PPC vs SEO stratégia: mikor, ki, melyiket használja? [Esettanulmányok]

Dátum

Megosztás

Az online marketing területén sokszor felmerül az a kérdés, hogy vajon a fizetett PPC hirdetések, vagy az organikus forgalmat generáló keresőoptimalizálás (SEO) jelentik a jobb megoldást. Az általánosan elfogadott nézet az, hogy a PPC hirdetések sok pénzbe kerülnek, viszont rövid távon rengeteg embert csábítanak az oldaladra. Ezzel szemben a SEO egy hosszú távú stratégia, amely csak hónapok vagy évek múlva hozza meg a gyümölcsét. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Ebben a cikkben arra igyekszünk választ adni, mikor, kinek, melyik módszert érdemes alkalmazni, illetve hogyan hangolható össze a PPC és a SEO stratégia egy vállalaton belül.

A cikket vendégszerzőnk, Dávid Ádám, a Kiszervezett Marketing Kft ügyvezetője írta.

Mik azok a PPC hirdetések?

A PPC az angol Pay Per Click kifejezés rövidítése, és kattintásonkénti fizetést jelent magyarul. Itt lényegében olyan online hirdetésekről van szó, amelyekért fizetünk akár a Google-nek, Facebooknak… és a többi. Több árképzési stratégia létezik, de leggyakrabban vagy minden ezer megjelenés után fizetünk, vagy pedig minden kattintásért.

Google hirdetések készítése céljából a Google Ads platformját használjuk, ahol meg lehet adni a napi vagy havi költségkeretet, a licitálási stratégiát, és azokat a kulcsszavakat, amelyekre meg szeretnénk jeleníteni a hirdetésünket. A legcélszerűbb az, ha online marketinges szakemberekre bízod a Google hirdetések készítését.

PPC előnyei és hátrányai

A PPC hirdetésekkel azonnali eredményeket tudunk elérni, ráadásul ha több látogatót szeretnénk az oldalunkra, akkor az csak pénz kérdése. Minél többet vagyunk hajlandók fizetni, annál több kattintás érkezik majd a hirdetésünkre. A Google Ads hirdetések átlagos ROAS mutatója 200%, vagyis minden befektetett 100 Ft dupla annyit hoz vissza – persze, ez függ a hirdetésen túl a landing oldal minőségétől és a terméktől, ajánlattól is.

A PPC hirdetések a SEO-val szemben nagyobb vásárlási hajlandóságot mutató ügyfeleket vonzanak az oldaladra (a fizetett keresési hirdetésekre érkező kattintások 35%-kal nagyobb eséllyel válnak fizető ügyfelekké, mint az organikus látogatók).

Viszont a PPC azonnali megtérülést ad, nincs hosszú távú hatása: ha elfogy a büdzsé, lekapcsolod a hirdetéseket, akkor elfogynak az érdeklődők. Folyamatosan hirdetésből terelni forgalmat a weboldaladra drága, és állandó figyelmet igényel (új kreatívok készítése, szövegek tesztelése, több hirdetés futtatása).

Mi az a SEO?

A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezésből ered, és magyarul keresőoptimalizálást jelent. Általános célja, hogy egy adott weboldal a legfontosabb kulcsszavak szempontjából a lehető legelőkelőbb helyen szerepeljen a Google találati listáján. SEO-ról már többször volt szó a Minneren is, itt olvashatsz róla bővebben:

A SEO előnyei és hátrányai

A SEO legnagyobb előnye, hogy organikus forgalmat irányít a weboldaladra, azaz nem kell fizetned látogatónként a Google-nek. Ha megtanulod a mikéntjét, jó szövegeket írsz, kiismered az ingyenes SEO eszközöket, akkor anyagi ráfordítás nélkül is növelheted a látogatószámot a weboldaladon.

A céges blogodon található értékes, releváns szakmai tartalom a keresőoptimalizálás mellett a szakmai hitelességedet is építi.

Az emberek 63%-a szerint a Google legelső találatai között a legismertebb brandek vannak.

A SEO ráadásul hosszú távú eredményeket hoz: nem térül meg azonnal, inkább 6 hónap-1 év mire eredményeket látsz, de utána folyamatosan szállítja az érdeklődőket a weboldaladra. Ez az előny egyben a hátránya is: nincs olyan gyors, kiszámítható eredménye mint a fizetett hirdetéseknek, a minőségi tartalom előállítása pedig költséges, ha kiszervezed (ha nem, akkor az időddel fizetsz).

Milán gondolata: Az AI mint sok másra, a SEO-ra is hatással lesz a következő egy-két évben. Egyrészt, a ChatGPT és hasonló AI-val felturbózott keresők átalakítják a felhasználói rutint, azt ahogy a keresőket használjuk. Másrészt ez a kínálati oldalra is hatással lesz: a ChatGPT-vel bárki könnyen állíthat elő középszerű tartalmat, miközben az igazán értékes, hasznos tartalmat elrejtik a készítőik az AI elől, hogy ne abból tanuljon a mesterséges intelligencia.

Felmerülhet benned, hogy a két stratégia szinte egymás komplementere – az egyik előnye a másik hátránya és fordítva. Valóban, a két módszer nem zárja ki egymást, sőt összehangoltan lehet alkalmazni őket a vállalkozásod népszerűsítésére. Nézzünk pár példát!

Amikor közbeszól a törvénykezés. Egy napelemes cég példája

Egyik ügyfelünk egy napelem telepítéssel foglalkozó céget működtetett. Mivel a Kiszervezett Marketingre bízta a vállalkozás teljes körű online marketingjét, ezért mi egy átfogó tervet készítettünk számára, amelyben egyaránt szerepelt a SEO-barát blogcikkek írása és a Google hirdetések futtatása is.

SEO szempontjából havi 4 darab blogcikket vállaltunk, amelyek mind napelemes kulcsszavakra lettek optimalizálva. 2022 szeptemberében indítottuk el a projektet. A forgalom elkezdett növekedni, napi 30-40 kattintás volt az átlag. Aztán egy előre nem látott dolog történt: 2022 októberének közepén Magyarország Kormánya bejelentette, hogy aki addig az időpontig nem kezdeményezte a napelemes rendszerek telepítését, annak már nem lesz lehetősége a hálózatra visszatáplálni a fölös energiát, illetve energiát szerezni a közüzemi hálózatról. Ez egyik napról a másikra derékba törte a magyar napelemes piacot, és néhány nap leforgása alatt a napi átlagos keresések száma lecsökkent napi 10-15 kattintásra.

Azonban nem mondható kudarcnak a SEO stratégia, mivel olyan fontos kulcsszavakra, mint a napelem hatásfok, napelemes rendszer telepítése, napelem élettartam, vagy napelem pályázat, több tucat kattintás érkezett és érkezik a mai napig is havi szinten az általunk menedzselt oldalra.

PPC szempontjából az ügyfélnek egyaránt javasoltuk a Google Ads hirdetések és a Facebook hirdetések használatát is. Az ügyfelek száma az adott időszakban megugrott, de a hirdetések csak két hétig futottak, amíg az állami támogatású napelemes rendszerekre vonatkozó pályázatot el nem napolta a Kormány.

Hosszú távon a fizetett hirdetések hatása nem érzékelhető, viszont a keresőoptimalizált blogcikkeknek hála még 2023 júliusában is közel 500 kattintás érkezett az oldalra. És ez csak havi négy kulcsszóra írt cikket jelent. Ha valaki komolyan szeretne foglalkozni a weboldal SEO-val, az legalább 15-20 minőségi blogcikket igényel havonta, amelyek megfelelő kulcsszókutatás, tartalomkészítés, szövegírás, technikai SEO beállítások és linképítés mellett érik el a legnagyobb hatást.

A keresőoptimalizálásra is lehet céget építeni. A Kiszervezett Marketing példája

A keresőoptimalizálás a gyakorlatban minimum fél éves befektetés, hiszen az első valódi eredmények csak 6 hónap után kezdenek látszani. A Kiszervezett Marketing weboldalának SEO-ját 2022 márciusában kezdtük el, akkor még havi 62 kattintás érkezett az oldalunkra. Rövidesen ez havi 400-ra, majd havi 1500-ra, havi 8000-re, végül pedig 2023 májusára havonta 13 ezer kattintásra emelkedett. Persze itt is vannak hullámvölgyek, hiszen az ünnepi időszakokban és nyár közepén visszaesik a látogatottság, de a havi 9-10 ezer látogató stabilan megvan minden hónapban.

Rengeteg munkára és pénzre volt ahhoz szükség, hogy a havi 62 látogató átalakuljon havi 13 ezerre, és a napi 4 kattintásból napi 450 legyen. Egyrészt kellett egy szövegíró és SEO szakember, aki havi rendszerességgel végez kulcsszókutatást, megírja a SEO-barát tartalmakat, megfelelően optimalizálja azokat az adott kulcsszóra, közzéteszi a közösségi médiában, és még sorolhatnám. Másrészt oda kellett figyelni az off-page SEO-ra is, vagyis a linképítésre, a vendégcikkek írására, ami szintén pénzbe kerül. Harmadrészt vannak olyan prémium bővítmények és kulcsszókutató eszközök, amelyek segítik a munkát (ezeknek van ingyenes verziója is, így ezt a kiadást valamennyire megspórolhatjuk, ha szeretnénk).

Összességében, ha nem szeretnél rengeteg időt tölteni a cikkírással és a tartalomkészítéssel, hanem kiszervezed a weboldalad SEO-ját, akkor havi 300.000 Ft kiadással kell számolnod legalább. Ennyibe kerül alsó hangon egy szövegíró bére (bár ez a munkaórák számától függ), valamint a technikai és off-page SEO beállítások tökéletesítése.

A Kiszervezett Marketing szolgáltatásait nem reklámoztuk az elmúlt években PPC hirdetésekkel, inkább a SEO stratégiánk kidolgozására fókuszáltunk, valamint az ügyfeleink elégedettségének a növelésére. Hiszen nincsen jobb reklám annál, minthogy az emberek egymásnak adják tovább egy cég hírnevét és a kapott szolgáltatások minőségét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy jelen pillanatban 138 darab ötcsillagos minősítésünk van különböző platformokon, rengeteg szöveges ügyfélvéleménnyel.

Mindig beválnak a PPC kampányok?

A SEO-val szemben egy PPC kampány díja rengeteg tényezőtől függ, beleértve az online marketinges cég bérezését és díjait, a megcélozni kívánt célcsoport jellemzőit, a kiválasztott kulcsszavakra érkező keresési mennyiségét, a piaci versenyhelyzetet, a szezonális időszakokat, és a többi. Ehhez még számoljuk hozzá a megfelelő landing oldal elkészítését és a hirdetések megtervezését. Csak a hirdetéskezelés díja havi 100 ezer forint környékén mozog, de ez cégenként változó. Ehhez jönnek még a napi költések, amelyek a megcélzott kulcsszavak számától is függenek. Összességében akár havi több millió forintot is el lehet költeni egy PPC kampányra, mivel minél több pénzt költ egy cég, annál több kattintást fog elérni.

Vannak azonban olyan esetek is, amikor nem működnek a fizetett PPC hirdetések sem. Ezt egy becsületes online marketing cél előre jelzi az ügyfelek számára. Nemrég egy külföldi vállalkozó keresett fel minket, aki különböző országokban (pl. USA, Egyesült Királyság, Egyesült Arab Emirátusok) szerette volna hirdetni budapesti legénybúcsúk szervezésével foglalkozó cégét. Ez elméletben jól hangzott, a gyakorlatban azonban az volt a helyzet, hogy hiába tett ki a célközönség közel 1 milliárd főt, a havi keresések száma például a party hostess Budapest és bachelor party Budapest kifejezésekre csak 10 és 100 kattintás között mozgott. Ez egy ekkora embertömeg mellett mikroszkopikus méretű eredményt jelentett volna, ezért azt tanácsoltuk az ügyfelünknek, hogy inkább ne kezdjen bele egy ilyen magas kockázatú PPC kampányba.

Megoldás a termék, szolgáltatás bővítése lehet ilyenkor. Például a szóban forgó vállalkozó eltérő szolgáltatásokat akart nyújtani a legénybúcsúkon, többek között éjszakai party-lehetőségek, extrém sportok, kvadozás, és eltérő szórakozási opciók szerepeltek a kínálatban. Ezekhez azonban mindhez számos kulcsszó tartozik, és a landing oldalakat ennek megfelelően kell összeállítani. Tehát nem lehet egyszerre 10-12 eltérő témájú kulcsszóra ugyanazt a landoló oldalt használni, több aloldalra van szükség. Így sok kicsi sokra megy alapon nagyobb eséllyel lehetne külföldi ügyfeleket szerezni Google hirdetések által.

Összefoglalva

Tanulságként azt lehet elmondani, hogy mindkét online marketing eszköznek megvan a maga szerepe egy cég életében. Egyaránt szükség van a hosszú távú forgalmat biztosító keresőoptimalizálásra, és a szezonális trendeket meglovagoló, rövid távon sikeres PPC hirdetésekre. Érdemes tehát egy olyan online marketinges céget választani, amely mindkét szolgáltatással magas szinten foglalkozik. Tartósan a keresőoptimalizálást javasoljuk, azonban időszakonként egy jól időzített és megfelelően összeállított hirdetéskampány szintén nagyszerű eredményeket tud hozni. Az előbbi inkább a brandépítésre és a forgalomszerzésre összpontosít, míg utóbbi a fizető vásárlók szerzésére. A SEO vs. PPC vitának nincs egyértelmű nyertese, mivel mindkét stratégia egyaránt fontos.

Kapcsolódó tartalom

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.