Nehezebb munkaerőt találni, mint vevőt? Erre IS használják a közösségi médiát

Dátum

Megosztás

A járvány kirobbanása óta a világ azon része, ahova Magyarország is tartozik, munkaerőhiánnyal küzd. Bár a vírushelyzetet a gazdaság sok szempontból maga mögött hagyta, ez a probléma egyszerűen nem szűnik meg. Hogyan emelkedj ki munkaadóként a zajból és nyerd el a legjobb munkavállalókat kreatív hirdetéseken keresztül? Erről írtunk ebben a cikkben.

Keményen megdrágult a toborzás

A KKV szektor számára a munkaerőhiány megnövekedett költségekkel jár. Nem csak, hogy a munkabérek emelkednek szinte mindenhol, de iszonyatosan megnőtt a toborzás költsége, miközben a magas fluktuáció is ablakon kidobott pénz a cégeknek. A munkaerő keresés és felvétel drágult egyrészt a lassabb megtalálás miatt, másrészt mert az álláshirdetések árai is nagyot nőttek.

  • Profession.hu
    A start csomag, amivel még csak fizikai és szakmunkát lehet 39.000 Ft+ÁFA, ez a 0 szint, kb. kimegy a hirdetésed és kész. A kiemelést tartalmazó start prémium már 59.000 Ft+ÁFA.
    A már nem csak szakmunkára használható csomagok nettó 115.000 és 220.000 Ft között mozognak.
  • A jobline.hu szakmunkás hirdetése nettó 14.900 Ft és 4 hétig fut, de ebben alapból van hírlevél és social megjelenés. A normál hirdetés nettó 49.500 Ft.
  • A DreamJobs portálján a legolcsóbb csomag 39.900 Ft+ÁFA, a két hónapos full extrás hirdetés 209.900 Ft.
  • A CVonline.hu-n a basic hirdetés 34.900 Ft, a komolyabb megjelenések pedig 109.900 és 149.900 Ft.

A nagy hazai portálokon nemcsak hogy eltűnt az ingyenes toborzás lehetősége, de az árak is kúsztak szépen felfelé az elmúlt években. Az egyetlen tényleg ingyenes megoldás a Facebook maradt, ahol az üzleti oldalon belül lehet pozíciókat hirdetni. Ezek megjelennek a felhasználóknak az állások fül alatt és a Marketplace-en is. Úgy működnek, mint egy sima poszt/hirdetés, amire mi állíthatunk be költségkeretet, de ingyenesen is működik. Én már használtam, jöttek is be jelentkezők egyetlen elköltött forint nélkül.

Irány a social media!

A HR és a marketing már ezen a ponton elkezdenek összefonódni. A HR-es dolga megfogalmazni a hirdetést, összeszedni a releváns információkat és meghatározni a szűrő feltételeket, ami valójában nem más, mint a célközönség meghatározása. A pozíciót aztán kiposztolhatja a marketinges, aki sok esetben jobban kezeli a Facebook fiókot, elvégezheti a szükséges beállításokat, kiemelhet, stb. A közösségi média előnye, hogy a cég 100%-osan a saját keretére tudja szabni a ráköltött pénzt, illetve, hogy a jelöltek célzását is maga végezheti. Nem kell a portálok algoritmusaiban bíznia. Ingyen is lehet munkaerőt keresni, csoportokban megosztani, ráadásul lehet több (releváns) embert is ér el, mint egy álláskereső oldalon.

Photo by Ernie Journeys on Unsplash

Egy ponton valakinél felmerült a kérdés, hogy

ha már a HR és social media marketing elkezd összefonódni a toborzásnál, miért álljunk meg az álláshirdetéseknél?

A közösségi média oldalakon nem csak ügyfelek és vásárlók vannak fent, hanem azok is, akik egyszer majd a cégnél fognak dolgozni. A nem értékesítés fókuszú kampányok, hanem branding céllal születő tartalmak nemcsak arra alkalmasak, hogy a vásárlóknak szimpatikussá váljon a márka, hanem tökéletes employer branding eszközök. Megmutathatják a cégek, hogy milyen náluk dolgozni, milyen az élet, a hangulat, a munkatársak, a napi munkavégzés.

Tartalommarketing mellett „tartalomtoborzás”?

Szóval a content marketing után itt a content HR. A tavalyi Connect HR konferencián külön szekció szólt a tartalomgyártásról. A közösségi média oldalakon nem úgy kell gondolkodni, hogy van a termék és elérem vele a vásárlókat, hanem van a cégem és vannak az emberek, akiket érdekelhet. Valakinek azért lesz érdekes a tartalmam, mert érdekli a termék, valakit a szakmai infók érdekelnek majd pl. az elkészüléséről, valakit pedig a cég érdekel majd, a működése, az ott dolgozók. Ha nekik is készítesz tartalmat, hagyod, hogy az emberek megismerjék a céged online, jelentősen könnyebb lesz új munkaerőt találnod.

