Rizikómentes vállalkozás alacsony belépési küszöbbel, amit tőke nélkül elkezdhetsz, és csak marketingelned kell… Túl szép, hogy igaz legyen? Akár azt is gondolhatod hogy valami varázsszert vagy MLM-et akarunk rád sózni, pedig pont ezt ajánlja neked a print on demand üzleti modell. Persze, az ingyen pénztől és passzív jövedelemtől azért messze van – nézzük is, mit jelent ez a kifejezés, és hogy kereshetsz pénzt vele!
Mi az a print on demand?
A “print on demand” vagy röviden POD szó szerint igény szerinti nyomtatást, termékgyártást jelent. Ez egy olyan üzleti modell, amiben a termékértékesítés már legyártott raktárkészlet nélkül történik, és egy-egy rendelés beérkezésekor készül csak el a tényleges áru.
A POD üzleti modellben általában ezt egy partner végzi, aki a gyártás mellett a csomagolást, postázást és a rendelés utáni számlázást is elintézi. Így nagy tőkeigény, raktárkészlet felhalmozása, és drága felszerelések, gépek beszerzése nélkül kezdhetsz el online egyedi termékeket árulni, a feladatod csak a piacképes termék megtervezése, majd annak marketingje, értékesítése. Globális partner esetében így a világ minden tájáról megrendelhetik a terméked anélkül hogy az neked bonyodalmakat vagy drága szállítási költséget jelentene.
„Vannak olyan print on demand gyártók, akik reklámoznak, hirdetik például Facebookon a termékeidet, viszont cserébe kevesebb jutalékot adnak a termék eladásából. Ennek az ellentéte, amikor a POD gyártó csak a felületet biztosítja számodra, de a teljeskörű marketingről neked kell gondoskodnod. A marketing tevékenységet azonban egyik esetben sem lehet megúszni, hiszen a te érdeked is, hogy népszerűsítsd a termékeidet és forgalmat vigyél az üzletedbe. Akkor leszel igazán sikeres „podos”, ha egy termék típus köré közösséget tudsz építeni és ezt a közösséget át tudod terelni az üzletedbe. Így még véletlenül sem beszélhetünk passzív jövedelemről a POD esetében, hiszen főleg az elején kitartó munkát igényel éppen úgy, mint bármilyen más online vállalkozás.” – mondta el nekünk Hudák Tibor, az ILP POD alapítója és az Úristen, POD-ozom! című könyv társszerzője.
Akkor nem is kell saját weboldal?
Egyes POD platformokat összeköthetsz saját webshoppal, például Shopify-al vagy az Etsy üzleteddel. Ez jó megoldás lehet, ha szorosabban szeretnéd kontrollálni a brandinget, és nagy hangsúlyt helyeznél a márkaépítésre illetve marketingre.
De ez nem az egyetlen lehetséges megoldás. Ha minél inkább leegyszerűsítenéd a saját dolgod és kihasználnád a POD platform saját forgalmát, márkaértékét, akkor bőven elegendő a partner oldalán kapott fiókot használni shopként a saját weboldal helyett. Ezeket általában személyre tudod szabni, itt egy példa a Society6-ről:
Mennyit lehet ezzel keresni? Mekkora a haszon a termékeken?
Ahogy több helyen írtuk a cikkben, ez is a print on demand platformtól függ. A különböző szolgáltatók máshogy áraznak és kalkulálnak jutalékot. A Redbubble-ön például a fogyasztói ár úgy áll össze, hogy van egy alap ár, ami fedezi a termék beszerzésért, gyártását, a szolgáltató költségeit, és a többi. Az alap ár X%-a pedig a művész árrése (amennyit eladásonként keresel, ez termék típusonkként eltér), ami ehhez hozzáadódik.
Egy másik megoldás ha a partnercég szabad kezet ad az árazásban, mint például az ILP POD. Megkapod tőlük a gyártási árat, az eladási árat viszont te szabod meg, a különbség pedig a te árrésed. Így akár prémium kategóriásként is pozícionálhatod a termékeidet. Szóval mennyit lehet ezzel keresni? – kérdeztük Hudák Tibitől.
„A jutalék mértéke nagyon változó és sok mindentől függ. Elmondható, hogy a külföldi szolgáltatók nagyobb jutalékot biztosítanak, hiszen önmagában a terméket is sokkal drágábban lehet eladni, mint itthon Magyarországon. A külföldi szolgáltatók esetén is elég nagy az eltérés jutalék terén, továbbá a termék típusától is függ. Mondjuk, egy pulóveren nagyobb hasznod lehet, mint egy pólón. Például egy póló esetén 9-12 dollár, de egy kapucnis pulóver esetén 23-29 dollár jóváírásod is lehet. Magyar szolgáltatóknál ez az összeg lényegesen kevesebb, 300 Ft-tól kb. 2000 Ft-ig terjed a jutalékod mértéke egy termék eladása után.”
Kinek igazán jó ez az üzleti modell?
A print on demand izgalmas lehetőség, ha ki akarod próbálni magad az egyedi termékek értékesítésében kisebb összegű befektetéssel, rizikómentesen. Emellett mivel tervezésről van szó, nem árt, ha van egy kis szépérzéked – nem véletlenül az illusztrátorok, grafikusok, művészek kedvelt üzleti modellje ez! Viszont a profi grafikai tudás nem előfeltétele a POD-os sikernek.
