Ki ne álmodna arról, hogy egy nap olyan nagy céget épít, hogy beveszi más országok piacait is? A probléma épp ez, hogy erről csak álmodozunk, pedig itt vagyunk az EU és a digitalizáció kellős közepén. Soha ilyen könnyű még nem volt külföldre terjeszkedni. Mégis sokan azt hiszik ez valami megugorhatatlan dolog, de elárulok valamit…
Exportálni sokkal könnyebb és akár olcsóbb is, mint hinnéd.
Ha már egy ideje gondolkodsz az külföldi értékesítésben, de még nem vágtál bele, segítünk megadni a kezdőlökést. Ha ez nem győz meg arról, milyen könnyen megvalósíthatod ezt, akkor semmi. Készült már korábban egy Export csekklista a szlovák, cseh, román, lengyel piac meghódítására. Ebben megtalálod a lépéseket, hogy tervet készíthess, most pedig a költségeket fogjuk megnézni. Tudjuk, hogy minden cég más és más, így az itt szereplő díjak inkább irányadó jellegűek, hogy fejben el tudd helyezni mire számíthasz. Ebben segített nekünk az Everigo, akik azzal foglalkoznak, hogy a terjeszkedés minden épésében támogatnak.
Az Everigo küldetése nem csak az, hogy minél több magyarországi webáruháznak segítsenek külföldi terjeszkedésben, hanem hogy egyrészt a magyarországi vállalkozók jobban megismerjék a külföldi piacokban rejlő lehetőségeket, majd elérhetővé is tegyék azt, nemcsak a nagyok, de akár a kisebb vállalkozások számára is. Anélkül, hogy egy helyi csapatot kellene toborozni és teljes állásban felvenni.
Piackutatás
A legelső feladatod, hogy kiválaszd a célországot vagy országokat, amik felé nyitni szeretnél. Ezt viszont nem érdemes hasraütésszerűen csinálni. Biztos, hogy él egy kép a fejedben és valami alapján már kinéztél országokat, de egy piackutatás több annál, minthogy „Ausztriában sok pénze van az embereknek, ott jól megy majd a termékem”. Érdemes kideríteni kik a versenytársak a piacodon, vannak-e a hazaitól nagyban eltérő fogyasztói szokások, mások hogy hirdetnek, milyen platformokon, milyen szállítási lehetőségeid vannak.
Mindezekben segítségedre lehet a Google Trends, a Google Kexword Planner vagy a Similarweb, de nem szégyen segítséget kérni. Egy profi cég, aki ebben utazik sokkal hatékonyabb és mélyebb elemzést készíthet. Ennek ára az Everigonál például 350 €/ország. Ebben benne van:
- Versenytársak elemzése
- Általánosan (forgalom, látogatottság, ügyfélszolgálat minősége, stb…)
- Kiszállítás (módok, díjak, szállítási idők)
- Fizetési módok
- Marketing
- Ország elemzés (pl: népszerű kategóriák, online forgalom megoszlása, gazdasági elemzés)
- Kulcsszó elemzés
Az Everigonál a díjból 100 EUR-t jóváírnak, ha más szolgáltatást is igénybe veszel. Tegyük fel tetszik, amit látsz az elemzésben és úgy érzed érdemes belevágni.
Anyanyelvi fordítás
Nem fogok hazudni, a fordítás lesz a legnagyobb költséged a külföldi piacralépésben. Gondoltad volna? A közönségedhez minden esetben az anyanyelvén érdemes szólnod. Azon vásárlókat bukni, hogy neked „csak” 1 angol oldalad van, nagy hiba lenne és rengeteg elszalasztott vásárló. Le kell fordítani a teljes weboldalat, termékleírásokat, cikkeket, automata üzeneteket, email marketing anyagokat.
Ezeket először össze kell gyűjtened és csak ez után lehet pontos árat kalkulálni rájuk. 200 termékes webshopnál nyilván sokkal nagyobb munka lesz, mint egy egytermékes webshop. (Sok termék esetén egyébként XML feed exporttal is tudnak dolgozni. Fordítás után egy kattintással vissza tudod tölteni az új webáruházba.)
Egy profi cég ilyenkor nem vegytiszta fordítást készít, mert figyelembe kell venni a helyi sajátosságokat, helyiek által ismert kifejezéseket/kullcsszavakat. Egy fordítóirodában sok esetben olyanok dolgoznak, akik soha nem éltek kint az adott országban, és vannak esetleg olyan kultúrális dolgok/kifejezések, amiket nem ismernek. Ezért fontos, hogy egy erre szakosodott cég anyanyelvi fordítókkal dolgozik.