Alátámasztjuk ezt egy kis statisztikával! Ezek még csak USA adatok, de nem sokkal van ettől lemaradva az európai piac.

  • A munkavállalók 96%-a közösségi médián is néz állásajánlatokat.
  • A HR-esek 78%-a szerint a közösségi média toborzás csak erősödni fog a következő évtizedben.
  • Az álláskeresők 81%-a találkozik Facebookon nyitott pozíciókkal
  • A munkakeresők 49%-a eleve követ márkákat, hogy értesüljön a nyitott pozíciókról

A hazai kkv szektor nem feltétlen erős a közösségi médiában, de legalább ott van. A legtöbb vállalkozó vagy tudja kezelni vagy megbízott már valakit azzal, hogy kezelje neki. Egy már működő cégnél jönnek az ügyfelek, a reklámok működnek. Tisztában van a pozicionálásával, a terméke előnyeivel, a célcsoporttal. Egy már pár éve működő cégnél a logisztikát, a gyártást és a folyamatokat próbálják fejleszteni, hogy ki tudják szolgálni a vevőket, így már nem maga a marketing és az ügyfélszerzés a legégetőbb probléma. Amivel viszont a jól működő cégek is bajban vannak az a HR.

A munkaerőhiányt jelenleg egy csomó szektor érzi, így aki „content HR”-be fog, az két legyet üt egy csapásra. Egyrészt tartalmat gyárt a platformokra, amiken jelen van, organikus posztok születnek (marketing is). Másrészt erősíti az emberek fejében a jelenlétét, mint munkaadó, mint munkahely (employer branding is). Amikor pedig konkrét nyitott pozíció van, lehet arról is posztolni, így lefedi a toborzást is.

#példa: A Bamba Marha TikTokra rakta ki, hogy munkatársat keres és várja a jelentkezőket. Ráadásul minden pozícióhoz kiírta a napi bérezést is. A nagyok közül már olyanok is használják a TikTokot toborzáshoz, mint a Target, Chipotle, Washington Post, Shopify.

Összefoglalva: használd a social mediát HR-re is!

A content HR előnyei:

  • Plusz organikus tartalom a social media csatornáidon
  • Csökkenti a toborzás hirdetési költségeit
  • Olyanokat is elérsz, akik nem aktív álláskeresők, de kedvelik a céged. Akár váltanak is érted.
  • A jól bemutatott munkakör és szervezeti kultúra olyanokat fog vonzani, akiknek tetszik az ottani légkör. Jobb culture fit érhető el.
  • Sokkal jobban lehet így fiatalokat elérni, akik eleve rengeteg időt töltenek a platformokon. Nekik pedig tetszeni is jobban fog ez a fajta hozzállás a cégtől, mint egy hagyományos, szöveges álláshirdetés

és hátrányai:

  • A tartalomgyártásnak, főleg a videózásnak vannak költségei. A legjobb eredményt akkor éred el, ha a tartalomgyártásra már vannak felépített folyamataid. Viszont nem kell, hogy stúdió minőségű legyen, az őszinteség a lényeg.
  • A releváns és kulturálisan passzoló jelöltek mellett bevonzhat impulzív jelentkezőket, főleg ha sikerül többezreket elérni a TikTokon. Meglátják a videót, megtetszik nekik és jelentkeznek. Később pedig kiderül, hogy mégsem tetszik nekik a pozíció, nem erre gondoltak, vagy egyáltalán nem kvalifikáltak hozzá.
  • Bizonyos iparágakban a munkavállalók nem fognak örülni, hogy álláshirdetésről kapnak értesítést, esetleg nem érdekli őket a cég élete, zavarhatja őket egy ilyen poszt.
  • Fontos viszont, hogy ugyanúgy, mint a marketingben, tisztában kell lenni a célcsoporttal, a lehetséges munkavállalók szokásaival és ahhoz igazítani a videó stílusát, a közölt információkat és a platformot. Tehát ez is igényel tudatosságot és tervezést. Nem csodafegyver.

A következő „családias hangulat, versenyképes bérezés és fiatalos csapat” szöveg helyett csinálj például videót arról, milyen nálatok dolgozni. Annyi mindent be lehet mutatni, és mivel kkv vagy, nem egy rugalmatlan multi, ténylegesen megmutathatsz folyamatokat, vicces helyzeteket és a vállalkozásod hangulatát. Lépj szintet a social mediában és kezdd el egy új területen is használni. Már csak a marketing/employer branding szinergia miatt is.

Érdekel még a munkaerőtoborzás és a szervezeti kultúra?

Még van mit dolgozni a közösségi média oldalaidon? Irány a MinnerAkadémia:

Források:
profession.hu
jobonline.hu
cvonline.hu
dreamjobs.hu
sproutsocial.com
talentvis.com
Fotók: Canva, Unsplash

Nyiri Donát
Nyiri Donát
Több, mint 6 éve foglalkozom tartalomgyártással. Máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.