A POD kimondottan jó lehetőség például:
- követőtáborral rendelkező influencereknek, tartalomgyártóknak akik monetizálnák a közösségüket “merch” árusításával
- sport csapatoknak, zenekaroknak akik a rajongóknak értékesítenének
- nagyobb Facebook csoport, tematikus közösség számára
- alapítványoknak, egyesületeknek, nonprofit szervezeteknek akik így extra bevételt termelhetnek
- grafikusoknak, művészeknek, akik az alkotással foglalkoznának a logisztika helyett
Milyen termékeket lehet árulni POD modellben?
Mivel a print-on-demand platformokra te csak a grafikádat töltöd fel, az elérhető termékskála a POD szolgáltatótól függ. A legtöbb cég nagy választékot tart textil termékekből, például pólókból, pulóverekből, vászontáskákból. Elterjedt még a bögre, tornazsák, mobiltok, vászonkép, párnahuzat, matrica is, de az elérhető termékek választékának csak a gyártó partner kapacitása szab határt, a legnagyobb globális szolgáltatóknál szinte végtelen számú terméket fogsz találni a szőnyegtől a sámliig.
Print on demand adózás, számlázás
A POD modellben történő értékesítés pénzmozgással jár, a vásárlónak számlát kell arról kapnia, az eladott termékek utáni bevétel pedig adóköteles.
A legtöbb esetben a vásárlás utáni számlát a POD partner kiállítja helyetted (a csomagolással, szállítással, és az esetleges visszaküldéssel, panasszal is ő foglalkozik), az eladások utáni bevételt pedig jutalékként kapod meg. A rendelések után összegyűlt bevételt adott összeghatár elérésekor tudod kikérni. Az adózás törvényei országonként változnak, így a globálisan elérhető oldalak mint például a Redbubble a felhasználókra bízzák, hogy ezeknek a törvényeknek megfeleljenek. Ez azt jelenti, hogy például regisztráció során nem ellenőrzik, vállalkozó vagy-e, és a kifizetés automatikusan történik, nem csak számla ellenében. Ez nem jogi kiskapu! A te felelősséged a bevételekről számlát kiállítani és adót fizetni.
Egyértelműbb a helyzet olyan hazai cégnél, mint például az ILP POD. Ha az eladások utáni jutalék elérte a 20 000 Ft-os kifizetési határt, azt kiszámlázhatod az ILP POD-nak, ezt követően kapod meg a pénzed. Sőt, magánszemélyként is regisztrálhatsz megbízási szerződéssel, és a partner elvégzi helyetted az adózással kapcsolatos teendőket, ilyenkor a jutalék járulékokkal és adókkal csökkentett értékét kapod majd meg.
„A megbízási szerződéssel történő munkavégzés elég költséges a gyártónak és a designernek is. A gyártónak sok papírmunkája és adminisztrációs költségei vannak, a designerhez pedig a látható jutaléka körülbelül fele jut el. Kipróbálni tökéletes, de ha valaki úgy látja, hogy sikeresen tud eladni online egyedi termékeket, akkor ne féljen egy felelősségteljesebb szintre lépni, és elkezdeni vállalkozóként tevékenykedni. Így a kifizetések is gyorsabbak és kevesebb teherrel járnak. A designernek ez esetben nem szükséges új fiókot létrehoznia és teljesen elölről kezdenie mindent, egy egyszerű beállítással módosíthatóak a kifizetési adatok.” – mondta el Hudák Tibor.
Szerzői jogok és a POD
A print on demand oldalakra feltöltött grafikáid a saját szellemi tulajdonodat képezik, azokat szerzői jogok védik. (Ettől függetlenül egy POD platformhoz való csatlakozás előtt nézz utána, olvasd el a szerzői jogi irányelveiket!)
A más szellemi tulajdonát azonban neked is tiszteletben kell tartanod! Nagy lehet a csábítás, hogy az aktuális sláger sorozatból inspirálódj, híres karaktereket, logókat, dalszövegeket tegyél pólóra, biztos vinnék, mint a cukrot… Ezeket azonban szerzői jogok védik, csak a jogtulajdonos kifejezett engedélyével árusíthatsz ilyen termékeket!
Érdemes a választott POD platformon informálódni, mik az irányelveik a rajongói designokra, fan art-ra vonatkozóan. A Redbubble Fan Art Programban résztvevő márkák például előzetes ellenőrző folyamat után engedélyt adnak a szellemi tulajdonukat használó grafikai elemek használatára a Redbubble-ön, de a jóváhagyott terveket sem lehet a platformon kívül felhasználni és értékesíteni.
Maradt még kérdésed? Nézz vissza máskor is, ezzel a témával foglalkozunk még! Konkrét kérdést pedig bátran tegyél fel e-mailben, lehet a következő cikket már neked írjuk: hello@minner.hu
Ez jó volt, van még hasonló cikk a Minneren?
- Saját vállalkozásról álmodozol? Olyan útmutatót készítünk, ami végigkísér a teljes folyamaton, hogy felkészült és magabiztos vállalkozó legyél: Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó online kurzus
- Hogyan lehet? Filmes ajándéktárgyak, Disney termékek értékesítése, labdarúgóklubok logói termékeken
- Minden sarkon van pólónyomtatós bolt. Ő mégis franchise-t épített
- Webshop üzleti modellek, ötletek, megoldások
- A még részletesebb útmutatókat, szakmai insightokat a videós képzésekbe tartogatjuk -» Irány a MinnerAkadémia!
Fotó: Canva