Az Everigonál az ilyen szintű, profi fordítás és lokalizálás díja az esetek többségében 1000 € alatt van. Előfodulhat, hogy olyan nagy áruházad van, ami akár több ezer EUR-ba kóstál majd, de ha úgy érzed még kezelhető méretű a webshopod nyugodtan számolj első körben egy ilyen 500 € és 1000 € közötti összeggel. Ebbe a díjba beletartozik az is, hogy a feltöltés után mindent ellenőriznek az oldaladon.
Weboldal duplikáció
A fordítás sem kifizethetetlen összeg, de a külföldi weboldal elrajtolása onnantól már szinte semmi. A kész idegen nyelvű anyagok egy új weboldalra fognak felkerülni, hiszen egy új ország esetében javasolt a helyi domain. WordPressben a meglévő oldalad duplikálása alig pár kattintás, bérelhető webshop motorok esetén (pl. Shopify, UNAS) pedig a havidíj része, hogy ezt megcsinálják neked. Egyetlen költséged lesz: A külföldi domain. Ennek költsége körülbelül 5-10 € 2 évre.
Bankszámlanyitás
Szükséged lesz külföldi bankszámlára is. Ezt te magad is megteheted, de az Everigo is kiválasztja a számodra ideális bankot, a neked megfelelő bankszámlacsomagot. Ezt el lehet intézni például a Wise Business segítségével, ami egyszeri 50 € de választhatsz „hagyományos” bankot is, ahol 7-10 €/hó díjjal számolhatsz.
Itt arra is gondolj, hogy a keletkező bevételeidet át kellhet majd váltanod forintba. A működési költségeid nagy része továbbra is itthon keletkezik. (Nem gyártást szervezünk ki külföldre, csak értékesítünk.) Szóval a rendszeres pénzváltásnak is lesz egy díja. Ez a Wise-nál középárfolyamon 0.92% EUR-HUF párra nézve. A pénzösszeget viszont a forgalmad fogja meghatározni, én nem tudom megmondani, ebből már tudsz kalkulálni.
Számlázás és könyvelés
Ez egy kakukktojás elem a listában, ugyanis simán lehet, hogy ezen 0 € költséged lesz. Azért akartam berakni, mert talán a leggyakoribb tévhit exportálásnál, hogy külföldi cég kell a külföldi számlázáshoz. Szerencsére nem, egy magyar céggel is tökéletesen működhetsz az EU-n belül és semmiféle hátrányod nem származik az ÁFA-ból sem. (Ehhez szükséges az OSS regisztráció, amiről olvashatsz a csekklista cikkben.) Azt az értékesítés helyén fizeted, mindegy hogy magyar vagy osztrák Kft-d van.
A jelenlegi számlázóprogramodon múlik minden. Ha egy olyan piacvezető szoftvert használsz, mint pl a Billingo vagy a Számlázz.hu, akkor kész is vagy. Előbbinek már a legolcsóbb csomagja is képes más pénznemekben és nyelveken számlázni.
Ha a jelenlegi rendszered nem tudja ezt alapból, akkor erre is kell egy kicsit költened. DE még mindig sokkal olcsóbb egy jobb számlázóprogram vagy magasabb csomag a meglévődnél, mnint egy külföldi cégalapítás és egy ottani számlázóprogram+könyvelő. (Ja igen, az itthoni könyvelőd tökéletesen alkalmas a kint keletkező szálmák kezelésére.) Ha váltanod kell, a Billingo egyik legdrágább csomagja, amiben már tényleg minden fontos üzleti funkció bent van, havi 2990 Ft+ÁFA /hó, a számlázz.hu-nál 1990 Ft+ÁFA /hó.
Ügyfélszolgálat
Szintén elengedhetetlen a külföldi értékesítéshez és piacra lépéshez a lokalizált ügyfélszolgálat. Többnyelvű és szakképzett, illetve képzett a te konkrét webáruházad és terméked működésében is. Nem is húzom az időt, kicsi esélyt látok rá, hogy ezt házon belül akarná valaki csinálni.
Az Everigonál először is egy egyszeri „rendszerkiépítése” díjjal kell számolnod. Ebbe beletartozik a helyi telefonszám beszerzése, az email fiókok beállítása és a szakképzett helyi ügyfélszolgálatos csapat képzése a webshopod működéséről. Ennek az ára 99 €.
Ezen felül lesz egy havidíja a működésnek. Az Everigo megoldásában ez körülbelül 200-290 €/hó, amibe beletartozik az emailes és telefonos ügyfélszolgálat, folyamatos adminisztráció, social oldalakon a chat és kommentek kezelése, rendszeres tanácsadás és 5000 karakter/hó fordítás. Ez mehet social posztok szövegeire, hirdetések szövegeire, új termékoldalakra, stb… Amennyiben nem szeretnéd kiszervezni a marketing kampányok kezelését egy külsős csapatnak, akkor a helyi szakemberek együttműködnek a jelenlegi marketingeseddel vagy ügynökségeddel.
