Ők váltottak. Alkalmazottból vállalkozók lettek. 5 álommegvalósító sztori

Dátum

Megosztás

Vállalkozás indításon gondolkozol, vagy csak szeretnél új lendületet kapni a vállalkozásod működtetésében? 5 vállalkozó elindulásába, sikereibe nyújtunk betekintést ebben a cikkben. Mintákból, példákból tanulunk igazán, és pont egy ilyen nagyfokú karrierváltás tartogathat meglepetéseket, kihívásokat. Miközben készítettem ezt a cikket, feltűnt az, hogy mind az 5 cégvezetőnek, vállalkozónak sikerült elérni az önmegvalósítást, ami annak is köszönhető, hogy az évek során kellő önismeretre tettek szert. Vágjunk is bele, nézzük meg ezeket a vállalkozói életutakat, amelyek azért is izgalmasak, mert bebizonyították, hogy néhány év is elég itthon a sikerhez. 

A vállalkozókkal már itt-ott találkozhattatok a Minner “hasábjain”, ők is aktív Minner olvasók, követők, vállalkozók. Végigkövettem vállalkozásuk alakulását az indulástól a mai napig. Azonos kérdésekkel készültem, mindezt úgy, hogy ne egy unalmas sikersztorit olvass, hanem betekintést nyerj milyen vállalkozói attitűdöket sikerült magukra venniük az interjú alanyoknak. Továbbá olyan szektorokból hoztam példákat, amelyek most igazán forróak, jövedelmező területek. 

Losonczy Marcell – Maran Cafe 

Vállalkozásod rövid bemutatása: 

Egy specialty kávémárkát indítottam útjának 2017-ben, a Café Maran-t. Több irányba is építettem a vállalkozásomat. A specialty kávét vendéglátóegységeknek értékesítem, továbbá a fogyasztók a webshopomon keresztül is meg tudják vásárolni az ízletes kávé különlegességeimet. Utóbbi a Covid időszak alatt igazán fókuszba került, és fellendült. Café Maran Siófok néven üzemeltetünk egy saját kávézót, ahogy a nevében is benne van, Siófokon. 

Mit csináltál, mivel foglalkoztál a vállalkozásod indítása előtt?

A Pannon Egyetemen nemzetközi gazdálkodás szakon szereztem diplomát. A gyakorlatomat egy nagy italgyárban töltöttem, és már itt eldöntöttem, szeretnék egy saját vállalkozást. Volt egy több éves időszakom, amikor profi pókerezésből kerestem pénzt. 

Honnan jött a vállalkozásod ötlete? 

Amikor megízleltem a minőségibb kávékat egy kecskeméti kávézóban. Az íze miatt sokat jártam oda, majd amikor Budapestre kerültem, egy újabb löketet kaptam a specialty kávézókban szürcsölt kávék után. Rájöttem, hogy imádom a kávét, és szeretek vele foglalkozni, elmélyülni benne. Elkezdtem jobban foglalkozni a kávéval, baristákkal beszélgettem, információkat gyűjtöttem, tanultam. Az üzleti oldalával is kezdtem  megismerkedni, így a hazai kávépiacot is tanulmányoztam. 

Mi volt a legnehezebb, legnagyobb kihívás eddig a vállalkozásodban? 

Minden szakasznak megvannak a nehézségei, kihívásai. Így nehéz kiemelni valamelyiket. De szeretnék válaszolni a kérdésre: talán a legnehezebb, hogy mindent nekem kellett csinálni, és nehéz volt delegálni. Utóbbi a munka-család egyensúlyra is hatással volt, el tudtam veszni a munkában. 

Mi volt az átütő siker, amikor érezted, na végre megérkeztél? Mi volt az a mérföldkő? 

Amikor 2020 év elején bekerült a kávém egy frekventált helyen lévő specialty kávézóba. Továbbá az is, amikor elértem először egy adott hónapban az 1 millió forint bevételt. 

Mit szólt hozzá a környezeted? 1-5 skálán, ahol az 5 a nagyon támogattak

5 egyértelműen, mert előéletemben ott volt a póker, és utóbbit nehezebb volt átvinni rajtuk. Mondhatni örültek, hogy vállalkozok és nem a pókerezésre koncentráltam. 

Mi a terved a következő 1-3 évre? Lesz új termék, új szolgáltatás, valamilyen változás? 

Brand megújulás van éppen folyamatban. Új dizájn, továbbá a webshopomat is  megújítom. Eltelt 4 év, én is változtam, úgy éreztem, hogy a márkát is hozzáigazítom.

