Podcast csatorna indítása, podcast marketing. Könnyebb, mint írni. Hogyan csinálj podcastet

Dátum

Megosztás

Podcast készítése, indítása lépésről lépésre. Biztos már milliószor hallottad, hogy gyárts tartalmat. Gyárts videókat, szövegeket, a tartalommarketingé a jövő….! Aztán ott állsz cégvezetőként, marketingesként és bár tudod, mit kellene kommunikálnod a vevők felé, mégsem jön össze. Nehéz is mérni, azért is, mert inkább hosszútávú marketing stratégiához tartozik, vagyis később térül meg. A legnehezebb, ahogy írtam, a tartalmak elkészítése, írásnál a cégeknek általában valahogy nehezen jönnek a szavak, videónál pedig ott a sok egyéb körülmény és még költséges is lehet. Nem véletlen, hogy berobbant a podcast, vagyis a felvett hanganyagok területe.

Milyen egy podcast? Mi a podcast?

Egy felvett beszélgetés, ami 2-3 fő között történik, de az is lehet, hogy csak egy ember beszél benne. A felhasználók vagy valamilyen zenei applikáción keresztül hallgatják (felvételről), amikor ők akarják, mint például a Spotify, vagy az Apple iTunes-hoz tartozó Apple Podcast, vagy a másik megoldás így weboldalba beágyazva lejátszóként, mint egy Youtube videó, csak ezen nincs mozgókép:

Általában 30 perc hosszúságú, de ha többen is beszélnek benne, akár több órás is lehet. Az emberek valamilyen rutin tevékenység mellett hallgatják. Például mosogatás, takarítás, autóvezetés, bevásárlás, futás, sportolás.

A podcast lehet élő is, de legtöbbször ezek felvett adások, hanganyagok.

Miért említettem, hogy könnyebb beszélni, mint írni?

Tapasztalatom, hogy a cégeknél amikor blogmarketingre, vagy szöveges tartalmak készítésére került a sor, egyszerűen leblokkolnak.

Több dolog is állhat a háttérben, hogy miért nehéz, nyögvenyelős a szöveges- és blogmarketing:

  • A cégvezető blogolna, de mikor belekezd az írásba, nehezen jönnek a szavak. Nehéz műfaj a blogírás.
  • Vagy ez a marketinges feladata, de csak nyűg neki, nem is tudja miről írjon, és /vagy lassan készülnek a tartalmak.
  • Külsős szövegíróra bízzák. Nem kompetens az adott iparágban, rossz anyagokat készít.
  • A cégvezetés elkaszálja 2-3 hónap után a blogmarketinget, mert nem hoz eredményt. A blogmarketing hosszabb távon térül meg.
  • A podcast megoldja mindkettőt!

A podcast marketing a Minner 2020-as marketing trendek cikkébe is bekerült. Kattints majd ide, miután ezt a cikket elolvastad!

A podcastban csak beszélni kell – mindenkinek gördülékenyen megy*

*akinek az elején nem megy, az is egy idő után belejön.
A tapasztalatunk az, hogy nagyon könnyen beszél egy cégvezető, vagy akár egy munkatárs is a cégről, termékekről, vevői igényekről, a termékkel kapcsolatos témákról így hanganyagban. Elég hozzá egy egyszerű mikrofon, ami már 10-20 000 forint között beszerezhető, és nagyon jó minőségben vesz fel (erről tippek lejjebb).

2 legyet ütünk egy csapásra: podcast marketing + blogmarketing

Tartalommutáció!!! Ezt imádom a legjobban! Kész van 4-5 podcast adásod, majd abból készítesz blogbejegyzést, ami legalább 4-5 cikk, ha nem 8-15. Igazán hatékonyan tudsz majd dolgozni. És akkor ezekből még Facebook poszt is lesz! Akár rövid verziójában meg is tudod osztani a podcastet is, pl. Facebookon. (Erről cikk: A marketing-, tartalommutáció, avagy hogyan terjeszd az üzeneteidet)

De ez még semmi! Tapasztalat, hogy jobban megfogod az emberek figyelmét!

Mitől lesz jó a marketinged? Ha igazán elkapod az emberek figyelmét. Sokszor hallhattad már, hogy a figyelem milliókat érhet. Az olvasóimmal, ügyfeleimmel beszélgetve arra lettem figyelmes, hogy akik podcastjaimat hallgatták, több mindenre emlékeztek a Minner tartalmakkal kapcsolatban.

A jobb adásoknál 70-80%-ában végighallgatják az emberek az adást, ha belekezdtek. Ez óriási arány! Egy kicsit rosszabb adás (úgy értem nem olyan érdekes) esetében is megtartható 50%-ig a figyelem! Összehasonlítva egy Youtube videónál ez 15-25%, egy blogcikknél kb. 20%. Gondolj bele, mennyire lehet rájuk hatni, sokkal elkötelezettebbek lesznek, átmegy a marketing üzenet, kommunikáció, könnyebben kialakul a bizalom.

Az alábbi adást több mint 2300-an hallgatták meg és 80%-a a hallgatóknak végighallgatta. A végén a bla-bla, elköszönés, outro résznél pattantak le.

