Igazán idegőrlő, amikor várod a választ a kiküldött árajánlatra, aztán már egy hete nem történt semmi. Keresed vajon hol lehet a gond. Az árral van baj? De, hát így is „letoltad már a gyatyát”. Vendégemmel, Keleti Istvánnal arra keressük a választ, hogy milyen módon tudunk olyan körülményt teremteni, aminek köszönhetően úgy megy át az ajánlatunk az ügyfélen, mint kés a vajon. Szó lesz árazásról, árajánlatokról, kezdő és haladó szabadúszó stratégiákról is.
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A podcast leirata, rövid vázlata
Keleti István szabadúszóval készítetem interjút, aki árazással foglalkozik, azon belül is szabadúszók, tanácsadók a célcsoport.
Van egy podcast csatornája is: https://szabaduszoszuletik.hu/
Itt most vázlatosan írom le a podcastban elhangozztakat, hogy akkor is elvigyél valamit, hogyha nem tudod meghallgatni. Szabadúszóként viszont mindenképpen írd be a naptárba, hogy: „a Minner árajánlat podcastját meg kell hallgatnom”!
István korábban banknál dolgozott árazás és folyamattervezés területen, majd weboldalkészítőként indult szabadúszó karrierje. Itt ismerte fel saját magán is, hogy árazással többet kell foglalkoznia szabadúszóként is és, hogy a piacon mások is szenvednek ezzel. Tehát ott van benne a szabadúszói tapasztalat is, tudja milyen ügyfelet kiszolgálni.
Kezdő szabadúszók hibáznak, ha először olcsóbban dolgoznak?
Egyetértettünk abban, hogy kezdőként nehéz megkérni az árat, hiszen nem vagy még tapasztalt. Ami hiba szokott lenni, hogy 1-2 év után nem emelsz az árakon és benne ragadsz. Ez okozhatja azt is, hogy frusztrált leszel, úgy érzed kiégsz…
Nagy vs szűk szolgáltatásportfólió
Sok esetben az ügyfél sem tudja pontosan mit is akar, emiatt neki nem is fontos, hogy te aztán mindenhez is érts. Neki a problémájára kell egy megoldás, amihez most te voltál a legrövidebb út, de ettől még akár te, akár ő is be tud vonni más szabadúszót is.
Ha szűkíted a szolgáltatáspalettád, akkor könnyebb ezt reklámozni, könyebb automatizmusokat csinálni, könyebb kötegelni a munkát, sőt akár dobozosítani is.
Ügyfelek vezetése produktivitás, feladatkezelő applikációban.
Az árajánlatokat külön nyilvántratásban vezessük, vagy akár ott az adott ügyfélnél. Trello, Clickup, vagy amilyen rendszer neked kézre áll. itt vezeted a projekteteket, jegyzeteket, státuszokat, sőt akár mérni is tudod az időt is feladatonként. Ez később segíthet benne, hogy pontosítsd az árazást, és mindent nyomon tudj követni.
E-mailben kértek árajánlatot, néhány soros levélben.
Sokszor kaphatunk olyan megkeresést, hogy jön egy e-mail és azonnal árat akarnak néhány információ után. Nos ezt valószínűleg nemcsak neked küldte el, hanem másnak is. Itt a legjobb stratégia, hogy nem adsz azonnal árat, hanem megbeszélésre, tárgyalásra irányítod az érdeklődőt.
Árajánlat készítés
- Konzultáció, tárgyalás, megbeszélés után elkészíted.
- Legyen kultúráltan elkészítve.
- Legyen benne határidő – maximum 1-2 hét a döntésig, vagy megbeszélésen erről egyeztettek (lehet valamitől függ az ő döntésük, céges meeting…)
- Nem küldöd ki egyből, hanem egy újabb 30 perces online megbeszélés alkalmával prezentálod.
- Készülhetsz B ajánlattal (vagy inkább javaslattal) is így, mert látod a reakciót, azonnal visszajelez már arról, hogy átmegy-e biztosan.
- Az árajánlat megbeszélés után természetesen ki is küldöd az árajánlatot
Árajánlat visszajelzés, elfogadás, annak elmaradása
A határidő lejártáig a legtöbb esetben az ügyfelek visszafognak jelezni. Aki nem, azt határidő után 1 nappal felhívod. Aki nemet mondott, nála érdemes rákérdezni, hogy miért mondott nemet. Lehet más ajánlatott fogadott el, vagy olyan életkörülménye változott, hogy mégsem vág bele adott dologba, fejlesztésbe.
Továbbiak a podcastben!