Piactér vállalkozási ötletek, üzleti modellek. E-kereskedelem, webáruház

Hogyha már mi is így belerázódtunk a piactér indításba, összegyűjtöttem minden lehetséges módozatot piactér, termékajánló oldalhoz, amit akár az indulásnál, akár később is alkalmazni tudsz. Az ire.hu piactér, termékajánló elindulását esettanulmányként nyomon követheted a Minner Youtube csatornáján, illetve a Minneren külön erre a célra létrehozott oldalon. Az e-kereskedelem most olyan szakaszban van, hogy a piactereknek még nagyobb jelentőségük lett. Itt olyan termékkereső oldalakra gondolunk, mint például a Favi.hu, akiről már biztosan hallottál, és aki hazai piacon havonta több tízmillió forint bevételt generál csak a kattintásokból, amit a bútor webáruházak fizetnek neki.

Ezt a cikket úgy írom, hogy könyékig benne vagyunk a piacban, már bevételünk is származott a termékkeresőnkből és aktívan körbe járjuk a témát. Ez az anyag is az esettanulmányunk egy részébe kerül bele, hiszen amikor vállalkozást indítunk, körbe kell járnunk minden üzleti modellt, üzleti megoldást.

Most van itt a lehetőség!

A piactér, új generációs indítása a Minner 2021-es üzleti ötletekbe, trendekbe is bekerült. Ide bemásolom a termékkereső vállalkozási ötlet kiindulási pontját:

A hazai webáruházak, az e-kereskedelem egyik sajátossága, hogy a marketingcsatornák dobogós helyén szerepelnek az ár-összehasonlító oldalak. De csak azért, mert eddig nem volt más!

A fogyasztók termékkínálatot keresnek, ezt adják nekik az új generációs platformok. És imádják őket! Az ár-összehasonlító oldalak rendszerét, úgy gondolom, ismered. Az üzleti modell lényege az, hogy ár alapján rendezi különböző kategóriák, vagy konkrét termékek alapján a rendszerében található webáruházak kínálatát. Ha az érdeklődő átkattint, akkor ezért a kattintásért (PPC) a webáruház fizet (15-40 Ft közötti kattintásonként).

Ugyanezt a modellt követik az olyan oldalak, mint a favi.hu, csak nálunk nem az ár a lényeges, hanem egy konkrét termékkategóriába tartozó keresőt, listázót hozzanak létre.

Tehát egy olyan oldal, aminél a webáruház kereső paraméterek sokrétűbbek, mintha azt egy webplázánál tennéd meg (pl. eMag, Alza), akik értelemszerűen nem fogják módosítani termékkategóriánként a keresőparamétereket (pl. bútoroknál nincs méret szerinti keresés, vagy kanapé esetében 2-3 személyes). Egy idő után persze függőséget is hoznak a partnereiknek, hiszen a bevételük egy része lehet, pont tőlük jön majd.
A bevétel PPC, vagyis kattintásonként, amikor valaki a weboldaladról átkattint a partner oldalára, de affiliate megoldás is jó ötlet lehet. 

Amikor a trendek összeérnek!

Pont ezért követed a Minnert, hogy ezekre figyelmeztessünk. 

A Minneren megjelent cikkben a Favi.hu -t mutattam be (itt). Ahogy látod, a favi.hu elérhető az összes környező országban (cseh, szlovák, lengyel, román, horvát). Az e-kereskedelem egyik lényeges trendje most, hogy a saját hazájukban kiemelkedő gyártók, webáruházak, e-kereskedők terjeszkednek a környező országokban. Ez jogos is, hiszen az adott országban elérhették már a forgalom tetejét, skálázódáshoz kell a külföldi piac. Erre a trendre támaszkodnak rá az ilyen oldalak, az adott ország nyelvén elérhetővé teszik a határon túli webshopok ajánlatát is. De persze ez csak egy extra dolog, ami segíti a növekedésedet. 