Bernáth Melinda – Smarta.hu

Vállalkozásod rövid bemutatása: 

2016 óta vezetem a Smarta névre keresztelt blogomat, és YouTube csatornámat, ahol főként ételekkel, főzéssel, háztartási terméktesztekkel foglalkozom. A YouTube csatornámon már 27 000 feliratkozónál járok. A vállalkozásom fő területe tehát a tartalomgyártás, és marketing tanácsadás. Emellett most vágtam bele az ételfotózásba.

Mit csináltál, mivel foglalkoztál a vállalkozásod indítása előtt?

Marketingesként végigjártam a klasszikus ranglétrát,, asszisztensből vezető lettem egy háztartási termékeket értékesítő kereskedő cégnél. 

Honnan jött a vállalkozásod ötlete? 

Korábbi munkaviszonyommal összefüggött az első vállalkozásom. Ami azért is jött létre, mert úgy éreztem, tudom ezt jobban csinálni. És egyszer csak a saját vállalkozás működtetése közben jöttem rá, hogy beleszerettem a tartalomkészítésbe. Ezért indítottam el a blogomat, YouTube csatornámat. 

Mi volt a legnehezebb, legnagyobb kihívás eddig a vállalkozásodban?

A bizonytalanság. Mind a szponzoráció esetében, mind a külső marketinges munkáimnál  hullámzó volt a megkeresések száma. Főleg a Covid alatt, ahol a cégek egy csapásra megállították a marketingköltéseiket. Összeségében nem az van, hogy minden hónapban csippen a fizetés, mint alkalmazottként, hanem vannak szezonális ingadozások, bevétel hullámzások. Kihívás az önfoglalkoztatói önfegyelem, a munka – magánélet egyensúly megtartása. Például önmagunknak kell kialakítani a folyamatrendszert. 

Mi volt az átütő siker, amikor érezted, na végre megérkeztél? Mi volt az a mérföldkő?

Amikor az Aldi leszerződött velem egy nagyobb kampányra, alig volt követőszámom akkor még, teljesen az elején történt. Bizalmat szavaztak nekem, a munkámnak, az akkor nagyon sokat jelentett. Utána lényegesen könnyebben nyíltak az ajtók. Saját önbizalmamat is megerősítette, hogy van itt keresnivalóm. 

Mit szólt hozzá a környezeted? 1-5 skálán, ahol az 5 a nagyon támogattak

Abszolút támogató közegben voltam, vagyok. Természetesen az elején láttam aggodalmat a közeli hozzátartozóimon,  de senki nem ellenezte. Így egyértelműen 5, nagyon támogattak. 

Mi a terved a következő 1-3 évre? Lesz új termék, új szolgáltatás, valamilyen változás? 

Az ételfotózás szolgáltatásomat szeretném felfuttatni, ami a Youtube, blogos karrieremből alakult ki. Továbbá sok megkeresést kaptam, hogy szeretnének tőlem tanácsot kérni tartalomgyártásban, blogkészítésben, videózásban. Így utóbbi vonalon az oktatás irányba is el szeretnék mozdulni.

Háromfai Balázs – Biobubi

Vállalkozásod rövid bemutatása: 

Betétdíjas biomosószer kereskedelemmel foglalkozom, saját területi képviselőkkel megoldva a kiszállítást. Tehát a fogyasztó nemcsak egy szuper biomosószert kap, hanem a flakoncsere miatt környezettudatos megoldással is óvja a környezetét. A Biobubi mondhatni lovebrand lett, a fogyasztók egymásnak ajánlják.

Mit csináltál, mivel foglalkoztál a vállalkozásod indítása előtt?

Alkalmazottként háztartási gépeket, bútorokat szállítottam házhoz. Például vittük fel 4 emeletre, lényegében rakodó voltam. Ezt még a vállalkozásom első évében is csináltam párhuzamosan, amolyan biztonsági játékként.

Honnan jött a vállalkozásod ötlete? 

Személyes indíttatásból, hogy ne nyomjuk tele a saját kukánkat műanyaggal, környezetszennyező szeméttel. A párom nevelt rá az ökotudatosságra. És jött az ötlet, úgy gondoltam egy vállalkozás elindításával is tudok tenni a társadalomért. Lehetővé teszem a fogyasztóknak, hogy legyen környezettudatos alternatívájuk például a mosószerre, mindezt betétdíjas formában.

Mi volt a legnehezebb, legnagyobb kihívás eddig a vállalkozásodban?

Klapka György mondta anno, hogy nem nyit pékség, ha nem tud sütni zsemlét. Nos ebből fakadt az, hogy meg akartam tanulni, megismerni minden feltételt. Mosószer, tisztítószer, gyártás, összetevők, csomagolás. Például ez kellett a tárgyalásokhoz, partnerek felkutatásához. Az információ megszerzése, összegyűjtése nagy feladat volt, sőt időigényes. 

Mi volt az átütő siker, amikor érezted, na végre megérkeztél? Mi volt az a mérföldkő?

Az, amikor megtalált egy kisbefektető, hogy szeretne részese lenni a vállalkozásomnak. Továbbá az első 10 milliós forgalmú hónap, az az érzés felbecsülhetetlen. 

Mit szólt hozzá a környezeted? 1-5 skálán, ahol az 5 a nagyon támogattak

Ez 2-es volt az az elején. Később ez változott, amikor már látták, hogy ez tényleg komoly, és jönnek is az eredmények.  Tehát félév alatt felment 4-esre, és most már 5-ös, megnyugodtak, hogy sínen vagyok. 

Mi a terved a következő 1-3 évre? Lesz új termék, új szolgáltatás, valamilyen változás? 

Új termékek bevezetése, több kategóriában is. Hiszen ott vagyunk az ügyfél kapujában, pénztárcájában. Sok lojális fogyasztót szereztünk, szerzünk és az igény is mutatkozik, hogy több terméket is szeretnének tőlünk vásárolni. 

A Biobubi sikerét ti is végigkövethettétek már a Minneren. Azért, hogy ilyen dinamikusan növekedni tudjon egy stabil rendszert kellett választani a webshopjához. Először dobozos webshoppal indult, majd a nagy növekedés közben bevezették a Shoprentert, amit a Minnernél többször ajánlottunk már, sőt még a Digitális ninja kategóriánkban be is mutattuk. Az e-kereskedelem most újabb lendületet kapott, érdemes elolvasni a Shoprenter blogján ezt a tartalmat: Miért most indíts webshopot?

Varga Renáta – Gardróbom

Vállalkozásod rövid bemutatása: 

A Gardróbom egy használt ruha adásvételi applikáció, aminek segítségével tovább adhatod a már megunt ruháidat/kiegészítőidet és helyettük újakat szerezhetsz. Az applikáció célja a használt ruha adásvétel élvezetessé, egyszerűvé és biztonságossá tétele.

Mit csináltál, mivel foglalkoztál a vállalkozásod indítása előtt?

Vállalkozásom előtt közszférában dolgoztam, személyügyi referensként. Szerettem, de mindig tudtam, hogy létre szeretnék hozni valamit, ami a sajátom és a magam ura lehetek.

Honnan jött a vállalkozásod ötlete? 

Az ötlet egy személyes probléma kapcsán jött, amikor nem tudtam, mit kezdjek a már nem használt ruháimmal, az inspirációt pedig hasonló, Amerikában évek óta működő használtruha adásvételi applikációk nyújtották.

Mi volt a legnehezebb, legnagyobb kihívás eddig a vállalkozásodban?

A legnehezebb az applikáció készítése és megjelenése során felbukkanó nem várt problémák kezelése/megoldása volt. Szeretnénk a fogyasztóknak a legjobbat adni, de már most tudom, hogy soha nem lesz kész, ahogy ezt Zuckerberg is szokta mondani: a kész jobb, mint a tökéletes.

Mi volt az átütő siker, amikor érezted, na végre megérkeztél? Mi volt az a mérföldkő?

A Gardróbom TikTok profilja által már az alkalmazás megjelenése előtt több ezer feliratkozónk volt, ez már akkor egy átütő siker volt számomra és éreztem, hogy ez működni fog. Jelenleg még teszt verzióban fut az app, a megjelenése óta pedig közel 60.000 felhasználónk lett. A hivatalos változata, amivel egyben át is alakul a platform, a hetekben érkezik, remélem hasonló sikereket hozva!

Mit szólt hozzá a környezeted? 1-5 skálán, ahol az 5 nagyon támogattak

A családom és barátaim mindig is mellettem álltak, a Gardróbommal kapcsolatban is próbáltak segíteni, illetve motiválni, bár nem mindig értették, miről is beszélek. Összességében én 5-re értékelném.

Mi a terved a következő 1-3 évre? Lesz új termék, új szolgáltatás, valamilyen változás? 

A következő évekre a terv az applikáció tökéletesítése, majd a nemzetközi piacnyitás. Több terv is van a fejemben, a Gardróbom kiegészítő szolgáltatásaival kapcsolatban, de ez egyelőre még titok.

Kállai Jankó – Forever Hands 

Vállalkozásod rövid bemutatása: 

Kézszobor készítő szettet árulok. Minden hozzávalót megkapnak a vásárlók ahhoz, hogy otthon gipszbe öntsék kezüket, és a produktum igazán részletgazdag lesz. Forever Hands néven megtalálod a brandem.

Mit csináltál, mivel foglalkoztál a vállalkozásod indítása előtt?

Édesapámnak segítettem grafikus dolgokban, marketinggel kapcsolatban, családi vállalkozásunkban. Ez az időszak segített, hogy átlássam egy vállalkozás működését, de mégis alkalmazottként dolgoztam. Egy digitális ügynökségnél is voltam egy ideig, például videóvágás volt a feladatom, tartalomkészítés. Jó volt látni, hogy egy 30 fős cég hogyan működik, azt figyeltem, az én vállalkozásomba mit lehet majd átvinni.

Honnan jött a vállalkozásod ötlete? 

Vírus alatt jött az ötlet, a polcon láttam a nappaliban egy kiskoromban készült kézszobrot. Utána rövid időn belül összegyűjtöttem az információkat, hogy mi kellhet egy ilyen készlethez, és hogyan lehet piacképes termékké varázsolni az ötletet. 

Mi volt a legnehezebb, legnagyobb kihívás eddig a vállalkozásodban?

Szerepeltem a Cápák Között műsorban és az azt követő nagy növekedés menedzselése nem kis feladat volt számomra. Átlátni minden részt, mindenre figyelni, közben ott volt az is, hogy a “Cápákkal” is aláírtuk a befektetői szerződést.

Mi volt az átütő siker, amikor érezted, na végre megérkeztél? Mi volt az a mérföldkő?

Az első sikert akkor éreztem, amikor 2-3 hónap után elindult a webshop. Ez szeptember 5-én volt, és azonnal jött 8-10 vásárlás. Éreztem, hogy a 3 hónap munka beért. És természetesen utána a legnagyobb lehetőség, és siker a Cápák között szereplés, ahol befektetőkre is szert tettem és a médiafigyelem még jobban feltette a céget a térképre. 

Mit szólt hozzá a környezeted? 1-5 skálán, ahol az 5 a nagyon támogattak

5, mindenki támogatott, baráti kör is, nagyon lelkesek voltak. Egyedül a nagymamám mondta, hogy az egyetemmel kellene foglalkozni. Azóta a baráti körben 10 emberből 4 elkezdett foglalkozni az e-kereskedelemmel.

Mi a terved a következő 1-3 évre? Lesz új termék, új szolgáltatás, valamilyen változás? 

Új termékeket szeretnénk piacra dobni, és ahogy már több helyen is említettem, még a Minneren is, hogy több országba értékesíteni a termékeket. 

Ez izgalmas volt! Önmegvalósítókat és karrierváltókat is láthattunk. Mi kell a sikerhez? 

Ahogy láthattuk, a környezetünk támogatása fontos lehet (küldd el nekik ezt a cikket), de többségében féltenek minket a kudarctól, azért érezhetjük, hogy nem olyan nagyfokú a támogatásuk. Mindegyik vállalkozónál érezni azt, hogy a váltáshoz új ismereteket kellett szerezni. Mondhatjuk azt is, hogy tanultak, de sokkal jobb kifejezés, hogy összegyűjtötték azokat az információkat, feltételeket, ami az ő vállalkozásuk sikerességéhez kell. Például, ha webshopot indítasz, járd körbe, milyen lehetőségek vannak webáruház üzemeltetéséhez, lásd: bérelhető webshopmotorok, például a Shoprenter. Járd körbe, hogy mennyi látogató kell a sikerhez, milyen konverzióval dolgoznak a többiek (mi az a konverzió), milyen marketingcsatornákat éreznek sikeresnek. Ezekre egyébként a Shoprenter éves kutatásai mindig jó támpontot adnak (link). 

Legyél bátor, mint a fenti 5 vállalkozó! Valósítsd meg álmaidat! Ha kérdésed van, bátran fordulj hozzánk! 

Fotó: bruce mars / Unsplash

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...

Tech cégek kirúgási hulláma, Új kereső a Google ellen, VB antiszponzor kampány – Hírszemle podcast

Valami van a levegőben! A tech szektor elbocsátási hulláma azért is lehet furcsa, mert azért egy trendi területen történik. Téma lesz egy saját projekt...