Vállalkozóként, de még akár magánemberként is mindannyian ilyen sikerekről álmodunk, mint amit elért itthon a Netpincér. Kicsit érezzük magunkhoz közelebb a sztorijukat, vigyünk magunkkal egy kis üzleti mintát!
22 éves fennállásának eddigi talán legnagyobb mérföldkövéhez érkezett a NetPincér: néhány héten belül teljesen új arculattal, foodpanda néven működik tovább. Az, hogy a cég 2014-es felvásárlását követően ilyen sokáig megtartotta az új tulajdonos az eredeti nevet, jól jelzi, hogy egy igazán erős hazai márkáról van szó. A névváltás apropóján úgy gondoltam, izgalmas lenne feldolgozni a Netpincér sztoriját, 22 éves történetét. Hangolódjunk is rá erre a startup sikerre! Végigvesszük a fontosabb mérföldköveket, keresünk összefüggéseket is.
Az indulás – Megunták a telefonos rendelést
1999-et írunk, amikor még nem rohangált mindenki mobiltelefonnal, sőt a kollégiumi szobákban sem voltak számítógépek, hát még laptopok, hanem mindenki a gépterembe járt. Perger Péter és Csontos Zoltán a Közgáz kollégiumában alapította meg a Netpincért 1999-ben. Egy legenda lengi körül az ötlet megszületését. A két alapító megunta, hogy minden rendelésnél le kell menni a közös telefonhoz, hogy pizzát rendeljenek.
De további problémák is voltak, főleg a kollégiumban. Sok éhes ember volt, és a rendelés nem mindig jutott el a címzetthez, mert lehet még a liftnél vagy a folyosón megvették azt.
2000-ben így nézett ki a weboldaluk
2004-ben a Netpincér weboldala:
Aztán a beüzemeléskor szintén voltak problémák, amik csak közben derültek ki. Egyrészt az internet elérés még mindig gyerekcipőben járt itthon, így a telefonos rendelést is le lehetett adni.
Ami még a partneri oldalon nehézség volt, hogy a rendelést nehéz volt elküldeni az éttermeknek, mert sok helyen a pincében volt a konyha, ahol nem volt térerő. Ezt csipogókkal és az utcára kivezetett antennákkal oldották meg. Ehhez azért kellett plusz fejlesztés, sőt a szolgáltatók oldaláról is kellett változtatás, hogy tudjanak a csipogókra (személyi hívóra) üzenetet küldeni, ez azért nem volt itthon szokás.
Az üzleti modell tehát kezdetben, sőt 2018-ig nagyrészt az volt, hogy ők egy marketing platform, az étteremnek hoznak megrendeléseket, amiért ők jutalékot kapnak. Mellette volt csatlakozási díj, havidíj, marketingdíj. Addig, sőt utána sem sok hazai internetes vállalkozás nyúlt az ilyen sikerdíjas üzleti modellhez.
1999-ben az indulásnál 5 budapesti étterem csatlakozott, 2000-re már 10-12 étterem, főleg pizzázó volt a rendszerükben.
2002-ben napi 200 rendelésnél járt a Netpincér.
A marketing nehezebb volt, mint gondolnánk.
Akkor alig 15-18% volt az internethasználók aránya Magyarországon, sőt Budapesten. A szűk anyagi források miatt első körben a szájról-szájra terjedés jelentette a marketinget, illetve olyan próbálkozások, mint a netpincer.origo.hu oldal. Utóbbi végül nem hozott átütő sikert. De ahogy minden startupnál, kezdő vállalkozásnál tesztelni kell, és ami bejön annál rátaposni a gázra. A blogokkal való együttműködés például nagyrészt bejött a cégnek, pedig még bőven 2007 előtt voltunk.
Ami viszont érdekes koncepció volt, hogy a Netpincér rendelésekkel más e-kereskedelmi oldalakra szerezhettél kuponokat. A partnermarketingben úgy látom élen járt a korai években is már a Netpincér.
2004-ben elindították a Netkellner.at oldalt Ausztriában, de több évnyi működés során nem sikerült ugyanazt megismételni, mint itthon. Voltak brit, francia és lengyel próbálkozásaik is.
2005-2009 – Netpincér próbálkozásai, új területek, sikeres mellékprojekt
Elindították a Goergeous.hu oldalt, ahol prémium termékeket lehetett megvenni. Ezt hamar leállították. Mondjuk a név most is meredek lenne, nem nagyon tudnák leírni az emberek.
Aztán elindították az asztalom.hu oldalt, ami egy online asztalfoglalási oldal volt. 2009-ig 150 étterem csatlakozott, ám néhány év után ezt a projektet is beszántották.
2005-ben elindították a Klikkmánia keresőmarketing-ügynökséget. Ez a projekt nagyon sikeres lett, a mai napig működik. Elmúlt években éves 230-260 millió forint közötti forgalmat értek el és 23-26 millió forint profitot realizáltak.
2014 – foodpanda felvásárlás
A cég sikeresen EXIT-elt a több mint egy évtizedes működés után. A felvásárlásra nem véletlen, hogy sor került, 2014-ben már napi 8-10 ezer rendelést bonyolított le a Netpincér, hatmilliárd forint forgalmat és bő 130 millió forint adózott eredményt produkálva.
Ebben az évben volt egy egész nagy ellenállás a céggel szemben. Az addig alkalmazott 7-10 százalékot az új tulajdonos rögtön a cég megvétele után 15 százalékra emelte.
Ez sok éttermesnek nem tetszett, meg is támadták őket, zúgolódás és elpártolás is volt. Aztán mint látod, 2021-ben itt írunk róluk, a piac elfogadta. Plusz mindjárt mutatom, hogy mi változott még, szóval megmaradtak az éttermek. Sokan akkor a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordultak, de a GVH nem talált szabálytalanságot.
2016-ban a foodpanda-t felvásárolta a Delivery Hero, így ezzel együtt a Netpincért is bekebelezte. Most 2021-ben a Delivery Hero az egységesítés miatt a foodpanda márkanevet használja itthon is, sőt központi applikációt hoz létre. Utóbbi azt jelenti, hogy ugyanazt azt az applikációt használjuk majd itthon, mint mondjuk Németországban.
A Netpincér Go kellett, hogy piacon maradjanak
Pont most kezdtük a Minnernél a termékfejlesztési ötletek cikksorozatot (külön kategória is lett). Jó példa lehetne a Netpincér is, hiszen a Netpincér Go elindulása kellett hozzá, hogy olyan piaci szereplő mellett is, mint a Wolt, versenyben maradjon. A 2016-os Delivery Hero felvásárlás is sokat segített a cégnek, hogy ezt itthon bevezesse. De azt is látszik, hogy kihasználva a részben monopol helyzetüket vártak is az új szolgáltatás piacra dobásával. 2018-ban vezették csak be a saját logisztikai szolgáltatásukat, vagyis azt, hogy ki is viszik az ételt és nem csak marketing platformként szolgálnak az éttermeknek. Igazából a Wolt megjelenése előtt pár nappal történt a bevezetés.
Azért is volt ez újítás, mert itt sok új szereplő jelent meg a cégnél, például a futárokat alkalmazni (vagy ugye KATA vállalkozóként fizetni).
Netpincérből foodpanda
A foodpanda a Delivery Hero cégcsoport márkája, amelyet már eddig is több ázsiai és európai országban használtak. Ahogy már említettem az egységes márkahasználat, felhasználói bázis összefésülése miatt döntöttek a névváltoztatáson. Sőt az alapítók is mondták, hogy az is pozitívum volt, hogy ilyen hosszú idegi megmaradhatott a név a 2014-es felvásárlás óta.
Természetesen a foodpandával megmarad a cég csaknem 6000 éttermi és üzleti partnere, és továbbra is együtt dolgoznak majd a több, mint 4300 szerződött futárpartnerükkel, hogy kiszolgálják a most már több mint 2 milliós megrendelői bázisukat.
Az emberek pedig – ahogy sok korábbi példa mutatja – megszokják majd a nevet.
Apropó! A Delivery Hero részvényeit, vagyis a Netpincér anyacégének papírjait lehet venni a német tőzsdén. Vegyük?
Ez jó volt! Olvasnék még ilyet!
Lássuk, még miből csemegézhetsz a Minneren:
- Sok hasonló példa, amit máshol nem igen olvashatsz: Termékfejlesztési ötletek, példák. Apple, eMag, Prezi, Mobilfox, TAG Heuer
- Hasonló nagy sztori: Az Airbnb-t a 2008-as válság indította el, a 2020-as dönti be? 12 év üzleti…
Forrás: Netpincér, Móricz 2009 / Corvinus, bce2ceo.hu, HVG, Index.hu
Fotó: Netpincér