Feljebb tettük a lécet és szinte egy startupnak, digitális vállalkozásnak az alaptermékét megcsináltuk alig néhány óra alatt. Tehát ezzel már lehetne menni cégekhez tárgyalni. Soha ilyen könnyen nem lehetett megcsinálni egy startup vállalkozás teszt verzióját, vagy cégen belüli digitális megoldást, mint ezekkel a NO-CODE megoldásokkal. A kiindulási pont is már érdekes. Beírtuk egy appkészítő megoldásnál, hogy mit szeretnénk, és bámm már létre is hozta az alapot, amit már csak csinosíthatni kellett. Na jó, azért megedzette az agyat. Vizuális appkészítésre, no-code -ra fel!
Rövid összefoglaló
- No-code applikációfejlesztésről készítünk cikksorozatot. Vizuális szerkesztőfelületen, akár Excel táblázatból (itt Google Sheet főleg) is tudunk komolyabb applikációt, üzleti megoldást csinálni, de lényegében rá tudunk kötni bármilyen adatot. 1. cikkben AppSheet-et mutattuk be, 2. Glideapp-et. – mindkét esetben egy könyvjegyzet applikáció fejlesztését mutattam be.
- A QR kódos mobilpincér app: A piacon már bizonyított megoldásnak a béta verzióját mutatjuk be. Több éterem is használ már ilyet, sokszor elég magas költséget fizetve. Akár ebből lehet egy startup is? A végén erről is lesz szó. Ha ilyet szeretnénk, akkor ennek a lefejlesztésére biztosan kapnánk több hónapos ajánlatot. Már a működőképes, használható alapverziót 8 óra alatt elkészítettük. Ezt tudják nekünk adni a no-code rendszerek.
- Az AppSheet rendszerét használjuk az applikációnk elkészítésére. Ezt főleg a cégek belső applikációfejlesztésre használják, vagy B2B appok fejlesztésére (CRM, logisztika – pl. Pepsi, Husqvarna, Whirpool – bizony ők mind). Itt az 1. rész: Minner applikáció készítés 1.
- Itt azt figyeld, hogy milyen gyorsan történik egy ilyen fejlesztés. Például ha csak egy ember dolgozik rajta egy héten át, napi 8 órán át, amiben akár az AppSheet megismerését is belekalkuláljuk, hát azt hiszem szinte űrhajót tud egy cég építeni. Startupokról nem is beszélve.
- A 2022-es Minner üzleti ötletek közé is bekerült a no-code, méghozzá a 3. üzleti ötletbe, az irodai digitalizációba. Az ilyen táblázatkezelőre, táblázatokra épülő applikáció készítő platformok főleg az irodai, létesítmény, folyamat digitalizációs megoldásokra fókuszálnak.
- És már itt jelzem, hogy le a kalappal a programozók, fejlesztők előtt. Bár segítség az, hogy sok mindent a rendszer megold (mesterséges intelligenciával), valahogy kitalálta sokszor melyik adatot hová akarom kötni. De na, hogy programozóként mennyit kell agyalni! Majd látod is! Szóval minden fejlesztő (itt értem ezalatt, aki kódol) nagyot nőtt a szememben!
A QR kódos mobilpincér applikáció elkészítéséről készítettünk egy izgalmas videót
Tudásanyag lifestyle részekkel fűszerezve
Ha nem tölt be a fenti videó: https://youtu.be/qEv9ZKff2kM
Így készült a QR kódos mobilpincér
Tehát most nem azért csináltunk, hogy létre hozzunk egy ilyen startupot, hanem ezzel szeretnénk szemléltetni, hogy a no-code rendszerek kezünkbe adnak egy olyan megoldást, amivel gyorsabban piacra tudjuk dobni álmainkat. Előbb kiderül, hogy jó irányba gondolkodunk el, saját magunk szembesülünk a tesztek során mi mindenre lesz még szükség, milyen logikai dolgokat kell megoldanunk. Mindenképpen időt és pénzt takarítunk meg, kockázatot porlasztunk.
Akár arra is jó tehát, hogy
- egy startup letesztelje azt, ami kiapttant a fejéből, akár már egy hétvége alatt össze tudja állítani a megoldást.
- vagy egy vállalkozás a saját belső rendszerét automatizálja, digitalizálja
Az AppSheet vizuális szerkesztővel készítettük el a QR étlapot, rendelési appot
Weboldal: https://www.appsheet.com/
Többes számot használtam, de maga az applikációt én készítettem, munkatársak intézték a QR kódot, dizájnt az asztalhoz.