Kiszállítás
Ami még biztosan extra költséged lesz, az a külföldi szállítás. A hazai cégek egyre gyakrabban dolgoznak fulfillment szolgáltatókkal, akik intézik a külföldi kiszállítást, de ha saját raktárad van, akkor sem kell ennél többel számolnod. Nincs szükséged kinti raktárra, egyáltalán nem kell nagy tételben kivinni a terméked. A hazai csomagküldő szolgáltatók mára versenyképet árat és szállítási időt tudnak nyújtani. Add fel nyugodtan Magyarországról!
Ha nem szeretnél foglalkozni a külföldi logisztikával vagy esetleg itthon se teszed,nem foglalkozol saját logisztikával, akkor a fulfillment a jó megoldás. Itt az egyik legnagyobb hazai szereplő árai:
- 1-2 kg csomag díja
- Ausztriába 1850-2000 Ft
- Szlovákiába 1250-2000 Ft
- Csehországba 1100-2000 Ft
- Lengyelországba 1000-2000 Ft
- 5kg csomag díja
- Ausztriába 2400-2600 Ft
- Szlovákiába 1800-2200 Ft
- Csehországba 1900-2500 Ft
- Lengyelországba 1550-2500 Ft
+ Marketing
A fordítás melleti legnagyobb költséged a marketing lesz. Azt hiszen nem kell túlmagyarázni miért. Új piaci szereplő leszel, akiről még senki sem hallott, ugyanúgy be kell indulnod mintha itthon új vállalkozásba fognál. Ez viszont teljes mértékben rajtad áll. Érdemes a hazai hirdetési budget-vel legalább tervezni. Nyilván nyugatabbra a magasabb vásárlóerő miatt drágábbak a PPC kampányok, Romániában alacsonyabbak, a többi környező országban pedig számolhatsz kb. a hazai kattintás árakkal. Jó hír, hogy a tartalomgyártást nem feltétlen kell duplikálni. Minden videó és fotó felhasználható, ha ügyesen csinálod. Narrált anyagokat megoldhatsz Upworkön keresztüli hangokkal, de akár a narrációval, a szövegekkel és a feliratokkal is segít az Everigo. Nagyobb reklámfilmeknél, ahol esetleg színészek is szerepelnek már nem tudod ezt megcsinálni, de amit csak tudsz hasznosíts újra.
Az Everigo a piackutatás során a helyi marketing viszonyok felmérését is megcsinálja. Segítenek, hogy milyen anyagokkal ne foglalkozz inkább, milyen minőségű videókat készíts, amik ott is megállják a helyüket. Sajnos erre lehetetlen árat mondani, de hazai marketingre szánt havi kereted legalább használd fel az induláshoz. Azért arra figyelj, hogy minimum 200-300 ezer Ft/hó marketing ráfordítással érdemes számolni.
Na akkor, mennyi az annyi?
FONTOS: Nem egy több piacra értékesítő cég elindításának költségeit, hanem a meglévő, működő cégedben felmerülő extra költségeket soroltuk fel ebben a cikkben. Amit itt nem láttál, az vagy nagyon iparágspecifikus vagy nem fog plusz költséget okozni azzal, hogy új ország piacára lépsz. Összegezve tehát az alapok:
- Piackutatás – 350 €/ország
- Fordítás – 750 €
- Domain – 5 €/év
- Wise számlanyitás – 50 €
- Ügyfélszolgálat kiépítés – 99 €
- Ügyfélszolgálat működtetés – 240 €/hó
Ezek alapján egy új országba belépned körülbelül 1250 € upfront költség és 240 €/hó, amire még rájön a jelenlegi marketing budget. Ez az mivel mindenképp számolnod kell, a számlázót, a könyvelőd extra díját a több számla miatt direkt kihagytam. A szállítás és a pénzváltás erősen forgalomfüggő, de ezeket már meg tudod becsülni és hozzáadni. Most már tudod, mivel kell kalkulálnod. Hajrá!
Ugye hogy nem is olyan vészes? Főleg azért, hogy a magyarnál sokkal nagyobb piacokat érj el, több vásárlóval, több online vásárlással és magasabb vásárlóerővel. Nem csak egyetlen piactól fogsz függeni, több lábra áll a vállalkozásod. Mindezt akár EUR bevétellel! Egy cég életében a külföldi terjeszkedés nem cél, hanem elengedhetetlen lépés lesz egy ponton. Ha szeretnél belevágni, irány az Everigo és kérj ingyenes konzultációt.
Exportálnék! De előbb olvasnék még…
- Csekklista a szlovák, cseh, román, lengyel piac meghódítására. Export csekklista
- Ezek a magyar kereskedők 4-szer több árbevételt érnek el azért, mert exportálnak [kutatás]
- Saját raktárból fulfillmentbe. Esettanulmány
- eMAG piactér, marketplace működése – Interjú a kereskedelmi igazgatójával
Források: Everigo
Fotók: Canva