media marketing elkezd összefonódni a toborzásnál, miért álljunk meg az álláshirdetéseknél?

A közösségi média oldalakon nem csak ügyfelek és vásárlók vannak fent, hanem azok is, akik egyzer majd a cégnél fognak dolgozni. A nem értékesítés fókuszú kampányok, hanem branding céllal születő tartalmak nem csak arra alkalmasak, hogy a vásárlóknak szimpatikussá váljon a márka, hanem tökéletes employer branding eszközök. Megmutathatják a cégek, hogy milyen náluk dolgozni, milyen az élet, a hangulat, a munkatársak, a napi munkavégzés.

Szóval a content marketing után itt a content HR. A Connect HR eseményén külön szekció szólt a tartalomgyártásról. A közösségi média oldalakon nem úgy kell gondolkodni, hogy van a termék és elérem vele a vásárlókat, hanem van a cégem és vannak az emberek, akiket érdekelhet. Valakinek azért lesz érdekes a tartalmam, mert érdekli a termék, valakit a szakmai infók érdekelnek majd pl. az elkészüléséről, valakit pedig a cég érdekel majd, a működése, az ott dolgozók. Ha nekik is készítesz tartalmat, hagyod, hogy az emberek megismerjék a céged online, jelentősen könnyebb lesz új munkaerőt találnod.

Alátámasztjuk ezt egy kis statisztikával! Ezek még csak USA adatok, de nem sokkal van ettől lemaradva az Európai piac.

  • A munkavállalók 96%-a közösségi médián is néz állásajánlatokat.
  • A HR-esek 78%-a szerint a közösségi média toborzás csak erősödni fog a következő évtizedben.
  • Az álláskeresők 81%-a találkozik Facebookon nyitott pozíciókkal
  • A munkakeresők 49%-a eleve követ márkákat, hogy értesüljön a nyitott pozíciókról

A hazai kkv szektor nem feltétlen erős a közösségi médiában, de legalább ott van. A legtöbb vállalkozó vagy tudja kezelni vagy megbízott már valakit azzal, hogy kezelje neki. Egy már működő cégnél jönnek az ügyfelek, a reklámok működnek. Tisztában van a pozícionálásával, a terméke előnyeivel, a célcsoporttal. Egy már pár éve aműködő cégnél logisztikát, a gyártást és a folyamatokat próbálják fejleszteni, hogy ki tudják szolgálni a vevőket, így már nem maga a marketing és az ügyfélszerzés a legégetőbb probléma. Amivel viszont a jól működő kis cégek is bajban vannak az a HR.

A munkaerőhiányt jelenleg egy csomó szektor érzi, így aki content HR-be fog, az két legyet üt egy csapásra. Egyrészt tartalmat gyárt a platformokra, amiken jelen van, organikus posztok születnek (marketing is). Másrészt erősíti az emberek fejében a jelenlétét, mint munkaadó, mint munkahely (employer branding is). Amikor pedig konkrét nyitott pozíció van, lehet arról is posztolni, így lefedi a toborzást is.

#példa: A Bamba Marha TikTok-ra rakta ki, hogy munkatársat keres és várja a jelentkezőket. Ráadásul minden pozícióhoz kiírta a napi bérezést is. A nagyok közül már olyanok is használják a TikTok-ot toborzáshoz, mint a Target, Chipotle, Washington Post, Shopify.

Összefoglalva: Csinálj videós álláshirdetést!

A content HR előnyei:

  • Plusz organikus tartalom a social media csatornáidon
  • Csökkenti a toborzás hirdetési költségeit
  • Olyanokat is elérsz, akik nem aktív álláskeresők, de kedvelik a céged. Akár váltanak is érted.
  • A jól bemutatott munkakör és szervezeti kultúra olyanokat fog vonzani, akiknek tetszik az ottani légkör. Jobb culture fit érhető el.
  • Sokkal jobban lehet így fiatalokat elérni, akik eleve rengeteg időt öltenek a platformokon. Nekik pedig tetszeni is jobban fog ez a fajta hozzállás a cégtől, mint egy hagyományos, szöveges álláshirdetés

és hátrányai:

  • A videózásnak persze vannak költségei. A legjobb eredményt akkor éred el, ha a tartalomgyártásra már vannak felépített folyamataid. Viszont nem kell, hogy minőségi legyen, az őszinteség a lényeg.
  • A releváns és kulturálisan passzoló jelöltek mellett bevonzhat impulzív jelentkezőket. Meglátják a videót, megtetszik nekik és jelentkeznek. Később pedig kiderül, hogy mégsem tetszik nekik a pozíció, nem erre gondoltak, vagy egyáltalán nem kvalifikáltak hozzá.
  • Bizonyos iparágakban a munkavállalók nem fognak örülni, hogy álláshirdetésről kapnak értesítést, esetleg nem érdekli őket a cég élete, és zavarni fogja őket egy ilyen poszt.
  • Fontos viszont, hogy ugyanúgy, mint a marketingben, tisztában kell lenni a célcsoporttal, a lehetséges munkavállalók szokásaival és ahhoz igazítani a videó stílusát, a közölt információkat és a platformot. Tehát ez is igényel tudatosságot és tervezést. Nem csodafegyver.

A cikk fő mondanivalója tehát, hogy a következő “családias hangulat, versenyképes bérezés és fiatalos csapat” szöveg helyett, csinálj videót arról, milyen nálatok dolgozni. Annyi mindent be lehet mutatni, és mivel kkv vagy, nem egy rugalmatlan multi, ténylegesen megmutathatsz folyamatokat, vicces helyzeteket és a vállalkozásod hangulatát. Lépj szintet a social mediában és kezdd el egy új területen is használni. Már csak a marketing/employer branding szinergia miatt is.

Érdekel még a munkaerőtoborzás és a szervezeti kultúra? Olvass tovább:

Még van mit dolgozni a közösségi média oldalaidon? Irány a MinnerAkadémia:

Források:
profession.hu
jobonline.hu
cvonline.hu
dreamjobs.hu
sproutsocial.com
talentvis.com
Fotók: Canva, Unsplash

Nyiri Donát
Lassan 5 éve foglalkozom tartalomgyártással és máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél a hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.

Így tervezd az üzleti éved akkor is, ha nem vagy az a tervezős fajta

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe,...

Vigyázz, 3 nap alatt elfogyhat a KKV-támogató hitelprogram keretösszege!

November utolsó napján megjelent a mikro-, kis- és középvállalkozások likvid működésének támogatását célzó hitelprogram, amely korábban is hatalmas népszerűséggel bírt. Most a projekt újra...

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

4 tipp, amivel félrevezetnek a TikTok guruk – és mit csinálj helyette

Ahogy az emberek egyre jobban megismerik a TikTokot és az organikus elérésben rejlő üzleti lehetőségeket, úgy terjednek a téves információk, “tuti trükkök” az algoritmus...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...