Néhány kategória ötlet (tehát ezeknek csak egyikét találják meg a felhasználók nálad):

  • elektromos kerékpárok (céges adókedvezmény miatt ez még jó is lehet),
  • társasjáték (mint ők),
  • csak háztartási gépek,
  • csak natúrkozmetikumok,
  • csak környezettudatos termékek (úúú ez jó, ez jó!, még az Amazon is lájkolná, éppen most derült ki, ebbe az irányba nyit jobban),…
  • csak időseknek szóló oldal, piactér,
  • ajándék piactér (mi ezt választottuk).

Piactér üzleti ötletek, üzleti modellek

A piactér, termékkereső, termékajánló oldal sajátossága, hogy partnercégek, webáruházak termékei szerepelnek az oldalon.

A bevétel származhat jutalékból (eladásónként), kattintásonkénti díjból (árukereső modell), elmehet dropshipping irányba, de akár további üzleti modellről is lehet szó. Lássuk is ezeket!

#1 – Jutalékos modell, affiliate

Akár mondhatjuk sikerdíjas megoldásnak is. A webáruházaknak, kereskedőknek ez igazán vonzó megoldás, mert csak akkor kell fizetniük, ha vásárlót generált a piactér. A fogyasztó a partnernél vásárolja meg az árut, terméket. A partner csak valamilyen linken keresztül közvetíti át a látogatót. Affiliate követő kóddal lehet mérni az így származó forgalmat, 80-90%-os pontossággal tudunk dolgozni.

A megoldások ebben:

  • Piacteret üzemeltetünk valamelyik affiliate rendszerre ráépülve. Például Tradetracker, Edognet (mi utóbbit használjuk). Ők kapcsolnak össze a náluk lévő webáruházakkal, mérik a konverziót. Ha rákattint a látogató egy bannerre, vagy a webáruház rendszernek köszönhetően a behúzott termékeknél a vásárlás gombra, majd vásárol, akkor ezután pénzt kapunk. Lásd Minner piacterénél, az ire.hu -nál is ez a megoldás működik.
  • Piacteret üzemeltetünk úgy, hogy saját affiliate rendszert üzemeltetünk és a partnereket, webáruházakat mi keressük fel. Rá kell vennünk, hogy a kódunkat elhelyezzék. Nos egyébként az érv, hogy sikerdíjas, tényleg jó meggyőző erőt ad, de ettől még a bizalom elnyerése nehezebb. Mi egyébként ezt fogjuk valószínűleg a későbbiekben alkalmazni, de az első fázisban a fenti affiliate közvetítőre épülő megoldás teljesen jó. Visszatérve, itt a legnagyobb előny lehet az, hogy ténylegesen együtt is működünk a webshopokkal, közös kampányok és hasonló nyalánkságok. Azt látjuk, hogy minél több rendelést generálunk így, annál jobban együtt kell majd működni a webáruházakkal. Ez azért is fontos, mert a te forgalmad attól is függ, hogy a partner weboldala milyen jól működik.

Sőt igazából nehéz kérdés, mert olyan jó rendszert, mint amit az Edognet ad, nehezen tudnánk megvalósítani. Az átnavigált vásárló teljes vásárlásából kapunk pénzt, akkor is, ha először számítógépen kattint, majd mobilon vásárol (vagy fordítva). Akkor is jár a jutalék, ha vittünk látogatót és az adott webáruház remarketinggel visszacsalogatja a látogatót, vagy 30 napon belül vásárol.

Példa az ire.hu , vagyis a Minner piactere. Ha a fogyasztó rákattint a Tovább a rendeléshez gombra, és 30 napon belül vásárol valamit az adott webshopnál, akkor a teljes kosárértékből 8-10%-ot kapunk. Ami egyébként óriási %, nézve az e-kereskedelmi hozamlehetőségeket, és nézve, hogy nekünk mennyi kiadásunk van, mennyi erőforrást igényel.

Piactér, termékajánló – Hogy is van ez? Hová kerül a termék?