Ez egy gyengébb adás, és mégis sikerült fenntartani 63%-os hallgatottságot. Ez is óriási más csatornákhoz képest! Imádom a podcast marketinget! Ettől kell más is, ez is csak egy része a marketingnek, és értelemszerűen nem tudod elérni mindenkinél, hogy hallgassa, de akinél elérted, megvan!

Így indíts, készíts podcastot – útmutató

  • Eszközök / vágás:
    – Mobillal is fel tudod venni (headset is jó szokott lenni),
    – vagy vegyél egy jack dugós mikrofont (vagy iPhone csatlakozósat). Például Boya Lavalier mikrofonok (kb12-20 000 ft), később pedig érdemes beszerezned egy ilyet: Audio-Technica AT2020USB+.
    – Vágáshoz használd a mobilt, vagy Audacity vágóprogramot (Windows), Garage Band (Mac, iPhone). Megfogod látni, milyen varázslat, hogy akár egy kis őőő -zést is ki tudsz vágni. Jó persze én is benne hagyok egy-kettőt, de milyen jó, hogy szinte észrevétlenül meg lehet vágni.
    Én vegyesen szoktam, nagyon sokszor számítógéphez csatlakoztatom és ott a diktafon funkción keresztül veszem, vagy az Audacity programon belül. Mac-en pedig a GarageBand a vágó program.
  • Podcast hossza:
    – Tapasztalat, hogyha egyedül beszélsz kb. 15-30 percig tudnak igazán figyelni az emberek.
    – Ha legalább ketten vannak a beszélgetésben, akkor bátran lehet 1 órás is a podcast.
  • Találj ki témákat, koncentrálj a vevőre, ne termék reklám legyen.
  • A hanganyagokat töltsd fel valamelyik podcast oldalra:
    • Soundcloud
    • Anchor.fm – Minner ezt használja
      Ezek azért jók, mert ún disztribúciót csinálnak, azaz a podcastodat, elküldi Spotify-ra, de még Apple Podcastba is.
  • Linkeld be a weboldaladra, kattintgasd végig a rendszerben (Soundcloud, Anchor.fm), hogy bekerüljön Apple Podcast-ba és Spotify-ba is a podcastod (ezt hívják disztribúciónak, distribution – ezt keresd a beállításokban).
    És a másik megoldás a beágyazás, ahogy előbb láttad.
  • Készíts rövid posztokat a podcastból a Facebookra, a hosszabb anyagokat pedig készítsd el blogbejegyzésben is. Ide egyrészt be tudod linkelni a podcastodat, ahogyan én is szoktam, illetve beágyazni az adott platformról a lejátszót.
  • A felhasználók tehát úgy érik el a podcastodat, hogy vagy meghallgatják Spotify-on, vagy Apple Podcastban, vagy a weboldaladon a beágyazott lejátszón, vagy egyéb podcast applikáción keresztül, ahol megtalálható a podcasted.
  • Egyéb extra: Érdemes szignált csináltatni (intro,outro), én egy rádiós ismerősömmel vetettem fel.
  • Csinálj szöveges változatot a podcastból, akár kisebb részekre is bontva (FB-ra, de blogba is). Erről írtam feljebb, ez a tartalommutáció, de fontos szerepe is van. Nem mindenki tudja azonnal meghallgatni, kapjon egy kis ízelítőt, annyi információt, amivel már akár el is mehet, de még ne annyit, hogy elvegyen az értékéből, ha meghallgatná. Rá tudod vezetni, hogy meghallgassa.

Nézd meg, hogy néz ki ez a Minnernél:

Ne csak olvasd, hanem hallgasd is a Minnert. Bárhol, mobilon, laptopon, futás közben, vezetés, mosogatás közben.

Belevágnál, de előtt elmélyülnél a részletekben?

Elkészült a MinnerAkadémia Podcast indítás, podcast marketing képzése. Még több jó tanács, útmutató, gyakorlatias tipp az online tudásanyagban!

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!

Ott a termék, szolgáltatás a weboldalon. Tiszta sor, hogy jó a termék, veszegetik is, vagy ahogyan a kínai importosunk szokta mondani: csipegetik. Nos felmerül...

Így áll a 3 friss vállalkozás néhány héttel az indulásuk óta – Business GYM

A Minner Business GYM-be nem csak cikk formájában szeretnénk tartalmat gyártani, hanem videó formátum is segíteni fog még jobban elmélyülni a vállalkozás indítás rejtelmeibe....

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi...

Gerillamarketing: Ízteszt, termelői vs bolti zöldség. Lecsó kóstolás, vakteszt

Na ezt már szeretem! Amikor egy beszélgetésből tettek születnek. Azért vagyunk vállalkozók, hogy problémákat oldjunk meg és persze kipróbáljunk minél több dolgot, hogy lássuk...

Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]

A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a...

Esettanulmány – Így vezette be a Google Workspace-t a Tumblebee

Még a tavasszal volt egy olyan akció a Minnernél, amely esetén ha megvett valaki adott üzleti kurzusokat, akkor a vásárlás után egy hónappal egy...

Hírszemle: Energiaválság, csődhullám. Beszéljünk a fizetésről? Web3 tényleg működő része

A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt...

Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és...