A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a munkavégzéshez. Volt egy még most induló freelancer is, így jött az ötlet, hogy mi lenne, ha egy teljesen kezdő és egy már veterán szabadúszóval beszélgetnék egy podcastben. A célunk, hogy ráláss erre a szabadúszó, digitális vállalkozó üzleti világra. Milyen tudás kell? Hogyan lesz ügyfeled? És ezért tényleg fizetnek? Erről beszélgettem Fekete Nóra szabadúszóval és Brándisz Ádám leendő szabadúszóval.
A podcast hanganyaga
Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt elérhető, vagy az alábbi lejátszón keresztül.
A podcast rövid vázlata, leirata
Hallgasd meg, mert ebben a szűrt lényeg van benne!
A két vendégem
A veterán szabadúszó: Fekete Nóra szabadúszó marketinges már több éven át. Komplex online marketing tevékenységet végez. PPC hirdetések, social média posztok, e-mail marketing. A legnagyobb tapasztalatot a Women Startup Competition -nél szerezte, ekkor is vált igazán szabadúszóvá.
A kezdő szabadúszó: Brándisz Ádám még egyetemi éveit koptatja. Ahogy ő fogalmaz, már mindennel is foglalkozott. Diákszervezet alapításán is dolgozott már, fesztiválszervezés, de volt már vizimentő is, építészeti pályázatban is benne van éppen két ismerősével. Még most kutatja mi fekszik neki igazán, de a podcast közben el is mondja, hogy a felvétel napján milyen irányba szeretne elmenni.
Fizetni fognak neked a digitális tudásért?!
Ebben a témában értelemszerűen Nóra nyilatkozott, hiszen ő van benne aktívan. Elmondta, hogy azért a tudásért is fizetnek a cégek, amit lehet akár a Youtube videókból sajátítasz el, vagy saját magad fedezed fel (digitális szoftverek), tanulod meg, vagy éppen a MinnerAkadémia anyagaiból. Nóra úgy gondolja ebbe munka mellett bele lehet vágni a szabadúszó létbe.
Ha adott témában te 1-10-es skálán 6-8-as vagy, akkor aki alattad van, annak sokat tudsz segíteni. De fontos! Néha akkor is megbíznak, ha ugyanazon a szinten vagytok, vagy feljebb, hiszen az ügyfél ki szeretné szervezni a munkát.
Digitális szabadúszóként sokszor lesz olyan feladat, munka, amit éppen akkor kell megtanulnod majd, mikor a megbízást kaptad.
Az ügyféllel sokszor fogsz együtt gondolkodni, ő se gondolja, hogy te mindenhez értesz. Egyet kell tudnia, hogy te online, digitális munkákkal foglalkozol. Persze azon belül jó lesz specializálódni, hogy mondjuk marketing, vagy projektmenedzsment, vagy grafika, megjelenés vagy éppen automatizáció, webfejlesztés.
Ádám mesélt egy jó sztorit. Egy hetes esetversenyen voltak egyetemen. Logótervezés feladatnál a többi csapatnál elkezdték megnyitni a PPT, Photoshop-ot, elkezdték tervezni a színvilágot… Ő és a csapata egy online paletta generáló oldalról letöltött egy jó színskálát. Ezt betöltötték Canva.com-ba, és töredék idő alatt elkészítették a logót és foglalkozhattak a fontosabb kérdésekkel.
Most már az a kérdés, hogy a rendelkezésre álló információt milyen hatékonyan tudod hasznosítani.
Kell-e fejlődnie a hazai cégeknek digitalizációban? Lesz munkád?
A podcastben beszéltem a Digiméter kutatásról. Ebben kiderült, hogy a hazai cégek digitális fejlettsége 10-es skálán mindössze 2,6 ponton áll. Utóbbi kutatást itt megtalálod, most ezt nem szeretném itt részletezni, lesz munkád! A magyar cégek 99%-a legyőzhető. A kérdés: tudsz élni a lehetőséggel?
Ádám, kezdő vagy, hogyan vágsz most bele a szabadúszó létbe?
Egyrészt jól jött neki a Minner esemény, mert rájött, hogy marketinges munkák helyett neki a projektmenedzsment jobban fekszik. Most összegyűjti azokat a tudásanyagokat, információkat, amelyekkel jobban rálát erre a piacra és ki tudja dolgozni a szolgáltatáspalettáját. Ezután következik a Facebook és Linkedin jelenlét erősítése, és a legfontosabbnak gondolja az ajánlási rendszerét felhúzni. Tudni kell, hogy a szabadúszók ügyfeleinek 80%-a ajánlásból jön, így Ádám jó irányba tapogatózik.
Szabadúszó és megbízó kapcsolata
Ha a cég oldaláról nézzük, akkor neki egy számára jó szabadúszót, alvállalkozót olyan megtalálni, mintha egy munkatársat keresne. Ezért ne lepődj meg, ha valakihez nem illesz majd.
Nóra így indította el a marketingjét (röviden)
Soha egy forintot sem hirdetett el a saját szolgáltatása reklámozására. 100%-ban ajánlások útján jönnek az ügyfelei, ahogyan egyébként sok szabadúszó esetében is így történik. Erre persze építeni kell, és foglalkozni vele, hogyan tudjuk irányítani az ajánlásokat. Van benned egy gát? Mindenkiben, a podcast-ben erről is beszélünk.
Hallgasd meg a teljes podcastot!
„Ez jó volt! Van még ilyen?”
Két szabadúszós podcastunk is van, sőt 3!