Egy ideje téma már a Minneren, hogy az export nem egy megugorhatatlan dolog egy kisebb cégnek sem. Nem akarunk köntörfalazni, az Everigo szponzori partner a Minneren, de ettől még teljesen komolyan gondoljuk, hogy a hazai cégeknek nyitniuk kellene a külföldi piacralépés gondolata felé. Magyarországot ismerjük, itthon vagyunk, de lássuk be, hogy ez egy nagyon kicsi piac. Ahogy a vállalkozásod beindul és növekszik, nagyon hamar lesz a külföldi értékesítés egy versenyképességi kérdés. Ez döntheti el megrekedsz-e egy szinten vagy tovább skálázódsz, miközben bevéded magad és több lábra helyezed a bevételet. Ez utóbbi most különösen fontos lenne.
Idén nyáron jöttek ki az első ijeszőt hírek a kiskereskedelmi forgalom lassulásáról. Van szektor ahol augusztusra 15% lett a visszaesés mértéke (bútor, műszaki cikk üzletek), igaz ez offline bolti adat. Mi a helyzet az ekereskedelemben? Infláció alatti forgalombővülés volt idén, tehát reálértéken csökkent a szektor forgalma. Elképesztő mértékben csökkent az import is, tehát a hazai termékekből és a külföldiekből is kevesebbett fogyasztunk. Úgy ámblokk nem pörög most a hazai gazdaság, nehezebb idén eladni, bármilyen iparágban is tevékenykedsz.
tudod mi nem csökkent? Az export!
Az export ugyanis stagnálni tudott, ami hatalmas szó. A külföldre értékesítő cégek forgalma állja a sarat és ezt még a tavalyihoz képest erősebb forint sem rontotta el, tehát az értékesítés volumene még nőtt is. Itt az ideje komolyan venned ezt a lépést, mert az életbenmaradásod is múlhat rajta egy válságos időszakban. Az export segít, hogy több lábon állj, és pont az ilyen viharos gazdasági időkben kulcsfontosságú, hogy ne csak egyetlen kicsi piactól függjön a bevételed. Miért nem nyitottál eddig az ötlet felé vagy kezdtél el foglalkozni ezzel? Jöjjön egy kis kifogáskezelés.
„Exportálni csak nagy cégeknek éri meg, kicsi vagyok még hozzá.”
A legáltalánosabb tévhit, hogy a külföldi terjeszkedés a nagy cégek játszótere, és milliárdos forgalom alatt kár rágondolni is. De ez miért lenne így? Külföldről nézve a magyar piac is külföld, mégis folyamatosan jönnek hozzánk új kisvállalkozások is. A méretre fogni mindent olyan, mintha azt mondanád, itthon sem tud senki 0-ról elindulni. De gondolj bele! Egy ottani helyi vállalkozás ugyanúgy el tud indulni, akkor te miért ne tudnál? Ha itthon van egy stabil működésed és profit az értékesítéseden, már semmi sem tart vissza.
„Túl drága belevágni.”
Szándékosan vettem külön az előző ponttól, de a nagy céges tévhit leginkább onnan ered, hogy azt hisszük több tízmilliós beruházás egy másik országban elindulni. Tehát azért kell a milliárdos forgalom, hogy már legyen elég pénz a terjeszkedéshez? Szerencsére közel sem kell annyit költeni rá, mint hiszed. Direkt azért született meg a Piacra lépnék külföldön! De mennyibe fog ez kerülni? cikkünk, hogy rendbetegyük a dolgokat a fejekben. De most nem kell végigpörgetned, lelövöm a poént.
1250 € upfront költség és 240 €/hó, amire még rájön a jelenlegi marketing budget. Ez az amivel mindenképp számolnod kell. 1 millió forintból már piacra tudsz lépni egy másik országban, nem hihetetlen?
„Miért vásárolna kint bárki egy magyar cégtől?”
A külföldi piacralépés nem annyiból áll, hogy angolul is működik a weboldalad és Európára állítod a hirdetések célzását. Van egy teljes csekklistánk a folyamatokról, amiken végig kell menned, és ennek egy rendkívül fontos része a lokalizáció. A céged/márkaneved megfelelő fordítása az adott ország nyelvére, a weboldalad, termékleírásaid tökéletes anyanyelvi fordítása, a marketing anyagaid fordítása elengedhetetlen. Egy profin lokalizált webshopról nem fogja megmondani egy átlag vásárló, hogy holland, cseh vagy magyar cég van mögötte, ahogy te sem tudod milyen gyakran vásárolsz valójában nem magyar cégtől. Viszont ehhez tényleg törekedni kell a magas fordítási minőségre, ezen szabad spórolni.
„Nem tudom felvenni a versenyt minőségben a külföldi cégekkel”
Termékminőségben őszintén hisszük, hogy fel tudod. Tudod, mi a legnagyobb eltérés itthon a külföldi és a magyar ekereskedők között? A szolgáltatásminőség. Külföldön sokkal jobban odafigyelnek a vevőkre, jobban a kultúra része a vásárlók megbecsülése, de ebben miért ne tudnál pont te fejlődni? Amíg a versenytársad vacakol a visszáruval, meg hogy nem veszi fel az ügyfélszolgálat, mert nem akar rá költeni, addig te számoglathatod az euro bevételt a számládon.
Ennek egyik kulcseleme, hogy profi, helyi, anyanyelvi ügyfélszolgálathoz érkezzenek be a megkeresések. Csak ezzel tudsz megfelelő bizalmat ébreszteni a kinti vásárlókban és ezzel fogsz tudni versenyezni a ottani helyi vállalkozókkal. Ezen megintcsak nem érdemes spórolni, de mint már láthattad, egyáltalán nem elszállt költség.
„Túl drága a kiszállítás, külföldi raktárat pedig nem szeretnék”
Nincs is rá szükséged. A hazai fulfillment megoldások, mint a Boxy vagy az iLogistics teljes mértékben versenyképes árakon viszik el a csomagjaid európai országokba. Nem fogsz hátrányba kerülni a kinti szállítási díjakkal operáló cégekkel szemben. A kinti magasabb árszínvonal segít is, hogy az esetleges eltérést kiküszöbölje. Ha saját raktárad van, akkor sem kell aggódnod. Nincs szükséged kinti raktárra, egyáltalán nem kell nagy tételben kivinni a terméked. A hazai csomagküldő szolgáltatók mára versenyképes árat és szállítási időt tudnak nyújtani. Adj fel nyugodtan mindent Magyarországról.
„Hátrányban leszek a magas ÁFA miatt”, „Céget kell kint alapítani?”
Talán a leggyakoribb tévhit exportálásnál, hogy külföldi cég kell a külföldi számlázáshoz. Szerencsére nem, egy magyar céggel is tökéletesen működhetsz az EU-n belül és semmiféle hátrányod nem származik az ÁFA-ból sem. (Ehhez szükséges az OSS regisztráció, amiről olvashatsz a csekklista cikkben.) Azt az értékesítés helyén fizeted, mindegy hogy magyar vagy mondjuk osztrák Kft-d van.
Ha egy olyan piacvezető szoftvert használsz, mint pl. a Billingo vagy a Számlázz.hu, akkor kész is vagy. Előbbinek már a legolcsóbb csomagja is képes más pénznemekben és nyelveken számlázni, a könyvelőd pedig gond nélkül tudja majd ezeket elszámolni.
„Én nem tudok ennyi mindennel foglalkozni.”
Épp ez a lényeg hogy nem is kell. Nem kell neked nekiállni és lefordíttatni az anyagaidat, nem kell neked weboldalt klónozni és helyi anyanyelvi embereket felvenned ügyfélszolgálatosnak. Az Everigo, épp a már említett összegekkel számolva, segít neked a terjeszkedés minden folyamatában. Összegyűjtöd, segítenek a domain nevekkel és a webshop klónozással, összegyűjtöd nekik az anyagaidat és lefordítják profi anyanyelvi fordítókkal, és a helyi ügyfélszolgálatot is üzemeltetik helyetted. Neked csak arra kell figyelned, hogy ki tudd szolgálni a még több rendelést.
Kérj ingyenes konzultációt az Everigotól és az új piacra lépésed minden egyes pontjában támogatni fognak.
Exportálnék! De előbb olvasnék még…
- Piacra lépnék külföldön! De mennyibe fog ez kerülni?
- Csekklista a szlovák, cseh, román, lengyel piac meghódítására. Export csekklista
- Ezek a magyar kereskedők 4-szer több árbevételt érnek el azért, mert exportálnak [kutatás]
- Saját raktárból fulfillmentbe. Esettanulmány
Források: index.hu, gkid.hu, storeinsider.hu
Fotó: Canva