Éppen kiugrottál ebédre a munkahelyedről és kerestél egy jó menüzőt, majd eszedbe jutott, hogy de jó lenne egy applikációban megtalálni mindet. És még mennyi ilyen problémával találkozunk nap mint nap, amire csak úgy záporoznak a saját megoldásaink, ötleteink. De ezek rendszerint a fiókban maradnak… Közben találkozunk a címben is leírt, már meglévő vállalkozásokkal, akár az ő partnereiknek a problémájával, és bámmm már a Szállás.hu leváltásán gondolkodunk. Ebben a cikkben arra vállalkoztam, hogy rengeteg példán keresztül útmutatást adjak, hogy valami igazán nagyot alkothass, és jó oldalról fogd meg új piaci szereplőként ezt a világot.
De hogyan ne állj neki gondolkodni?
Nehéz kilépni a keretekből, ezért legtöbbször olyan megoldást álmodunk meg, ami egy kisebb klónja a nagy, már befutott cégnek. Ez biztos rossz irány. Itt főleg, ami egyezik, a célcsoport, a megoldás és maximum a különbség annyi, hogy mi olcsóbban adjuk.
Persze érthető, hogy látod például
- a szállás.hu 3,8 milliárd forintos árbevételét,
- vagy az ingatlan.com 3,2 milliárd forintos bevételét,
- vagy a Netpincér 10 milliárd forintos gigantikus forgalmát.
Elfog egyfajta motiváció. Ebből egy kis szelet kell nekem is! – A piac méretét mindig árbevételre számoljuk. Nem a profit ad támpontot számunkra.
Elkezdesz matekozni igaz? Például van 20 000 szállás itthon, annak 10%-a fizetne… Ne is folytasd, nem fog a 10%-a fizetni. 0,5-1%-ot elérsz, azzal már úgy kell a piacon lenned, hogy abból legyen valami kézzel fogható forgalmad és hasznod.
Oké, de jön a válaszod, hogy hát
olvastad a Minneren, hogy a Facebook előtt is volt már több közösségi oldal, ott volt a TheGlobe, vagy a MySpace.
Nem csinált mást ő sem (mármint a kéktestvér). Na igen, itt jön több olyan faktor, amit még figyelembe kell venni:
- Más célcsoportról indult: a fiatalokat célozta meg, akik ebben a szegmensben early adopter-ek, vagyis korai befogadói a technológiai változásoknak. A célcsoportja egyetemisták voltak, akiknek azt a problémáját oldotta meg először, hogy egymással jegyzeteket cseréljenek. Pusztán egy rutinra épült.
- Időzítés: a mobiltelefonok hozták meg az igazán átütő sikert a FB-nak. Lényegében az, hogy emiatt még több emberhez jutott el egyébként is az internet.
- Bónuszként pedig ugye a híres neves algoritmus és a hírfolyam. Utóbbi kettő olyan innováció volt ezen a területen, amit más még nem csinált. Ez azért izgalmas, mert egyébként előtte csak a randioldalak és a szexoldalak használtak olyan ajánlói algoritmust, ami egyénre szabta azt, hogy mit is lát a felhasználó a képernyőn.
„Oké Milán, de ott az Airbnb, mi mást adott, mint a Booking vagy más foglaló oldalak?”
- Egyrészt ő az apartman piac megújítását érte el. Pénzszerzési lehetőséget hirdettek.
- Egyszerűen látták, hogy igényes képekkel a foglalások nagyobb számban megtörténnek. Kiderítették, hogy akár 2-3-szor több foglalás érkezik a jól befotózott hirdetésekre. Fotóst alkalmaztak.
- Airbnb anyagot olvasd el, eszméletlen sok érdekesség van benne, sőt hanganyagként is felmondtam: Az Airbnb-t a 2008-as válság indította el, a 2020-as dönti be? 12 év üzleti…
Ha új piaci szereplőként szeretnéd legyőzni ezeket az óriásokat,
akkor te úgynevezett diszruptív tevékenységet végzel. Diszrupció = rombolás. Ez azzal jár, hogy a monstrum üzleti modelljéhez képest valami más piacon kezdesz el tevékenykedni. Még nekik is a szakértők azt javasolják, hogyha innoválni akarnak, olyan célcsoportot válasszanak, amit most nem szolgálnak ki. Tanulj ebből te is! Tehát ha kiválasztasz egy piacot, nézd meg, milyen réspiacával tudsz indulni, mi az, amit a nagy versenytárs nem szolgál ki, vagy nem elég jól.
