Egy évvel ezelőtt még arról írtunk cikket, hogy a válságból miként lehet jól kijönni, most viszont már benne vagyunk a recesszió kellős közepén. A magyar GDP negatívba fordult, a vásárlók visszafogják a fogyasztást, a vállalkozásokra erős nyomás nehezedik. Mi a jó taktika? Drasztikusan megvágni a költségeket? Vagy eszeveszett befektetésekbe vágni? Már itt spoilerezek, egyik sem a legjobb megoldás. Akkor mi? Tettem fel a kérdést, majd felgöngyölíteni a hozzá kapcsolódó kutatásokat, információkat, korábbi hasonló válságok, recessziós időszakok tanulságait. Mentsük meg a céged! A cikk kutatásokra, esettanulmányokra épül, amit fel tud használni több száz fős vállalkozás is, és jó mintát adhat egy kisvállalkozásnak is.
Fontos! Ez egy nagy kép, amit most vizsgálunk! Tudjuk, hogy minden cég más és más, a cél, hogy láss egy szemléletet, mintát, amin keresztül sokkal jobban tudod hol és merre haladj, mit keress, mi lesz a megoldás. Vágjunk bele!
Több mint 10 évnyi jó időszak után jött/jön a feketeleves
Az elmúlt több mint 10 évben, a 2008-as válságot követő időszakban igazán jó gazdasági környezetbe csöppentek a cégek. Bővült a fogyasztók köre, az e-kereskedelem új kapukat nyitott ki, digitális szolgáltatások is pörgették a gazdaságot, a marketing is elérhetőbb lett a kisvállalkozások számára. A vállalkozás indítás is könnyebbé vált, sőt mélyebb stratégia nélkül is lehetett elérni sikereket. Már persze pedzegették, hogy jönni fog a válság, nos a COVID-19 el is hozta az első sokkot, de ebből azért összefogással ki lehetett lépni. Majd most belekerültünk egy szép lassú válságba, aminek nincs konkrét kiindulási pontja, mint anno a 2008-as Lehman Brothers csőd esetén volt. Már a közepében vagyunk egy recessziós időszaknak, főleg az Európát verő magas inflációval itt Magyarországon.
#kutatás: Mik a kilátások?
A Harvard Business School, a Bain Company és a McKinsey is ugyanarra jutott, hogy:
- a cégek csupán 10%-a volt képes a recesszió utáni 3 éven belül felülmúlni a korábbi eredményeit.
- 40%-a a cégeknek még a recesszió után 3 évvel sem tértek vissza a válság előtti csúcsbevételükhöz, nyereségességükhöz,
- 17%-uk pedig csődbe ment.
Nem jó kilátások. Ami a legnehezebb, hogy recesszió közben kell meghoznod fontos döntéseket, sőt változásokat eszközölni. Ami azért nehéz kihívás, mert már éppen benne vagyunk a probléma közepén,
a kapkodás a fenti kutatások alapján a vesztesek klubjába sodorhat.
Mi juthat eszedbe? Te is ezekben a forgatókönyvekben gondolkodsz? Mit mondanak erről a kutatások?
- Költségcsökkentés: Eszedbe jutott igaz? Azon cégek, akik gyorsabban és nagyobb mértékben csökkentik a költségeket, mint a rivális vállalatok, mindössze 21% az esélyük, hogy egyáltalán felül tudják múlni a versenytársukat.
- De ott a másik oldal, akik eszeveszett befektetésbe vágnak bele ilyen időszakban. Nekik is mindössze 26% az esélyük, hogy felülmúlják a konkurenciát (a legjobbakat vizsgáljuk). Ide tartozik még az is, hogy akár cégen belül, akár felvásárlások által a cég a fő tevékenységhez képest is extrém irányokba mozdul el, akkor szintén a kudarc nagyobb eséllyel bekövetkezik.
- Kivárás: szintén egy rossz irány lehet. Nem, nem arról van szó, hogy nem kell semmit csinálni, mert akár azt is kiolvashatod a fenti tanulságokból. A következő pont lesz a kulcs.
- Egyensúly? Ez a szépsége ennek az üzleti világnak! Az egyensúly győz! De mi ez pontosan? Ezzel foglalkozunk a cikk további részében, hiszen ez a nyerő recept. Ezt hívja a szakirodalom progresszív vállalatoknak. Szelektíven csökkented a költségeket és vezetsz be változtatásokat a vállalkozásodban.
Recesszió-kezelés szituációk. Hogy jársz jobban?
A cikk további részét előfizetőink olvashatják, szeretnénk Előnybe hozni őket, illetve téged is! Csatlakozz most!
A cikkben erről lesz még szó:
- Cégek hogyan oldották meg ezt korábban sikeresen, összehasonlítva olyanokkal is, akiknek nem jött össze.
- Munkatársak elbocsátása témát érintjük
- Költségcsökkentést hogyan lehet úgy megvalósítani, hogy még a hatékonyság is nőjön.
- Milyen újdonságokat tudsz bevezetni úgy, hogy alójában innoválnod sem kell, sőt tőkét beletenned.
- Olyan pénzszerzési módszert mutatunk, amelyre elsőre nem is gondolnál!
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Ez jó volt! Merre tovább?
- Milliárdosok üzleti szemléletét adjuk át egy cikksorozatban: Árverseny van a piacon, viszonteladó vagyok. Mit csináljak? Vállalkozói attitűd 1. rész
- Digitalizáció alapok videós tudásanyag – így indulj el, példákkal, esettanulmánnyal (MinnerAkadémia): Digitalizáció a gyakorlatban
- Felszabadult vezető: útmutató a delegáláshoz
- CEO Napló: Innováció. Nem kell kreativitás? Sőt hibázni kell?! 1. rész
Forrás: Harvard Business Review – 2010 Roaring Out of Recession,
Turbulence, Firm Decentralization and Growth in Bad Times – Philippe Aghion, Nicholas Bloom, Brian Lucking, Raffaella Sadun és and John Van Reenen,
Layoffs That Don’t Break Your Company – 2018
McKinsey – 2022
Fotó: Envato License