Fontos! Applikáció alatt a webapp-okat is értjük, vagyis webböngészőben is futó olyan applikáció, amit akár fel lehet tölteni appstore-okban is. A böngészős verziót használjuk most.
Az első cikkben már részben bemutattam, érdemes elolvasnod azt is: Saját appot készítettem 4 óra alatt. Könyvjegyzet applikáció – 1. rész
Az ötlet röviden, vagyis ezt akarjuk:
- Ez egy alap verzió, ha ez megvan, már könnyű rá építeni újabb funkciókat, javítani a dizájon.
- Az éteremben (bárban, pubban) minden asztal egyedi QR kódot kap.
- Az asztalon található QR kódot a vendég leolvassa
- bejön az étlap, itallap a böngészőjében!!! Nem kell applikációt letöltenie a felhasználónak. De egyébként ebből könnyen lehet applikációt is készíteni, ami iOS-en vagy Androidon fut.
- kiválasztja mit szeretne, és rákattint a rendelés leadásra, ahol megadja természetesen a mennyiséget,
- a pincérnél van egy tablet, vagy mobil, amin látszanak az aktuális rendelések (melyik asztal, mit kérnek éppen, mindegyik asztal látszik), ezeket le is tudja zárni, ha elkészült, kivitte (itt egyébként amikor felüti a gépbe akkor törli)
- Az asztalnál leolvasva a QR kódot csak az adott asztalnál lévő rendelések látszanak. Fizetés után egy rendelés sem lehet már az asztalnál, fizetni a pultnál / pincérnél kell, nem az applikációban.
3 kiindulási pontunk lehet a szerkesztőnél. Ezt akkor éred el, amikor rákattintasz a Make a new app gombra az AppSheet oldalán.
- Sablonból (jobbról az utolsó), ezt javaslom kezdésként azért, hogy lásd hogy működik egy már létező megoldás. Én is abból tanultam, rengeteg sablon van.
- Szövegesen beírod mit szeretnél és a rendszer létrehozza, amit szeretnél. Ezt használjuk most, ez lesz a kiindulás. Igazi varázslat!
- Már elkészített Google Sheet táblázatból indulsz ki balról az első, vagy más adatbázisból csatlakoztatsz rá adatot. (én sablonokból lestem el, hogy kell ilyet felépíteni).
Először beírtam, hogy menü elemeket akarok beletenni az applikációba. Angolul írjuk be, majd utána magyarosítjuk, így jobban érti a rendszer mit akarunk. Itt egyébként az is könnyű, hogy elég csak egy-két szót beírni.
a rendszer erre ezt varázsolta. Eszméletlen!
Adjunk hozzá rendelés opciót is (order). Itt már a rendszer segít is megadni kapcsolódási pontokat is. Vagyis itt egyébként mi most a rendelés alatt azt értjük = egy tételből éppen mennyit kérünk
Majd adjunk hozzá olyan opciót, hogy a felhasználók rendelést is tudnak hozzáadni.
Már létrehozta a Form részt is. Ami egyébként majd azt tudja, hogy a rendelések (orders) táblázatunkba hozzáad egy sort. Itt néhol majd törölni kell opciókat, mezőket.
A dizájnon, színeken majd állítunk.
Kattintsunk a Save & Refine gombra, és máris a szerkesztőben vagyunk. Egyébként itt jön a neheze. Igényel egy kis tervezést az, hogy mi milyen adatra épül.
Amit ezután csinálunk a szerkesztőben:
- Érdemes felfedezni a szerkesztőt, kattints rá mindenre, nézd meg mi-mit csinál, sőt időnként rontsd el azért, hogy fejlődj!
- Adatok (Data) rendezése – kell vele foglalkozni, lejjebb róla.
- UX – vagyis itt kezeled a képernyő nézeteket. Majd meglátod erre épül részben minden. Nézetek, nézetek, nézetek. Mit lát a felhasználó és ott mit tud csinálni. És itt kezeljük a Form okat is. Mióta a 3. applikációt készítem rájöttem, hogy szinte az egész internet formokból áll. Instagram is egy form, mikor feltöltöd a képet, szerkeszted, szöveget írsz hozzá, majd beküldöd. És ő azt egy nézetben megjeleníti.
- Behavior – gombok, funkciók, kattintható elemek amelyek után történik valami.
- Most csak a fő teendőket és azok sorrendjét írtam le.
Az adatok rendezésénél ezt a részt sokszor fogod használni. Ahol is bejelölöd a táblázatból kinyert mezők alapján mi lehet szerkeszthető, mi kötelező elem egy űrlapon, mit jelenítesz meg és mit nem. Például egyedi azonosítót rendeltem a rendelésekhez, amit a képernyőn már nem jelenítek meg, de egy másik mezőben arra fogunk hivatkozni. 2-3 óra Appsheet használat után már érteni fogod mit hablatyolok itt.
Sok tervezési idő ment el azzal, hogy akkor most tényleg hogyan is tudom megjeleníteni az adatokat. Például külön asztalokról származó rendeléseket. Itt érdekes, hogy inkább a könnyebb megoldást választottam.
- Az alap ötlet az volt, hogy legyen webshopos rendelés, összegyűjtjük egy helyre a rendelést és beküldésre kerül. Egyébként lehet ez lenne a jobb.
- Én azt csináltam (könnyebb volt), hogy bármikor leadhat rendelést az adott asztal. Egy tétel valójában egy rendelésnek felel meg. Mint amikor a pincér feljegyzi, 1 limonádé, 1 espresso.
Egy külön applikációt is készítettem, ahol a rendelések láthatóak, ez a pincér applikációja. Lényegében a rendelések tábálzatból dolgozik ő is. Itt asztalok szerint rendezi sorrendbe rendszer. Amit még beletennék ebbe, az az étlap feltöltés / szerkesztés.
A pincér hívó gombot el is felejtettem.
Azt is bele lehetne tenni. A rendszer tud küldeni akár SMS-t is, vagy e-mailt, vagy egyéb módon értesítést küldeni például okosórára.
A munkatársak készítettek egy dizájnt neki, amire rákerül a QR kód, amit az asztalon leolvas a vendég. Eszter és Donát is részt vett a munkában. A QR kódot tehát külső rendszerrel generálták le, és ott beállítottuk, hogy a webapp-ra mutasson.
És bámm! Elkészült az applikáció! Láthatod képen a cikk elején, és a videóban pedig működés közben. https://youtu.be/qEv9ZKff2kM
Mit lehet ezzel kezdeni? Mi az az MVP?
Ahogy mondtam, valójában soha ilyen gyorsan nem lehetett azt elérni, hogy leteszteljünk saját magunk egy alap funkcióval rendelkező megoldást. Ki derül hogyha például komolyabb fejlesztői környezetbe visszük mire kell még gondolnunk, vagyis kiderül mire NEM gondoltuk. Segíti a tervezést. Ez tiszta, szuper is, hogy időt és pénzt spórolunk. Főleg aki saját startupot akar, és ilyenben gondolkodik, jó ha legalább ennyire érti a fejlesztést, mégha ki is adja, segíti a kommunikációt is. Jó skill lehet a no-code rendszerek megtanulása.
MVP: minimum viable product, vagyis minimálisan működő termék / megoldás, amivel már látható van-e igény az adott dologra és mehetnek bele a mélyebb fejlesztések. Egy délután akár le tudjuk fejleszteni a Tinder klónját, vagy az Airbnb-nek az alap verzióját. Egy ilyen MVP-vel nem csak a piaci validációt tudjuk elérni, hanem ezzel már befektetőhöz is lehet menni, vagy legalábbis angyalbefektetőkhöz már igen. Sőt mivel vannak eredmények, így még inkább. Ha pedig B2B piacra fejlesztünk, akkor ezzel már lehet menni tárgyalni.
Cégen belül használjuk: Képzeld el, hogy egy hét alatt a fenti appot úgy fel lehetne fejleszteni, hogy az egy komplett piacon működő QR kódos rendszer lenne. Már a Kajahu (magyar) startup is ilyennel működik (nem kijelzőket használ – videóban rosszul mondtuk). Tehát ezt akár már éttermeknek is tudnánk adni, akár előfizetéses rendszerben.
Amiben én látok fantáziát, hogy valós időben lehet ajánlatokkal bombázni a felhasználókat, változtatni az árakon, levenni tételeket. És ami a legfontosabb!!! Sokkal több statisztika állna rendelkezésre, mint korábban. Erre lehetne építeni vállalkozást. Na de még mennyi mindenre! Ez a NO-CODE trend óriási, ezek a megoldások tényleg segítenek akár külön álló, pénzt hozó startup létrehozását, vagy a cégben egy rendszert digitalizálni. Például következőben szeretnénk egy készletező megoldást csinálni.