Jöjjenek a példák! A Netpincértől a Szállás.hu-n át a többi startupos példára
A Netpincér, a Szállás.hu és a többi közvetítő oldal azért jött létre, hogy a felhasználók kényelmesen tudják használni (egy helyen több mindent elérnek) és az éttermeknek marketing büdzsé spórolást jelent, hogy csak azért fizetnek, ha visznek hozzájuk vevőt. Nos, a cégek folyamatosan emelték a jutalékot és már ott tartanak, hogy a vállalkozások nem a partnert és lehetőséget látják bennük, hanem ellenséget. Olyan szereplőt, aki megsarcolja őket. Persze szükségük van rá, mert ha nem lennének fenn az említett oldalakon, alig jönne foglalás (Szállás.hu), vagy visszaesne a rendelések száma (Netpincér). Ennek persze edukációs oka is lehet, mert nem számolnak azzal, hogy mennyi marketing költséget megspórolnak vele. Érdekes gondolat lehet, hogy vajon a visszatérő vásárlók mondjuk a Netpincérnél miért nem tőlük rendelnek? Nem elég jó a weboldal…?
ÉS ITT JÖN A LEHETŐSÉG!
Szóval itt lenne egy jó lehetőség egy új innovatív szereplőnek a szállásoknál vagy az éttermeknél. Lehet teljesen más innovatív megoldással, mint amit eddig ismerünk. És valójában lecsaphat az elégedetlen ügyfelekre, akinek az adatbázisa nyitva áll előtte, hiszen tudjuk, ki veszi igénybe ezeknek a cégeknek a szolgáltatásait. Ki van fenn Netpincéren vagy Szállás.hu-n. A problémát azonosítani lehet és szó szerint hamar ráharaphatnak az ügyfelek. Főleg meglovagolva, hogy tudjuk az ügyfelek problémáját, ami valójában a fent leírtak alapján nem is mindig jogos (nem számolnak utána), de pont ezt lehet kihasználni.
A kuponos példánál írtunk néhány itt is hasznosítható dolgot: Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…
Ingatlanportál:
2017-ben több száz ingatlanos képzésében vettem részt és nagyon sokszor napi rendszerességgel én is benne voltam a mindennapos munkafolyamataikban. Az első fontos megállapításom ez volt, ami a képen is olvasható. A másik az, hogy soha nem értettem, miért is annyira az eladókat kergetik, vagyis kergetjük, hiszen pár hónapig én is ingatlanos voltam (beleéltem magam a szerepbe). Főleg ezt úgy, hogy akkor és most is a legtöbb eladó egyben vevő is, így néha eléggé kellemetlen helyzetbe kerülhettek, ha a zaklató telefonhívást választották. Tudod, amikor felteszed az ingatlanodat az ingatlan.com-ra és akkor percenként csörög egy ingatlanos. Most komolyan, az kinek jó?
Egy piacot nehéz megváltoztatni! Főleg úgy, hogy több cégnél is olyan működő rutinok, beidegződések működtetik a folyamatokat, amit nem lehet kigyomlálni. De ezekből is látszik, hogy igenis van lehetőség egy újonnan induló koncepcióval rendelkező vállalkozásnak az ingatlanértékesítésben.
Egyébként csak egy kérdés, amit tegyél fel magadban! Ki fizeti valójában az ingatlanos jutalékát? 20-40 milliós, sőt néha 60-100 milliós értékek adásvételéről van szó, ezt mégis mintha nem látnánk a hazai ingatlanszakmában. Mit gondolsz? A válasz: végső soron a VEVŐ.
Randi oldal, társkereső biznisz
A randivonal.hu éves árbevétele 550 millió forint, tehát nem véletlen, hogy te is elgondolkodsz benne.
Na ez érdekes! Aki randi oldallal jön hozzám üzleti konzultációra, mindig kiderül, hogy jelenleg piacismeret nincsen, a piacra lépési terve nagyon hézagos. Pedig egy jó randi oldalt üzemeltetni nehéz. Ott például az algoritmuson áll vagy bukik a dolog. Ezt eddig senki nem ismerte. Ez nemcsak a weblapot jelenti, hanem, hogy kinek mit (milyen partnert) ajánlj, mennyiszer, hogy éri el hogy, találjon is párt meg nem is. Tudod, abból él egy randi oldal, hogy a felhasználók fizetnek! Na most ha gyorsan talál partnert, sokat nem fizetett a felhasználó, pedig közben a cég azt ígéri, megtalálja élete párját (utóbbi szembe menne a profitszerzésével a cégnek). Bizony ez egy érdekes piac!
A marketing szintén egy sarkalatos kérdés. Hiba, ha azt mondod magadban, hogy lesz social media marketing, meg sokan megosztják… és bámm, sikeresek leszünk! Aztán a piacra lépéskor jön a lanyha eredmény. Hype kell, de úgy igazán! És tudod – minél előbb piacra lépni, nem megvárni, míg elkészül minden. Erről már annyiszor írtam a Minneren, de szerencsére sokatok már így jön, felkészülve, hogy mivel tudja lebutítani, lecsupaszítani a vállalkozását.
Több éve működő kvíz oldal – “Ha lenne programozónk, már milliomosok lennénk”
Szerencsére eljöttek hozzám tanácsért, ötletekért, és kidolgoztuk a továbblépésüket. Eljutottak egy szintre, ahol havi több százezer forint profitjuk volt Google hirdetésekből. De ezen kívül nem volt más az üzleti modellben. Továbbá egyre jobban félrecsúszott a célközönség, ami már nem piacképes. Először görcsösen ragaszkodtak, hogy nem akarnak dizájnt váltani, de sikerült rávennem őket.
Ahogy sok vállalkozó, úgy ők is a biztonsági játékot szeretik, nincs bennük kockázatvállalási hajlandóság, hiába van vállalkozásuk. Például eddig nem foglalkoztak azzal, hogy a visszatérő látogatók játékkedvét maximalizálják. Tudod, hol volt eddig emiatt a hiba náluk? Az, hogy a Google hirdetésre koncentráltak és nem a felhasználóra. Végignéztük felhasználó szempontból az oldalaikat, megnéztük a lehetőségeket, és olyan tervet csináltunk, amivel nemcsak a látogatottságukat növelik meg, de a bevételeiket is 5-10 szeresére tudjuk növelni. Volt egy nagyon jó elszólásuk a megbeszélés közben:
“Ha lenne programozónk, már milliomosok lennénk”
Ugye! Mindig tudjuk, mi az akadály, na erre is találtunk megoldást.
Nézzük meg, hogy mik fordulnak elő legtöbbször (saját kutatás):
- Boltkereső – ez még mindig divatos, pedig aztán a Google-nál jobb boltkeresőt nehéz találni. Gondolj bele, ott is milyen nehéz elérni a keresőóriásnak, hogy a cégek feltegyék magukat és frissítsék a profiljukat! Erről lejjebb lesz egy nagyobb rész.
- Menüző kereső, étteremkereső – A cikk elején pont az ebédmenüs appról írtam. Ezzel van egy nagy gond, amit le is írtam egy cikkben (link a pont végén). Mindig csak a környező menüzőket néznéd, kevés az ingázó. Nagyon rá kell feküdni arra, hogy ismerd a felhasználóid, vevőid rutinját, napirendjét, szokásait. A hozzá kapcsolódó cikk: Miért buktak be itthon az ebédmenü applikációk? Mit csináltak rosszul?
- Szalonkereső – A legtöbben mindig abból indulnak ki, hogy de jó lenne egy app, ahol a sok szépségszalon, fodrász egy helyen megtalálható. Teljesen jó ötlet, csak itt nem a kereső lenne a fő funkció. Ami érdekes, hogy egy fő problémát még senki nem vett elő (én kutattam ezt a piacot). A szalonok szenvednek azzal, hogy nem tudnak normális időpontfoglalót használni. Mert sajnos a vendégek, főleg az újak megteszik, hogy foglalnak, de nem jönnek el. Na erre kell megoldás! Pl. appon belüli foglalórendszer, ami integrálható weboldalra is, és azon keresztül fizethetnek bankkártyával. Külön szabályok lennének az új regisztrálókra, külön a már bejáratott felhasználók. Ahogy látom ezt az Yclient oldotta meg idehaza a legjobban.
- Party applikáció, fesztivál app: Hol lehet a legjobban ötletelni? Naná, hogy iszogatás közben. Szinte minden egyetemista fejében megfordult már valami bulihoz kapcsolódó applikáció. A legtöbbször az ötlet az, hogy majd szponzorokból jön a pénz. Sajnos ez nem szokott összejönni, és csak erre üzletet nem lehet építeni.
- Ételfutár: Természetesen ez is mindegyikünknek eszébe jut. Például az, hogy megreformáljuk. Néhány éve például egyszerre 3 ilyen budapesti cég indult el (hirtelen mind a három ugyanarra gondolt. Lehet, hogy az Index cikkből tudták meg: Ha ez bejön, nem hoz többé kihűlt pizzát a futár – via index.hu
Aztán bejött a Wolt, a Netpincér is beerősített, ami valószínűleg elrontotta a piacukat, sőt biztos, mert egyikük sem futott be. - Adatbázisos megoldások, összegyűjtünk valamit. Ezek egyébként elég jól mennek. Lásd hirkereső éves 500 milliós profitja, vagy a Coinmarketcap sikere, esetleg a Giphy.com gif gyűjtő sikere (megvette a Facebook), de a Jófogás milllárdos árbevételei is csábíthatnak téged. A weben sok pénzt lehet keresni azzal, hogy valamit összegyűjtünk, strukturáljuk. Sőt akár azzal is, hogy a felhasználóik maguk készítenek tartalmat, vagy töltenek fel „valamit”. DE! Itt az a nehéz, hogy megfelelő forgalmat generáljunk az oldalra. Erről egy külön cikkben hoztam több tucat példát: Miért jó olyan oldalt üzemeltetni, mint a Jófogás, vagy egy fórum, recept oldal, képmegosztó…
Mindenki “bolt” keresőt akar – Miért nem lesznek sikeresek? Mik a buktatók?
Miért? Mert az ilyen igényt hamar felfedezzük magunkon, mikor éppen keresnénk valamit. De mégsem lesz egyik sem sikeres. Furcsa nem? Sokan ötletelnek, indítanak ilyen startupot, és mégsem. Nem véletlen, mert az első akadály, hogy melyik legyen előbb, a tyúk vagy a tojás, vagyis a felhasználó vagy az üzletek. Egyik se mozdul meg a másik nélkül. Ha nincs elég cég, nem használja elég felhasználó, ha nincs elég felhasználó, nem mozdulnak a cégek… Nézzük végig, mik azok a problémák, amit egy ilyen applikációnál le kell küzdenünk:
- Tyúk-tojás probléma, amit fent írtam. Fotó: Knowband
- Ez jó az üzleteknek, éttermeknek… és majd ők feltöltik az adatokat. Ahha… Hát nem!
A legtöbben úgy indulnak neki, hogy elkészítik az applikációt, feltöltenek néhány demo helyet, majd jön a következő lépés. Azt mondják, majd a helyek feltöltik saját magukat, sőt, a menüjüket elküldik (feltöltik) mindig, az étlapjukat frissítik…
Nos, ez még az elején talán lehet is, hogy működni fog, az első 10-50 hely esetében (példa alapján). Egy probléma van vele, hogy a helyeknek:
a, Nincs meg a megfelelő motivációjuk, hogy feltöltsék az adatokat
b, Még új vagy, így még (elég) felhasználód sincsen, megint abba ütköztél, hogy a helyek motivációja ettől nem fog nőni
c, Kell nekik egy ember, aki feltöltögeti az adatokat, frissíti azt. Még az elején megteszik, de aztán elmaradozik. Lásd a Facebookjukat sem töltögetik rendesen, azt is nehezen oldják meg, hogy ki csinálja, ki foglalkozzon vele. Akkor szerinted a te applikációddal foglalkoznának? - Legyen egyből országos vagy nemzetközi. Hát igen, itt szoktak elbukni a legtöbben. Én mindig azt javaslom, hogy először elég egy nagyobb város, vagy például Budapest.
- Alábecsülik a marketingköltséget. – Meg kell venned majd a figyelmet!
Természetesen üzleti modelltől is függ, de egy nagyon fontos dolog: az applikáció használatra rá kell venned a felhasználókat. Ha jól kitanulod a marketinget és mész utána, akkor tudsz szerezni partnereket, akik bekerülnek az adatbázisba – még talán ezt könnyebb megoldani. Ami inkább bedöntheti az egészet, az az, hogy a felhasználók nem maradnak, és nem használják aktívan. Erre kell nagyon fókuszálnod, és bizony ez sok-sok marketingköltséget fel fog emészteni. Mert az, hogy jó az appod, és kell nekik, még nem jelenti azt, hogy használják is majd.
Merre olvassak még? Elmerülnék még ezekben az üzleti megoldásokban!
- Ez kell neked! Tudom! Olvasd el ezt a cikket Miért jó olyan oldalt üzemeltetni, mint a Jófogás, vagy egy fórum, recept oldal, képmegosztó…
- Olvasd el, sőt nézd meg az élő esettanulmányunkat, amiben egy termékkereső oldalt valósítunk meg: Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány