Vállalkozóként érthető módon a szakterületeddel kelsz és fekszel. Ilyenkor nehéz kinézni a saját buborékunkból, és észrevenni, hogy ami nekünk egyértelmű alapvetés, az egy laikus érdeklődő számára komoly kérdés lehet. Pedig a termékeinkkel, szolgáltatásunkkal ismerkedő leendő ügyfelek nagy része pont ilyen laikus aki nem lesz a vásárlónk, ha nem válaszoljuk meg a kérdéseit – vagy ha a válaszokat a versenytársunknál találja meg. Az ügyfelek edukációja épp ezért nem csak társadalmi felelősségvállalás vagy a marketing büdzsé szétlocsolása, hanem egy fontos feladat ha elégedett és hűséges vevőkké szeretnénk konvertálni a nézelődőket. Nézzük, milyen lehetőségeink, eszközeink vannak erre!
Mit értünk edukáció alatt?
A tartalommarketingen belül az informáló, oktató tartalmakat soroljuk ide, amiből az érdeklődő, leendő ügyfél tanulni tud: felismeri mi okozza a problémáját, megismeri a piacon elérhető megoldásokat, vagy épp megtanulja, hogyan kell jól használni egy adott terméket. Formátumban ez nagyon sokszínű lehet, például e-bookok, blogcikkek, YouTube videók, online előadások, podcastok, konferenciák…
Az edukáció célja bekapcsolódni a vásárlási döntés folyamatába, megválaszolni a mérlegelés, választás közben felmerülő kérdéseket és aggodalmakat, biztosítani a fogyasztót arról hogy adott termék/szolgáltatás neki megfelelő megoldást nyújt, illetve támogatni abban hogy a vásárlást követően jól tudja használni, megfelelő eredményeket érjen el, és amikor úgy adódik, újra tőlünk vásároljon.
Ez nem újdonság a kereskedelemben! Gondolj csak egy klasszikus üzletre, például egy órásra, csavarboltra, vagy patikára. A bevált, jó boltokban szakképzett eladók segítenek kiválasztani a betévedő vásárlónak, hogy mire is van szüksége, hiszen az elégedett vevő lesz visszatérő vevő. Kimondottan szeretem például a hobbiboltokat, ahol általában a dolgozók a mai napig maguk is szeretnek kézműveskedni. Bármikor járok ilyen üzletben, nem csak gyorsan megtalálom amit keresek, de technikákat, trükköket is tanulok az eladóktól.
Az e-kereskedelemben, webshopokban a hozzáértő eladó kikerül a képből – ilyenkor tudunk online tartalmakkal, videókkal, cikkekkel, gyakran ismételt kérdésekkel edukálni, hogy ugyanúgy megtalálja azt az információt a nézelődő, amire szüksége van a rendeléshez!
Kinek kell edukációval foglalkoznia?
Kis túlzással mindenkinek, legalábbis mindenki tud előnyt kovácsolni abból, ha tájékoztatja, informálja, edukálja a piacát. Magyarországon a legtöbb üzleti terület szereplői még közel sem maxolták ki a kontent marketing lehetőségeit, bőven van még hely minőségi tartalommal kitűnni és előnyt szerezni.
Egy tévhit, vagy félreértés a tartalommarketinggel kapcsolatban, hogy ezzel nem direkt hirdetsz, sőt elnyújtja a döntési időt, mire igent mond az ügyfél például egy akció hirdetéséhez képest. A valóságban azonban az edukációs tartalmak teljesen más vásárlási fázisban lévő fogyasztóknak szólnak. A döntési idő lehet hosszabb, de pont azért, mert korábban megszólítod a fogyasztót, mint hogy neki eszébe jutna vásárolni, sőt mint hogy akár keresni kezdené azt a terméket, szolgáltatást.
A PPC hirdetésekkel, kampányokkal eléred azt, aki tudja, mit akar, és készen áll a vásárlásra. Ez azonban a piacnak csak egy pici szeglete – különböző becslések szerint az összes potenciális ügyfélnek csak 3%-a.
Azaz, az érdeklődők 97%-a még nem áll készen a vásárlásra, nem tudja, mire van szüksége – csak nézelődik.
#példa: A Minneren már akkor téma volt a TikTok és a rövid videós formátum kb egy éve, amikor még nagyon sok vállalkozó nem állt készen rá hogy videózni kezdjen. Most, hogy el akarja kezdeni, önkéntelenül is a Minner jut eszébe, így már az első TikTok workshopunkra is szívesen, gyorsan jöttek az ügyfelek.
Épp ezért kvázi mindenkinek érdemes tartalommarketinggel, azon belül is edukációval foglalkozni, akinek a vásárlóinak kérdései lehetnek a termékéről, szolgáltatásáról. Persze, vannak termékek amikről kevés kérdésünk van – a kenyeret, tejet elég rutinszerűen vesszük le a polcról, különösebb utánajárás nélkül. Ez azonban azonnal változik, ha bejön a képbe valamilyen ételérzékenység. Épp ezért a szükséges edukáció aránya a terméktől és a buyer personától függ majd, de kiemelten fontos edukációban gondolkodnia annak, aki többek között:
- új terméket hoz be a piacra, innovál
- nagy értékű terméket/szolgáltatást értékesít (minél nagyobb kiadás, annál jobban megfontoljuk a döntést)
- szorongást, félelmet keltő, vagy félreértett területen dolgozik (ügyvéd, magánorvos, adótanácsadó, könyvelő, befektetési tanácsadó… és a többi)
- speciális szakértelmet igénylő területen dolgozik (például elektronikai berendezések forgalmazása… és a többi, amiről a fogyasztó nem tud sokat, és ezért bizonytalan a választásban)
A cikk további részében megnézzük többek között azt is, hogy…
- Hogyan, milyen csatornán csináld?
- Milyen formátumokban gondolkodj?
- Miről legyen tartalom, hogyan generálj végtelen számú ötletet amire valóban kíváncsiak lesznek a weboldaladra látogatók?
- Hogyan terjeszd az edukációs kontentet?
- Milyen ökölszabályokat tarts észben?
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Kapcsolódó cikkek
- Sikeres ügyfélszerzés blogmarketinggel: Ezzel szerezte meg a Netflixet ügyfelének ez a magyar cég (B2B)
- Jobb a terméked vagy a szolgáltatásod, mégsem akar váltani az ügyfél? Miért? (Főként B2B szereplők részére)
- Tartalommutáció: terjeszd hatékonyabban a marketing üzeneteidet!
- Az egy hónapos márkaépítési terved 5 lépése. Útmutató
Kiemelt kép: Canva