Több megoldás is létezik arra, hogy átnavigáljunk vásárlókat a webáruházakhoz.

  • Először is felhúzhatunk egy webáruház rendszert, ami tudja kezelni a termékeket. Például a WordPress WooCommerce erre jó megoldás lehet (lásd itt a cikkünkben). Mi is ezt használjuk, mert a webáruházak termékfeed-jét, vagyis terméklistáját be tudjuk importálni, folyamatosan frissíteni. Minden automatizálható. A termékek így webáruházunkba – ami piactér ugye – bekerül. A trükk az lesz, hogy a vásárlás gombra teszünk egy affiliate linket. Ezt egyszer beállítjuk, utána automatizálni tudjuk a frissítéseket (például ár).
  • Lehet olyan megoldás is, hogy blogbejegyzésként / cikkként hozunk létre termékajánlókat, listákat. Például 15 natúrkozmetikum, amit …. . Itt manuálisan linkeljük be a termékeket, affiliate linkeket. Ugyanezt persze lehet majd az alábbi 2. ötletnél is alkalmazni, természetesen a fenti termékbehúzást is. Mi a kettőt együtt fogjuk az ire.hu -nál.

Mivel lehet kitűnni?

Amit látunk, hogy a jó termékleírásokkal, képekkel, tesztekkel, továbbá bivaly erős (hatékony), továbbfejlesztett keresővel. Utóbbi akkor érdekes, ha sok termékről van szó. Ami még érdekes lehet, és amit mi alkalmazunk, hogy mi a termékeket szűrjük, és inkább a kevesebb, de minőségi irányba megyünk el.

Linkek, ha bővebben olvasnál erről, a megvalósításról:

#2 – Kattintás alapú modellre épülő piactér

Az árukereső is így működik, de most már az új generációs termékkeresőt mutatjuk.

Favi.hu féle kattintás alapú elszámolásra épül a vállalkozás. A Favi 15 Ft-ot számol fel kattintásonként. Ennyit fizet a partner mind egyes kattintásért. Ehhez kellett egy olyan rendszer, amit egyébként a partner is elfogad, megbízik benne.

A similarweb adatai alapján havi 900 ezer – 2 millió látogatottságot tud felmutatni a favi.hu Ez a jelenlegi piaci tapasztalataink alapján havi 15-30 millió forint árbevételt jelenthet nekik, amit kattintásokból “gyűjtenek” össze.

Ennél a megoldásnál szintén úgy néz ki, hogy vagy az adott webáruházak termékfeed-jére támaszkodva importálod a termékeiket a webshoprendszeredbe, de akár az is lehet, hogy csupán terméklistákat hozol létre (utóbbit blogbejegyzésben, cikkben). A webshopok minden egyes kattintásért fizetnek, mintha az egy Google hirdetés lenne.

#3 – Content studio vállalkozásunk van a piactérrel párhuzamosan

Piactérként te a fogyasztót és a webáruházakat is segíted. Mindegyik esetben akkor tudod a legjobban segíteni őket, ha jó képeket, közösségi média posztokat gyártasz, marketinget alkalmazol. Itt az egészben a kulcs. Kellenek jó képek egyébként is, kell közösségi média posztokat gyártani, és akár el is adhatjuk, így növelve a bevételi forrásunkat. Továbbá gondolj bele, hogy te egy marketing csatornája vagy a webáruházaknak.

A content studio alatt azt értem, hogyha már úgy is befotózod a termékeket, vagy éppen írtok szövegeket, akkor megcsinálhatod a partnereknek is ezeket a tartalmakat. És ők ezért még fizetnek pluszban. Beszerzel profi eszközöket, együttműködsz szakértőkkel.

A nagy márkák is elkezdték egyébként saját content studio-ból gyártani a tartalmaikat: Corona sör, P&G, Old Spice, mind külön marketingstúdiót hoztak létre

Tehát pénzed van a saját piactereden történő értékesítésből is. Sőt neked is érdeked, hogy ők is jól nyomják a marketingjüket, affiliate megállapodás esetében még inkább.

Lehetséges az is, hogy olyan szolgáltatást nyújtaszt, hogy a gyártóknak, márkáknak, kereskedőknek a termékéhez gyártasz termékleírásokat, ábrákat, képeket, amelyeket a partnerek, viszonteladók felhasználnak a termékleírásaikban. A márka ezzel is növelheti a piaci részesedését, és természetesen a forgalmát. Ilyen szolgáltatást nyújt például a flxmedia.com Tehát a márkának, nagykereskedőnek, gyártónak te készíted el több verzióban is azokat az ábrákat, képeket, akár termékelírásokat, amiket a kiskereskedők, webáruházak fel fognak használni a termékleírásaikban. Így könnyebb lesz a gyártóknak is, mert a kereskedők szeretnek velük együtt dolgozni, de akár köthetik majd meghatározott forgalom eléréséhez is azt, hogy ilyen anyagokat használhatnak a weboldalaikon.

Itt lényegében tehát azt csinálod, hogyha már úgy is csinálod ezeket, akkor miért ne használnád jobban ki az erőforrásaidat.

#4 – Napi egy termék

Ez kicsit kockázatosabb üzleti modell, de akár el lehet azt is érni, hogy egy idő után még a cégek fizessenek érte, hogy bekerüljenek a napi 1-be. Neked is könnyebb mérni, könnyebb partnert keresni. Ami érdekes volt számomra, amikor elkezdtük vadászni a termékeket a piacterünkre, ahol maximum 100 termék teszünk fel egyszerre, nos rá kellett jönni mennyi haszontalan termék van a piacon.

Amerikában annyira bejött egy ilyen megoldás, hogy az Amazon felvásárolta 2010-ben egészen pontosan 110 millió dollárért. Ez a Woot.com

Az Amazon nem kapcsolta le az oldalt, sőt máig működik. Havonta 10 milliószor látogatják a Woot.com-ot

Itt a megvalósítás esszenciája az, hogy

  • Könnyebb lehet feliratkozókat gyűjteni, mert azt mondod, értesülhet a napi 1 kiemelt termékről.
  • Teremthet egy rutint, hogy a fogyasztó felnézzen, de akár az előző pontban leírt hírlevél csekkolását is sokkal jobban elérheted.
  • Nem csak sikerdíjasra, vagy kattintás alapúra teheted az üzleti modellt, hanem egy idő után szponzorációs díjat is fel tudsz számolni.

#4. Dropshipping – a piactér csúcsa, vagy ez lehet a cél

Nem teljesen a lista része egyébként, mert ezzel nem teljesen azt a trendet fogod meg, amire első körben épül maga a piactér, termékkereső üzleti modell. Ezt azért írtam be, mert akár egy cél lehet az is, hogy ide eljuss. Vagy azt mondod, hogy több évig csinálod a felső 3 valamelyikét, majd van elég piaci tapasztalatod, hogy van ezt bevezesd, vagy más módon legyen webáruházad. De az is lehet, hogy nem is dropshippinget alkalmazol, hanem saját webáruházat.

Lényegében egy webshopot üzemeltetsz. Van már rá megoldás, hogy raktárkészlet nélkül beindíts úgy egy piacteret, hogy a termékeket csak akkor kell megvenned, ha éppen valaki vásárolt, és folyamatosan van készletinformációd is. Hazai piacon például a Webshippy-nek a Dropshippy szolgáltatása. A fulfillment logisztikai szolgáltatását igénybe vevő kereskedők termékeit mi is eladhatjuk. Csak akkor kell megvennünk, ha abból mi értékesítettünk, a készletet is látjuk.

Belülről így látod a Drophippy-nél a termékeket, te tudod importálni, behúzni, amire szükséged van, látod, mennyi a nagykereskedői ár, amit te fizetsz, és kb. mennyi árréssel kalkulálhatsz.

Ez jó volt! Még alámerülnék ebben a témában!

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek